blogginspiration / Feminism / Frejigt / Politik

I all hast…

…innan jag går på möte med Feministiskt Initiativ vill jag visa resultatet av mitt deltagande i Fredrikas Sew-along!

IMGP1510

Den första klar. Sammanlagt tog det nog bara drygt en timme från att jag la ut tyget för att klippa och tills den var helt färdig. Jag valde att ha den längre på sidorna som lite effekt. IMGP1511Jag valde att bara fålla ärmhål och halsringningIMGP1512

Sen gav jag mig på den rosa. Tillklippningen gick lätt, ingen katthjälp den här gången… Och så valde jag att göra även den här fållen ojämn, men på rakt motsatt sätt…IMGP1513

Jag valde faktiskt att nåla fållen på den här klänningen, crepetyg är lite mer slinkigt än trikå…IMGP1515

Här hänger den färdigsydd men ännu inte pressad. Som ni ser är fållen nu som en flik ner mitt fram och mitt bak…IMGP1516

Här valde jag kantband istället för att fålla, eftersom tyget är mer svårsytt än trikå. Jag avstod från infodringar på båda, eftersom jag kände att det blev för mycket tyg, jag ville hålla det enkelt.

IMGP1517

Och en rosa klänning måste få något som tuffar till den… Bak i nacken skapade jag den här detaljen. Inte för att rosetter är så tufft, men en skalle livar ju alltid upp!IMGP1521

Eftersom det rosa tyget var lite bökigare än trikån, plus att jag gjorde en detalj, så tog den ungefär 1,5 timme att sy!

Dags att prova dem!IMGP1553 IMGP1557 IMGP1560 IMGP1563 IMGP1568

Dags att välja vilken outfit jag ska ha till mötet:

Med lila kofta?

IMGP1585 IMGP1590

Med kort svart kofta?IMGP1594 IMGP1596

Nej, det blir det här valet! Lång svart kofta som oxå har uddar i nederkant…IMGP1600 IMGP1601 IMGP1611Vi ses efter mötet!

22 thoughts on “I all hast…

  1. Jäklar vad du är duktig! Dom är supersnygga båda två. Om jag skulle försöka mig på något sådant så skulle det ta minst två veckor och ändå inte bli lika snyggt! Bra jobbat!

  2. Oj, tänk den som kan sy egna kläder. Här kan vi knappt få en snygg raksöm på symaskinen. Nej, det där får vi lämna över till andra som gör det lika fint som du 🙂

  3. Oj vad snyggt och bra gjort! Jag gillar lila jättemycket och var jag lite bättre på att sy så skulle det nog bli en del kläder i olika såna nyanser men det blir till att köpa istället… 😉

  4. UNDERBARA klänningar ♥♥ vill ha dem båda två =) Så snygg skärning på dem, du valde rätt tröja i mitt tycke =) Så billigt och mycket snyggt det blir i er familj, jag hade trä och metallslöjd i skolan så här blir det dyrt då jag INTE kan sy i ett blixtlås ens 😉 kram

  5. Åh vad fint det blev! Och jag gillar den lilla dödskallen där bak. Sedan är jag ju lite av en sucker för neonrosa/chockrosa eller vad en nu vill kalla det så jag föll ju lite redan när jag såg tyget ;).

    Kramar

  6. I all hast? Två kreationer i ”all hast” 🙂 Kalla det vad du vill – jag kallar det imponerande!
    Sv: Styrka. ibland undrar man var den kommer ifrån – att det kan finnas så mycket … men när inte alternativet finns så …
    Ja, lyssna – det alltid så viktiga! Att någon lyssnade (inte på problemen i första hand, utan på mig – lyssnade efter vem jag var), till slut, det var lyktan för min väg ut. 🙂

  7. Men fy tusan Freja vad duktig du är på att sy!!! Så fint det blev! Och så snyggt det var med den långa svarta koftan, just det att den också var ”ojämn” och att den hade ett ”sprund” där bak!!

    Kram

  8. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

