Arg tant / Fotoutmaning / Politik

Människoskapad höst hos mig samt SD och Välfärden

Fredag och i dag beslutade terapeuten att min arbetsträning ska flyttas fram en månad, bara Försäkringskassan går med på det. Trist och skönt samtidigt. Det är två steg framåt och ett tillbaka hela tiden känns det som… Nåväl, pappa ska flytta till ett korttidsboende så jag slipper bekymra mig om honom, och han kommer inte att flytta hem innan min syrra är på plats och kan sköta den delen. Det enda jag behöver fixa är att åka hem till honom och packa ihop lite kläder åt honom, sen kan jag överlämna omvårdnaden till andra. Och då ska jag bara vila!

Fredagstema är: Människoskapelser

Tema fredag är: Hösten hos mig

IMGP0830 IMGP0831Jag fuskar lite, det här är inte hösten hos mig, utan hösten hos grannen… De har två små äppelträd och det här är första gången sen vi flyttade hit som det faktiskt blir fina röda (rosa?) äpplen på träden! Det brukar annars vara för kallt här hos oss för att äpplen ska hinna mogna. Det ska vara om de står i ett varmt och skyddat hörn eller i ett växthus. Men att träd som står som de här, mitt i en trädgård, får så röda (rosa?) och fina äpplen har jag nog aldrig sett förut! De här träden är verkligen människoskapade, framodlade för att ge just den sorts äpplen som, i alla fall ibland, klarar av det bistra klimatet här uppe!

Andras skapelser kan du se HÄR!

Andras höst kan du se HÄR!

I dag tittar jag närmre på vad Sverigedemokraterna skriver om välfärden i sitt principprogram.

Sverigedemokraterna och Välfärden

”Att själv leva i överflöd utan att bistå grannar och landsmän som lider nöd är moraliskt förkastligt. Stora klassklyftor och sociala orättvisor hotar tryggheten och sammanhållningen, riskerar att slita isär nationen och måste därför motverkas. Samtidigt är det viktigt att poängtera att en alltför långtgående fördelningspolitik också kan få negativa konsekvenser. I ett företagarvänligt och tillväxtorienterat samhälle måste det löna sig att utbilda sig, arbeta och ta risker.”

Hmm, vad skriver de egentligen här? Först att det är moraliskt förkastligt att inte hjälpa andra, så länge som vi ser till att det ändå finns klyftor. Hjälpa men inte hjälpa för mycket? Det är dessutom enbart moraliskt förkastligt att inte hjälpa INOM nationen, vad som gäller att hjälpa utom nationen nämner de inte. För mig är det minst lika moraliskt förkastligt och etiskt fel att inte hjälpa alla som behöver hjälp, de mänskliga rättigheterna gäller människor i hela världen, inte bara de som bor nära mig. Det är dessutom så att det troligtvis är så att de som är längre ifrån mig geografiskt som är i betydligt större behov av hjälp än mina grannar, men så ser inte SD det.

”För att långsiktigt kunna slå vakt om folkhemstanken och välfärdsstaten måste man också slå vakt om den nationella sammanhållningen. Det måste finnas en gemensam identitet i botten för att de som har mer ska vara beredda att dela med sig till dem som har mindre.

Av denna anledning finns det också en inneboende motsättning mellan välfärd och mångkulturalism.”

Ja, där kom det igen. Motsättningen mellan välfärd och mångkultur, vi är tillbaka till att det, som alltid för SD, är invandringens fel om välfärden inte är bra. Det är invandringen, som skapar mångkulturen, som är hotet mot vår skola, vår sjukvård och våra äldreboenden. Att det till stor del är nyinflyttade som bemannar både sjukvård och äldreomsorg och att det för många glesbygdsområden är de nyinflyttade som ser till att skolan kan vara kvar i samhället, det ser SD inte alls. Nej, mångkulturen äter upp vår välfärd, det är deras mantra. Många röstade nog på dem för att de sa sig värna om äldrevården och pensionerna, men under de fyra år de redan suttit har de i mångt och mycket röstat emot alla förslag som kunnat stärka välfärden och pensionerna. Jag tror inte det kommer att bli något annat den här mandatperioden. SD ÄR ett enfrågeparti, deras mål och mening är att stoppa invandringen, det lyser igenom varje rad i principprogrammet.

SD och vad som är svenskt kan du läsa om HÄR!

SD och Rasismen kan du läsa om HÄR!

SDs valmanifest kan du läsa om HÄR!

SD och Människan kan du läsa om HÄR!

SD och Kulturen kan du läsa om HÄR!

SD och Mångkulturen kan du läsa om HÄR!

SD och Nationen kan du läsa om HÄR!

SD Familjen och Jämställdheten kan du läsa om HÄR!

SD och Religionen kan du läsa om HÄR!

28 thoughts on “Människoskapad höst hos mig samt SD och Välfärden

  1. Ping: Turkost valresultat… | Freja funderar

  2. Ping: Gilla vs ogilla; katter vs SDs människosyn | Freja funderar

  3. Ping: Människoskapad mångfald och SDs enfald… | Freja funderar

  4. Ping: Klargöranden och SD och Nationen | Freja funderar

  5. Ping: Beskt om SD och Kulturen | Freja funderar

  6. Ping: Kulturuttryck, räkneord samt SD, Familjen och Jämställdheten | Freja funderar

  7. Förlåt att jag slutade läsa efter första röda stycket om SD… ser hellre på röda äpplen och sticker huvudet i sanden vad gäller det i riksdagen invalda enfrågepartiet. Jag blir så frustrerad, dels kan jag inte med SD med deras enkelspåriga invandringspolitik (vad jag nu kan om den…), dels kan jag inte låta bli att tycka att man måste respektera att lika många röstat på dem som på FP och C tillsammans… Och precis som man måste låta bråkiga barn få växa och utvecklas så måste vi kanske låta ett nytt barnsligt och okunnigt parti få lov att mogna. Att ”mobba” de invalda och vägra prata med dem i riksdagskorridorer eller kommunförsamlingar känns inte riktigt vuxet. Men som sagt jag orkar inte engagera mig i mitt avståndstagande för den politik jag har hört att de för.

    Jag hoppas du får en fin helg! Jag tänker på dig och din pappa och känner med dig i din vånda. Min mor gick bort för en månad sedan och jag har ju haft mycket personliga bekymmer för henne. Till min tröst var hennes sista sommar jättefin och utan smärta eller plågor. Nu går jag vidare och försöker bearbeta mina känslor över att jag faktiskt aldrig var tillfreds med allt jag tvingades att göra för henne.

    • Ja för att respektera de som röstat på SD, men jag tycker verkligen inte vi ska låta partiet ”mogna”. Ett parti med så tydliga och djupt rotade kopplingar till nazistiska rörelser borde snarare förbjudas. Det är inte ett barnslig och omoget parti, det är ett djupt rasistiskt parti och jag har full förståelse för andra politiker som inte alls vill vara nära SDs förtroendevalda. Jag respekterar anhängarna och väljarna, men har inget alls över för de som väljer att bli förtroendeval för det här partiet. Då har de tagit ställning att det här är den politik de står för och då får de stå sitt kast!

  8. Härliga bilder på höstens frukter ♥ Skynda långsamt och lyd terapeuten, hoppas att försäkringskassan inte sätter käppar i hjulen. kram

  9. Du ser, den här sommaren måste ha varit rekordvarmt om äpplena i dina trakter får ”rosa kinder”. Undrar hur söta dom är – äpplena alltså, inte kinderna.

    Personligen tycker jag att du ska vara tacksam för en extra månad. Du vill ju inte ha återkommande bakslag sedan.

    Vad gäller SD håller jag faktiskt med Charlotta, men det har jag faktiskt både sagt och skrivit på bloggen – tror jag iaf.

  10. Vackra röda äpplen får mig att må bra! Härlig höstkänsla i dina bilder!
    Bakslag känns aldrig bra men jag tror du gör klokt i att skynda långsamt! Nu när det ordnar sig med din pappa kan du säkert vila lite mer och snart ta ett steg framåt!
    Hoppas du har en skön fredagskväll!

  11. Heder åt dig som har lagt upp den här serien, folk behöver tänka till. Sen behövs det ökade klassklyftor, egoism, sociala orättvisor och annan skit för att få sådana här partier att växa. Det är den näring som föder dom, ute i Europa och även i Sverige.

  12. Vilka vackra röda äpplen, din granne har..Själva har vi inga äpplen fått iår, mer än vildäpplena i hagen, som är för sura för att äta..Vad skönt att det har ordnat sig för dig, ang din pappa.

  13. Vackra äpplen som verkligen hör hösten till. Hemma i min barndoms trädgård hade vi många äppelträd, så jag blir allt lite nostalgisk.
    Tack för serien om SD:s program. Det är lite ruggigt om man lusläser texten OCH det som står mellan raderna. Hur kan någon tänka så?
    Ha en skön helg! 🙂

  14. Snälla läs mitt inlägg om Gratis skola och säg vad Du tycker.

    Drömde mardröm om SD Jimmie Åkesson i natt, tror det varit för mycket SD nu…

    Fina bilder på äpplen, vi har oxå ett äppelträd som aldrig burit frukt men däremot blommade mycket under sommaren.

    Skönt det ordnar sig för Din far utan Du behöver delta allt för mycket å blir utskälld.

    Kanske bra med en extra månad… bättre skynda långsamt.

  15. Det låter som en bra lösning på pappa-planet! Skönt!
    Höst är höst även när den är hos grannen 🙂 Människoskapade trädgårdar får man ju fota rätt fritt! 🙂
    Ja, kom på bokmässa vettja 🙂 Göteborg är fullt av hotell så vi kan stappla dit i dagarna två om vi vill 😉

  16. Så vackert med de lysande rosa äpplena! Skönt att du snart får vila från bekymmerna med din pappa. Känner igen kluvenheten inför att börja arbeta igen. Man vill ju så gärna men man vill också vara i bra form när det väl är dags. Hoppas Försäkringskassan och du kommer fram till ett beslut som känns bra för dig!

  17. Vackra foton!!! Och jag blir precis som många skrivit, glad för att det löser sig för din pappa så att du slipper bli dränerad på energi! Och SD?? Tja, att låta partiet ”mogna” kommer inte på tal i min värld. För då är redan min man ”tillbaka skickad till sitt hemland”.. Suck.

    Kramar

  18. Ping: Trivselmys samt SD och Religionen | Freja funderar

  19. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

