Arg tant / Fotoutmaning / Frejigt / Politik

Intetsägande och en evig följetong om SD…

Onsdag, i dag tog jag en tur in till city och sen fick jag åka hem och sova en stund…

Onsdagstema i dag är ”Intetsägande” och det var anledningen till mitt citybesök! För så här intetsägande var mitt hår innan  frissan tog itu med det (kass mobilbild tyvärr…):

20141015 frissan före

Tack och lov blev det lite roligare när frissan var klar. Hennes uppdrag var att skapa ett höstträd av mitt hår, hur tycker du hon lyckades?

20141015 frissan efter rev

Andras intetsägande bilder (och kanske lite mindre intetsägande bilder…) kan du se HÄR!

Jag har tidigare skrivit ett antal inlägg där jag närstuderat vissa delar i Sverigedemokraternas principprogram. Programmet innehåller fler områden än de jag tittade närmre på, så innan jag försöker mig på en strategi hur jag ska kunna diskutera med de som sympatiserar med SD behöver jag nog gå igenom även de andra delarna. Så här skriver de till exempel i inledningen av sitt principprogram:

”Sverigedemokraterna är ett socialkonservativt parti med nationalistisk grundsyn, som betraktar värdekonservatism och upprätthållandet av en solidarisk välfärdsmodell som de viktigaste verktygen i byggandet av det goda samhället. Partiet bildades 1988 med det övergripande målet att formera en demokratisk, politisk rörelse som skulle slå vakt om den gemensamma nationella identitet som utgjort grunden för framväxten av välfärdsstaten och vårt lands fredliga och demokratiska utveckling.”

Det här låter kanonbra, om du inte oxå tar in vad de menar med detta i praktiken. Efter att ha tittat närmre på deras program vet jag att det är stora problem, för mig, att hålla med om det här. Socialkonservatismen till exempel, kan låta bra, samhället har ett ansvar för att alla ska få en dräglig levnadsstandard och bland annat skulle samhället ta itu med farliga arbetsmiljöer och sjukdomar. Ha bara med i bakhuvudet att den ligger nära Nationalkonservatismen som stödjer den traditionella kärnfamiljen och förespråkar en begränsad invandring. Och kom ihåg att Sverigedemokraterna vill avskaffa Medbestämmandelagen, tillåta fler undantag i Lagen om anställningsskydd, förbjuda fackliga stridsåtgärder, kraftigt reducera anslag till Arbetsmiljöverket, minska fackets makt i samhället och göra det billigare att säga upp av personliga skäl. Det låter inte som att de månar så mycket om arbetsmiljön när det kommer till praktisk handling…

Likaså kan jag tycka att värdekonservatism låter väldigt mycket västerländsk övermänniska och kolonisering, då den läran tycker att samhället bör bevara och förstärka en viss etik (vissa värderingar) eftersom man anser att den är nödvändig för ett gott samhälle. Oftast handlar det då, förstås, om västerlandets traditionella kristna etik som den etik som bör vara vägledande i samhället. Värden som de vill behålla är till exempel kärnfamiljen som grund för samhällsbildningen och upprätthållet människovärde för ofödda barn.

Det är alltså dessa ytterst snäva och utestängande ideologier som ligger till grund för Sverigedemokraternas politik, det kan vara bra att ha med när du hör någon av deras företrädare tala nästa gång.

Efter att ha läst deras program reagerar jag även när de använder ord som nation och nationell identitet, eftersom jag efter att ha läst deras program förstått att det är inte det enklaste att passa in i nationen. Jag är rätt säker på att nationen i Sverigedemokraternas ögon inte innefattar mig.

All dessa områden berörs i deras principprogram, jag har bara gått igenom en bråkdel av dem, men tänker bit för bit gå igenom dem alla:

Sverigedemokraterna och demokratin
Sverigedemokraterna och människan skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och socialkonservatismen
Sverigedemokraterna och nationalismen
Sverigedemokraterna och nationen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och staten
Sverigedemokraterna och kulturen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och mångkulturalismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och invandringen
Sverigedemokraterna, familjen och jämställdheten skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och den ideella sektorn
Sverigedemokraterna och religionen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och samhällsbyggnaden
Sverigedemokraterna och ekonomin
Sverigedemokraterna och arbetsmarknaden
Sverigedemokraterna och välfärden skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och rättssamhället
Sverigedemokraterna och försvaret
Sverigedemokraterna och energipolitiken
Sverigedemokraterna och omsorgen om djur och natur
Sverigedemokraterna och omvärlden

Dessutom har jag tidigare skrivit om andra delar av SD:

SD och Rasismen skrev jag om HÄR!
SDs valmanifest skrev jag om HÄR!
SD och vad som är svenskt skrev jag om HÄR!

Så ni kan förvänta er fler inlägg om det här framöver, och sen ska jag försöka sammanställa tips om hur det ska gå att diskutera om de här frågorna!

 

 

38 thoughts on “Intetsägande och en evig följetong om SD…

  1. Vilken otroligt läcker idé och vad snyggt det blev Freja !! Det skulle jag tänkt på igår när jag var hos frissan. Skapa ett höstträd tack 😉

  2. Den dag då jag kan lämna in huvudet utan att behöva följa med blir det en klippning hos frisör även för mig 😉 snygg blev ju Du, omväxling förnöjer 🙂
    SD är partiet som slåss med järnrör, är rasistiska och hatar muslimer… typ 😉

  3. Ping: Gilla böcker med frågor? Ogilla SDs syn på demokrati… | Freja funderar

  4. Ping: Människoskapelse med siffror, pimpad sypepp och SDs socialkonservatism | Freja funderar

  5. Ping: Triss i trappor och SDs syn på nationalismen | Freja funderar

  6. Ping: Måne, feministpepp och SDs syn på staten | Freja funderar

  7. Ping: Regel, SD och invandringen samt lite världskultur | Freja funderar

  8. Ping: Gilla pristagare och ogilla SDs syn på den ideella sektorn | Freja funderar

  9. Ping: Min helg, sisterhood med Birgitta och SDs syn på samhällsbyggnad | Freja funderar

  10. Ping: Djup, lektyr och SD om ekonomi | Freja funderar

  11. Ping: Min helg samt SD och arbetsmarknaden | Freja funderar

  12. Ping: Kolla! Här är en bild på mina fötter i ett par skor jag gillar. Snurrigt och SD om rättssamhället | Freja funderar

  13. Ping: Min stil och SDs syn på Försvaret | Freja funderar

  14. Ping: Månadens djur är givetvis…något jag gillar, sen kollar jag in SDs syn på energipolitik | Freja funderar

  15. Ping: Ibland blir jag avundsjuk på… mina katter som slipper läsa om SD, som idag handlar om djur och natur | Freja funderar

  16. Ping: Månadens färg är givetvis…inte samma som SDs syn på omvärlden. | Freja funderar

  17. Ping: Min helg, kolla! Så här ser min autograf ut, och en liten titt på SD… | Freja funderar

  18. Ping: Nyhet, Ibland retar det mig att…ingen verkar kunna sticka hål på SDs bubbla | Freja funderar

  19. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

