Arg tant / Döskallar / Feminism / Inredning / Politik / Utmaning

Månadens färg är givetvis…inte samma som SDs syn på omvärlden.

Onekligens rubrik för dagen är ”Månadens färg är givetvis…” och ett novembersvar vore grått… Men grått är en färg jag använder enbart tillsammans med andra klara färger, och sällan håller jag mig till en enda färg…

Min året om färg är:

IMGP2732(just nu det påslakan jag bäddat med, grönt)

Min helt nya färg den här hösten är politisk:

IMGP2734(min rosa A-linje klänning jag sydde för politiska möten, rosa)

Fast egentligen ser min färgskala ut mer så här:

IMGP2745(baksidan på min egentillverkade läsfåtölj, alla regnbågens färger)

Jag ska skaka av mig migrändimman genom att granska det sista kapitlet i SDs principprogram. Nu har jag sett att de börjat skicka in motioner, många av dem känner jag igen från min granskning av principprogrammet. Till exempel hårdare krav på medborgarskapet och längre tid i Sverige innan du kan vara med och rösta eller företräda ett parti, och krav på att statligt stöd inte får gå till mångkulturell verksamhet. Men även mer udda motioner som att Riksdagen ska ha ett hunddagis… Jag kommer nog att titta närmre på det här så småningom, idag granskar jag

Sverigedemokraterna och Omvärlden

”Sverigedemokraterna vill arbeta för att Sverige skall handla, samarbeta och upprätthålla goda relationer med alla demokratiska och fredliga nationer och stater i världen. Samarbete är en förutsättning för stabilitet och fred i världen. När problem blir globala måste också bekämpandet av dem ges en global plattform. Särskilt viktigt är detta då det är fråga om miljöhot, väpnade konflikter eller internationellt organiserad brottslighet. Internationellt samarbete är också viktigt för bevarandet av den kulturella mångfalden i världen. Som tidigare nämnt betraktar vi oss i fallande ordning som en del av en nordisk, europeisk, västerländsk och global gemenskap. I linje med detta vill vi särskilt arbeta för att stärka den nordiska identiteten och bredda och fördjupa det nordiska samarbetet.”

En blandning av floskler, nationalism, friskrivande från ansvar och dold rasism. När SD skriver att de vill bevara den kulturella mångfalden i världen så inser jag, efter att ha läst hela principprogrammet, att de menar att alla ska hålla sig till sin egen kultur och inte försöka blanda den med andra. Det är ett sätt att säga att vi inte ska ta emot invandrare, utan att behöva skriva det. De är luriga SD! Sen har de sin rangordning, sin topplista på länder som är OK att samarbeta med, jag blir matt av att de har den inställningen, att geografi ska styra vilka vi ska samarbeta med i den globala värld vi lever i nu, där tekniken gör att alla länder är oss lika nära…

”När stater samarbetar kan det, förenklat uttryckt, ske på två grundläggande nivåer: mellanstatligt och överstatligt. Samarbete mellan stater innebär vanligtvis ingen kränkning av den för oss så viktiga suveränitetsprincipen. Tvärtom är sådant samarbete en förutsättning för fred och stabilitet i världen. Sverigedemokraterna anser dock att mellanstatligt samarbete, det vill säga samarbete mellan suveräna nationalstater, är fullt tillräckligt. Vi ser med stark skepsis på samarbeten som tar sig överstatliga former, det vill säga då det bildas en politisk union, vars konstitution står över medlemsstaternas. Det är då inte längre de enskilda folken som ytterst bestämmer över politiken i det egna landet, utan det internationella organet, där ländernas olikheter ofta leder till obalanserade maktförhållanden. Grundtanken bakom vårt hävdande av suveränitetsprincipen är att varje folk bäst känner sina egna intressen och därför också bäst kan värna om dessa. Historien har visat att överstatliga organ sällan består i längden, och att de snarare splittrar än knyter medlemsländerna närmare varandra.”

Här skriver de in sin syn på EU, de vill inte att vi ska vara med i EU, och det får de ju tycka om de vill. Intressant ändå den sista meningen, att överstatliga organ sällan består i längden? USA? Det är som att USA inte finns med i deras sinnevärld. Eller så kanske de tror att Sverige och USA är samma sak, för den kulturimperialismen verkar de inte protestera mot alls…

”Sverigedemokraterna är positiva till ett utbyte av idéer, kulturimpulser och erfarenheter över nationsgränserna, under förutsättning att det sker på jämlika och frivilliga villkor och inte utgör något allvarligt hot mot den nationella identiteten. Vår uppfattning är att berikande kulturmöten aldrig kan ske under tvång och att kulturell påverkan utan frivillighet är att betrakta som kulturimperialism. ”

Som sagt, USA och kulturimperialism… Sen undrar jag vilka som hotar oss att kulturellt påverka oss med tvång? De som invandrar kommer från hela världen och det blir snarare ett naturligt utbyte där alla tar till sig den kulturell som passar just den personen bäst, det finns inget tvång som jag ser det. Bara en stor möjlighet till fusion, kreativitet och nyskapande som vi alla kan dra nytta av.

”Som tidigare nämnts är Sverigedemokraternas nationalism universell i den bemärkelsen att vi tillerkänner alla nationer i världen samma grundläggande frihet och samma rättigheter som vi kräver för vår egen nation. Ingen stat eller nation har rätt kränka eller förslava något annat folk. Vi stöder alla folk som med obestridlig historisk rätt till sitt territorium och stöd i folkrätten strävar efter ökad autonomi eller en självständig demokratisk stat.”

Fina ord, men jag undrar hur de tänker använda dem, jag blir sån konspirationsteoretiker av att läsa SDs texter. Vad menar de med ”obestridlig historisk rätt” och ”demokratisk”? Det är inte alltid min syn på varken historia eller demokrati överensstämmer med SDs syn.

”Den svenska utrikespolitiken skall vara självständig och primärt vara inriktad på att värna svenska intressen samt demokratiska fri- och rättigheter i världen. Det svenska biståndet skall vara riktat till de allra mest nödlidande länderna och bör inte understiga den av FN rekommenderade nivån. Biståndspolitiken skall bedrivas med respekt för mottagarländernas kultur och traditioner. Stor varsamhet skall vidtas för att undvika riskerna med så kallad fungibilitet, det vill säga att biståndet får oönskade effekter till exempel i form av att ett frigörande av resurser som icke demokratiska regimer kan använda för att öka förtrycket av den egna befolkningen eller till att föra krig mot sina grannar. En viktig princip i biståndet bör också vara hjälp till självhjälp istället för att försätta länder och folk i biståndsberoende. Vi vill också se ett ansvarsfullt bistånd inriktat på effektivitet och resultat där varje satsad krona ska göra så stor nytta som möjligt!”

Först börjar de med att beskriva hur Sverige ska vara en form världssamvete genom att vi ska värna våra egna intressen, samtidigt som vi ska värna fri- och rättigheter i världen. Det är ett väldigt stort åtagande! Sen fortsätter de om biståndet: ”…bör(? BÖR?!?) inte understiga den av FN rekommenderade nivån.” För mig handlar det om att den inte SKA understiga den nivån, men, men… Särskilt om Sverige ska ha ens den minsta chans att leva upp till det de beskriver i den första meningen.

I övrigt är det bra att bistånd bedrivs på det sätt SD beskriver, min invändning mot det kommer sig av deras evinnerliga hävdande att invandring och stöd på plats på något sätt är ett antingen eller val. Båda behövs, båda är viktiga. Biståndet är till för hela länder och deras möjlighet att bli ett fungerande land, där befolkningen kan leva i gott i en demokrati med mänskliga rättigheter. Det andra är en individuell hjälp som kan behövas för många från länder där biståndet inte räcker till, där det är en akut situation eller där landet inte är intresserade av att följa de mänskliga rättigheterna. Att tro att de här två situationerna är utbytbara är ett väldigt snävt och okunnigt sätt att se på världen!

Jag ser världen som betydligt färggladare än SD, som verkar se den mer som svart och vit…

Sverigedemokraternas inledning till sitt principprogram skrev jag om HÄR!

Sveri gedemokraterna och demokratin skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och människan skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och socialkonservatismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och nationalismen skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och nationen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och staten skriver jag om HÄR.

Sverigedemokraterna och kulturen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och mångkulturalismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och invandringen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna, familjen och jämställdheten skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och den ideella sektorn skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och religionen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och samhällsbyggnaden skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och ekonomin skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och arbetsmarknaden skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och välfärden skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och rättssamhället skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och försvaret skrev jag om HÄR!.
Sverigedemokraterna och energipolitiken skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och omsorgen om djur och natur skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och omvärlden skriver jag om idag.

SD och Rasismen skrev jag om HÄR!
SDs valmanifest skrev jag om HÄR!
SD och vad som är svenskt skrev jag om HÄR!

IMGP2438

17 thoughts on “Månadens färg är givetvis…inte samma som SDs syn på omvärlden.

  1. Vilket jobb du har gjort med att gå igenom SD:s politik! Ja, här är det också grått men jag tröstar mig med att det snart är jul 🙂 Hoppas vi får lite snö bara, åtminstone i december.

    Kramar!

  2. Va! Har du gått igenom hela SD:s program för att se vad de riktigt står för? Beundransvärt av dig! Blev du mera skrämd eller var din första ståndpunkt rätt? Orkar själv inte ta mig igenom deras program och ska inte heller rösta på dem osv.
    Ha en bra dag/ kram http://spanaren55.bloggplatsen.se

    • Min genomgång bekräftade den syn jag redan hade och de motioner de lämnar nu stämmer överens med deras principprogram så ingen borde vara förvånad. De ÄR rasister oavsett vad de själva hävdar!

  3. Jag måste verkligen ta mig tid och läsa igenom dina tankar om SD, för vi verkar ha samma syn på saken 🙂 Men alltid kul att läsa kanske något nytt som jag själv inte tänkt på. Deras syn på kvinnor och invandring gör mig illamående (jo jag är ju en invandrarkvinna) och jag skulle vilja träffa någon av deras parti som kan svara på frågor utan att bli arg och/eller plötsligt byta ämne.

    Rosa färgen är ju min favorit så jag skulle vilja se mer av klänningen! =)

    SV: Jag skulle också vilja resa mycket, helst med tåg, och käka frukostar! Ta dig tid nästa gång och njut ordentligt av en god hotellfrukost.
    och ett svar till en gammal kommentar som jag missade: så skönt att din burma klarade allt bra och diabetes är borta och att du trotsade veterinärer och åkte in med abbyn! För mig är det en självklarhet att pälsklingarna är min familj och därför ska de ha minst lika bra vård som vi tvåfotingar 🙂 Kram

  4. Skönt att jag inte är den enda som kan känna mig lite konspiratorisk när jag läser för mycket om SD. Fast jag tänker mycket på olika konspirationsteorier i och med att värsta scenariot ofta kommer upp i mitt huvud. >_<

    Kramar

  5. Jo du – SD och alla idiot motioner… Jösses!! Men jag är innerligt glad för din granskning. Och glad för att migrändimman tillät ett inlägg..

    Kram

  6. Ping: Min helg, kolla! Så här ser min autograf ut, och en liten titt på SD… | Freja funderar

  7. Ping: Nyhet, Ibland retar det mig att…ingen verkar kunna sticka hål på SDs bubbla | Freja funderar

  8. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

