Arg tant / Katter / Politik / Trädgård / Utmaning

Kolla! Här bor jag, hyllning till Svenska Kyrkan från en ateist och hund vs flykting.

”Kolla! Här bor jag” är dagens rubrik från Onekligen. Så, kolla, här bor jag:

IMGP2331Tre av husets sidor är mexitegel, en och garaget är träpanel. När vi flyttade hit var det blått, men eftersom det var dags att måla om så kunde vi välja en färg som passar oss bättre, då blev det grönt! Här syns balkongen utanför sovrummet, som jag planerar näta in och låta katterna ha som uterum. Sen ser vi dotterns fönster och så alla vardagsrumsfönstren. Åt andra hållet ligger sonens rum, badrum, hall och kök och större är det inte. Vi har kvarterets minsta hus, men har ändå lyckats få in alla funktioner vi önskat oss! Spelrum, bibliograf och pysselrum!

I dag funderar den arga tanten över kristna och kristendom. Det startade med ordlös lördag men fylldes på med ett inlägg på facebook. Svenska kyrkan samtalar med Migrationsverket om att öppna asylboende, och i veckan beslutade kyrkomötet att ekonomiskt stödja de församlingar som på olika sätt arbetar med flyktingar, läs mer HÄR! Jag är ateist från barnsben och gick ur kyrkan för många år sedan, men gick söndagsskola i många år och är konfirmerad. Jag tycker det här är precis sånt kyrkan borde hålla på med, det är verkligen nya testamentets andemening, att ta hand om alla som behöver hjälp. Men vad får det för reaktion bland påstått kristna? Jo, en storm på facebook, med den här typen av kommentarer (och det här är bara ett axplock):

Vänta här nu ! Varför tar ni inte i första hand om utsatta svenskar INNAN ni lägger bla MINA pengar på folk som kommer hit som inte ens behöver vara här ! Det är nog dags att dra sig ur svenska kyrkan när ni håller på så här !!

”Vakna svenska kyrkan snart står ni utan några medlemmar de e bara 4 procent som går till kyrkan, 65 procent betalar fortfarande till den,men efter denna dag lär många börja gå ur den”

Satsa på Sveriges invånare först. Det finns många som behöver hjälp här oxå. De andra har kommit hit frivilligt och ska inte ha nåt serverat på guldfat. De får allt, medans vi svenskar blir satta åt sidan. Beklagar att ingen kan se det. Sverige sjunker,finns inte längre om detta hyckleri ska fortsätta. Jag och många andra går ur svenska kyrkan, för den är inte svensk längre.”

Gått ur för sv. Kyrkan är så mesig och invandrarkramare numera.

”Varför har ni tagit bort mitt inlägg om svenska kyrkans förhållningssätt till Islam? Att ni sen ska agera flyktingförläggning gör ju inte er sak bättre. Jag gick ur 1:Nov. Det kommer bli lämmeltåg ut ur kyrkan!”

Tack och lov blir den här typen av kommentarer bra bemötta både av kyrkan och av andra medlemmar i Svenska Kyrkan, men det känns verkligen som att många kallar sig ”kristna” enbart av slentrian och utan att förstå vad det betyder. Jag tänker att det bara är bra för Svenska Kyrkan att den här typen av låtsaskristna faktiskt går ur kyrkan och inte besudlar den goda gärning som kyrkan i så många fall gör.

IMGP2178

Och när jag ändå är inne på flyktingar så har det suttit en tagg i mig hela veckan. Jag antar att ni hört talas om gatuhunden Arthur? Som slog följe med ett svenskt multisportlag under en tävling i Ecuador och som sen fick följa med till Sverige. Även nyheterna ansåg det här vara en så pass stor nyhet att de hade med ett inslag som du kan se HÄR!

Det är klart att det här är en supergullig historia och att det kan vara kul att få se något positivt på nyheterna för en gångs skull. Men det här sker samtidigt som Moderaterna runt om i landet allt mer glider över mot samarbete med SD och det Reinfeldt sa i somras om att ”öppna våra hjärtan” allt mer handlar om att istället stänga våra plånböcker. Flyktingar pratas om i media i avpersonifierad form, som volymer, vilka volymer vi kan ta emot, när varje enskild människa, i mina ögon, är värd mycket mer än hunden Arthur. Hittills i år har det till exempel drunknat oerhört många fler än tidigare år när de försökt fly till Europa i båt över Medelhavet, läs siffror HÄR (och de siffrorna är från september, det har blivit fler efter det), hur kan vi ignorera detta och glädjas åt en enda hund?

Jag skulle vilja se fler hjärtevärmande historier i media om flyktingar som tagit sig hit och får stanna. Lyckan hos dem när de inser att de klarat resan och sluppit undan från krig, konflikter, hat och hot. Goda exempel på integration, arbetsgivare som ser resurserna, samhällen som uppskattar tillskottet, boenden som fungerar bra. Något annat än kostnader och volymer. För Arthur startades det insamlingar och pengarna strömmade in samtidigt som jag hör vänner uttala sig om att det får vara nog med flyktingar nu, vi har inte råd att ta emot fler, och i nästa andetag berättar de att de snart ska åka på all inclusive golfresa och bo på lyxhotell.

Nej, jag tycker inte det här är OK! Vi har råd, och ska vi kunna se oss själva i spegeln är det snarare så att vi har inte råd att avstå!

Sen tycker jag hela historien med Arthur är supersöt och charmig och hoppas han får ett lyckligt liv, det är mer kontrasten mellan hans historia och alla de människor vi borde vilja rädda på samma sätt men som vi istället tycker är till besvär, de stör våra planer på ny bil, större boende och lyxig semester…

18 thoughts on “Kolla! Här bor jag, hyllning till Svenska Kyrkan från en ateist och hund vs flykting.

  1. När det gäller hjärtevärmande historier, såg du programmet häromdagen på SVT om mannen i Junsele som ordnade pimpelkurs åt flyktingarna, så att de skulle ha något att göra? Så bra, och samtidigt så hjärtskärande att höra flyktingarnas berättelser. ”Pimplare från Syrien” heter det, finns på SVT Play.

  2. Alla typer av människor finns i alla sammanhang i världen – även så i svenska kyrkan.. Svenska kyrkan har många medlemmar. Medlemmar som är det av olika anledningar – många kulturkristna och av gammal vana – det är långt ifrån större delen av medlemmarna som är det av trosuppfattning eller övertygelse. Alla medlemmar behövs, inte tal på annat – bara att bevara alla kyrkor är en kostnad vi inte skulle kunna bära annars.
    Alla beslut som tas i en förening får reaktioner av medlemmar som har en mall för hur organisationen ska se ut – så är det i alla organisationer/föreningar. Det gör inte beslutet mindre bra.
    Mvh, stolt anställd i sagda kyrka

  3. Den moderna svenska kyrkan tycker jag förtjänar all heder. Istället för att försöka frälsa oss som hedningar arbetar de aktivt för att hjälpa människor och det bemötande jag fått i samband med t ex dödsfall har varit mycket bra. Dessutom är de en av de största aktörerna när det gäller att hjälpa folk som lever i fattigdom, vilket även etniska svenskar kan gör. De vill helt enkelt hjälpa alla, även de som samhället och de sociala funktionerna svikit. För det tycker jag de ska ha cred.

  4. Ha ha, jag är medlem och ingen låtsaskristen. Jag står för att jag inte tror på det. Resonerar tvärt om, det finns en del kristna som inte gillar sånt här också utan tycker att det skall predikas mer. Kyrkan gör mycket bra och jag vill inte att dom skall få för stort spelrum. Sen om man tycker som dom du hittade på nätet så kan man gå med i Rädda Barnen, är månadsgivare där och dom jobbar både i Sverige och internationellt.

  5. Gillar den gröna färgen 🙂 Ser mysigt ut 🙂
    Härligt med balkongen, även vi kommer att få balkong i sovrummet perfekt du man vill vädra sängkläder 🙂

  6. Ja svenska kyrkan gick jag ur för länge sedan, har inte nåt med dom att göra så mkt mer …ja att du bor fint det visste jag sen länge sedan o härlig natur o allt för sina djur kan jag hålla med om ta hand om dig kramar

  7. Jag tycker det är rätt att Arthur fick komma till Sverige, jag gjorde ingen koppling hund – flykting.

    Din å min kyrkliga bakgrund är rätt lik, söndagsskola, konfirmation å sedan utträde från Svenska Kyrkan.

  8. Ping: Hepp! Dagens måltidstips! | Freja funderar

  9. Ja jösses – jag har också sett dessa båda nyheter.. Och tycker likadant. Kyrkan hjälper dessutom faktiskt ”svenskar” och hunden Arthur må vara hur söt som helst, men han är ingen människa. Men så är ju jag lite speciell jag…

    Kram

  10. Det är väl än del av de religiösa (men långt ifrån alla) som gör en mest nöjd med att vara ateist… Idén med reportage om invandrare som flyttat til Sverige var inte dum, det skulle behövas fler ansikten att relatera till så att det inte så lätt bara blir siffror och fördomar.

  11. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

