Arg tant / Feminism / Fotoutmaning / Frejigt / Jobb / Katter / Politik

Gilla – och ogilla…

Torsdagstema ger mig chansen att visa det jag gillar:IMGP2935Förstås det här! Alla tre katterna myser med mig i soffan, det är ren och skär kärlek för mig!

20141204 vinterfrisyrInte den bästa bilden, men i går fick jag mitt vinterhår! Mobilbild, så den är otydlig och har dålig färgåtergivning (min mobilkamera mår inte så bra sen jag krossade skärmen i våras), men nacken är isblå, hjässan lila och luggen cerise. Jag är en norrländsk solnedgång över is och snö!

IMGP2961Sen det jag både gillar och ogillar… omval. Jag ogillar att det blir omval, det är att sätta Sveriges styrning på is i fyra månader, inget gott kan komma ut av det, och dessutom kostar val pengar, mycket pengar, pengar som kunnat användas till annat. Men jag vill inte heller att Regeringen ska vika sig för SD i frågan om invandring.

På ett mer personligt plan ogillar jag att budgeten fälldes eftersom att det innebär att det fortfarande går att bli utförsäkrad, något som regeringen planerat att ta bort. Det innebär att jag snart kommer att bli utan jobb, eftersom jag inte kan komma tillbaka till samma jobb hos min arbetsgivare och några andra som fungerar finns inte. Det är något jag helst inte funderar på, jag hoppas det ska komma en lösning innan jag hamnar där. Skulle jag gå och fundera på det så skulle jag bara må värre.

Samtidigt gillar jag det eftersom arbetet med Feministiskt Initiativ är det enda som ger mig energi just nu. Där kan min arga tant få fritt utlopp och jag får jobba med det jag brinner för. Det kanske kan bli min arbetsträning, för den skulle i alla fall fungera, vilken den arbetsträning jag har nu inte gör. Att sitta rakt upp och ner på en pinnstol på ett ödsligt kontor gör mig bara deprimerad.

Vad andra gillar kan du se HÄR!

Tyvärr var jag redan dålig när arbetet med valkampanjen tog fart igen, förkylning och migrän, så än har jag inte kunnat arbete så mycket med valkampanjen som jag velat. Det som definitivt ligger först på min lista är att ta fram en hjälpreda för hur jag ska bemöta SDs representanter och anhängare i den här valkampanjen, men det får bli när febern och migränen lättat.

24 thoughts on “Gilla – och ogilla…

  1. Gosiga katter och en ny frisyr med färg av en norrländsk solnedgång, det är något att gilla! Så modig du är med frisyren, men varför inte sticka ut lite!
    Hoppas du får en skön kväll med mycket kattmys!

  2. Här har vintern kommit av sig… typ + grader å regn, samtidigt känns det kyligt, rått å trist.

    Skulle behöva en energi påfyllning, tro vart jag ska tanka?

    Lycka till med Ditt politiska arbete.

  3. Härlig beskrivning av dig och toppen knopp. Du kan dessutom få mitt mest förhärdade: ”aldrig mera kattskruttar” att smälta som snö i solsken 🙂

  4. Så snygga kompisar du har *njuter* Du måste presentera dem en och en *tack* Kul för alla som tål med färg att färga upp sig för att sprida glädje för sig själv och till andra. Jag blir glad att se på häftiga färgningar. Hörde igår att andra länder säger att vi ska tänka om och ge tusan i blockpolitiken. Blockpolitiken kommer aldrig att bli som förr för det finns mer småpartier idag. Ja, vem lider inte när alla utan stora börsar kläms igen på nytt. Ha en bra fredag/ kram http://spanaren55.bloggplatsen.se

  5. Ja du snacket går ju ang omval, vet inte längre vad jag skall tro på, sen kan jag som många andra tycka att man kanske borde tänka till ang att ta in fler flyktingar och lägga fokus på dem som redan är här o få bukt med jobb o skola osv …..det pratades mkt om detta på mitt jobb o jag fick frågan!! får man inte ogilla invandrare om man vill liksom?? ja mitt val just nu ligger hos FI ………basta! trist att du inte mår bra vännen men fin i håret o gos katter har du alla fall stor kram

  6. Kattmys som dessutom värmer är inte illa, en uppiggande effekt om något. Häftig frilla, gillar färgkombinationen, vi behöver sprakande färger såhär års 🙂

  7. Du är jättecool i ditt fina hår!! Det är väldigt tråkigt att du blivit sjuk igen – som om inte allt annat hade räckt. Och jag har lite samma inställning till extravalet som du, att det är synd att det blev så, men mycket nödvändigt då SD inte skall få vara vägledande i sin retorik!

    Hoppas du piggnar till i helgen! Kramar

    PS. Och ja, vad FAN skall nu hända med alla våra långtidssjuka i landet? Alla dem som faktiskt har det fruktansvärt jobbigt redan nu och som lever under existensminimum? Jag kan förstå att de med egen villa och pool medmera inte är alltför oroliga.. Men de andra?

    Kramar, igen

  8. Katter är fina djur och de gillar jag. Färga håret är inget jag gillar numera. Jag har gjort mitt, och nu är jag stolt och njuter i fulla drag av mitt vita hår. Omval önskade jag och din syn på invandring gillar jag inte för det finns gränser i allt men att hjälpa in loco det är mitt sätt att hjälpa och det gillar jag, och tur är väl det att vi har olika åsikter för hur skulle det se ut annars. Balans behövs. Allt strävar efter balans i naturen……

    • Jag håller med både dig och SD i att det bästa är att hjälpa på hemmaplan, så människor slipper med det trauma det innebär att fly.

      Dock går det inte alltid. Ett land i krig eller konflikt kanske inte går att stanna i, inte heller ett land som drabbats av miljökatastrof. Och i andra fall kan det vara så att de som flyr inte kan stanna i sitt eget land av risk för fängelse, tortyr och repressalier på grund av sina åsikter eller annat. De måste kunna fly, och vi har via FN förbundit oss att ta emot. Asyl hör till de mänskliga rättigheterna, så vi kan inte säga nej och samtidigt påstå att vi står upp för mänskliga rättigheter.

      Om SD menade allvar med att hjälpa på plats så borde de även lägga mer än de andra partierna på den posten i budgeten, men de gör de inte, de lägger många miljarder mindre. För dem är det bara något som är retoriskt bra att säga, det betyder inget.

      Min åsikt är att de två inte utesluter varandra och att vi självklart ska göra båda!

  9. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

