Arg tant / Barn / Feminism / Fotoutmaning / Politik

Turkost valresultat…

Tisdag innebär Tisdagstema: Turkost!

Jag tog sonen med mig ut på fotojakt, det var dömt att misslyckas, eftersom vi är färgblinda båda två…

Är döskallens ögon turkosa?

IMGP0461

Det här skräpet kanske?

IMGP0464

Eller blåklockan?

IMGP0477

Till sist enades vi om att min tröja nog är turkos och hittade dessutom den här jättesolrosen i ett koloniområde, så nu hoppas jag verkligen att tröjan är turkos…

IMGP0501Nu ska jag titta in till alla andra och se vad turkost ser ut som hos dem HÄR!

Jag är fortfarande helt skärrad över valresultatet. Vad kommer att hända? Kommer Löfvén att gå mot mitten och anpassa sin politik för att få mitten och högern att rösta med honom? Då blir det fyra fortsatta år med ökade klyftor och utanförskap, en grogrund för att Sverigedemokraterna kommer att bli ännu större nästa val. Kommer Reinfeldts avgång innebära en ny partiledare som ser chansen att ta tillbaka alla moderatröster som gått till Sverigedemokraterna genom att öppna upp för ett samarbete med dem? Det är Reinfeldt personligen som stått och sagt ”Jag kommer aldrig att samarbeta med Sverigedemokraterna”. Är hans avgång en del i strategin att säkra moderaternas makt i ytterligare fyra år? I så fall, samma farhåga som ovan: Ökade klyftor, ökat utanförskap, ökade röster för Sverigedemokraterna.

Vad är alternativet? Blir det nyval? Vilka vinner på det? Får Feministiskt Initiativ hjälp med valsedlar då, eller behöver vi återigen dra igång hela den enorma apparaten med att hitta volontärer runt hela landet som tar på sig att distribuera valsedlarna? Orkar vi, utan annat än ideella resurser, mobilisera för en valrörelse till?

Jag oroar mig för normaliseringen av Sverigedemokraterna och den rasism och förlegade kvinnosyn som de förespråkar. Jag vet, de säger själva att de inte är rasister, men det är ungefär som att fråga en bankrånare om hen är bankrånare. Självklart svarar hen ”nej”…

Ett urval ur deras valmanifest:

  • Ett avskaffande av den i praktiken kostnadsfria sjuk- och tandvården för illegala invandrare.

  • En höjning av medborgarskapets värde genom införandet av språk och kunskapstester och genom att utöka den tid som man skall ha varit bosatt i Sverige med klanderfri vandel innan en ansökan om medborgarskap kan göras.

  • Ett stopp för alla former av kvotering och så kallad positiv särbehandling på basis av kön och etnisk bakgrund.

  • Ett starkare stöd till kristna som förföljs på grund av sin tro i olika delar av världen samt ett tydligare motarbetande av islamism och andra totalitära ideologier som bidrar till att destabilisera världen.

  • En höjd och avreglerad föräldrapenning. Sverigedemokraterna vill höja nivån på föräldrapenningen och avskaffa all tvångsreglering rörande vem av föräldrarna som skall vara hemma med barnet. Vår övertygels är att landets föräldrar är bättre lämpade än politiker när det gäller att avgöra vad som är bäst för de egna barnen.

Alla de här löftena försämrar på olika sätt många invandrares och kvinnors möjligheter till ett likvärdigt liv som de svenska männen. Mycket av det andra de lovar i sitt valmanifest, som bättre arbetsvillkor, högre A-kassa och bort med ”pensionsskatten” (som inte finns som begrepp, det de menar är att jobbskatteavdragen för löntagare gör att pensionärer betalar mer i skatt) är sånt som de utan att tveka röstat emot under de fyra år som gått. Trovärdighet noll! I valmanifestet lovar de massor av saker och allt finansieras genom stoppad invandring, trots att det flera gånger motbevisats från olika håll att det håller.

Jag har studerat deras principprogram och förbereder inlägg där jag går igenom olika delar av det. De använder många fina ord för att dölja sin rasism och kvinnosyn, men den finns där, bakom dimridåerna de lägger ut. Jag tar en del i taget de närmsta veckorna, så får ni bedöma själva om ni håller med mig eller ej…

Det finns en sak jag irriterat mig på under hela valrörelsen och de är de andra partiernas oförmåga att vrida uppmärksamheten bort från Sverigedemokraternas fokus. När Sverigedemokraterna orerar om invandringen och ifrågasätter den, och TV hakar på och sänder program utifrån frågor som ”Har invandringen gått för långt?” så jamsar de andra partierna runt och vet liksom inte vad de ska säga… Reinfeldt spelade dem dessutom rätt i händerna när han bara några veckor före valet vädjade till svenska folket om att öppna sina hjärtan och samtidigt talade om att det skulle drabba vår välfärd. Samtidigt som han själv vägrar ens bemöta frågor om hans ansvar i Nuonaffären, och varit den som drivit alla beslut om jobbskatteavdrag som främst gynnat de som redan har mest, mår bäst och kan bekosta sin egen välfärd om behovet skulle uppstå.

Istället borde de andra partierna tagit chansen och vrida på frågan, få den att i stället handla om integreringen och hur vi, i landet som gärna vill vara bäst på allt, även skulle kunna bli bäst på integration. Att säkerställa att vi verkligen får ut största möjliga av den enorma resurs av oftast välutbildade och arbetsvilliga människor som strömmar in till oss tack vare invandringen, det borde vara en dröm för varje politiker (utanför SD och SvP då förstås…)

SD och vad som är svenskt kan du läsa om HÄR!

SD och Rasismen kan du läsa om HÄR!

SD och Människan kan du läsa om HÄR!

SD och Kulturen kan du läsa om om HÄR!

SD och Mångkulturen kan du läsa om HÄR!

SD och Nationen kan du läsa om HÄR!

SD Familjen och Jämställdheten kan du läsa om HÄR!

SD och Välfärden kan du läsa om HÄR!

SD och Religionen kan du läsa om HÄR!

 

 

 

35 thoughts on “Turkost valresultat…

  1. Jag träffar många nyanlända i jobbet och kan se allt positivt som invandring kan leda till. Det man behöver se till är att de tas emot och integreras på rätt sätt. Självklart ska partierna arbeta med den frågan utan att tveka eller vara rädda för att bli stämplade som rasister. Det handlar om att ta vara på människor som är framtida resurser, precis som att våra barn ska ha en bra skola och trygg uppväxt för att kunna bidra till samhället senare i livet 🙂
    Härligt att du lägger energi på att skriva om det här i bloggen!

  2. Det kaos som råder gör mig helt bestört. 13% har visat sitt missnöje och det är bara för de andra partierna och kavla upp ärmarna och börja jobba och visa ett resultat som gör att folk inte behöver ett missnöjesparti. Jag är född optimist, så jag tror och hoppas att det kommer något gott ur det här! Jag hoppas att samtliga partier hörde väckarklockan!

    • f.d. statsminister sa dagen för valet i sista tv-debatten skarpt ifrån att de tar avstånd från all rasism, tänker inte samarbeta med såna partier! Han sa tydligt att mångfald är bra för Sverige, inte bra om vi alla är likadana. Vad fick han för ”belöning” för detta? Jo, folk vallfärdade till vallokalen och röstade på SD…!?!? 😦

  3. Snart er nok SD like stuerent i Sverige som Frp har blitt i Norge.
    Dessverre.
    Usj så dumt.
    Ha en fin kveld og trøyen din er turkis 🙂

  4. Bloggade också om valresultatet igår, fast inte så ingående som du förstås. Personligen tycker jag att Löfven är en ren katastrof på alla sätt, å det har ju inte börjat bra heller. Precis som du måste man gå till grund med varför SD fått så många röster. Å det har t o m jag ett svar på om man säger så.
    Kan berätta att Fi gjorde storsuccé i Stockholm (läs gårdagens inlägg om du vill). Å du i lilla Täby hade Fi egna valsedlar faktiskt. Tror att de hade egna i Stockholm också.

  5. Hmmm … BP tycker att din tröja är turkos … och jag tycker den ser grön ut 😉 Vi bör nog alla kalibrera våra skärmar 😉
    Jag tycker hela valet har cirkulerat till SD’s uttalanden och ideer, samt inbillade uttalanden och idéer … så, vi kanske bör flytta fokus från partiet till de som röstade på dem och lyssna på vad de har att säga – Jag vill gärna tro att många missnöjesröstade, och då får vi lyssna på vad de är missnöjda på. Annars blir de nog bara fler och fler!

  6. Jag tror att det blir så som du befarar. Hoppas ändå att vi har fel.
    Ser inget heller som är turkos men du ansträngde dig verkligen att hitta något och det är det som räknas 🙂 Jag har inte ens försökt att hitta färgen.

  7. Jag är med Eva här. Dessvärre är inte din tröja turkos heller utan grön men den är fin och det får vara en tröst! Kan inte vara lätt att vara färgblind!

    Och angående valet, det är vanliga människor som röstat på SD så det fungerar inte som så många skriver på fb och överallt att de ska bojkotta dessa människor och utesluta dem ur sina liv osv. Vad hjälper det? Nej, inslut och prata med dem, desto mer!

    Jag hoppas nu att det kommer bli bra och jag tror det också! 🙂

  8. Oj, vilka STORA solrosor!! Vad bra att du berättar och förklarar om politik, för själv är jag inte sådär insatt(knappt alls)…Men jag har uppmärksammat att SD fått mer makt och väljare..Och att det kan bli problem hur allt ska drivas, för ingen verkar vilja samarbeta med SD..Maken tror på nyval, vi får väl se..Hur får vi rösta då? På vem vi vill eller bara på dom i riksdagen?.

  9. Valresultatet är riktigt deppigt. Jag tror det blir en borgerlig regering med stöd av sd eller nyval. Partierna har verkligen varit usla på att ta initiativet i debatten med sd samtidigt som samhället polariseras allt mer, på alla möjliga sätt. Det riktigt bekymmersamma är hur ojämlikheten ökat.

  10. Usch! Jag vill helst gömma mig i en grotta tills nästa val kommer. Problemet är ju att jag redan nu är orolig för hur det kommer att se ut om fyra år… förutsatt att det inte blir omval vill säga. Uuh.

    Kramar

  11. SD är vinnarna i detta val 😦 Löfven gör stort fel som utesluter V.
    Nyval tror jag inte det blir.
    Turkos verkar vara en svår färg, olika för olika personer.
    Enligt mig är Din tröja grön.
    Väldigt stora solrosor, härligt.

  12. Ja det känns kaotiskt med valresultatet, det blir ”spännande” att se hur de löser det.
    Att sverigedemokraterna blir mer och mer normaliserade tycker jag mig se redan.. usch 😦

  13. Jag hoppas att detta katastrofala valet kommer att föra nàgot gott med sig. Kanske vi behövde detta för att inse att nàgot är riktigt fel och ta itu med det. Nyval kanske är inte är en dum idé.. Pà min skärm är din tröja definitivt turkos!

  14. Ping: Människoskapad mångfald och SDs enfald… | Freja funderar

  15. Ping: Gilla vs ogilla; katter vs SDs människosyn | Freja funderar

  16. Ping: Gilla och ogilla: SD, what are you good for? Absolutley nothing! | Freja funderar

  17. Ping: Klargöranden och SD och Nationen | Freja funderar

  18. Ping: SD och Kulturen | Freja funderar

  19. Ping: Kulturuttryck, räkneord samt SD, Familjen och Jämställdheten | Freja funderar

  20. Ping: Människoskapad höst hos mig samt SD och Välfärden | Freja funderar

  21. Ping: Trivselmys samt SD och Religionen | Freja funderar

  22. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

