Arg tant / Feminism / Fotoutmaning / Katter / Politik / Resor

Modern helg, 5 grejer jag alltid har i kylskåpet och FNs internationella dag för avskaffande av mäns våld mot kvinnor

Tisdagstema är ”Modern”

IMGP6765Det här är Nemo i Amsterdam, ett tekniskt centrum liknande Universeum och Tom Tits i Sverige. Extremt modern arkitektur!

Andras moderna bilder kan du se HÄR!

Jag hann inte visa Marit min helg i söndags som jag brukar, så den kommer här istället:

Förutom de timmar jag var på energigivande möte med Feministiskt Initiativ följde jag katternas exempel och gjorde så här:

20141122 HärjeJa, jag rullade inte riktigt ihop mig så här mycket, riktigt så rörlig är jag inte, men jag vilade mest hela tiden!

Andras helg kan du se HÄR!

Onekligen har idag satt rubriken ”5 grejer jag alltid har i kylskåpet” och den fick jag fundera på ett tag. Mest för att det inte längre är jag som handlar här hemma, så jag har inte så mycket koll på kylskåpet… Jag skulle vilja säga mjölk och smör, men sanningen är att det rätt ofta är slut… För några månader skulle jag sagt Coca Cola, men det har både mannen och jag helt slutat med, så det finns inte heller längre där. Men vissa saker har vet jag finns där i princip alltid: Batterier, parfym, insulin, morfin och mögliga grönsaker…

Någon av er har kanske uppfattat att det är FNs internationella dag för avskaffandet av mäns våld mot kvinnor idag. Jag skrev ett inlägg på facebook om det och jag tycker frågan är så viktig att jag gärna vill skriva det även här.

En dag inriktad på offren för det mansvåld som påverkar alla i samhället. Främst de som utsätts för våldet:

  • Enligt socialstyrelsen utsätts ca 75 000 kvinnor i Sverige varje år för våld i en nära relation.

  • År 2013 gjordes 27 056 anmälningar av misshandel mot kvinnor över 18 år.

  • I tre av fyra fall var den misstänkte gärningsmannen bekant med kvinnan, allt enligt Brottsförebyggande rådet (BRÅ).

  • BRÅ uppskattar det till att enbart vart femte fall anmäls till polisen.

  • Drygt 85 procent av de som misstänks för misshandel mot kvinnor är män.

  • I genomsnitt 20 kvinnor misshandlas till döds varje år av en närstående, och i 17 fall är gärningsmannen en man som de har eller har haft en relation med.

  • År 2011 polisanmäldes, enligt Brå, 17 700 sexualbrott i Sverige, vilket inkluderar bland annat sexuellt ofredande, sexuellt tvång eller våldtäkt.

  • 97 procent av de vuxna som anmälde våldtäkt var kvinnor. Av dem som misstänks för sexualbrott är 98 procent män.

  • Sexualbrott är den typ av brott där mörkertalet är allra störst, bara 23 procent av brotten anmäls enligt Brås nationella trygghetsundersökning.

  • Av de våldtäkter som faktiskt anmäls går bara ungefär 8 procent till åtal.
    (Källa Roks och BRÅ)

Vad gäller världen som helhet är siffrorna minst lika otäcka.

  • Över 600 miljoner kvinnor lever i länder där våld inom hemmet inte klassas som brottsligt.

  • Våld inom hemmet är fortfarande den ledande orsaken till skador och dödsfall bland kvinnor mellan 15 och 44.

  • I USA, mördas en av tre kvinnor av sin intima partner.

  • I Sydafrika dör en kvinna var sjätte timme i händerna på sin partner.

  • Enligt uppskattningar saknas mellan 60-107 miljoner kvinnor idag. De har aborterats, dödats efter födseln eller vanvårdats till döds.
    (Källa UNRIC, FNs regionala informationskontor för Västeuropa)

Idag kan vi skänka en tanke till alla dessa kvinnor, tända ett ljus och kanske hålla en tyst minut.

IMGP4906

Det är även viktigt att den här dagen minnas att mäns våld mot kvinnor inte bara drabbar de kvinnor som är direkt utsatta. Männens våld, och att vi alla, män som kvinnor, från barnsben lär oss att vi kan förvänta oss våld från män, skapar en kultur (det som brukar kallas “våldtäktskulur”, läs mer HÄR och HÄR!) som gör att vissa delar av det offentliga rummet blir otillgänglig för främst kvinnor.

Vi lär oss att vi måste tänka på var vi går, vem vi umgås med, hur vi klär oss, hur vi sminkar oss, om vi dricker, vad vi dricker, vem vi ler mot. För om vi blir utsatta för manligt våld kommer vi att få de anklagande frågorna: Varför gick du genom parken, varför drack du så mycket, varför tog du den klänningen? Det här innebär att vi egentligen inte ens borde vistas ute efter att mörkret fallit, om vi ska tro på de frågor som ställs. Fast med tanke på hur farliga män utmålas borde det vara de som inte fick vistas ute de mörka timmarna på dygnet…

Det här påverkar naturligtvis både kvinnor och män. Kvinnor blir misstänksamma, osäkra och rädda, och agerar därefter i sitt dagliga liv. Kvinnor lär sig att vara avvaktande mot nya manliga bekantskaper, vilket i sig är en paradox efter som det mesta våldet kommer från en närstående man, någon du redan känner väl.

Män i sin tur blir ständigt misstänkliggjorda och empatiska män lär sig att inte bete sig på ett sätt som skrämmer kvinnor. Som till exempel att inte på vägen hem från busshållplatsen gå efter en kvinna i mörkret. De stannar kvar på busshållplatsen en stund, byter sida av vägen, eller väljer en annan väg hem. Enbart på grund av att vi alla lärt oss att män är farliga.

Det är den här kulturen vi måste få bukt med och det första steget är att börja agera som vi gör vid alla andra brott: Om du behöver misstänkliggöra, ifrågasätta och anklaga, så gör det mot brottslingen, inte offret!

IMGP4931

20 thoughts on “Modern helg, 5 grejer jag alltid har i kylskåpet och FNs internationella dag för avskaffande av mäns våld mot kvinnor

  1. Jag tycker att Nemobyggnaden ser mest ut som en båtför, i mitt tycke inte snygg eller häftig 😉 Jag tycker oxå att det är bra med en dag då det verkligen uppmärksammas om hur många kvinnor som förtrycks och utsätts för våld, jobbade som jag tidigare berättat i kvinnojouren i många år. Kram

  2. Jag har just skrivit två reportage som berör våld mot kvinnor, både i världen och i Sverige. Om mörkertalet är någorlunda korrekt är det närmare 150 000 kvinnor som misshandlas i Sverige årligen varav ca 17 med dödlig utgång. Skrämmande siffror.

  3. Jag tyckte de gjorde en skön analys av ditt kylskåp… Jag är ju man så jag kan bara komma ihåg två saker 😉 Jag får bara handla mjölk o smör… O vi som har slutat med mjölk… Men jag har alltid en vattenflaska av vårat eget goda vatten fylld 🙂 Jo min matlåda ligger där och väntar förstås… Ja just ja, ägg finns det alltid. Sylt med… Kaviar ja… Nu tar vi oss an onsdagen 🙂

  4. Byggnad väl värt ett besök. Tyvärr är bilden skrämmande och det är så j-kla segt – till och med svenska domstolar tycker att män är så korkade att de inte förstår: Nej, No, Nein, Non!!

  5. Vacker bild, men jag får kalla kårar då jag läser ditt inlägg om våld mot kvinnor och du förstår ju varför …härligt att få vila sig o det gör du rätt i 🙂 katterna är en rehab för dig kram ta hand om dig

  6. Häftig byggnad, ser nästan ut som en val. Otäcka siffror du radar upp, man skulle vilja hoppas på att år 2014 så borde kvinnans roll ha blivit en hel annan, men bevisligen är det tyvärr inte så.

  7. Åhh, jag håller sååå med dig om att vi MÅSTE bryta det patrialkaliska mönstret som drabbar både kvinnor och män!! Och det är fruktansvärt hur många kvinnor det är som dör för handen på någon närstående… Det är otroligt nedslående.

    Men du? Parfym i kylskåpet? Borde jag också ha det?

    Kramar

  8. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

