Arg tant / Fotoutmaning / Katter / TV

Utforska och TV-lista

Tisdagstema stämmer väldigt bra med det som snurrar i mitt huvud nu, temat är: Utforska

I dag fick vi hämta hem vår burmahane från veterinären. På kliniken verkar de genuint förvånade över att det faktiskt gick att rädda honom och säger att det är en katt av hårt virke. Och att det märks att vi älskar honom. Och det gör vi ju…

IMGP8850Men än är det inte över. Han har högt blodsocker, men det behöver inte bero på diabetes, så nu har de tagit tester på urinen och på sköldkörteln och skickad till ett labb för testning. Det ska utforskas om han har en infektion i urinblåsan som kan skapa det höga blodsockret, och det ska utforskas om det är hans sköldkörtel som skapar det höga blodsockret.

IMGP8874I väntan på svaren på de testerna ska vi nu ta blodprov och ge insulin morgon och kväll, och på torsdag ska vi ta blodprov varannan timme, för att utforska hur sockret varierar under en dag…

IMGP8855Om det visar sig att det är diabetes så är det blodprov och insulin som gäller, om det är urinblåsan eller sköldkörteln så är det medicinering. Eftersom medicineringen är enklare att administrera, men kanske lite svårare att utföra så skulle vi gärna se att all utforskning visar på någon av de orsakerna. Helst urinblåsan, för då handlar det om att häva infektionen och sen kan vi fortsätta som vanligt.

20141108 besök på djursjukhusetMen just nu är vi bara glada att han är hemma, och sover på mig…

20140812 Anton hemma

Ledsen för all skinnexponering på sista bilden, men han älskar att sova direkt mot huden, och så klart får han det då…

Andras utforskande bilder kan du se HÄR!

Eftersom jag inte riktigt har tid att läsa mellan kattomvårdnaden, politiska aktivismen och systugan i källaren, och eftersom all den här känsloturbulensen som jag fått gör att jag inte kunnat samla mig och skriva klart mina arga tant inlägg, så tänkte jag introducera ett annat av mina stora intressen: TV-serier! Jag har en lista som jag inte tänkte svara på nu, utan ta en eller två frågor av allt eftersom. Häng gärna på!

1. Nämn en tv-serie där du sett alla avsnitt minst två gånger?
2. Nämn en serie som du aldrig skulle kunna missa ett avsnitt av?
3. Nämn en skådespelare som skulle kunna få dig att vilja titta på en tv-serie?
4. Nämn en skådespelare som skulle kunna få dig att INTE vilja titta på en tv-serie?
5. Nämn en tv-serie som du kan citera från?
6. Nämn en tv-serie som du gillar men som ingen annan tycker om?
7. Nämn en tv-serie som du brukar nynna introsången till?
8. Nämn en tv-serie som du tycker att alla ska titta på?
9. Nämn en tv-serie som du äger på dvd?
10. Nämn en skådespelare som startade sin karriär i ett annat forum och senare överraskade dig med sitt skådespeleri i en tv-serie?
11. Nämn en tv-serie som du gärna vill börja titta på i framtiden?
12. Nämn en tv-serie som du fick sluta titta på för att det var så dåligt?
13. Nämn en tv-serie som har fått dig att gråta flertalet gånger?
14. Nämn den senaste tv-serien som du tittade på?
15. Nämn din favoritgenre när det gäller tv?
16. Nämn den första tv-serien som du blev besatt av?
17. Nämn en tv-serie som du önskar att du aldrig tittat på?
18. Nämn den konstigaste tv-serien som du tyckt om?
19. Nämn den roligaste tv-serien som du tittat på?
20. Nämn den tv-serie som kan skrämma dig mest?

38 thoughts on “Utforska och TV-lista

  1. Skönt att han är hemma. Å du – maken är ju diabetiker så jag vet vad det innebär. Trodde aldrig att djur kunde få diabetes. Men konstigt nog så lever diabetiker ju precis som vi icke-diabetiker borde leva/äta. Så jag undrar om det är samma sak med katter respektive om de tar samma insulin som människor. Rolig fråga egentligen om jag tänker efter – men ganska intressant…
    Å jag gillar verkligen din dödskalletröja, undrar bara var färgen i ditt hår har tagit vägen;-)

    Å vad gäller tv-serier så har jag inte sett en enda – jag menar man bloggar ju, då har man inte tid/lust att titta på tv;-)

    • Samma insulin, fast i väldigt mycket mindre doser… Katter tål också både högt och lågt blodsocker mycket bättre än både människor och hundar. Han äter redan diabetes mat, efter förra gången han hade det. Eller hade och hade, den gången berodde det på smärta och infektion, den här gången kanske det beror på sköldkörteln, vi får väl se vad de hittar…

      Det är ingen tröja, det är en sjal, och lysrörsljus tar nog inte fram färgen som solljus, för det är rätt lila fortfarande. Förutom högst upp där det är rött!

      Jag kollar på TV och bloggar parallellt….

  2. Så jag håller tummarna för att det ”bara” är en infektion i urinblåsan som behöver hävas, så oroligt med djur som inte själva kan berätta var de har ont…..Måtte han få bli frisk igen ♥ kram

  3. Insulin er ikke så vanselig. Pennen er et utmerket hjelpemiddel. Og testene kan du jo allerede.
    Lykke til til Burma og dere 🙂

  4. God morgon…vad härligt att han är hemma o att det går att göra något åt oavsett vilket det är nu då. Klart han skall sova direkt på huden som ett litet barn den lille stackaren 😉 mys mys hoppas du får en skön onsdag kramen

  5. Men kära nån vilket elände! Förstår att katten mått riktigt kymigt. Men en kärleksfull familj gör underverk…vi har också haft diverse problem med katterna senaste året, en som inte ville vakna efter kastration, en hade söndervittrrande tänder och höll på att svälta då han inte kunde äta. Man blir ju helt knäpp av oro. Håller alla tummar för att denna utforskning leder till enklast möjliga resultat för kisse och för dig. Styrkekram

    • Förra gången just den här katten hade problem med blodsockret så var det pågrund av smärta och infektion i munnen, just på grund av FORL, som ger söndervittrande tänder, så jag har varit med om det oxå, inte alls kul!

  6. Han är så fin, hoppas att allt utforskande ger ett bra svar som kan hjälpa honom!! Bilden där han ligger och sover på dig är underbar! Håller tummarna för att han snart mår bättre.

  7. Å lilla katten! Det är jobbigt med sjuka husdjur, så mycket oro och ängslan. Och inte får man några vab-dagar heller. Håller tummarna för att kissen blir frisk snabbt!

  8. Skönt att han är av ett sånt starkt virke!

    Jag undrar lite jag… Fick ju själv diagnosen diabetes förra hösten, men då var det ”bara” gallstenar som retade gallfeber på bukspottskörteln så den inte klarade av att producera tillräckligt med insulin. Bort med gallblåsan och sen dess har mina sockervärden varit bra.
    Kanske kan det drabba en katt också?

    • Ohh, ja, så kan det vara! Det kan bero på bukspottskörteln, infektion eller sköldkörteln. Bukspottskörteln har de uteslutit, om han har infektion så är det i urinblåsan, så det är den och sköldkörteln som de ska kolla upp…

  9. Verkligen!! Vilken stålkatt!!! 🙂 Nu håller vi tummarna för att det blir jättebäst!

    Kul lista med TV-serier – den lånar jag också gärna!! ;)))

    Kram

  10. Ping: Gilla Karin och TV-lista… | Freja funderar

  11. Ping: Gul människoskapelse och TV-lista… | Freja funderar

  12. Ping: Ljudlig sömnad och TV-lista… | Freja funderar

  13. Ping: Bråttom, bråttom… | Freja funderar

  14. Ping: Början och slutet av TV-listan | Freja funderar

  15. Ping: Mål och önskningar för 2014, hur gick det? | Freja funderar

  16. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

