Barn / Fotoutmaning / Resor

Människoskapade gråa nyanser

I dag är jag trött (när är jag inte det…) men trött på ett mer nedstämd sätt än tidigare. Jag var på rehabiliteringsmöte i dag och helt klart är jag sämre igen. Många av mina besvär som nästan försvunnit är tillbaka och en del nya har tillkommit. Det känns verkligen tröstlöst att inget fungerar. I grunden beror naturligtvis det här på att pappa brutit höften och nu behöver mycket mer hjälp än tidigare. Men i det här läget måste jag prioritera mig själv, så jag har fått meddela mina syskon att de inte kan räkna något med mig den närmsta tiden när det gäller min pappa. Det är så tungt att lägga över allt på dem, men just nu finns inget annat val. Nu ska jag ta en vecka när jag bara andas och gör det jag själv mår bra av, för sen är det dags att börja arbetsträna så smått!

Något av det jag mår bra av är att resa och att fotografera. Så bra att dagens olika teman låter mig minnas tillbaka!

Fredagstema: Människoskapelse och Tema fredag: Nyanser av grått

IMGP7141 IMGP7142De här arga gubbarna stötte jag och barnen på när vi för nästan exakt ett år sedan var på väg till Artis Zoo i Amsterdam.

Andras människoskapelser kan du se HÄR!

Andra nyanser av grått kan du se HÄR!

Jag har i dag haft mitt livs hittills värsta IBS-anfall, så jag är helt urlakad nu och väntar ett tag med att fortsätta min granskning av SD. Jag njuter istället av mina höstbilder ett tag till. Snön som kom i går har nästan regnat bort nu, så vintern är inte här riktigt än!

IMGP1827

 

31 thoughts on “Människoskapade gråa nyanser

  1. Lider med dig. Eftersom jag varit där själv så förstår jag hur du känner. Du gör helt rätt i att prioritera dig själv nu. Man måste läka sig själv för att kunna hjälpa andra. Min psykolog lärde mig att det inte är fel att säga nej! Håller tummarna att du får en bra kommande vecka! Kram

  2. Det ska finnas en viss styrka i att kunna säga nej. Men när man testat det några gånger så infinner det sig en styrka-känsla av att man kunnat säga det ordet. Sen blir det ett plus på må-bra-kontot.

    Kram

  3. Är man sjuk, så är man och då får man prioritera sin egen kropp. Hade du brutit benet hade det varit lättare för folk att förstå också. Sjukdomar som inte syns är problematiska när det gäller andra människors förståelse. Tro mig, jag vet.
    De gråa gubbarna ser skumma ut 😉

  4. Allt har sin tid i livet, just nu ska du ta hand om dig själv och se till att vila för att få orken tillbaka. Ni syskon har samma ansvar för er far och när du nu inte har krafter att hjälpa er far så är det dina syskons tur….Din far bor väl på ett äldreboende nu och är väl omhändertagen och får den mesta hjälp där som han behöver? Vila, ta hand om dig själv…

    • Han bodde på ett korttidsboende tills för en vecka sen, men nu har han flyttat hem och får hemtjänst. Det är massor av saker som måste ordnas i hemmet, men jag har inte möjlighet att göra det, det kan vara svårt att få omgivningen att förstå!

  5. Tråkigt och läsa du blivit sämre. Och förstår det känns sådär för dig och lägga över allt på dina syskon. Men jag tror de förstår, ingen tjänar på att både du och din pappa är dåliga. Eller blir ännu sämre! 🙂

    Haha ja anonyma freja får du bli haha… 🙂 Ja, jag kör iaf inte olagligt så jag håller på och krocka med någon, att köra för fort är olagligt, men det har aldrig drabbat annan än mig själv. Ja inte det heller, aldrig åkt fast eller åkt av vägen på grund av det

  6. Tråkigt med en massa skit på en och samma gång, det brukar ju nästan alltid vara så, tyvärr… Roliga gubbar du hittade där på väggen i alla fall och höstlöven kan man ju aldrig stirra sig mätt på. Var rädd om dig!

  7. Så jobbigt för dig med bakslag ännu en gång! Gillar dina grå gubbar och höstlöven är underbara! Hoppas att du får en skön helg med mycket vila och att det snart vänder för dig! Kram

  8. Vi befinner oss i samma eländiga sjukdom. Bakslag tillhör tydligen en del av processen. Alla dem här jobbiga möterna sätter igång mycket i våra kroppar. Själv var jag tvungen att helttid sjukskriva mig igen. Min utredning kom fram till att jag inte kunde fortsätta med mit yrke utan jag har hamnat i ett omplaceringsärende…. Vi får se vad det bär i väg? krya på dig och ta hand om dig själv med belöning och skäm bort dig med det som ger dig energi! Dina gubbar ser ut som något annat hm hm. Eller är det min vilda fantasi 🙂

  9. Idag är det inte kul att vara Freja, inte kul alls. Krya krya! och bra där att du prioriterar dig själv och försöker styra över till må-bra-saker.
    Tack för de sura gubbarna, de fick mig att må bättre men fråga mig inte varför 🙂

  10. Din far bodde väl på ett kort tidsboende, om jag minns rätt..Och då är din far personalens ansvar, han är deras jobb och inte dit..(och som tur är har du ju syskon..)Förstår att allt känns extra jäkligt för dig, när er relation aldrig ens varit bra..Och det är väl det, som var huvudproblemet och det som gör att du mår dåligt av detta?)Han behandlar dig illa, samtidigt som han förväntar sig att du ändå ska ställa upp och finnas där..Tycker du gör rätt i att säga nej..Du har nog med ditt..Du är ju inte bra själv..Det går ju alltid att vända på steken och tänka..Om du var i din fars sitution som han är i nu..Skulle då HAN ha ställt upp på dig? Svaret på den frågan, gör det enklare för dig att agera..Så här tänker jag jämt,(byter roller, hur hade den andra personen agerat, om det hade gällt mig och inte hen?) och då blir allt mycket enklare här i livet, att ta ställning till..!!

    • Han var på korttidsboende till för en vecka sedan, nu är han hemma och får hemtjänst två gånger per dag. Min syrra var där och ordnade så mycket hon kunde vid själva hemkomsten, men det är ju massor av mer små saker som ska fixas och det är svårt att få omgivningen att förstå att inte jag, som bor närmst, tar itu med det…

  11. Tråkigt att du mår dåligt för så många saker. Det är aldrig lätt när saker händer efter varandra och som man känner är beroende av varandra.

    Jag tycker att dina gråa figurer var fina. De ser ut som elaka spöket Laban-familjen.

  12. Tycker synd om Dig, att vara sjuk är ett helvete 😦 vi som är sjuka länge vet ju hur det är när sjukdom går i skov. Klart Ditt mående påverkas av Din fars olycka.

    Såg Du tävlar hos fina Madde 🙂 om Du vinner kan Du få ge Elin tröjan 🙂 jag har icke Facebook men gillar ju Madde ändå…

    Trodde Du bodde omkring Göteborg, längst Västkusten, fördomar från min sida 😉 kunde inte tro man gjorde en trädgård till humlor ifall man bodde norr om Dalälven.

  13. Men stackare där va trist för dig, men ops vilka härliga bilder älskar hösten jag oxå 🙂 så klart skall du prio dig sj först det är väl därför vi har syskon för att dem kan ta ansvar för saker då en är dålig som i detta fallet är du …krya på dig i massor o en stor kram ..

  14. Ahhh – just det ja: du hade ett grymt jobbigt IBS-anfall ju!!!! Vad hemskt!!! Jag önskar att jag hade bott närmare för då hade jag kunnat hjälpa dig. Även med din far. Och omvärlden?? Bara skit i att svara i telefon.. (Jag att det är jättesvårt.. För du är en god människa) Ta hand om dig F!

    Kram

  15. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

