Arg tant / Feminism / Frejigt / Katter / Politik

Gilla Årskrönika 2014 del 2

Torsdagstema I Like:

IMGP4058FI-taket på vårt pepparkakshus fullföljde sitt uppdrag…

IMGP4060

… och krossade fullständigt patriarkathuset…IMGP4062

…sen fick jag ta vid…IMGP4070… och jag slukade resterna….

Vad andra gillar kan du se HÄR

Jag fortsätter titta tillbaka, vad skrev jag om under året som gått?

Juli

En ganska positiv och glad månad, jag kände hur jag blev bättre och orkade mer. Till och med en gladmåndag blev det den här månaden. Fortfarande var det dock de få fotobloggar som höll i över sommaren och mina bokrecensioner som höll bloggen igång. Vi fixade vidare med Humleby, HÄR och HÄR, och jag började bråka lite om SD HÄR och HÄR. Dessutom blev det ny färg i håret HÄR. 7 feministiska inlägg och 10 av den arga tanten, oxå ett tecken på att jag mådde bättre!

Augusti

Jag blev fortsatt bättre under den här månaden, förlitade mig fortfarande på utmaningar från andra bloggar, men kunde även vissa upp vad vi skapade i pysselrummet, som äntligen blev användbart, se HÄR, eftersom jag och barnen skapade dräkter för att vara med på Sci Fi Bokhandelns dräktparad, kolla HÄR, HÄR och HÄR. Det här var oxå en månad med mycket oro, eftersom vi var nära att mista vår älskade burmahane, läs HÄR, HÄR och HÄR. Sen blev jag mer och mer politisk, jag var aktiv i Feministiskt Initiativ och började så smått valkampanja för dem, och skriver mer om min politik, HÄR och HÄR. 5 feministiska inlägg och 2 arg tant.

cropped-wpid-20140823_111445.jpg

September

Den här månaden började bra, jag orkade mer och mer, och jag inledde en ny period i mitt liv, mitt aktivt politiska liv, se HÄR och HÄR. Det, tillsammans med bloggen, har varit de positiva inslagen i mitt liv, utanför familj och katter, det här året. Jag började även min genomgång av SDs partiprogram, till exempel HÄR och HÄR. Läs det gärna när du ser att SD påstår sig bli felciterade i tidningarna. Jag vet ju inte vad de i verkligheten sagt vid intervjutillfället, men deras så kallade ”felciteringar” kan oftast återfinnas ännu tydligare i partiprogrammet. I slutet av månaden hände det som gjorde att all bättring jag byggt upp försvann och jag föll ner till botten igen: Min pappa bröt sin höft. Efter det har hösten varit fylld av ångestfyllda krav från många håll, så till sist fick jag avsäga mig allt ansvar för hans omvårdnad, eftersom jag måste se till att jag själv blir frisk, se HÄR, HÄR och HÄR. Annars, som vanligt, fotoutmaningar, bokrecensioner och litteraturfrågor. 17 inlägg taggades med feminism, 9 med politik (som var en ny tagg) och 14 med arg tant.

Oktober

I oktober fortsatte jag att granska SD, som till exempel HÄR, och jag orkade fortfarande sy lite grann, det var kul, se HÄR och HÄR. I övrigt blev det färre bokrecensioner eftersom jag inte riktigt orkade läsa, så tack och lov för olika utmaningar! Jag blev mycket sämre igen den här månaden, det var nedslående, läs till exempel HÄR. Så bytte jag färg i håret igen, så HÄR. Det blev 13 feministiska inlägg, 14 politiska och 14 arg tant.

20141009 katthög4

November

Den här månaden hoppade jag på en kul utmaning med givna rubriker för hela månaden! Svårt men utvecklande. Få recensioner, tack och lov för fotoutmaningar och litteraturfrågor! Jag fortsatte skriva feministiskt (19 inlägg), politiskt (21 inlägg) och argt (19 inlägg). Många av taggarna sitter på samma inlägg efter som jag gärna skriver om feministisk politik och är arg när jag gör det. Du kan läsa exempel HÄR, HÄR och HÄR! Så fortsatte jag skriva om SD, kolla HÄR och HÄR.

December

Årets sista månad, där jag förstås skrev om jul, som HÄR och HÄR, men förlitade mig även nu på andras utmaningar inom foto och böcker. Bra ett fåtal bokrecensioner, men desto mer politik. Vid det här laget var jag nyvald vice ordförande i vår nybildade lokalavdelning av Feministiskt Initiativ, så en del av mitt politiska bloggande flyttade till lokalavdelningens blogg, men en hel del av det syntes även i den här bloggen, som HÄR, HÄR och HÄR. Sen skrev jag mer om SD, hur vi kan möta, eller inte möta dem i diskussioner, HÄR. Och för övrigt bytte jag hårfärg igen, och föreställer nu en norrländsk vintersolnedgång, kolla HÄR. Det blev 13 inlägg taggade med feminism, 13 med politik och 8 med arg tant.

IMGP2961

Årets absolut viktigaste inlägg är de här:

Sverigedemokraternas inledning till sitt principprogram skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och demokratin skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och människan skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och socialkonservatismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och nationalismen skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och nationen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och staten skriver jag om HÄR.

Sverigedemokraterna och kulturen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och mångkulturalismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och invandringen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna, familjen och jämställdheten skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och den ideella sektorn skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och religionen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och samhällsbyggnaden skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och ekonomin skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och arbetsmarknaden skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och välfärden skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och rättssamhället skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och försvaret skrev jag om HÄR!.
Sverigedemokraterna och energipolitiken skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och omsorgen om djur och natur skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och omvärlden skrev jag om HÄR.

SD och Rasismen skrev jag om HÄR!
SDs valmanifest skrev jag om HÄR!
SD och vad som är svenskt skrev jag om HÄR!
Sammanfattning av genomgången skrev jag om HÄR!
Hur vi kan, eller inte kan, möta SD i debatt skrev jag om HÄR!

23 tankar om “Gilla Årskrönika 2014 del 2

  1. Matnyttig årskrönika! 😀 Skulle också gärna ha snabb tillgång till dina sd-undersökande inlägg! Bra argumentation behöver man lite då och då. God fortsättning på detta nya år.

    Gilla

  2. Gillar den bilden då ni var klädda o du i din fina klänning, ang sd så är jag inte super intresserad så det överlåter jag till dem som är …fi ja dem hade det blivit om det blev omval! hoppas du får en kön fredag kram

    Evas blogg

    Gilla

  3. Her var masse godsaker for fleire sanser…. Smak, syn, lukt, hørsel når du knaska på snopet 🙂
    Flott innlegg. Ikkje rart du lika dette.

    Ynskjer deg gode dagar i det nye året.

    Gilla

  4. Önskar att det fungerade i verkligheten den symboliska handlingen med att krossa patriarkatet, tyvärr får vi väl fortsätta klättra på barrikaderna.

    Gilla

    • Ja, läkaren är insatt. Först berodde det på medicineringen, nu tror han det beror på det som hände med min pappa, vi får se vad som händer nu när pappa är på servicehem och jag inte behöver ta ansvaret längre!

      Gilla

  5. Åt du upp patriarkatet? Det var inte illa 😉
    Tänkte berätta att jag skulle köpa brevpapper och när letar efter det ser jag post-it lappar med en dödskalle på och tänker ”Freja”!! ¨Så långt har det gott 😀

    Gillad av 1 person

  6. Hejhej – JÄTTESKÖNT att din pappa nu är på servicehem, för jag tror som din läkare – att det var det som fick dig att rasa igen. Och jättebra att lagt dina fenomenala SD inlägg under headern. Jag skall hålla i en antirasism utbildning – är det ok att jag använder ditt material?

    Kramar

    Gilla

  7. Inte kul att få sin pappa sjuk när man själv är sjuk. Hur mår ni båda nu förresten?Trivs han där han bor nu? Underbart foto av dina kramande kattor. Så full av energi som du verkar så måste denna mänskliga krock med själen ha satt sig djupt. Uppkopplad så hemskt med det ena som det andra. Säger det igen … hur mår du nu? Ha en bra dag fina vän/ kram

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.