Arg tant / Feminism / Fotoutmaning / Katter / Politik

Kolla! Här är en bild på mina fötter i ett par skor jag gillar. Snurrigt och SD om rättssamhället

Dag 4 i Onekligens rubriklista för november så ska mina fötter visas i ett par skor jag gillar… Jag är däck i förkylning så jag drog på mig bara den ena skon och fotade liggande i sängen…

IMGP2525Tygsneakers från Disneyland Paris (där huvuddelen av mina favoritplagg kommer ifrån) med motiv från en favoritfilm ”The Nightmare before Christmas”.

Jag fick välmenande tips igår på hur jag skulle klara av tvättstugan, genom att skriva upp instruktioner till mig själv. Det är ett jättebra förslag för den som inte har hjärnmos, men funkar mindre bra för mig just nu. Jag har inga problem med att läsa och förstå det jag läser, men att omsätta det i praktisk handling är värre. Det är därför saker som laga mat, handla och baka blir så svåra.

Jag kan ta ett exempel:

Jag skulle handla för att göra pannkakor, som jag gjort massor av gånger och vet precis vad som behövs. Det jag skulle handla var mjölk, smör, mjöl och ägg, det var allt. Inget annat stod på listan. Jag gick till affären, följde listan, stannade innan kassan och jämförde listan med vad jag hade i korgen, konstaterade att allt var med, kom hem utan ägg.

Det går liksom inte att förklara vare sig hur det här fungerar eller hur det känns. Jag som är van vid att ha total koll, näst intill fotografiskt minne, snabbt lära mig nytt och intuitivt veta vad jag ska göra. Så står jag där, vet att jag kollade mot listan och att jag såg att allt var med och kommer sen ändå hem utan ägg. Det funkar bra att läsa, men att omsätta det lästa till praktik funkar inte alls…

Livet är alltså rätt snurrigt, och precis det vill Tisdagstema att jag visar! Nu är det svårt att fota min hjärna, så istället skickade jag ut dotter att fota lite mer positivt snurr, för det här yr runt vårt hus just nu:

IMGP2597Andras snurriga bilder ser du HÄR!

Från min sjuksäng passar jag på att granska SDs syn på rättssamhället.

Sverigedemokraterna och rättssamhället

”Bortsett från bevarandet av nationens fortbestånd är det statens viktigaste uppgift att garantera medborgarnas trygghet och säkerhet. Trygghet är en förutsättning för frihet. I otrygghetens spår följer våld och instabilitet. Brottsoffers och potentiella brottsoffers intressen måste i alla lägen sättas framför brottslingars intressen. Straff skall stå i rimlig proportion till brottet och ge offren upprättelse för den skada som de lidit. Som tidigare nämnts präglas människan av både sitt biologiska, historiska, kulturella och sociala arv. Varje individ har samtidigt en fri vilja och bär därför det primära ansvaret för sina egna handlingar.

Om respekten för lagen ska kunna upprätthållas och om individuell rättskipning ska kunna undvikas är det viktigt att lagöverträdelser bestraffas snabbt och konsekvent och att lagarna är i samklang med den folkliga rättsuppfattningen. Att medborgare skall vara lika inför lagen är en av rättsstatens viktigaste principer. Polisen, gränsskyddet och de rättsvårdande myndigheter måste tilldelas erforderliga resurser och befogenheter för att kunna lösa sin uppgift och skydda medborgarna.”

Vid en första genomläsning låter det här inte kontroversiellt alls. Vi vill vara trygga, vi vill att de som bryter mot lagen ska straffas, vi vill att rättsskipning ska ske snabbt och effektivt, att vi ska vara lika för lagen och att de som säkerställer detta ska ha de resurser som behövs.

Men det finns ändå vissa delar här som jag reagerar på. Främst att SD anser sig behöva påpeka sitt mantra från tidigare delar i sitt principprogram: ”Som tidigare nämnts präglas människan av både sitt biologiska, historiska, kulturella och sociala arv.” De hakar därefter på ”Varje individ har samtidigt en fri vilja och bär därför det primära ansvaret för sina egna handlingar.” Först ger de sig själva alltså utrymme att i diskussioner, motioner och debatter hävda att vissa personer på grund av sin härkomst, genom sin ”essens” (ett annat av SDs specialuttryck), är våldsammare eller mer lagda för kriminell verksamhet, och därefter säkerställer de att detta inte ska kunna ses som en förmildrande omständighet. Jag kan, med vissa förbehåll, hålla med om det senare men absolut inte om det första, det första är i mina ögon det samma som rasism, den rasism SD menar inte går att finna i deras principprogram. Och det är ju rätt så till vida att de aldrig skriver att de själva är rasistiska, men de använder sig istället av den här sortens skrivelser som i sak innebär rasism.

Sen reagerar jag även på att de uteslutande skriver om straff, inget om rehabilitering, och att brottslingens straff på något sätt ska kunna ge offret upprättelse. Jag tror för det första att hämnd inte gottgör fullt ut att du utsatts för ett brott. Det går inte att ta bort de upplevelser du haft av att utsatts för ett brott bara genom att någon straffas, vi är mer komplexa än så. Sen kan det visserligen vara så att några brottslingar inte kan rehabiliteras, de kommer alltid att återfalla i brott, men om vi inte ska behöva spärra in alla brottslingar på verklig livstid är det oerhört viktigt att straffet oxå innefattar någon form av rehabilitering för att förebygga återfall i brott. Den delen av rättssamhället finns inte med i SDs syn, vilket enligt mig är en stor brist.

Sen är det lite intressant att de trycker så mycket på bestraffning och att det är viktigare att skydda brottsoffer än brottslingar, samtidigt som så många av deras egna företrädare har ett brottsligt förflutet, och där det ibland verkar ligga nära ytan att de kommer att bete sig brottsligt igen. Som att plocka upp järnrör från gatan för att ge sig på meningsmotståndare. Oj, var det någon från SD som protesterade nu? Har ni ingen aning om vad jag pratar om? Ja, förlåt, ALUMINIUMrör ska det vara…

Sverigedemokraternas inledning till sitt principprogram skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och demokratin skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och människan skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och socialkonservatismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och nationalismen skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och nationen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och staten skriver jag om HÄR.

Sverigedemokraterna och kulturen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och mångkulturalismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och invandringen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna, familjen och jämställdheten skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och den ideella sektorn skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och religionen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och samhällsbyggnaden skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och ekonomin skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och arbetsmarknaden skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och välfärden skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och rättssamhället skriver jag  om i dag.
Sverigedemokraterna och försvaret ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och energipolitiken ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och omsorgen om djur och natur ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och omvärlden ska jag skriva om.

SD och Rasismen skrev jag om HÄR!
SDs valmanifest skrev jag om HÄR!
SD och vad som är svenskt skrev jag om HÄR!

Nej, nu går jag tillbaka och myser med en av de här, mycket trevligare än att läsa SDs principprogram!

IMGP2509

32 thoughts on “Kolla! Här är en bild på mina fötter i ett par skor jag gillar. Snurrigt och SD om rättssamhället

  1. Vilket härligt inlägg skrivet direkt ur själ och hjärta !! Känner ju nästan igen mig själv i det du beskriver, fast tro det eller ej så kan jag faktiskt inte laga pannkaka 😉
    Gillar dina läckra sneakers men är det SNÖ jag ser på dottern något snurriga bild !! Då vilar jag hellre mina ögon på din fina misse en stund. Ja. livet är väldigt snurrigt även här just nu. Är väldigt tacksam över att min hjärna inte kan fotograferas 😉

  2. Skor helt i Freja-stil som jag förstår det 🙂
    Svårt att förklara utmattningsdepression – men du gör det väldigt bra. Dina beskrivande förklaringar på hur det funkar (eller inte, hur man nu ser det) är jättebra – även om det vore bättre om de inte behövdes alls förstås!

  3. Här har det också snöat i dag, men snön är så blöt att den smälter med detsamma. Den fasen tycker jag är jobbig.
    Jag kan förstå din trötta hjärna. Så var jag också när jag var utbränd. Jag skrev dagböcker, läste en massa facklitteratur om psykologi, men klarade inget praktiskt.
    Sköt om dig! Kram 🙂

  4. Minneslappar är bra oavsett om man är sjuk eller inte, man kan inte komma ihåg allt även om man skulle vilja. Säger det igen, skicka snön hitåt… 😉

    • Järnrör? Det har SDs representanter aldrig hört talas om. Aluminiumrör däremot… Men det ska ju inte bestraffas, det var ju i självförsvar…

  5. Vem som helst skulle få hjärnmos av att så grundligt gå igenom SD:s partiprogram som du gör, men jag förstår att det är just det praktiska/vardagliga som är det svåra. Och det är väl just det som gör att folk inte alltid förstår hur dåligt man mår, eller hur?

    Och så det där med Så ska det låta: Inspelningen brukar ta ca 3 timmar och själva tävlingen går alltid rätt till. Vi som är i studion får en tydlig blick för vilka artister som är snabba i tanken och kvicka i orden och vilka som behöver tänka länge, länge enbart för en sång med t ex ordet ”the”. Det är väldigt intressant att se artisterna så här, när de inte kan förställa sig, och det har fått mig att ändra uppfattning om en och annan. (Jag saknar den mycket skicklige programledaren Peter Settman – att vara programledare är helt klart ett krävande yrke och inte något som en artist eller sportprofil kan göra bara för att han/hon är känd, även om det inte syns i det klippta programmet). MEN när grundinspelningen är gjord behöver programmet fixas till. Någon artist har kanske fått för lite tid, eller kom in för sent i programmet. Ett lag kan ha varit så överlägset att det andra hamnar i dålig dager (o ja, det har jag sett många gånger!). Det finns ju ingen som ställer upp om deras varumärke blir skadat, så det är här ”fusket” kommer in. Man spelar helt enkelt in nya sånger/längre sånger/ibland helt andra sånger för att alla artister ska få ungefär lika mycket tv-tid. Och då kan det gärna bli något som är anpassat speciellt för artisten ifråga, vilket får tv-tittaren att tycka att programmet är tillrättalagt.

  6. Känner igen det där att hjärnan alla gånger inte fungerar som den ska, men det blir bättre med tiden. Är ju tre år sedan nu jag brakade ihop.
    Kram

  7. NEJ!!!! Både till det faktum att du faktiskt inte alls blivit bättre och att det snöar! Jätteurk!! Men, du gillar snö, så jag får vara glad för din skull :)))

    Hoppas att resten av dagen var bra. Och du – förstår precis det här med ”fel i signalerna”.

    Kram

  8. Usch ja, utbrändhet kan vara så olika. Jag klarar det praktiska riktigt bra (men jag sköter bara om mig själv o mina katter) men jag orkar inte läsa instruktioner och annan lång text utan att få riktigt ont i huvudet o bli helt utmattad. Måste ta allt i korta sekvenser. Apropå Italien så vill jag tipsa om att handla lite hos Natura Med Pharma (kosttillskott) så kanske du också får erbjudanden om resor till Italien. Det var min sjätte resa med dem. Det kallas att de bjuder men helt gratis är det förstås inte, men hyfsat prisvärt och så roligt att få besöka olika orter i Italiens vackra land :). Jag handlar inte av dem nu, bara när det är reseerbjudanden med, men man måste finnas med i deras register för att få sådana. Min kompis tog det ca ett år innan hon fick sitt första. Lycka till!

  9. Känner igen mig så väl i det du skriver. Min sjukdom bröt ut efter att jag fått diagnosen utmattningssyndrom. Jag kunde bli stående i hallen utan att minnas om jag var på väg till köket eller badrummet. Jag hade minnesluckor på flera timmar vissa dagar. Det är hjärnans sätt att säga stopp helt enkelt. Den tvingar en att sakta ner, ibland till snigelfart, så den kan få reparera kroppen i lugn och ro. Så jag förstår verkligen att minneslappar osv ibland inte har någon effekt.

    Massor med kramar och kärlek ❤ ❤ ❤

  10. Det är fantastiskt beskrivet med hjärnmos. Ibland funkar det bara inte, Dina inlägg funkar alltid. Du är fantastik på att skriva.

    Håller tummar och tår att ditt hjärnmos blir mindre mosigt Freja.

  11. Låt hjärnmoset ta den tid det behöver, det blir bättre! Tyvärr blir det aldrig helt bra igen, det är nu 11 år sen jag blev sjuk och har fått lära mig att leva med att vissa saker klarar jag inte av längre. Gosa på med katterna och gör det du orkar!

  12. Intressant mycket av det du skriver. Nu har det varit extra intressant att läsa då du beskriver svårigheter med utföranden av enkla vardagssyslor. Utbrändhet är så otäckt och viktigt att ta på allvar. Hejar på dig 🙂

  13. Ping: Min stil och SDs syn på Försvaret | Freja funderar

  14. Ping: Månadens djur är givetvis…något jag gillar, sen kollar jag in SDs syn på energipolitik | Freja funderar

  15. Ping: Ibland blir jag avundsjuk på… mina katter som slipper läsa om SD, som idag handlar om djur och natur | Freja funderar

  16. Ping: Månadens färg är givetvis…inte samma som SDs syn på omvärlden. | Freja funderar

  17. Ping: Min helg, kolla! Så här ser min autograf ut, och en liten titt på SD… | Freja funderar

  18. Ping: Nyhet, Ibland retar det mig att…ingen verkar kunna sticka hål på SDs bubbla | Freja funderar

  19. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

