Barn / Bokrecension / Feminism / Fotoutmaning / hyllvärmare / Katter

Berg- och dalbanehelg och Mandelkärnan

Oj, vilken helg det varit! Upp och ner, tunga saker, roliga saker, förtvivlan och hopp… Marit vill att jag visar med bild, så här kommer några bilder som visar min helg!

Som jag skrev  i går har vi oroat oss för vår gamla älskade Burma, som vi lämnade in till veterinär igår för intensivvård. Först misstänkte de cancer, så då trodde vi det var över med honom, men sen visade det sig att hans diabetes kommit tillbaka och den här gången var njurarna påverkade. Han hade ett blodsocker på 30 (ska ligga mellan 4-8 för katter) och värdet 4 för ketoner (ketoner är ett bränsle som bildas när kroppen har brist på insulin. Då släpps inte sockret in i cellerna och blodsockernivån blir hög ute i blodbanan. I det läget rycker stresshormonerna in för att skaffa annan energi till cellerna. Kroppen börjar bryta ned fett och när fettet kommer ut i blodet omvandlas det till ketoner.) Ketonerna ska helst försvinna helt för att det ska vara OK.

IMGP8654Veterinären gav inte mycket hopp, men det fanns en liten chans att det gick att få ner blodsockret och bort ketonerna med en intensivkur. Vi tog den chansen och lämnade lilla gosbollen hos veterinären och åkte hem med varsin klump i bröstet. Alla har sovit dåligt i natt, oroade för att veterinären ska ringa och säga att det inte funkar. I stället ringde de i dag på förmiddagen. Till veterinärernas stora förvåning hade han återhämtat sig otroligt bra, bättre än de någonsin tänkt att en så gammal katt skulle klara sig. Blodsockret har sjunkit till nästan 10 och ketonerna nere på ett värde av 1. Framförallt åt och drack han massor, och i och med att han äter själv och sockret är nere på hanterbar nivå kommer förhoppningsvis ketonerna att försvinna av sig själva!

IMGP8547Han är kvar där en dag till, för att de ska ha kolla på att det fortsätter gå åt rätt håll, men vi svävar runt här hemma nu! Mannen och sonen var där och hälsade på honom, och katten, som normalt alltid väljer gos före mat, hade inte ens tid att titta på dem, han hade fullt upp med att äta! Åhh, vår älskade katt, det här är tredje gången han lurar döden, vilken stålkatt han är!

IMGP8549Glada i hågen gav vi oss iväg för att göra det vi planerat för dagen. Mannen och sonen åkte till mitt föräldrahem för att hämta lite prylar. Barnkläder som skänks till Röda Korset, en del av de böcker som fortfarande är kvar där, ett stort hörnskrivbord till pysselrummet och en kattklätterställning till det uterum de ska få på balkongen.

IMGP8692Dottern och jag gav oss ut på eget äventyr, något nytt för oss båda. Vi var med i Feministiskt Initiativs valupptakt, som här i byhåla bestod av oss två och en person till… Under några timmar var vi på gågatan, satte upp affischer och delade ut broschyrer, flyers och valsedlar! Feministiskt Initiativ får ingen hjälp med att få ut valsedlar till vallokaler, utan det är vi aktivister som får försöka ordna det. Affischerna vi satte upp och de flyers vi delade ut vänder sig till den som vill rösta på Feministiskt Initiativ, men inte har vår valsedel. Då går det bra att ta en blank sedel och BARA skriva ”Feministiskt Initiativ” på den. Om du skriver något annat eller skriver mer på den så riskerar den att bli ogiltig.

10600358_10203528892556318_4998995710300644320_nSå, vår helg har verkligen innefattat alla slags uppdrag och känslor, känns nästan skönt att den är över, och att burman förhoppningsvis kommer hem i morgon!

Andras helg kan du se HÄR!

Recension

Mandelkärnan av Inger Alfvén

Mandelkärnan

En bokklubbsbok som jag missat avbeställa, tur att jag avslutat alla mina medlemskap nu för tiden… Jag har bara läst en bok av Alfvén tidigare, ”S/Y Glädjen” och minns inte alls något av den, men det här är den typ av litteratur jag brukar ha svårt för. Sånt som bara handlar om någon. Inget mysterium, inget drama, bara relationer. Vi får följa huvudkaraktären i fyra skeden av hennes liv, grovt räknat när hon är runt 12, runt 16, runt 20 och runt 30. Livet tickar på, hon är ganska olycklig, med kassa relationer till alla känns det som.

Det finns ett försök till mysterium, hur var det egentligen mellan hennes pappa och mamma när hon var liten, det läggs en del tid på att låta karaktären på olika sätt forska i det, och få fram en bild. Som sedan suddas ut med bara några kommentarer från en annan karaktär. jaha, så då var det inte så, nähä…

Språket är fint, finare än i de deckare jag helst läser, och det är en tjusning i sig. Men samtidigt är det ganska rörigt. Hela boken utspelarsig från huvudkaraktärens perspektiv och det är för mig ibland svårt att förstå vad som verkligen händer och vad som verkligen sägs och vad som bara händer i huvudkaraktärens huvud. Ännu svårare blir det när hon i sitt inre delar upp sig själv i två personer… Som ibland pratar på riktigt med andra och ibland bara i hennes fantasi… Onödigt krångligt kan jag tycka, det kunde gjorts på ett snyggare och smidigare sätt.

Så, en bra bok, men som tidvis blev lite långtråkig, och jag förstår varför jag oftast väljer bort den här typen av litteratur…

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej. Jag kunde ha hävdat att eftersom mandel är kärnan från en frukt så har den här boken en frukt i titeln (punkt 4), men det känns som fusk, så det gör jag inte…
Bloggdala Bokcirkel, nej.

33 thoughts on “Berg- och dalbanehelg och Mandelkärnan

  1. Den katten verkar har nio liv, sex kvar att förbruka alltså;-) Helt underbart för både honom och er såklart!
    Tre man – jag menar kvinnor – på torget låter klent. Du skulle nog uppskatta ditt arbete för Fi betydligt mera i Stockholm, där partiet har stora framgångar. Hellre Fi än ett visst annat parti som tyvärr är också på frammarsch.

  2. Åh så jobbigt för er att gå och vänta på svar… och så skönt när svaret var så positivt! Man mår så dåligt när ens djur är sjuka. Och nu kom jag just på att vår ena katt inte fått penicillindos nr 2 idag. Har en halsinfektion och äter penicillin 2ggr/dag. Håller tummarna att det fortsätter gå bra!

  3. Va skönt att katten eran verkar återhämta sig bra, man blir ju så orolig när ens djur inte mår bra – vilket är självklart eftersom de är en familjemedlem.
    Kram

  4. Usch, vad jobbigt. Det är så himla jobbigt när djur blir sjuka och mår dåligt.
    Men den där katten verkar inte ge upp, hoppas han fortsätter och bli bättre.
    /Kiki

  5. Skönt missen mår bättre. Min snoddas som åxo var grå hade värde på sockret som var 30 och så fick han njurfel. Tyvärr fick jag låta honom somna in och sorgen var oerhörd jobbig.
    Ha en fin fortsatt vecka nu!
    Kram.

  6. Åh Freja, så skönt med katten! Hoppas nu att det är lika skönt idag, på måndagen!
    För övrigt låter det ju som en friskhetstecken att du orkar med allt du gjort och det dessutom med sjuk katt i tankarna!

  7. Skönt att höra att kissen bättrat på sig, kan tänka mig att det var ett oroligt dygn. Får hoppas han snart kommer hem och är på riktigt stort goshumör.

  8. Skönt att kissen mår bättre!
    Då tror jag att jag hoppar den boken. Tror åxå att jag läst S/Y Glädjen, men den lämnade nog inga bestående minnen.

  9. Har följt er och er katt! Skönt att det känns bättre!! :))) Och vilken helg va? Verkligen upp och ner.. Och ner och upp! Lycka till i valet – fantastiskt att ni orkar engagera er!

    Kram

  10. Så glad jag blir över att höra att katten verkar klara sig! Det är så hemskt när en djur är sjukt, man älskar dem ju precis som vilken familjemedlem som helst. Det verkar ha varit en fullspäckad helg, kul om du känner att du orkar!

  11. Ping: Människoskapat nöje, pappor i litteraturen och Kolla! Så här ser jag ut idag | Freja funderar

  12. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

