Arg tant / Feminism / Katter / Musik / Politik / Utmaning

Ibland blir jag avundsjuk på… mina katter som slipper läsa om SD, som idag handlar om djur och natur

Onekligens rubrik för dagen är ”Ibland blir jag avundsjuk på…”. Jag blir ofta avundsjuk på mina katter. deras förmåga att njuta av livet så fullt ut, att de alltid är sig själva i alla situationer och deras sätt att sova så avslappnat, samtidigt som de utan att tveka dels visar sin kärlek, dels använder sig av min kärlek till dem för att få det de vill ha. Katter är fullständigt hämningslösa, självständiga, manipulativa, utnyttjande och med en enorm integritet och fullständigt underbara att leva med. Jag önskar att jag var mer som dem, då skulle jag ALDRIG blivit sjuk i utmattningsdepression. Nu är en del av min rehab att vara mer som mina katter. Äta, sova, njuta!

IMGP2605

I väntan på Kajsa Grytts dag i ”Så ska det låta” och med en stilla förhoppning att få höra åtminstone någon Tant Strul låt så tittar jag in till SD och läser deras principprogram. I dag har jag nått till:

Sverigedemokraterna och omsorgen om djur och natur

”Sverigedemokraterna ser människan som en del av naturen och inser att vi är helt beroende av denna för att kunna fortsätta vår existens på jorden. Förutom att förse oss med de mest nödvändiga förutsättningarna för vårt livsuppehälle såsom mat, vatten och syre, så tror vi också att de skönhetsvärden som finns inbäddade i naturen är nödvändiga för att fylla våra själsliga behov och möjliggöra en hög livskvalitet.”

Inget konstigt med det här, förutom att det är lite fnissigt pompöst nationalromantiskt skrivet…

”Sverigedemokraterna betraktar merparten av dagens miljöproblem som en konsekvens av att samhället inte i tillräckligt hög grad låtit sig vägledas av den konservativa principen om ett varsamt framåtskridande. Försiktighetsprincipen är således central inom Sverigedemokraternas miljöpolitik både när det gäller att förhindra uppkomsten av nya miljöproblem och när det gäller valet av metoder för att motverka de redan befintliga problemen.”

Hmm, ska vi alltså vara försiktiga även när det gäller att motverka de problem som redan finns??? Det har vi INTE tid med! Här läser jag att SD vill att inget ska ändras. Inga nya regler för energi, sopsortering, konsumtion. Inga fåniga elbilar, inga köttfria dagar, inte behöva åka med ännu mer till återvinningen. Konservativa, ja, förstockade och korkade, ja, det med…

”Förvaltarskapstanken, det vill säga strävandet efter att inte lämna över vår hembygd, vårt land, vår kontinent och vår planet i ett sämre skick till våra barn än vad de befann sig i när vi tog över ansvaret för dem av våra föräldrar, är central för Sverigedemokraternas politik inom alla områden, men är kanske särskilt vägledande inom just miljöområdet. Slutmålet för vår miljöpolitik är ett ekologiskt hållbart samhälle. Sverigedemokraternas strävan mot det ekologiskt hållbara samhället skall inom exempelvis landsbruket uppfattas som minsta möjliga miljöpåverkan per producerad enhet och måste uppnås både med beprövade metoder och med modern teknologi.”

OM de nu tycker det här, att vi inte ska lämna över landet i sämre skick än när vi tog över det, då får de nog helt skippa stycket innan. Landet är redan i så mycket sämre skick än när vi tog över det att det inte går att rätta till innan vi lämnar över det om vi ska göra alla åtgärder försiktigt. Det är BRÅTTOM!

”Målet om ett miljövänligare samhälle bör primärt uppnås genom medvetandegörande, teknisk utveckling och positiva incitament till omställning mot ett mer hållbart levnadssätt, inte genom ett ensidigt fokus på bestraffningar av oönskade levnadssätt hos enskilda medborgare. Detta är särskilt viktigt i de fall där det för den enskilde medborgaren saknas reella, kostnadseffektiva, miljövänliga alternativ. Vi inser dock att bestraffande åtgärder ibland kan vara nödvändiga för att komma tillrätta med akuta problem och finner det naturligt att företag som tjänar pengar på miljöförstörande verksamhet också tvingas kompensera för den skada de åsamkar.”

Inga skatter för SD, de ska istället informera och vädja till individer. Det funkar ju sisådär, ska vi kunna ställa om utvecklingen krävs nog mer och båda sorternas åtgärder! Fast sen kommer de på att de måste behålla sin vindflöjelmöjlighet, så de lägger till att ibland kan det behövas beskattas. Eller bestraffas som de skriver, det säger ju en del av vad de anser om skatter. De glömmer bort att skatterna är ett måste även för att de ska få sina egna löner…

”Vi inser också att de miljöpolitiska intressena ständigt måste vägas mot andra viktiga samhällsvärden, att merparten av miljöproblemen är av global karaktär, att Sverige inte ensamt kan lösa problemen och att de resurser som kan avsättas för att förbättra miljön bör satsas där de gör största möjliga nytta.”

Det är lite spännande att de med sitt ”Folk” och sin ”Nationen” ibland känner att de måste skriva in att Sverige inte existerar i ett vaccum, jag undrar så vad de menar med den här meningen? Menar de att vi ska bidra med våra resurser när andra länder behöver hjälp, eller menar de att eftersom andra länder är värre bovar än oss så kan vi använda resurserna till andra delar inom landet? Vet de själva vad de menar med det här?

”Vi ser omsorgen om djuren som ett mått på hur utvecklat ett samhälle är och strävar efter ett samhälle där inga djur utsätts för onödigt lidande. Djur som befinner sig i människors ägo skall behandlas med respekt och i största möjliga utsträckning beredas möjlighet att få utlopp för sitt naturliga beteende.”

Så, alla länder som har en inhuman djurvård är alltså mindre utvecklade? Med tanke på att Sveriges djurhållning gång på gång avslöjas som rätt otäck så borde det alltså betyda att vi inte är så fullt utvecklade som SD i resten av sitt principprogram gärna vill påskina…

Ingenstans i den här texten särskiljer de sig från en allmän syn på miljön, i mina ögon beror det på att det här inte är en hjärtefråga för SD, de kan knappast skylla miljöförstöringen på invandringen. Inte för att enskilda medlemmar i partiet inte försökt. Det har funnits försök att hävda att eftersom svenskars ekologiska fotavtryck är ett av de största i världen (femte plats tror jag det är) så är det fel att låta fler personer flytta hit, eftersom deras fotavtryck då blir större… Istället för att hitta lösningar att minska fotavtrycket så ska vi alltså hålla vårt stora fotavtryck för oss själva, det känns inte som rätt väg att gå enligt mig. Mer komiska försök att skylla miljöproblemen på invandring var den SDrepresentant som visade statistik att i länder med många färgade är medeltemperaturen högre, så när färgade flyttar norrut så blir det varmare… Den personen borde nog lära sig skilja på orsak och verkan…

Inga av de åsikterna har dock tagit sig in i principprogrammet. Istället är det här ett under av VAD SD tycker, men inget om HUR det ska göras. Snarare ger de sig, som på så många andra ställen, möjligheten att vända kappan efter vinden, inte bestämma någon riktning för sin politik. Jag baxnar över att så många tyckte det var rimligt att kritisera Feministiskt Initiativs partiprogram medan det här nästan gick helt obemärkt förbi. Vad håller media på med egentligen?

En reflektion jag gjorde när jag läste det här: Jag såg delar av direktsändningen från SDs landsdagar i våras där olika medlemmars motioner diskuterades. Jag fascinerades över att så många motioner handlade om kattens situation i Sverige, med mestadels kvinnliga SDmedlemmar som la ut orden med värme över hur eländigt katten har det i Sverige. Eftersom jag är en crazy cat lady själv blev jag lite nedstämd över att det går att ha en sån brinnande omsorg över katter och en så iskall syn på människor som inte är födda i Sverige. För mig går de olika delarna hand i hand, men inom SD är det helt OK att ömma över utekatter, men tycka att tiggare är ohyra. Skrämmande!

Sverigedemokraternas inledning till sitt principprogram skrev jag om HÄR!

Sveri gedemokraterna och demokratin skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och människan skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och socialkonservatismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och nationalismen skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och nationen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och staten skriver jag om HÄR.

Sverigedemokraterna och kulturen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och mångkulturalismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och invandringen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna, familjen och jämställdheten skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och den ideella sektorn skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och religionen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och samhällsbyggnaden skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och ekonomin skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och arbetsmarknaden skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och välfärden skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och rättssamhället skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och försvaret skrev jag om HÄR!.
Sverigedemokraterna och energipolitiken skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och omsorgen om djur och natur skriver jag om idag.
Sverigedemokraterna och omvärlden ska jag skriva om.

SD och Rasismen skrev jag om HÄR!
SDs valmanifest skrev jag om HÄR!
SD och vad som är svenskt skrev jag om HÄR!

IMGP2652Nej, nu tar jag mitt eget råd, försöker bli mer katt, gosar ihop mig med katt, te, ost och kex och lyssnar på min ungdomshjälte Kajsa Grytt. Eller, på andras tolkningar av hennes musik. Jag hoppas Carola ger sig på den här!

 

21 thoughts on “Ibland blir jag avundsjuk på… mina katter som slipper läsa om SD, som idag handlar om djur och natur

  1. Har väldigt ofta haft samma tankar om mina katter och hundar. Nu har jag bara 3 katter och 1 hund kvar. Det finns ett beteende till som jag är avundsjuk på. De lever i nuet. Ha en fin söndag!

  2. Okej, vi skall lugnt luta oss tillbaka och låta tekniken fixa allt åt oss medan vi matar våra kanariefåglar. Tekniken förde oss ju dit miljön är idag och vi får nog alla hjälpas åt att styra den åt rätt håll.

  3. I stycken om att tänka på de globala riskerna så tror jag att de åsyftar att andra länder som är större bovar skall ta sitt ansvar eftersom lilla Sverige inte kan göra så stor skillnad. Har hört Jimmie diskutera miljö på sådant vis i en tv-debatt, så tänker att det är det de menar. >_< Fel på så många plan att jag knappt ens orkar bli irriterad.

    Mysigt med katter ❤ om jag varit en katt hade jag mått bra!

    Kramar

  4. Läste dina analyser med stort intresse. Jag tror att det är många som aldrig läser partiprogram ordentligt, så många väljer nog parti på ganska lösa grunder.
    Jag vet att många tycker om Carola, och jag tycker självklart att hon är duktig, men jag tycker att hon är så obehaglig att jag ryser lite när jag ser henne.

  5. Ping: Månadens färg är givetvis…inte samma som SDs syn på omvärlden. | Freja funderar

  6. Ping: Min helg, kolla! Så här ser min autograf ut, och en liten titt på SD… | Freja funderar

  7. Ping: Nyhet, Ibland retar det mig att…ingen verkar kunna sticka hål på SDs bubbla | Freja funderar

  8. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

