Arg tant / Barn / Feminism / Fotoutmaning / Jobb / Katter / Trädgård

Novemberväder och kolla! Här jobbar jag. En bloggfråga och en luciadebatt…

Onsdagstema är Novemberväder, så trevligt att få visa de här dagsfärska bilderna.

IMGP2889 IMGP2890 IMGP2895Fantastiskt vackert novemberväder, kunde nästan inte vara bättre. Om jag fått ändra på något så hade jag velat ha betydligt med snö, så att hela marken var täckt. Och kanske rimfrost i träden…

Med temat följer uppmaningen att skriva en novemberhaiku

Kylig November
Solens sken lindrar ömsint
Vackert glittrar snön

Det får duga som en första haiku…

Andras novemberväder kan du se HÄR!

Dagens rubrik från Onekligen är: ”Kolla! Här jobbar jag!” Jobbar och jobbar…

IMGP2904Här sitter jag och skriver små texter (som mitt livs första Haiku…) eftersom det är bra träning för mig att uttrycka mig i ord, en för er osynlig katt ligger under mina knän och en annan passerar förbi…

Jag har en fråga till er andra bloggare där ute. För snart två år sedan skulle Ameliabloggen, där jag började blogga för snart fyra år sedan, lägga ner bloggportalen för oss okända bloggare och bara behålla sina kändisbloggare, så jag bytte till WordPress, som jag är nöjd med, den funkar för mina behov. Men bilder och text tar tydligen stort utrymme, för i fjol vid den här tiden hade jag nästan fyllt allt utrymme för min gratisblogg.

Jag betalade då ca 150 kronor (tror jag det var) för att få 10GB extra utrymma. Kanon, tänkte jag, eftersom jag under mina tre första år som bloggare inte riktigt nått upp till den volymen, det borde innebära att jag kan betala årligen och blogga i tre år till innan jag behöver hitta en annan lösning.

Men riktigt så blev det inte. Av någon anledning är jag nästan uppe i taket igen, och står nu inför ett snabbt val. Betala för de extra utrymmet för ett år och sen slå i taket om någon månad och då behöva hitta en ny lösning, eller hitta en ny lösning redan nu, så jag inte betalar 150 kronor för nått jag bara kommer utnyttja en liten del av året… Vad rekommenderar ni? Starta en egen sida, köpa wordpresspremium, eller byta bloggportal/webbverktyg?

HJÄLP!

För inte fullt två veckor sedan skrev jag om att den ständigt återkommande juldebatten var i gång igen. Då var det Uma, 11 år, som inte fick vara tomte, läs vad jag tyckte om det HÄR!

Nu har jag läst om Ragnar, 15 år, som gärna är Lucia när ingen av tjejerna i skolan vill, läs mer HÄR!

När det gäller Ragnar så citeras rektor så här:

“Det ska vara en tjej. Vi ska följa traditionen”

“Vi har ett allmänt luciafirande där allmänheten kommer, allt från äldre pensionärer till yngre och de förväntar sig ett traditionsenligt luciafirande,”

“Min och personalens åsikt om att det ska vara lucia enligt traditionen ja, med stöd ifrån skollagen.”

Vad gäller Uma så ändrade sig skolan tack och lov, men vad gäller Ragnar som Lucia har, vad jag vet, inte skolan ändrat sig än. Nu har frågan tagits upp till debatt lokalt, HÄR, och i riksmedia, HÄR, så rektor kanske uttalar sig igen så småningom.

I inlägget jag skrev om Uma citerade jag alla de delar som redan i läroplanens första kapitel visar att skolan agerar fel när de gör så här. Rektorn på Ragnars skola lutar sig mot skollagen istället, så då tog jag mig en titt på den (fetstilat av mig)!

  • “Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på”

  • “Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.”

  • “Var och en som verkar inom utbildningen ska främja de mänskliga rättigheterna och aktivt motverka alla former av kränkande behandling.”

  • “Utbildningen vid en skolenhet eller förskoleenhet med offentlig huvudman ska vara icke-konfessionell.”

  • “I diskrimineringslagen (2008:567) finns bestämmelser som har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter inom utbildningsområdet oavsett kön, …”

  • “Huvudmannen ska se till att det inom ramen för varje särskild verksamhet bedrivs ett målinriktat arbete för att motverka kränkande behandling av barn och elever.”

  • “Huvudmannen ska se till att det genomförs åtgärder för att förebygga och förhindra att barn och elever utsätts för kränkande behandling.”

  • “Huvudmannen ska se till att det varje år upprättas en plan med en översikt över de åtgärder som behövs för att förebygga och förhindra kränkande behandling av barn och elever.”

  • Huvudmannen eller personalen får inte utsätta ett barn eller en elev för kränkande behandling.

Jag är varken jurist eller lärare, men jag hittar inget, vare sig i läroplanen eller skollagen, som på något sätt stödjer skolornas agerande i de här två frågorna. Däremot hittar jag mycket som stödjer eleverna. Om du går i skola, har vänner som går i skola, är förälder till barn i skola, är vän till föräldrar som har barn i skola och får höra att lärare och/eller rektor agerar som i de två exemplen, ta gärna med dig läroplanen och skollagen och be ansvariga på skolan att läsa igenom och låt dem sedan exemplifiera vilka delar i styrdokumenten de stödjer sitt agerande på, och varför de tydligen anser att de delar jag tar upp ovan inte är styrande i frågorna!

Nej, tacka vet jag förskolorna, åtminstone den som mina barn gick på, där fanns inga begränsningar. Sonen och hans bästa killkompis var lucior och dottern var ett enbarnsluciatåg. Jag har pratat om det tidigare, nu har jag fotat en kopia av bilden, genom ett plastglas, eftersom den enda kopian jag har tillgång till ingår i ett bildcollage av mina barn. Kvaliten är inte den bästa, men den visar tydligt den viktigaste lärdomen jag fått av min dotter. ”Det går alltid att välja allt!”:

IMGP2897

31 thoughts on “Novemberväder och kolla! Här jobbar jag. En bloggfråga och en luciadebatt…

  1. Det går alltid att välja allt! Härligt 🙂 Det ska jag ta med mig!
    Gillar din Haiku! Ljusare och mer positiv än någon av mina tafatta försök 🙂
    Bilder. Skaffa Flickr-konto och lägg in bilderna därifrån (har du officiellt albun kan du ju lägga in bilder via http om inte annat). Flickr har man hur mycket plats som helst på! 1000GB of free storage för alla!

  2. Gillar dina två första bilder, faktiskt lite vårlika. Snö är jag inte så förtjust i men rimfrost det är riktigt fint!

    Klart att barnen ska få välja vad de själva vill vara i Luciatågen!

    Jag tänker nog själv gå över så småningom till Worldpress.org. Har redan egen domän och webbhotell. Mycket större valfrihet där än Worldpress.com. Kanske något för dig också?

  3. Ni hade i alla fall sol och lite frost. Härligt! Kan du skicka hit lite till dimmlandet.
    Många skaffar en ny gratisblogg när deras utrymme har tagit slut. De tar samma adress som t.ex. frejaredddevil2 och så fortsätter dem.

  4. Jag tycker det borde vara självklart att om en kille vill vara Lucia så borde det vara fritt fram precis som om en tjej vill vara Stjärngosse, Tomte eller Pepparkaka.
    På dagis/förskola nivå är det tillåtet men sedan blir allt så ”jämlikt” 😉 var det inte så?
    Genustänkandet/att vi ska säga hen borde ju betyda att hen kan vara Lucia om hen vill 🙂

  5. Härligt noemberväder du visar! Visst borde även killar kunna fà vara lucia, verkar lite konstigt att det skulle vara mot skollagen..

  6. Fint med blå himmel och snö, här försvann den blå himlen lika snabbt som den kom, i dag var det igenmulet igen… och snön lyser med sin frånvaro.

    Jag startade ju upp en egen sidan för drygt en månad sedan, är mycket nöjd. Betalade drygt 400 kr och sedan blir det bara nån hundring per år. Nu har jag utrymme, egen hemsida, möjlighet att starta hur många bloggar jag vill samt e-postadresser. Allt handlar väl egentligen om vad man vill lägga i pris och hur viktigt det känns.

  7. Fina dagsbilder på novembervädret. hann själv inte med någon fotografering av det idag eftersom det vart mera datastrul för min del…
    Jag har ju haft blogger sedan 2008 och har inte ens minne av att ha läst någonstans om maxutrymme, kolla lite med dem 🙂

  8. Ja det var där vi träffades första gången 🙂 men har du begränsat utrymme nu då? trist att det blir så att man skall betala då kan man lika bra ha en egen domän ju eller? ja ang han som ville gå lucia i skolan men inte fick låt han gå vad gör det, dem vill ha jämställdhet så why not? ha en fin dag kramen

  9. Sol och lite snö! Det lyser onekligen upp tillvaron betydligt mer än min dimma. fast inflygningen till Bromma var väldigt lugn och tyst igår.
    Klart att man kan välja extra allt – less is tristess! Älskar bilden av luciatärnastjärngossen! Hehe, hon skulle haft röda kläder så kom tomten med också!

  10. Vilka vackra novemberbilder 🙂

    Jag står inför samma dilemma med utrymmet… Har betalt, men närmar mig taket igen. Bilder med texter och som inte är ”så noga” dom förminskar jag ordentligt. Känner mig för lat för att byta bloggportal, och dessutom trivs jag bra på WP. Förutom det med utrymmesbegränsningen då…

  11. Jag ligger på ett webbhotell one.com och jag betalar 15 :- per månad plus ca 100 :- per år för min adress veiken.se Då har jag support dygnet runt om jag behöver och har aldrig hört talas om att jag använder för mycket utrymme. Jag bloggar från en WP portal och tog med mig hela bloggen hit! Det fungerar utmärkt och det finns hur många tillägg som helst att ladda ner gratis! 🙂

  12. Jag bloggar via Blogger, och är väldigt nöjd, Antagligen finns väl någon begränsning, men än har jag inte betalat ett enda öre. Nu laddar jag för all del inte upp jättestora bilder, men jag tycker det funkar utmärkt…
    Bloggen är gratis och utan reklam. Tillåter man reklam får man i stället betalt. Gillar det upplägget!
    http://kasperian2.blogspot.se/

  13. *ler* Jag ser att det är passande Freja väder!!! vad härligt! I veckan som gått nu, hade vi faktiskt också två fina soliga dagar och nu börjar temperaturen dra sig ner mot minus..

    Jag har tyvärr ingen lösning till ditt portalbekymmer, men jag ser i kommentarerna att andra har haft lösningar! Skönt. Hoppas det ordnar sig!

    Och alla dessa vilsna knäppa skolledare! Klart att du kan vara lucia som kille! Suck! Och ljuvlig bild på dottern.

    Kramar

  14. Hej!
    Jag har tre gratisbloggar på WordPress, var o en tydligen m 3 072 MB utrymme.

    Jag har mest text, men de bilder jag har laddar jag inte upp på sidan utan lägger i mitt Picasa-album, o så klistrar jag bara in URLen i bloggen.

    Då slipper jag ladda upp o hålla reda på bilder på bloggen, utan har allt samlat i Picasaalbum med mina andra bilder. (Där kan jag köpa till utrymme om jag skulle behöva mer än  15360 MB , hittills är det gratis.)

    För jag antar att det är bilderna som tar plats, inte texen.

    Fast JPG-bilder brukar inte heller vara stora, speciellt inte de webbupplösta. (Ser att min huvudblogg har 87 (ganska långa) inlägg, inte många bilder =” totalt 0,86 MB (0%) utrymme använt”).

    Lycka till i alla fall!
    Lena

  15. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

