Arg tant / Feminism / Frejigt

Freja och tiggare, del 2

Oups, jag är portad från Ordlös lördag, jag som sytt och fixat så jag är helt utmattad och hade tänkt komma undan med ett kort inlägg i dag, bara ett foto. Men, men, då gör jag tvärtom, här kommer ett engagerat inlägg om en fråga som ligger mycket nära mitt hjärta!

Så har valdebatten börjat, och det är de stora utspelens tid. Det är mycket som kan diskuteras om hur partierna väljer att profilera sig. Som det här att alla partier (förutom SD då, förstås) plötsligt både är och har alltid varit feministiska. Eller taktiken att tala om vad de andra partierna kommer att göra om de kommer till makten, istället för att tala om vad det egna partiet tänker göra. Och vad är det här med att moderaterna försöker framställa sig som sossar, och sossarna vill verka vara moderater?

Det lägsta greppet är ändå att börja angripa tiggarna utifrån att de ska bort. Inte genom att se till att de får en försörjning och en bostad, en möjlighet att leva ett värdigt liv, utan de ska fraktas bort, kastas ut, vi ska slippa se dem. SD går ut hårdast, men det pyser fram även i de moderata leden, och kanske även i andra partier, även om det ännu inte nått media, som jag märkt.

Hela den här hetsen mot tiggare är så sjukt obehaglig. Om en nu tror att det är organiserat så är det knappast de som sitter och tigger som är skurkarna i det hela, då borde en ju faktiskt försöka hjälpa dem att ta sig bort från de som utnyttjar dem.

Men jag tror inte det är den eventuella organiseringen det egentligen handlar om. Det är det dåliga samvete vi får av att se fattigdomen så tydligt, vi som har det så bra i vårt land, inte kan det finnas fattiga här? Tiggarna är det mest uppenbara beviset på vilka enorma klyftor det finns i vårt land och i världen, och det vill vi inte veta om. Vi skulle vilja blunda, stoppa fingrarna i öronen och sjunga “Den blomstertid nu kommer” och sen är alla lyckliga…

Men vi lyckas inte stänga ute tiggarna, vi ser dem och då får vi dåligt samvete över att vi själva har det så bra. Och dåligt samvete vill vi inte ha. Så då måste vi konstruera en historia om att tiggeriet är organiserat och att de som tigger håvar in multum på de av oss som är godtrogna och ger tiggarna pengar. En berättelse vissa av oss tycker oss få bekräftad genom boken Marcoeffekten (vars skönlitterära fiktiva berättelse till del baseras på en Oliver Twist liknande historia), genom en enda artikel med en intervju med en enda polis (med rumänsk bakgrund, och kanske därför färgad av den rumänska synen på romer, som till och med verkar värre än den svenska synen på romer…) och bilder på tiggare med telefoner…

Jag väljer istället att lyssna på polismakten som helhet, hjälporganisationer och politiska utredare som klart och tydligt säger att den organisering som sker är mellan grupper, på ett naturligt sätt för att de ska slippa känna sig helt ensamma i sin tillvaro. Det kan vara familjer, eller individer från samma by, som tillsammans tagit sig hit, de bor tillsammans och de hjälps åt att hitta de bästa ställena att sitta på och att bete sig för att få ut så mycket som möjligt av sitt försök att kunna leva sitt liv och försörja sina familjer. Det handlar om ett desperat försök till överlevnad, ingen brottslighet, ingen som håvar in massor av pengar…

Mitt förslag är att vi kan sluta att slå på den som redan är längst ner, vi kan sluta att håna, vi kan klara det här dilemmat så mycket enklare än så. De som inte kan eller vill skänka pengar kan helt enkelt låta bli att göra det, om de nu inte tycker det känns rätt. Det har jag valt de gånger jag inte har pengar på mig. Jag ler ändå mot den som tigger, för det minsta jag kan ge är ändå att bekräfta att jag ser dem och att jag vet att de har det svårt. Jag har aldrig blivit hotad eller attackerad, som oxå är sånt som cirkulerar i media. De artiklar som skrivits om tiggare som attackerat någon har efter granskning visat sig bero på att den som påstår sig blivit attackerad innan dess provocerat tiggaren, ibland under en följd av flera dagar. Så, jag tror att ett leende är fullt tillräckligt, vi är alla människor, och behöver åtminstone få känna oss som det. Inte håna dem, inte förtala dem, inte bete oss ohyfsat!

Och låta oss andra, som helst skulle vilja se en annan, bättre, lösning på de globala orättvisorna, i väntan på det hjälpa till med det vi kan där vi kan.

Själv har jag alltid med mig en särskild portmonnä. I den lägger jag alla mynt jag får tillbaka i växel när jag handlar. När det hamnat i den portmonnän är pengarna inte längre mina, de hör till de tiggare jag stöter på. Jag vet ungefär var i stan de sitter, och jag är beredd att fördela det jag har i min portmonnä, och när portmonnän är tom blir det tjugor, och ibland en hundring. Jag tänker om att jag har råd att köpa Brämhults färskpressad juice till mig själv att dricka mig otörstig på, så har jag råd att lägga pengar även till tiggarna. Men det funkar för mig, jag har den inställningen, jag har den ekonomin, jag kräver inte att någon annan ska göra som mig. Det jag ber om, vädjar om, är att ni som inte håller med mig, ändå låter mig göra som jag vill. Jag låter er göra som ni vill, så länge ni dels inte beter er illa mot tiggare och dels inte trycker upp hittepåfakta och individuella åsikter i ansiktet på mig för att påverka mig att ändra mig…

IMGP9143Min portmonnä för tiggare. Del 1 om tiggare kan du hitta här!

IMGP9112En avslutande trädgårdsbild för att lätta upp i allvaret. Bengalhonan är ute och betar med flamingon och lilla krokkisen. I morgon fyller burman år, så då kommer det nog fler kattbilder…

22 thoughts on “Freja och tiggare, del 2

  1. Jag har ingen särskild portmonnä för tiggare, men har givit pengar några gånger i sommar till min familjs stora fasa och förvåning. Äldste sonen rapar upp osanningar om tiggare som han hört och läst och jag predikar alla människors lika värde.
    Önskar att alla försökte sätta sig in i tiggarens läge. På marken i ur och skur. Vem väljer det om det inte är nödvändigt? Och som du säger; är de pressade till detta så borde väl de som kan hjälpa till, göra just det.

  2. Det är ett svårt ämne tiggarna och det finns många olika grunder till att de sitter där de sitter, och som du säger kan en peng, ett leende, i alla fall göra något om än lite för att visa att man bryr sig.
    Ser framemot dina kattbilder på födelsedagskatten imorgon 🙂

  3. Har nu ställt en fråga i kommentarsfältet på Ordlös Lördag om varför du är utestängd. Svar kommer snart förhoppningsvis!
    Läser ditt inlägg snart – Viktig fråga om tiggare … inget man skummar!

  4. Fantastiskt inlägg. Jag behöver inte säga mer än att jag instämmer i varje ord å att jag delar det på fejjan då det dessutom är väldigt välskrivet. Kram

  5. Håll med om tiggarna, vi skänker mycket kläder, möbler, leksaker, husgeråd mm mm till hjälporganisationer,(tex Hjärta till hjärta) som hjälper tex de fattiga på plats i Rumänien, då sover jag gott om natten, även fast jag inte brukar ge pengar till de tiggare, som jag ser på stan..Fast jag tycker som du, alla kan vi göra något!!.Och vi har ju det så bra i sverige, Vi har råd att hjälpa dom, som har det sämre än oss..

  6. Håller med dig Freja. De som kan borde hjälpa. Bra skrivet!
    Inte alla har det så bra i Sverige. Själv har jag en kompis som inte har tillräckligt med matpengar när hyran och alla räkningar är betalda. För rättvisans skull måste jag bara påpeka det.
    Nuförtiden delas folk in i: ”Vi” som jobbar och ”de” som inte jobbar (oavsett varför).

  7. Sorry, orkar inte läsa hela inlägget. Vi har varit ute på stan hela dan (inkl. kräftskiva) så jag är lite mör om man säger så.
    MEN – tiggarna går mig på nerverna. Kom ner till 08 fler gånger så kommer du att förstå vilken landsplåga de är, Aldrig skulle jag ge en krona till dom. MEN en kille som spelar riktigt bra musik och dessutom KAN sjunga vid Danderyds t-banestation på morgnar, ja han får en slant! Tiggarna som gör nå’t = spelar musik som inte svider i öronen förtjänar en slant, men absolut inte de andra… även om de tillhör samma ligor…

  8. Bravo Freja!!!!! Vilket inlägg!!! Läste det via Asta som delade – och jag tror minsann att jag gör likadant! För du uttrycker precis det jag skulle vilja säga och jag läste dessutom en jättebra artikel i just detta ämna. Att det är det faktum att vi inte ORKAR se för att vi varit så förskonade ifrån verklig fattigdom. Så vi har det bekymmersamt med vårt samvete då vi liksom ”tvingas” ta ställning till att faktiskt göra något..

    Jag håller med du. Jag ger alltid när jag kan. Eller delar med mig av det jag varit inne och handlat. Hur andra gör är inte något jag predikar över (så länge de faktiskt inte kränker personen som tigger) och jag vill helst inte att andra predikar för mig hur jag skall göra..

    Kramar och hoppas att du har en bra helg!

  9. Här kommer svar – lite kryptiskt skrivet med tanke på att hons svarade hos mig- men det är ju helt klart riktat till dig:
    Hej Freja – vet inte vad som hänt,,, om det är så att du använt en mobil dator med ett ip-nummer som hamnat i bannat spann…. men jag tror det är åtgärdat, om inte hör av dig till wm.judotter(at)gmail.com…
    Det var ju inga problem förra veckan…
    Du är naturligtvis välkommen!!

  10. God morgon ….ja jag lägger en 20 a om jag har annars ett hej upp till var o en vad man vill lägga o om man vill….jasså katten är utan koppel? vill han inte sticka? hi hi grattis till födelsekatten då hurra hurra å ha en skön dag kram

  11. Bra inlägg som motkraft mot den snedvridna debatten. Det är också självklart att det är fler tiggare i en huvudstad än i en mindre ort. Jag har läst Marcoeffekten och även varit i kontakt med både författaren och bokförlaget och de kan inte förstå att man kan tro att det är en sann historia när all information om den är att den är fiktiv.

  12. Förstår inte varför folk envisas med att säga att tiggarna ingår i ligor det är så dumt. Om de mot förmodan faktiskt finns ligor så är det för det första en liten minoritet som ingår i dem och för det andra så är det ju bara bossarna som tjänar på det och inte tiggarna. Jag har aldrig hört någon säga att det inte är någon vits i att hjälpa prostituerade bara för att pimparna tjänar mycket pengar så varför skall vi inte hjälpa tiggarna bara för att deras bossar tjänar mycket pengar?!

    Kramar

  13. Så bra skrivet! Jag försöker alltid ha några småpengar i fickan som jag kan ge och jag hälsar alltid på dem. Att förbjuda tiggeri är ju det samma som att tro att om tiggarna inte syns, så finns de inte. Så naivt!

  14. Heja Freja! 🙂

    Mycket bra skrivet och framför allt tycker jag att du har en sådan underbar människosyn som jag försöker dela. Minns ju tiggardebatten på Veckans fönster för ett tag sedan och som gjorde mig förskräckt. Som en del då yttrade sig gjorde mig förskräckt och gjorde att jag lite tappade lusten att blogga. Dags att ge sig in i debatten i stället.

    (Pysselfarmor tipsade mig om dina inlägg i debatten.)

  15. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

