Arg tant / blogginspiration / Döskallar / Feminism / Fotoutmaning / Frejigt / Politik

Människoskapelse med siffror, pimpad sypepp och SDs socialkonservatism

Tänk att fredag är så skön trots att jag är hemma alla dagar hela veckan… Det är ändå alltid något särskilt med fredag!

Fredagstema är: Människoskapelse.

Tema Fredag är: Siffror.

IMGP1629WordPress krånglar så den coola bilen med nummerskylt från Amsterdam vill inte laddas upp… I stället blir det en dagsfärsk bild på vårt eget fina mexitegelhus och den snygga siffran…

Andras människoskapelser kan du se HÄR!

Andra siffror kan du räkna med HÄR!

Jag har inte orkat vara så aktiv i dag, mest lyssnat på radio, men då är det smidigt att sitta och handsy samtidigt, så nu är en av de grejor jag ville göra under Fredrikas sypepp klar. Den fina väskan jag köpte på semestern förra sommaren, men som direkt gick sönder på flera ställen är nu lagad och samtidigt piffad för att passa mig ännu bättre! En äkta piratpunktantväska!

IMGP1680 IMGP1679

I dag kom nyheten att Jimmie Åkesson sjukskrivits för utmattningsdepression (läs mer HÄR och HÄR). Stackarn, jag vet hur det är! Jag kan oxå förstås att hans försök att leda Sverigedemokraterna och försöka få dem att framstå som rumsrena är en övermänsklig uppgift. För de är faktiskt inte alls rumsrena!

Hans vikarie som partiledare är Mattias Karlsson, SDs Gruppledare och, enligt partiet, chefsideolog. Det är i så fall han som styrt hur principprogrammet ska vara. Han anser även att Zlatan Ibrahimovic inte är svensk och att övriga partier i Sverige ”försöker utradera traditioner, moral och värderingar i en kulturrevolution som bär likheter med den kommunistiska i Kina. Han förespråkar en konservativ motkraft för folk och nation.” Inte underligt då att principprogrammet ser ut som det gör… Idag har  jag nått till:

Sverigedemokraterna och socialkonservatismen

Här är det många fina ord om socialkonservatismens bakgrund och framväxande, som egentligen inte har så mycket med den nuvarande politiken att göra, men som nog behövs för att företrädarna själva enkelt ska ha något fint att citera och slippa sätta sig in i ideologin på egen hand…

”Strävan efter att ersätta klasskamp och hat med förbrödring och nationell solidaritet, strävan efter att ersätta revolutionära tendenser med ansvarstagande reformer och strävan efter att ersätta tendenser till anarki och samhällsupplösning med trygghet, hög moral och lag och ordning.”

Alltså, det är något så skrattretande med att Sverigedemokraterna säger sig vilja ersätta anarki med hög moral. Med tanke på hur företrädarna gång på gång hamnar i trubbel i media är inte hög moral det jag främst förknippar med dem… Att klasskampen ska ersättas av förbrödring är ju fint, men hur det ska gå till får vi inte veta. Fast det handlar förstås som vanligt om nationen, vilket innebär att bara vi blir av med alla som inte är av folket, enligt SDs definition, så ska vi väl förbrödras automatiskt. Försystras finns inte med i sammanhanget, så det handlar, som vanligt, bara om de kränkta vita männen…

”Vi delar också den tidiga europeiska socialkonservatismens analys att nationalismen och stärkandet av samhörigheten på den nationella identitetens och den gemensamma kulturens och historiens grund är det kanske viktigaste medlet för att förverkliga de ovan nämnda strävandena.”

Här dyker den där, för mig så, förhatliga nationella identiteten upp igen. Den form i vilken Sverigedemokraterna vill stöpa oss alla. Och här syns även grunden till Martin Karlssons uttalande om kulturrevolution.

”Vår version av socialkonservatismen har dock naturligtvis utvecklats med tiden och den fortsätter hela tiden att finjusteras i förhoppning om att ständigt kunna erbjuda kloka lösningar på samtidens problem och ständigt kunna tillvarata dagens möjligheter efter bästa förmåga. Signifikant för Sverigedemokraternas version av socialkonservatismen är att vi tydligt betonar vikten av en värdekonservativ och nationalistisk utgångspunkt.”

Jag fnissar lite över ”kloka” men jag förstår varför de hämtat många av sina medlemmar från Kristdemokraterna och Moderaterna, och har svårare att förstå hur de kan hävda att de inte befinner sig på en höger/vänsterskala, när de i sitt principprogram om och om igen visar att de är långt ute på högra flanken med alla sina konservativa värderingar.

Sverigedemokraternas inledning till sitt principprogram skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och demokratin skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och människan skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och nationen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och kulturen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och mångkulturalismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna, familjen och jämställdheten skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och religionen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och välfärden skrev jag om HÄR!

SD och Rasismen skrev jag om HÄR!
SDs valmanifest skrev jag om HÄR!
SD och vad som är svenskt skrev jag om HÄR!

42 thoughts on “Människoskapelse med siffror, pimpad sypepp och SDs socialkonservatism

  1. Nummer nio som sitter på ditt hus är det stora turnumret i Thailand. Många, många thaiare skulle ge en förmögenhet för den siffran!
    Nu får vi se om/hur mycket SD försvagas av Jimmies sjukskrivning! Mycket kan man ju hoppas!

  2. Verkar som att du har dig en avkopplande hobby, nämligen sy. Själv så tycker jag inte alls att det är avkopplande, utan blir mest nervös då jag vet att det ska sys i en knapp eller så 😉

    Trevlig kväll!

  3. Så snygg väskan blev, gillar dina förbättringar på den! Du är verkligen duktig med synål och symaskin! Tur att du hade en siffra nära till hands när tekniken krånglade.=) Gillar din kommentar om att det inte är svårt att förstå att Jimmie Åkesson blivit utmattad av att försöka få SD att framstå som rumsrena, så sant och roligt formulerat!=)

  4. Snygg siffra! Har också en sån + en till! Väskan var också riktigt snygg. Skönt när man blir av med sådana där gamla ”surdegar”. Ofta går det ju ändå rätt snabbt att fixa till saker och ting och då undrar man varför man väntade.

    Jaha, du har också stått vid ”nollan” och försökt se cool ut – då förstår du precis hur det var 😉 Lite kan jag nog hålla med honom ändå…..men det var kul att stå och titta på alla knasiga. Ha en fin helg. /Anette

  5. Jätteläcker färgstark väska, förstår att den passar dig perfekt.

    Tack för att du punkt för punkt går igenom SD:s program. Har hela tiden vetat att jag avskyr det dom står för, men tack vare dig blir det ännu tydligare.

  6. Japp – fredag är alltid fredag!!! :)))) Och väskan blev väldigt mycket Freja den. Hoppas din lördag också var bra och tack än en gång för genomgången av SD!! Kramar

  7. Ping: Triss i trappor och SDs syn på nationalismen | Freja funderar

  8. Ping: Måne, feministpepp och SDs syn på staten | Freja funderar

  9. Ping: Regel, SD och invandringen samt lite världskultur | Freja funderar

  10. Ping: Gilla pristagare och ogilla SDs syn på den ideella sektorn | Freja funderar

  11. Ping: Min helg, sisterhood med Birgitta och SDs syn på samhällsbyggnad | Freja funderar

  12. Ping: Djup, lektyr och SD om ekonomi | Freja funderar

  13. Ping: Min helg samt SD och arbetsmarknaden | Freja funderar

  14. Ping: Kolla! Här är en bild på mina fötter i ett par skor jag gillar. Snurrigt och SD om rättssamhället | Freja funderar

  15. Kul att ditt ufo tagit plats i cyberjuntan!! 🙂 Finemangsig väska med attityd! Och tack för ingående fakta om SD, det var behövligt. Jag hoppas innerligt att mina farhågor slår fel, men vad händer om moderaterna nu får en kvinnlig partiledare och vissa av deras väljare inte kan stå ut det?? Växer SD ännu mer då? Burr.. samtidigt går det ju inte att tänka så, jag vet. Trösklar måste ju kommas över, blå tår gör ju ingen glad..

  16. Ping: Min stil och SDs syn på Försvaret | Freja funderar

  17. Ping: Månadens djur är givetvis…något jag gillar, sen kollar jag in SDs syn på energipolitik | Freja funderar

  18. Ping: Ibland blir jag avundsjuk på… mina katter som slipper läsa om SD, som idag handlar om djur och natur | Freja funderar

  19. Ping: Månadens färg är givetvis…inte samma som SDs syn på omvärlden. | Freja funderar

  20. Ping: Min helg, kolla! Så här ser min autograf ut, och en liten titt på SD… | Freja funderar

  21. Ping: Nyhet, Ibland retar det mig att…ingen verkar kunna sticka hål på SDs bubbla | Freja funderar

  22. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

