Arg tant / Feminism / Fotoutmaning / Litteraturnörderi / Melodifestival / Musik / Politik / Trädgård

Regel, SD och invandringen samt lite världskultur

Onsdag, en rätt ok onsdag, men fortfarande trött, så det har inte blivit någon sömnad.

Onsdagstema: Regel

Här saknas det en eller annan regel…

IMGP2167Vilket gör att själva trappan är lite vinglig att gå i…IMGP1915Ännu ett hantverkarmisslyckande… Vi hade rejäla problem med de som dränerade åt oss, så när entrétrappan skulle ersättas (efter att de grävt sönder den) så anlitade vi ett annat företag. Ett företag som redan monterat vårt kök och gjort ett kanonjobb. När de monterade köket var det de två ägarna som jobbade hos oss. Men när trappan skulle byggas skickade de i stället två lärlingar. Utan att någon annan var med…

De gjorde säkert så gott de kunde, men resultatet blev katastrofalt. Företaget gjorde två försök att fixa till det, men nu har vi gett upp och istället anlitat ytterligare ett annat företag, som kommer i vår och ordnar till hela vår entré. Få se vad som kommer att gå fel då…

Andras reglar, eller kanske regler, kan du se HÄR!

Idag har jag nått till kapitlet om invandring i Sverigedemokraternas principprogram:

Sverigedemokraterna och invandringen

”Sverige har genom århundradena upplevt ett antal invandringsvågor. Främst har det rört sig om ett begränsat antal invandrare från kulturellt och geografiskt närliggande nationer, vilket gjort att dessa invandrare har kunnat assimileras in i den svenska nationen. Trots att problem inte har saknats har denna historiska invandring i flera fall haft en positiv nettoinverkan på samhället. Tendensen i modern tid har varit en oerhört omfattande invandring från avlägsna länder och kulturkretsar. Trots att det inte saknas exempel på enskilda individer som på ett positivt sätt anpassat sig och bidragit till det svenska samhället under senare tid, så är ändå den sammanlagda nettoeffekten av massinvandringen från avlägsna länder starkt negativt, såväl ekonomiskt som socialt.”

Att använda ord som ”massinvandring” är dels felaktigt och dels ett illa dolt försök att få invandring att se ut som negativt. SD anser även att de som kommer ska assimileras, inte integreras, vilket innebär att de som kommer hit måste frånsäga sig sitt tidigare liv och helt börja leva enligt SDs syn på vad som är svenskt.

Jag tänker att det är tack vare tidigare invandring som Sverige är så tekniskt och kulturellt framstående inom många områden, för att vi tillåtit de som kommit till oss att behålla sin kultur och vi har dragit nytta av den och varit med och utveckla den. Att inte tillåta detta är nationellt självmord! SD låtsas att det är tvärtom, men det finns inga som helst belägg för deras påstående, det är bara tyckande. Jag anser inte att en ska räkna människor i pengar, men de som gjort det har visat att Sverige tjänar på varje invandrare som kommer hit.

”Sverigedemokraterna motsätter sig inte invandring, men menar att invandringen måste hållas på en sådan nivå och vara av en sådan karaktär att den inte utgör ett hot mot vår nationella identitet eller mot vårt lands välfärd och trygghet.”

Jag ser invandringen som ett sätt att säkerställa fortsatt välfärd. Jag håller personligen inte med om den politiska idén att ständig tillväxt ska vara något eftersträvansvärt, men rent ekonomiskt är det kanon att få hit, ofta välutbildade (även om mediabilden inte alltid visar upp det), individer, vars utbildning inte behöver bekostas av Sverige, men som vi alla kan dra nytta av. Det om något kan hjälpa oss att behålla vår välfärd!

Att bekosta en läkarutbildning från förskola till färdig resurs är extremt mycket dyrare än att låta en färdigutbildad erfaren läkare komma hit och lära sig svenska. Och det gäller oavsett utbildningsnivå. Det är dyrt att bekosta de barn som vi i Sverige föder och det tar längre och längre tid innan de är färdiga för arbetsmarknaden. Många av dem som kommer kan ganska snart utföra olika jobb och lära sig svenska under tiden, bara vi låter dem!

Sen är jag, som sagt, av den åsikten att människor inte ska mätas i pengar, vår välfärd mår även bra, rent psykiskt, av att vi öppnar vår famn och välkomnar andra till oss. Vi mår betydligt sämre av att stänga våra gränser och börja titta snett på andra, det är min sanna övertygelse.

”Flyktingpolitiken skall annars primärt vara inriktad på att hjälpa flyktingar på plats, i krisområdenas närhet. Detta ger oss förutsättningar att nå de allra mest nödlidande och medför dessutom att vi kan hjälpa betydligt fler flyktingar för samma summa pengar jämfört med en modell där stora grupper av flyktingar hjälps i Sverige. Reglerna för anhöriginvandring måste vara utformade på ett sådant sätt att de inte bidrar till att skapa ökad segregation eller andra sociala och ekonomiska problem.”

Åhh, detta tjat om att hjälpa på plats! Det låter bra, men fungerar långt ifrån alla gånger. Om det är en naturkatastrof så att ”på plats” är översvämmat, eller en situation i ditt hemland som gör att du ”på plats” riskerar dödsstraff eller fängelse bara för att du uttalar din åsikt eller öppet visar vem du älskar, eller en konflikt så att ”på plats” bombas kontinuerligt så finns liksom inte det alternativet. Dessutom har SD i sin budget inför valet avsatt mindre pengar till ”på plats”-hjälpen än vad Sverige redan i dag lägger på den sortens åtgärder. Det är inte ett val mellan att antingen hjälpa på plats, eller ta emot här, det behövs båda delarna!

Men det sista, om anhöriginvandring, låter väl bra? Kanske om du är byråkrat ut i fingertopparna, men om du är ensamkommande flyktingbarn vars föräldrar inte tillåts komma in, eller om du är förälder vars barn inte får komma hit, då är den där meningen bara ett mörkt hatiskt moln!

”Att av ekonomiska skäl tvingas stanna i ett land där man inte trivs och inte vill leva är destruktivt för såväl landet som för den enskilde individen. Ett aktivt och generöst stöd skall därför ges till de invandrare som önskar återvända till sina hemländer.”

Kanonbra! Det är klart att den som inte trivs här och som har möjlighet att återvända och vill det själv oxå ska få återvända. Men det är ju otroligt underligt att SD i det här kapitlet tycker att de ska få ett aktivt och generöst stöd för det, när de i kapitlet Sverigedemokraterna och mångkulturen skriver ”Som en logisk konsekvens av detta skall allt statligt och kommunalt stöd som syftar till att invandrare skall bevara och stärka sina ursprungliga kulturer och identiteter dras in” och i sitt valmanifest utlovade ”Ett avskaffande av det lagstadgade tvånget för kommuner att erbjuda modersmålsundervisning, undantaget de officiella minoritetsspråken.” Inkonsekvent, minst sagt!

Sverigedemokraternas inledning till sitt principprogram skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och demokratin skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och människan skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och socialkonservatismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och nationalismen skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och nationen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och staten skriver jag om HÄR.

Sverigedemokraterna och kulturen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och mångkulturalismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna, familjen och jämställdheten skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och den ideella sektorn ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och religionen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och samhällsbyggnaden ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och ekonomin ska jag skriva om
Sverigedemokraterna och arbetsmarknaden ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och välfärden skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och rättssamhället ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och försvaret ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och energipolitiken ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och omsorgen om djur och natur ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och omvärlden ska jag skriva om.

SD och Rasismen skrev jag om HÄR!
SDs valmanifest skrev jag om HÄR!
SD och vad som är svenskt skrev jag om HÄR!

Jag hittar en världsomspännande kulturell utmaning inne hos Kulturkollo! Det ligger bra i linje med min granskning av SDs politik, som är otroligt snäv kulturellt sätt så här kommer några exempel på vad mångkultur kan innebära:

en bok från en världsdel (Afrika),

Ännu talar träden av Calixthe Beyala

en film från en annan världsdel (Sydamerika),

Guds stad av Fernando Meirelles, Kátia Lund

en TV-serie från en tredje (Oceanien) och

och musik från en fjärde världsdel (Asien).

Andras förslag kan du se HÄR!

IMGP1952Som ni ser så snöar det här. På tvären! jag tog en uppfriskande promenad, och fick ansiktspeeling på köpet!

45 thoughts on “Regel, SD och invandringen samt lite världskultur

  1. de trapptillverkarna hade inga regler, tydligen 😉 Det fungerar ju i regel rätt dåligt – bevisligen!
    Hoppas nya bygget blir riktigt bra!
    Man brukar ju säga att gratis är gott – men snöpeeling? Nja, det kan man ju leva utan 😉

  2. Åhhh jag håller med dig om alltihop ang. SD.
    Trist att ni haft problem med hantverkare men härligt med snö (även om snöpeeling kanske är lite väl överdrivet). 🙂

  3. Den där trappan skulle jag ta det försiktigt i speciellt också när det snöat. Ser att du lagt upp ett klipp med såpan ”Grannar”, följde den slaviskt under början av 90-talet 🙂

  4. Undrar just var massinvandringen håller hus, tycker att det antalet invandrare man stöter på är rätt konstant. Om dom nu är så intresserade av att hjälpa på plats, varför gick dom inte med i Röda Korset istället för i SD.
    Sen det där med assimilering, har SD någon plan för att få oss svenskar sluta äta pizza.

    • Nej, de skiljer ju på OK kultur och inte OK kultur. Pizza, kebab och allt amerikanskt verkar vara helt OK, det är det där hemska muslimska, afrikanska och asiatiska som är farligt. Vilka tomtar de är…

  5. Hjälp att du har fått snö redan! Den enda gången jag vill ha snö är runt jul, resten av året får det gärna vara barmark 🙂 Tack för dina kommentarer hos mig, jag uppskattar dem otroligt mycket ❤

    Massor med kramar!

  6. Snö hos Dig, bor Du då längre norrut västerut än mig tro? Nyfiken, ja visst 😉

    Det stör mig då folk tycker det är okey att tex åka till Norge å jobba å samtidigt anse att det är fel att folk kommer till Sveroge för att försöka få jobb, tjäna pengar, få ett drägligt liv. Att det är olika syn på invandrare varifrån de kommer, Östeuropa å Afrika, Mellanöstern är tabu, islam å oj oj oj men Norden Sydeuropa USA är okey för de är ju mer lik oss…

  7. Nä men fy va trist när det blir så. För när man lejer bort ett arbete är det ju för att man själv inte kan / vill göra det och då räknar man med att det blir bra gjort…

  8. Hantverksmissar…nej jag ska inte dra en drapa om mitt (icke existerande) avlopp. Säger bara sympati på den. SD och snö på tvären ogillas, ogillas och ogillas.

  9. Så fyndigt tolkat! Tråkigt dock med trappan, hoppas ni får ordning på den nu med den nya firman. Gillar inte snö på tvären men gillar din kommentar om ansiktspeeling.=D

    • Vi har haft otur och haft mycket strul med hantverkare, så nu kollar vi noga upp dem innan och ser till att ha allt skriftligt ner till minsta detalj!

  10. Skönt att läsa att du mår något bättre från migränen… Men du: snö???? Urk!!!! Hoppas också att det blir ordning på reglarna till nästa sommar… :)))

    Kram

  11. Alltså, det där med den svenska kulturen som blir förstörd – det har ju mer att göra hollywood och andra västerländska kulturer som integreras med vår kultur – inte med invandrarna. Vi hör ju inte arabiska sånger på radion eller ser persiska nyheter liksom. >_<. Det där med att inte prata om integration gör mig spyfärdig – tillbaka till assimilering säger de. Hmpf. Det var dock lite kul – såg ett klipp från norsk tv när fremskrittspartiet och höyre sågade Björn Söder på grund av att han och hans parti inte vill ha integration och för att de har bruna rötter. Han försökte påstå att integration betyder olika saker i Sverige, Norge och Danmark! HA!

    Är jättekul att du tar upp detta!

    Hoppas det blir ordning på reglarna också – så att det där med dåliga hantverkare inte blir en regel. Höhö.

    Kramar

    • Det komiska är ju att de även skrivit in att vissa kulturyttryck ska vara OK, lätt att tänka att det då är det västerländska och anglosaxiska… De är tomtar som egentligen bara har en enda idé och det är ut med muslimer, men de bakar in det med en massa noggrant utvalda högtravande ord för att lägga ut dimridåer.

  12. Ping: Gilla pristagare och ogilla SDs syn på den ideella sektorn | Freja funderar

  13. Ja, den ser farlig och vinglig ut, trappan – lite som ett visst partiprogram?
    Om Så ska det låta får jag återkomma, hinner inte utveckla det nu.

  14. Ping: Min helg, sisterhood med Birgitta och SDs syn på samhällsbyggnad | Freja funderar

  15. Ping: Djup, lektyr och SD om ekonomi | Freja funderar

  16. Ping: Min helg samt SD och arbetsmarknaden | Freja funderar

  17. Ping: Kolla! Här är en bild på mina fötter i ett par skor jag gillar. Snurrigt och SD om rättssamhället | Freja funderar

  18. Ping: Min stil och SDs syn på Försvaret | Freja funderar

  19. Ping: Månadens djur är givetvis…något jag gillar, sen kollar jag in SDs syn på energipolitik | Freja funderar

  20. Ping: Ibland blir jag avundsjuk på… mina katter som slipper läsa om SD, som idag handlar om djur och natur | Freja funderar

  21. Ping: Månadens färg är givetvis…inte samma som SDs syn på omvärlden. | Freja funderar

  22. Ping: Min helg, kolla! Så här ser min autograf ut, och en liten titt på SD… | Freja funderar

  23. Ping: Nyhet, Ibland retar det mig att…ingen verkar kunna sticka hål på SDs bubbla | Freja funderar

  24. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

