Barn / Döskallar / Fotoutmaning / Inredning / Jul / Katter / Litteraturnörderi / Trädgård / TV

Jul på flera sätt!

Fototriss vill se tre juldetaljer:

IMGP3378 IMGP3380 IMGP3383

Andras detaljer kan du se HÄR!

Lyran ställde i veckan frågan:

”Årets näst sista trio innan jul får väl ändå lov att handla om bokklappar. Vad önskar ni er? Eller vad vill ni ge bort? Eller vilka böcker vill ni tipsa andra att köpa i julklapp?”

Jag får inga julklappar och ger bara till mina och mina syskons barn, och inga av dem önskar sig böcker (de är tonåringar så allt de vill ha är pengar…), men jag kollar in vad som finns av intresse att köpa när det är dags att fylla på förråden igen!

  1. Sonen av Jo Nesbö, den måste jag definitivt ha!

  2. 7 dagar av Deon Meyer hamnar genast i korgen!

  3. Nätter i Reykjavik av Arnaldur Indridason, åhh, jag känner att det nog är dags att fylla på förråden NU!

Andras önskningar/förslag kan du se HÄR!

Marit vill veta hur min helg varit, och den har, som för de flesta andra, gått i julens tecken!

I dag, årets kortaste dag, hann jag och sonen ut en sväng och se solen och den ynkliga mängd snö som kommit!

IMGP3242

Sen försökte jag ta rosa bilder till valkampanjen för Feministiskt Initiativ och fick hjälp av bengalhonan…

IMGP3349

Sonen tog ansvar för att pynta, i år blev det enbart TVn som pyntades, så blir bänken ledig för massor av godis…

IMGP3405 Så har jag köpt julklappar från Karins Konstgrepp till mig själv som jag redan börjat använda. Ett halsband för pepp…

IMGP3416

…och ”årets julklapp”, ett aktivitetsarmband. det här passar mig perfekt:

IMGP3417

Som den lydiga person jag är så började jag helgen med att avveckla patriarkatet, sen lät jag mannen köpa chips och nu ska jag bara ta i tu med att äta dem!

IMGP3420

Andras helg kan du se HÄR!

Och hur går det med min årligt återkommande föresats att ge bort lika mycket till okända behövande som jag ger bort till mina närmaste?

I går lämnade vi in 12 julklappar till hotell Clarions ensamma gran.  Över hela landet samlar de in klappar som sedan Svenska Kyrkan fördelar till barn och ungdomar som kanske inte får julklappar annars. Årets tema var ”upplevelser” så vi försökte hitta upplevelsepresenter på något sätt samtidigt som vi fördelade klapparna mellan åldersgrupper. 0-5 år kändes det svårt med upplevelser för, så där köpte vi fina gosedjur, 6-12 år fick målarbok och kritor tillsammans med ett presentkort på leksaksaffär medan 13-20 år fick presentkort på antingen bio eller fik, så att de antingen kan gå två gånger själv (inkl dryck o popcorn på BIO och med dryck, bulle och bakelse på fik) eller bjuda med en kompis.Vi könskodade inte klapparna eftersom det här passar för alla kön. Hoppas de som får klapparna blir glada. Dessutom skänker Clarion 10 kronor per julklapp till UNICEF, så det blev alltså 120 kronor även dit av våra klappar.

Utöver det så får de som tigger, och som jag brukar ge pengar även normalt, lite extra nu till jul, en hundring per kopp, så i går blev det till två personer och i dag till fem till. I morgon ska vi handla det vi behöver till juldagarna, och då hoppas jag stöta ihop med några fler som jag kan ge julklapp. Dessutom skickar jag mer pengar än andra månader till Unicef, Rädda barnen och SOS-barnbyar.

Jag förstår att långt i från alla har den här ekonomiska situationen att det går att skänka pengar på det här sättet, och det skulle inte jag heller ha om det inte var så att vi dragit ner så mycket på allt runt jul som kostar pengar. Att vi gjort det, dragit ner främst på mat, dryck och klappar, gör att jag har utrymme att dela med mig och jag gör det nära, det är vad som ger mig julkänsla.

Sen är jag privilegierad ändå, det finns föräldrar i Sverige som inte kan dra in på något för då svälter deras barn, och de har inte råd med klappar till sina barn, det är tuffa tider vi lever i, med snabbt växande klyftor mellan både klasser och kön. Jag förstår att långtifrån alla kan göra som jag, men alla kan göra något för att, i enlighet med julens budskap, göra världen lite vackrare för en medmänniska i juletid! Även ett leende kan vara värmande!

27 thoughts on “Jul på flera sätt!

  1. Fina juldetaljer! Jag skickade ett paket till min dotter och barnbarnet i Stockholm med några paket. Inget dyrt och den finaste presenten (enligt mig själv) har jag gjort själv. Jag ska inte fira jul själv, så det blir inga stora utgifter till mat m.m. och har också tänkt ge lite extra till tiggarna i stället. 🙂

  2. Jag tycker om dina juldetaljer.
    För att inte tala om hur mycket jag tycker om ditt sätt att dela med dig. Jag är så less på alla som skäller på tiggarna, för den eländiga situation de befinner sig i. Detta bara för att slippa ge, för att slippa känna sig privilegierade, för att slippa tänka på något som kan gnaga på det egna samvetet.
    Jag helt enkelt gillar dig. 😀
    Berit E

  3. Åh vilken vacker katt! Vår fina kattflicka på 12 år gick bort p.g.a sjukdom för en dryg vecka sedan (så jobbigt). Nätter i Reykjavik av Arnaldur Indridason ska såklart reserveras på biblioteket snart, den vill man ju läsa förstås… som så mycket annat.
    Önskar dig en fin jul- o nyårshelg. 🙂

  4. Ett härligt inlägg med lite av varje, och jag blir så berörd av ditt generösa mot de behövande här blir det också lite ge till dem ….här överdrivs inte alls i mat väg utan d vi äter o så önskar dig en skön måndag kramen

    Evas blogg

  5. Vilket fint halsband! Var köper man det? (Nej, just det… jag skulle ju sluta handla. Men innan nyår kan jag shoppa lite ; ) God Jul och Gott Nytt År!

  6. Fint att ge julklappar till de behövande istället. Finns ju många organisationer som ger dig ett typ av diplom när du skänker pengar så kan du ge diplom till alla som behöver en julklapp istället för en sak! Om jag tänkt på det tidigare hade jag nog gjort det. Kanske att min lillebror också fått en ”vanlig” present, han är nog för ung för att uppskatta sådana gester.

    Fint halsband och grymt armband! Stort gilla :)!

    Kramar

  7. Ping: Jul- och boklista! | Freja funderar

  8. Lyssnar precis på Sonen som ljudbok och har även lyssnat på Nätter i Reykjavik, kan varmt rekommendera bägge. Deon Meyer är också en favoritförfattare så den boken kommer jag definitivt läsa. God Jul och Gott Nytt År!

  9. Härligt att du är så lydig så du äter upp chipsen! 😉

    Tänk att du är likadan som samlar vackra julkulor! Jag är jätteavis på dina! Du har så många enormt vackra gula!!!! Ugglan var ju jättefin! Och vilket roligt sätt att använda dem genom att sätta dem runt tvn. Där lär ni ju inte missa dem tänker jag! 🙂

    Och så söta Capella med det fina rosa glittret! ❤

    Ha det gott!

  10. ”Sonen” med Jo Nesbö fick kära maken av mig i julklapp, lurade in honom på den författaren med ”Huvudjägarna” . Sedan fick han även pockettopplistans bok ”Ghost man” med Robbert Hobbs =) Fina bilder =)

  11. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

