Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi

Helg, vägar och hajar

Helgen har varit – trött – och lite krävande. Min 90-åriga pappa, som jag har en näst intill ickeexisterande relation till, trillade i fredags i mitt föräldrahem, bröt sin höft, lyckades kontakta ambulans och skjutsades till sjukhus, men ingen av oss syskon visste om det. Först när en av hans grannar på kvällen fick tag i mig för att fråga om jag kunde förklara varför det varit en ambulans hemma hos pappa på morgonen fick vi veta något.

Jag lyckades få tag på personal på sjukhuset som informerade mig om att han precis skulle opereras och att vi kunde komma och besöka honom på lördagen. Det innebar ett antal ytterligare samtal, till syskon och bekanta, och sen tillbringade jag lördagen på sjukhuset med pappa, blev utskälld (hans vanliga umgängeston till mig) och försökte få besked om hur det nu kommer att bli för honom. Operationen hade gått bra, han både satt och stod redan, men har förstås ont. Frågan är om han kan fortsätta bo i det hem han bott i under sina alla 90 år.

Allt det här påminner mig dels om hela sjukhusperioden med min mamma, dels oroar jag mig för fortsättningen av det här. Jag förväntas sitta i möten för att planera hans rehabilitering och fortsatta boende, och det kommer att ge honom ett antal ytterligare anledningar att skälla på mig och förklara hur kass jag är…

Så efter beskedet från sjukhuset har jag fått ont i kroppen och svårt att sova eftersom jag spänner mig hela tiden… Vi får se vart det här landar… Tack och lov är min bror på besök från Tyskland just den här helgen, och syrran hade redan planerat en resa upp i oktober, så jag behövde inte lösa allt själv på en gång…

Marit vill att jag visar min helg. Så jag väljer något som hjälper mig att slappna av…

IMGP0720Min bengalhona fick en ”baby” igår när dottern letade efter en tygkatt att ha med på en cosplay nästa helg. Katten hade stort bestyr med att tvätta Findusdockan, så söt!

Andras helg kan du se HÄR!

Fototriss vill att vi visar Vägar!

Eftersom jag varit så trött och utslagen i helgen så gick jag inte på så många vägar. Jag passar istället på att visa något annans val av väg, nämligen vattnets väg!

Vi fick en rejäl regnskur i dag mitt på dagen, så jag gick ut och njöt av höstregnet och studerade samtidigt den väg jag vill att vattnet ska ta och den väg vattnet till del i stället valde…

Våra stuprör, här är det bra om vattnet håller sig:

IMGP0769

Men våra björkars löv fyller hängrännorna så att det blir översvämning:

IMGP0742

Då tar vattnet den här vägen istället:

IMGP0748

Det är nog dags för en rensning av rännorna…

Andras vägar kan du se HÄR!

Annikas bokbloggsjerka ställer den här veckan frågan:

”Finns det något särskilt du brukar haja till över när du läser en bok? (OBS! Fri tolkning: det vill säga skriv det första som du kommer att tänka på oavsett vad det handlar om. Det finns inga svar som är rätt eller fel.)”

Den här jerkan är svår tycker jag. Jag hajar inte till så ofta när jag läser böcker. Jag kan bli irriterad på logiska felslut, allt för konstruerade intriger och stereotypiska karaktärer. Jag kan bli arg på rasism, sexism och homofobi, särskilt i nutida böcker. Men haja till? När gör jag det?

Jag tror att det är de ytterst få gånger någon av karaktärerna har mitt eget förnamn. Mitt riktiga namn alltså, inte Freja… Jag har ett vanligt och supertråkigt namn (det tycker nog alla om sitt eget namn – utom min son, han älskar sitt namn) och fast det är ett så vanligt namn (över 100000 kvinnor i Sverige heter så) är det ytterst sällan någon karaktär i en bok har namnet. Vilket nog är ett tecken på namnets tråkighet… Så, o  jag ser mitt namn, och om det dessutom hör till en karaktär som varken är tant eller tråkig, DÅ hajar jag till. Jag minns inte senast det hände…

Vad andra hajar till över kan du se HÄR!

54 thoughts on “Helg, vägar och hajar

  1. Ping: Känsligt och En himmel för Elliott | Freja funderar

  2. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

