Arg tant / Fotoutmaning / Katter / Politik

Trivselmys samt SD och Religionen

En sömnig onsdag. Jag sov först 10 timmar i natt och var sedan bara vaken så pass länge att jag hann äta frukost innan jag fick ta mig en lur igen… Hela dagen har försvunnit i dimma, men just nu känner jag mig så pass att jag ändå kan läsa och skriva lite grann…

Onsdagstema: Trivselmys

Det får bli mobilbilder från mina vakna stunder i dag, det här ger mig trivselmys när jag inte orkar annat än slöa i soffan. Skönt med sällskap…

20141001 aby1 20141001 aby2 20141001 burma

Andras trivselmys kan du se HÄR!

Dags att kolla på vad Sverigedemokraternas principprogram har att säga om religion…

Sverigedemokraterna och Religionen

”Sverigedemokraterna är ett icke- konfessionellt parti som betraktar religionsfrihet som en naturlig del av det demokratiska samhället. Vi definierar religionsfriheten som individens rätt att fritt få tro på vilken gud eller vilka gudar man vill utan att för den sakens skull drabbas av negativ särbehandling eller förföljelse. När det  kommer till utövandet av religionen måste det dock finnas tydliga begränsningar. Religionsfrihet innebär enligt vår mening inte någon absolut rätt att få säga eller göra vad man vill i en religions namn. Religiösa och icke- religiösa medborgare skall lyda under samma lagar och regler. Religiös tillhörighet skall inte utgöra grund för positiv särbehandling och religioner som gör anspråk på samhällsinflytande måste få diskuteras och kritiseras på samma villkor som politiska ideologier.”

Inga konstigheter här, egentligen. Ganska självklart. Vi har religionsfrihet, alla är fria att få utöva vilken religion de vill, men Sveriges lagar gäller, så att bryta mot dem, i religionens namn är inte OK. Det tror jag de flesta av oss kan hålla med om. Däremot bör vi minnas att många av våra lagar tillkommit med ett starkt kristet inslag, och i ett religionsfritt land bör lagar ändå kunna granskas kritiskt, utifrån vad är det Sverige vill ska gälla, och vad är det som Kristendomen sagt ska gälla?

”Den svenska staten kan och bör inte vara religiöst neutral. Sverige har varit ett kristet land i över tusen år. Kristendomen är intimt sammanvävd med den svenska kulturen och identiteten. Få andra idéer och institutioner har varit lika betydelsefulla för formandet av den svenska kulturen som kristendomen och den svenska kyrkan. Det svenska språket, konsten, litteraturen, filosofin, moralen, traditionerna, arkitekturen, musiken m.m. är alla exempel på samhällsområden som varit och är starkt färgade av vårt kristna arv. Påverkan har dock också varit ömsesidig. Förhållandena, förutsättningarna och kulturen i vårt land har gjort att den svenska kristendomens historia innehåller vissa särdrag i jämförelse med andra kristna länder. Många kristna högtider och traditioner är fortfarande en självklar del av vår nationella kultur och utgör viktiga inslag även i många icke-troendes liv. Att känna till och förstå det svenska kristna kulturarvet är en viktig nyckel till att förstå vårt lands historia, kultur och samtid. Bevarandet av detta kulturarv är således en angelägenhet för alla svenskar, troende såväl som icke-troende. För att kunna förhålla sig strikt religiöst neutral skulle staten behöva fjärma en betydande del av det svenska kulturarvet ifrån de offentliga verksamheterna och det offentliga rummet och detta är ingenting som Sverigedemokraterna ser som önskvärt. Kristendomen bör i kraft av sin historia tillåtas att inneha en särställning i förhållande till andra religioner i Sverige.”

Eller inte, tänker jag! I Sverige är kyrkan skild från staten, ett bra beslut som jag inte tycker vi ska ändra på. Om kristendomen nu är så starkt förankrat i oss svenskar så lär den dels fortsätta vara det, oavsett om någon politiker kräver det eller inte, dels vore det kanske bra om vi vidgade vår syn och tog in impulser även från andra religioner. Historia är en sak, det är klart att vi inte ska rensa ut de kristna inslagen ur vår historia. Men framtid är något annat. Att utvecklas och förändras innebär även att vara beredd att ifrågasätta ”så har vi alltid gjort”, inte bara tro att det vi alltid gjort är det bästa och det vi ska fortsätta med. Sen tänker jag att många inslag i våra traditioner dels har helt annat ursprung än det kristna (midsommar, påskkärringar och julgrisen) och att många högtider inte alls har en kristen anknytning för många numer (jul och påsk), förändringen är ständigt pågående, varför stoppa den? Vad är du rädd för om du till varje pris vill stoppa all förändring.

”Islam och i synnerhet dess starka politiska och fundamentalistiska gren är enligt Sverigedemokraternas uppfattning den religiösa åskådning som visat sig ha svårast att harmoniskt samexistera med den svenska och västerländska kulturen. Islamismens inflytande på det svenska samhället bör därför i största möjliga utsträckning motverkas och invandringen från muslimska länder med starka inslag av fundamentalism bör vara mycket starkt begränsad.”

Ja, där kom rädslan. Islamofobin och rasismen som gör att SD ser muslimerna som det stora hotet. För mig är begreppen muslimer, islam och islamism (den politiska grenen av islam) helt olika saker, där varje individ är unik. Islam och islamism är inte utbytbara de står inte alls alltid för samma åsikter och ståndpunkter, här klumpas det ihop till ett och samma. Det kan dessutom vara så att invandringen ”från muslimska länder med starka inslag av fundamentalism” kanske är en flykt från sagda fundamentalism, det borde väl SD tycka är bra? Som så mycket annat i det här principprogrammet är alla fina ord bara en dimridå för rasismen och överallt skiner det igenom att SD är ett renodlat enfrågeparti, som enbart handlar om att rensa bort individer som SD inte vill ha här, oavsett hur deras mänskliga rättigheterna hotas genom att de tvingas bort från Sverige.

Se gärna det HÄR klippet om det idiotiska att döma alla muslimer utifrån ett fåtals agerande!

SD och vad som är svenskt kan du läsa om HÄR!

SD och Rasismen kan du läsa om HÄR!

SDs valmanifest kan du läsa om HÄR!

SD och Människan kan du läsa om HÄR!

SD och Kulturen kan du läsa om HÄR!

SD och Mångkulturen kan du läsa om HÄR!

SD och Nationen kan du läsa om HÄR!

SD Familjen och Jämställdheten kan du läsa om HÄR!

SD och Välfärden kan du läsa om HÄR!

 

 

33 thoughts on “Trivselmys samt SD och Religionen

  1. Ping: Människoskapad höst hos mig samt SD och Välfärden | Freja funderar

  2. Ping: Kulturuttryck, räkneord samt SD, Familjen och Jämställdheten | Freja funderar

  3. Ping: Beskt om SD och Kulturen | Freja funderar

  4. Ping: Klargöranden och SD och Nationen | Freja funderar

  5. Ping: Människoskapad mångfald och SDs enfald… | Freja funderar

  6. Ping: Gilla vs ogilla; katter vs SDs människosyn | Freja funderar

  7. Ping: Turkost valresultat… | Freja funderar

  8. Dina katter är ju så fina!
    Sova 10timmar, ja det känns som att jag skulle behöva göra det. Har gått och lagt mig tidigare och tidigare n u för varje ledig kväll, men ikväll tar det nog priset – ska bara ta ner tekoppen nu snart och sedan lägga mig…

  9. Bra att du lyder kroppens signaler. Behöver man sova ska man sova och jag hoppas verkligen dimman lättat !! Har sagt det förrut och säger det igen. Lycko dig som har dina underbara katter och en förstående familj.

  10. Ser att sängkläderna är valda med omsorg – de matchar kattens ögon. Dessutom är lakanen i min favo färg:-)

    Att sova 10 timmar har jag inga problem med heller – under helgen sover jag sällan mindre än 12 timmar lördag och söndag. Ooooops, jag vet;-)

    Vad gäller SD:s åsikter om religion så har vi väl religionsfrihet i Sverige mig vetande – basta. Däremot kan jag tycka att det finns många utlänningar – åtminstone i Stockholm – från olika länder som borde ta seden dit de kommer. De brukar iaf jag/vi göra när vi besöker andra länder/kulturer…

  11. Svårt att lista ut vem som myser mest i bilderna 😉 Du eller sällskapet 🙂
    Att i en mening bejaka religionsfrihet för att i en annan skriva att viss religions inflytande (?) ska begränsas … *suckar* Ja, vad säger man?

  12. Tycker nog att du kunde ta i än hårdare vad gäller SDs så kallade fundamentala principer. Inte ens värda att kallas principer egentligen. Bara en massa rabblande av ord som låter vederhäftiga. Som exempel, deras ”definition” av religiös frihet har ju väldigt lite med frihet att skaffa…. Nej, jag har väldigt svårt med deras quasi filosofi, men det är bra att såna som du tar upp eländet och påtalar bristerna och motsägelserna. Tack för det!

  13. Vilket härligt myssällskap du har 🙂 Skönt att du fått sova! 10 tim kändes längesen jag fick sova, men det kommer väl så småningom 😉 Försöker iallafall at lägga mig relativt tidigt varje kväll.

  14. *ler* Jag håller med dig. Och jag förstår inte riktigt varför inte i så fall ALL fundamentalism skulle vara av ondo? Idioten i Norge var väl kristen fundamentalist??

    Kram

  15. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

