Feminism / Fotoutmaning / Frejigt

Raserad människoskapelse och Nyårslista 2014

Fredagstema är Människoskapelse och Tema Fredag är Raserat:

IMGP4059Till dagens båda teman hade vårt krossade patriarkathus passat bra. Det är verket som kom sig av att det fina rosa pepparkakshus dottern och jag tänkt oss rasade innan vi hann sätta dit något av dekoren. Så det blev ett statement och en installation istället, och igår åt jag dessutom upp själva patriarkatet…

Men, jag väljer att ta några mer dramatiska bilder ur arkivet istället:

IMGP2862 IMGP2872Det här är en koja som min bror byggde med en av sina kompisar när de var små, eller snarare de sorgliga resterna av den. Det var i många år en mycket stabil och avancerad koja. Den hade en hall, ett rum och en sovkabin. I rummet fanns bänkar och bord, och ett glasat fönster med fönsterlucka som gick att hissa upp och ner inifrån rummet. Sovkabinen var stor nog för två att sova bekvämt och det fanns dessutom en nödutgång. Den har stått sig och lekts i till och från i drygt 35 år. Men så kom stormen förra våren och fällde en av de gamla asparna som raserade hela kojan!

Andras människoskapelser kan du se HÄR!

Andra raserade bilder kan du se HÄR!

På förekommen anledning (flera av er efterfrågade det i kommentarer, tack!) har jag nu lagt länkar till alla de inlägg där jag granskat SD uppe i sidhuvudet, så de som är intresserade lätt kan komma åt dem! Du kommer även dit HÄR!

I januari 2012 hade jag bloggat i drygt ett år och då hittade jag en lista inne hos Emmy på Bortabrabloggen. Den snodde jag och svarade på 2012, 2013 och 2014. En vana som jag fortsätter med. 2013 valde jag bort några av frågorna, eftersom de skulle ha gett samma svar som året innan, och 2014 rök ytterligare några frågor. Vid min ålder händer inte så mycket livsförändrande saker, det är mycket som förblir sig lika år från år…

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Ja, jag engagerade mig praktiskt i politik. Jag har alltid haft åsikter, och jag har varit med i Feministiskt Initiativ sedan de bildades, men i år gjorde jag mer praktisk verksamhet av min politik.

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Jag ger inga löften utan sätter upp mål och har önskningar och resultatet av det kan du se HÄR!

4. Dog någon som stod dig nära?
Nej, tack och lov, det hade nog knäckt mig fullständigt.

5. Vilka länder besökte du?
Inga, jag har svårt bara att gå på affären.

6. Är det något du saknar år 2014 som du vill ha år 2015?
Energi och glädje!

7. Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?
Jag skulle vilja säga valdagen, men det blev inte så, så då är det inget särskilt datum. Även om jag är glad att Soraya Post kom in i EU!

8. Vad är det bästa som hänt dig år 2014?
Trots allt, att jag blev sjukskriven och fått så bra stöd av min chef och av Försäkringskassan.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Inte skadad, men sjuk i utmattningsdepression som förvärrat både min IBS och min migrän. Dessutom går jag med en infektion i halsen som aldrig läker, har knölar på min sköldkörtel och nedsatt andningsförmåga. Rätt eländig med andra ord.

11. Bästa köpet?
Jag tror knappt jag köpt nått i år… Kanske att jag handlat tyg på second hand, och prylar för att skapa en personlig stil utan att behöva förlita mig på färdigproducerat. Det ger mig glädje i det lilla att kunna skapa själv.

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Min och barnens resa till Sci Fi Bokhandelns dräktparad i Stockholm i somras.

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Engagemanget i Feministiskt Initiativ.Att jag orkade det, att dottern oxå engagerade sig och alla trevliga människor jag träffat via det.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2014?
En av följderna av min utmattningsdepression är att jag inte orkar lyssna på musik. Det är för mycket ljud. Så, nej, ingen sång kommer att påminna mig om 2014.

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Mer konstant ledsen, om än inte lika djupt ledsen som jag var 2013 när min mamma dog.

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Jag önskar att jag haft mer ork till kreativa saker och till att läsa.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Sovit. Men nu är jag sjuk och behöver vila, så det har blivit en hel del sovande…

18. Hur tillbringade du julen?
På samma sätt som de två tidigare jularna. Grötfrukost, julklappsöppning, TV-spel, Tacomiddag och film med snacks. Men i år fick jag ge upp inför filmerna, då var min ork slut.

20. Favoritprogram på tv?
Jag orkar inte riktigt kolla på TV, men jag skrattar i alla fall mest åt Top Gear…

22. Bästa boken du läste i år?
Mörka platser och Ru

23. Största musikaliska upptäckten?
Samma som ovan när det gäller musik. Det blir ingen musikalisk upptäckt när jag inte kan lyssna på musik. Men jag gillar i alla fall den härliga blandningen på FIs valkampanjskiva, den spelade vi i vårt valpartytält!

24. Något du önskade dig och fick?
Jag önskade mig en sjukskrivning och det fick jag!

25. Något du önskade dig men inte fick?
Jag önskade att jag skulle återfå min energi, men det fick jag inte.

28. De bästa nya människorna du träffade?
FI-orna i vår lokalförening, så många fantastiska individer!

29. Hur skulle du beskriva din stil år 2014?
Piratpunktanthäxa, fortfarande… döskallar och glitter, svart och knallfärger… Men nu har färgen rosa kommit med i blandningen, den fanns inte tidigare.

30. Vad fick dig att må bra?
Vila, katter, familj, Feministiskt Initiativ och blogg.

32. Vem saknade du?
Min mamma.

34. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Att jag hade en bättre relation till min pappa, så jag slapp bli utskälld på olika sätt varje gång jag möter honom. Nu har jag paus, jag orkar inte träffa honom och det är en sorg på sitt sätt.

20 thoughts on “Raserad människoskapelse och Nyårslista 2014

  1. Vilken fin koja det måste ha varit!
    Spännande också med de 34 frågorna om året som varit. Har funderat på mitt eget år och hur jag skulle ha svarat samtidigt som jag läste dina svar.
    Ha en riktigt skön helg!

  2. Intressanta frågor du ställt till dig själv kring året som gick. Sedan vet jag ju att pepparkakshus ska krossas. Fast lite synd får jag väl säga å patriarkatets vägnar.

  3. Vad synd på kojan. Låter ju som en hel liten lägenhet 🙂 Våra barn hade också en koja, uppe i träden. Den rasade också förra året. Men den var betydligt mindre.
    Roligt lista, blir lite sugen på att kopiera den. Ha en skön helg!

  4. Sorgligt – slutet på eran föll med trädet. Tänk så mycket kul som den kojan sett! Skön tanke!
    Sv: Jag tycker absolut du ska lägga ut texten du skrev om – det skulle var intressant att läsa!

  5. Häftigt att kojan stått sig så många år, imponerad! Jag och min bror och våra kompisar byggde många kojor som små, men de blev förstörda ganska snabbt av någon sur bonde som inte gillade att vi huserade i hans skog.

  6. Ping: Nyårslista 2015 | Freja funderar

Kommentera

