Arg tant / Feminism / Fotoutmaning / Jul / Politik

Helg och min syn på SD

Ohh, så trött! Jag är verkligen sjuk, julens ändå stillsamma aktiviteter har gjort mig helt utslagen. Det gör förstås sitt till att alla andra i familjen oxå är hemma hela tiden, så det är aldrig tyst och stilla runt mig. Sån tur att min sjukskrivning blev förlängd, men JAG VILL BLI PIGG NU! Det är otroligt deprimerande att inte orka något. Inget alls! Jag bor i vår soffa, det jag orkar är att sitta med datorn i knän, och även det tar enormt mycket mer tid och kraft än normalt…

Slutgnällt!

Marit vill veta hur min helg varit, och den har mest bestått av vila, och några korta promenader i ett vackert vinterlandskap:

IMGP3541 IMGP3551 IMGP3553 IMGP3565 IMGP3584 IMGP3587Andras helg kan du se HÄR!

I övrigt samlar jag energi för att fortsätta arbeta mer politiskt. Jag tycker världen vi lever i blir fulare hela tiden och jag vill så gärna vara med och orka göra den vackrare. Jag tror det var bra att det inte blev något extra val, jag oroade mig för att SD skulle få ännu mer röster, jag oroar mig vilka frågor de andra partierna skulle bli villiga att anpassa sig efter SD i, för att därmed kunna få igenom dem. Den senaste risken finns fortfarande, tyvärr…

Jag har aldrig varit i krig, men jag kan ändå förstå fasan av att se sitt hem bli bombat och vara tvungen att bara sticka, kanske enbart med kläderna du har på dig och möjligtvis det du kan bära….Bara tanken på de som flyr över Medelhavet i överfyllda båtar, som är beredda att riskera sina liv på det sättet, bara för att komma i trygghet borde ju få folk att förstå att det inte något en gör om det fanns ett annat val!

SDs representanter och anhängare verkar ha en oförmågan att se något utanför sin egen omvärld och de verkar dessutom se sitt eget liv genom ett sugrör, en oerhört snäv bild av sig själv och av världen. Jag tror att för en del är det en ovilja att förstå att världen och livet är komplext. De vill ha en enkel lösning och SD presenterar en enkel lösning. De säger ”Bara vi tar emot mindre invandrare och slipper muslimer, så blir allt bra”. Inga andra partier visar upp en så enkel, lättförståelig och tydlig lösning. Så deras anhängare köper den rakt av, och tänker inte mer på det, skönt att få en så rak och enkel lösning presenterad för dig, och den innebär dessutom inget som helst krav på dig själv.

Jag vill visa för SDs anhängare hur många av de som arbetar inom till exempel vård och äldreomsorg som faktiskt kom som flyktingar. Utan dem skulle vår välfärd definitivt braka ihop! Om vi satsade på att validera utbildningen snabbt på de som kommer, säkerställer att det finns bostäder över hela landet, erbjuder anpassade utbildningar i svenska och dessutom fick upp arbetsgivares ögon för de resurser de kommer med skulle det här vara ett ännu större bidrag till Sveriges välfärd än det är i dag.

Jag vill att vi ska sluta prata om människor i form av kostnader och istället visa på värdet att vi fortsätter vara medmänniskor och gör gott. Runt om i landet finns oerhört många aktiviteter, på olika sätt, för olika utsatta grupper, men de syns allt för sällan i media. Vi kan alla hjälpas åt att visa upp initiativ och dela erfarenheterna, så att medmänskligheten som finns får bättre synlighet och högre värde!

Det som gör mig som allra mest irriterad och skrämd när det gäller SD och deras åsikter, lösningar och budget är de praktiska effekterna av deras politik. Vi har avtal med både EU och FN om hur många flyktingar vi ska ta emot OCH alla har alltid rätt att söka asyl överallt, HUR ska vi hindra att det kommer fler än vad SD budgeterat för? Vad är planen för det? Ska vi bryta mot avtalen? Ställa beväpnade vakter vid gränsen?

SD vill hjälpa på plats istället, men i sin budget avsätter de rejält mindre än de två andra budgetförslagen både till flyktingar och integration och till internationellt bistånd, hur tänker de hjälpa på plats? Med pepp och leenden?

Jag är ändå glad att det är så många som dels höjer rösterna mot SD nu och så många som börjar protestera mot hur media hjälper till att få allt att handla om invandring och därmed spelar med i SDs syn på världen. När det ska pratas om integration, och politiker från andra partier pratar om arbeten, bostäder, utbildning och att ta bort hinder för att komma in på bostads- och arbetsmarknad så verkar media inte förstå att det ÄR integration. Samtidigt som de åtgärderna hjälper ungdomar, långtidsarbetslösa och lågutbildade, så hjälper de nyanlända att integreras i samhället. Det är samma verktyg som hjälper alla, integration är inte nått väsensskilt från resten av samhället. Det är vad SD vill få oss att tro och media verkar hittills gått på det. Hoppas verkligen att övriga politiker (ja, uppenbarligen inte KD då, med tanke på deras senaste utspel) fattar det här och framhärdar att INTE prata integration som en fristående fråga, oavsett hur media agerar!

Att SD får så pass många röster tror jag är en kombo av bristande empati, fantasilöshet, ovilja att se komplexitet och en övertro på enkla lösningar. Så då behöver vi bara hitta ett sätt att skapa empati, stimulera fantasi, kunna presentera det komplexa enkelt och få även vår lösning att verka enkel. Piece of cake…

Det här är en av anledningarna till att jag engagerar mig i Feministiskt Initiativ. Jag ser att FI står en annan lösning, en lösning som innehåller mängder av empati, solidaritet och en helt annan form av värld för oss att leva i. En värld där vi hjälps åt, där inte tillväxt är det viktigaste, där status inte räknas i karriär och pengar.

Avslutar med den version av nyårsklockan som kommer att ringa in mitt 2015, ett år för förändring!

27 thoughts on “Helg och min syn på SD

  1. Välgörande med promenader i vinterlandskapet skulle jag tro! jag tycker i alla fall att jag finner lugn och ro när jag knallar runt helt kravlöst med kameran! Hoppas du piggnar till snart!
    Önskar dig ett GOTT NYTT ÅR!

  2. Visst är det skönt med en vinterpromenad!! Kaffet blir också extra gott när man kommer in igen!
    Hoppas du känner dej piggare snart! Ha det bra!

  3. Hoppas du får bli piggare snart, så hopplöst att känna sig trött dag ut och in =( Jag vet! Jättefina bilder på din vinter, långt över 18 grader här nu..

  4. Eftersom det handlar om barn behövs ingen kompensation, de fick vara nöjda att få se en gammal film… som de flesta redan sett.
    Som vuxen har Du ett val, kan kliva upp å gå ut, kräva pengar tillbaka, barn under 10 år sitter kvar då de är lämnade på bion å ska bli hämtade efteråt.
    Ogillar när barn behandlas respektlöst.

  5. Jag körde så hårt innan jul med att hinna allt att jag också är helt utslagen nu. Ont i knäna (för fet) och trött som få. Nu har jag gnällt lite med. Men det blir att ta nya tag efter Nyår med vikt och allt,

  6. Jättefina bilder!!Jag gillar verkligen snön, för det är så vackert ute , en vacker årstid (särskilt om solen också skiner) MEN kylan går att vara utan, just nu närmare -16 grader ute, nu på kvällen..!!!

  7. Är också tacksam över att det inte blev nytt val 🙂
    Ja det tar ju mer på krafterna när hela familjen är hemma, borde ju vara tvärtom egentligen. Lite mera service ,)

  8. Har med haft ganska lugna dagar, julen och arbetet tog slut på mig och nu måste man landa inför nyåret 🙂 Sedan kan det bara bli bättre och att det inte blir nyval var ju en god nyhet 🙂

  9. Jag vet inte vad som felar dig men jag känner att du ska helt koppla bort datorn för ett tag. Är du så här utan energi så ska du ladda upp dig med att gå ute och krama träd. Göra saker som känns bra och försöka med att dela med dig av dina måsten. Lova mit att du testar detta? Sedan om du känner för det kan du mejla dem du vill ha kontakt med. Var ute så mycket det bara går. Gör så lite som det bara går. Sov mycket! Ingen dator alls … hör du mig *ler* Underbar nyårshälsning och sanna ord om SD. Jag hoppas sannerligen att du vilar nu innan du kraschar ihop helt. Var rädd om dig/ kram
    http://spanaren55.bloggplatsen.se

    Ps Om du bara visste hur skönt det kan vara att ibland vara utan tekniken bara för att ladda upp sig med nya energier

    • Jag är sjukskriven och i min behandling ingår att jag ska göra det som är lustfyllt. Det enda lustfyllda jag orkar med är sociala medier, så datorn är min livlina just nu! I perioder har det funnits annat jag orkat, och då lämnar jag gärna datorn, men så är tyvärr inte läget just nu…

  10. Hej, ja vi var över till Frederikshavn och The eef. Jag kan inte påstå att jag är så imponerad. Lalandia är bra mycket bättre. Jag kommer inte åka till the Reef mer. Över tre timmars båtresa och sen väl framme så var det jätteköer och första intrycket var ett riktigt skitigt duschrum.

  11. Trist att du känner dig så trött, men vilka fina bilder du tagit på dina promenader super fina , ja att alltid vara trött är tröttsamt så jag skickar över lite energi till dig här ……schhhhhhh

    ta hand om dig kram evasblogg

  12. Hoppas att du kryar på dig. Inte roligt att var sjuk och jag hoppas att du kan må bättre längre fram i tiden. Tyvärr så vet jag en hel del om hur det känns.
    Jag delar din syn på SD och hoppas att decemberöverenskommelsen(oj vilket långt ord det blev!) innebär att deras inflytande minskar.

  13. Det är inte kul att vara sådär trött, kan nästan säga att jag känner igen mig. Jag orkar hålla igång, men så fort jag sätter mig ned så somnar jag. Kan sitta vid skrivbordet och sova. Häromdagen somnade jag medans jag åt, eftersom jag bor själv äter jag oftast framför teven, vaknade av att jag tappade besticken i tallriken. Fina vinterbilder bjuder du på i alla fall.

  14. Jobbigt att känna sig orkeslös. Hoppas krafterna kommer tillbaka nu under tågresan med dottern. Och framför allt hoppas jag att du blir mycket bättre under nästa år!

  15. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

