Arg tant / Bokrecension / Fotoutmaning / Frejigt / hyllvärmare / Trädgård

Bevingad i stormen ska du dö och lite SD

En trött dag, men skönt att få ha det alldeles tyst runt mig en stund. Jag älskar min familj och de ställer verkligen upp för mig så mycket mer än jag kunde förvänta, men det är något visst med tystnad och att bara umgås med sig själv. Jag njuter av det i fulla drag. Just nu njuter jag tillsammans med körsbär och Brämhultsdryck, mums!

Jag förstår att det måste vara onsdag i dag, eftersom jag körde tisdagstema igår… eller så ligger jag helt fel i veckan, då får ni rätta mig… Dags för Onsdagstema!

”Tema: Bevingad. När jag nu tänkte på bevingade ord dök märkligt nog – Jag kom, jag såg, jag segrade – upp. Så känner jag mig definitivt inte alls 😉 Inga goda nyheter än när det gäller lägenhet 😦 Nu står mitt hopp till ett positivt besked i morgon under onsdagen. Hoppas hoppas hoppas! Tack till alla som håller tummarna! Idag väntar jag få besked om den lilla lyan. Hoppas hoppas hoppas!
Hoppas också jag hittar en passande bevingad bild i mitt Picasa-album här.
Lycka till! Take care out there!”

Jag är inte så mycket för ordspråk, talesätt och citat så det var inte bevingade ord som jag såg framför mig utan bevingade varelser. Så jag tänkte ta mig ut och försöka fota fåglar, humlor, eller, i värsta fall, en otäck fjäril.

Det gick väl så där… Småfåglarna, trastarna och måsarna stack långt innan jag kom inom fotohåll, det enda jag lyckades fota var skatorna som bor i ett träd hos grannen. Och eftersom de inte gillar mig, de vet att jag ofta har en katt med mig, som lystet spanar in deras unge, så blev även de bilderna på avstånd. Jag har fått beskära dem, så ni ens ska kunna se att det är skator på dem…

IMGP6334 red IMGP6339 red Nej, så värst tur hade jag inte med fåglarna när jag hade kameran med mig, men de hade lämnat en hälsning åt mig på ytterdörren…

IMGP6271Vilka ena, va!!!

Jag har kanske bättre tur här hemma, med den bevingade varelse vi har i vår hall. Inhandlad av sonen för en evighet sen, på Östasiatiska museet i Stockholm, nu har den en hedersplats i vår hall, bland alla de andra drakarna!

IMGP6387När vi hängde upp den trodde vi aldrig den skulle få vara i fred för katterna, men de har faktiskt lämnat den i fred. Kanske tror det att den ska anfalla dem med sin näbb och sina klor om de försöker sig på något…

Andras bevingade bilder kan du se HÄR!

Dagens recension är:

I stormen ska du dö av Anna Jansson

I stormen ska du döDet här är en lättläst bok. Alltså en bok som är skriven och layoutad för att den ska vara lättare att läsa än vad böcker kanske vanligtvis är. Det fattade inte jag när jag beställde den, jag såg bara att det var Anna Jansson, som skriver om Maria Wern, och köpte den därför. Sen har den blivit liggande, när jag insåg att det inte var i Maria Wern serien.

Den var alldeles perfekt att läsa nu, när hjärnan är lite mosig. Skönt att kunna läsa en bok ganska snabbt, som jag är van vid, det ger mig lite lässjälvförtroende igen!

Boken som sådan känns mer som en novell, där vi följer en persons perspektiv hela tiden. Det är en ganska enkel intrig, jag känner igen upplägget och blir inte det minsta överraskad av upplösningen, så någon större läsupplevelse är det inte. Men, som sagt, ett bra sätt att komma igång med läsningen!

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

I går skrev jag om Jimmie Åkessons tal i Almedalen och mina känslor för det. Liknande saker skrev jag om på facebook och hamnade i en diskussion med en av mina bekanta:

Bekant: Jag tycker han är intressant att lyssna till och han har faktiskt poäng i mycket.

Jag: Det han säger låter bra, problemet är det han inte säger och att mycket av det han säger (till exempel ”massinvandring”) är lögn! Men fina sagor berättar han och jag tycker det är synd att allt för få sätter sig in i det han påstår utan istället bara tror på honom okritiskt!

Bekant: Jag lyssnar kritiskt på honom som jag lyssnar på sveriges andra partier.

Jag: Om du lyssnat kritiskt och ändå hittar poänger så blir jag väldigt nyfiken på vilka de poängerna är

Bekant: Jasså Freja i annat forum ska du få veta det.

Eftersom det här är en person som jag jobbade med för över 10 år sedan och vi efter det träffats vid ett tillfälle, och bor i varsin del av landet, har jag svårt att förstå i vilket forum hen tänker sig att vi ska ta den diskussionen. Men jag upplever att det här är ganska vanligt bland många, egentligen oavsett vilket parti de tänker rösta på.

Det är bökigt och ganska trist att bena ut vad politiker säger och vad de menar, så du lyssnar, tänker ”det där låter ju OK, så kan jag oxå tycka” och sen räcker det med det. Vilket kanske inte gör så mycket med de andra partierna, men SD är inte ett vanligt parti.

Bara det att Jimmie under talet stoltserade med att de var det enda partiet i Sverige som har nolltolerans mot rasism, och att han verkligen uppmuntrade övriga partier att införa samma sak. För den som lyssnar, men inte kollar upp påståendet, och inte analyserar det, så låter ju det fantastiskt. Då framträder SD som det enda parti som verkligen bekämpar rasismen på allvar. Men är det så?

Nej, självklart inte! För det första är SD det enda parti som måste ha en sån här regel, eftersom de flesta politiker i andra partier (etablerade riksdagspartier) faktiskt vet att det finns bestämmelser om mänskliga rättigheter och diskrimineringslagar som gäller alla i Sverige, oavsett om du är politiker eller inte. De fåtal politiker i andra partier som överträder det här blir direkt varnade och ofta avsatta ganska snabbt.

För det andra så må SD påstå att de har nolltolerans mot rasism, men i verkligheten verkar det bara vara ett sätt för toppen att sortera bort alla som inte stöttar dem och är lojala mot dem. hur kan de annars förklara att flera av de HÄR får sitta kvar på viktiga poster? Länken visar även att det Jimmie i går sa om att deras parti minsann varken hotade eller hatade var en lögn, precis som det mesta i hans tal…

Brrr, jag slutar med något trevligare… Alldeles ensam har jag inte varit idag, jag har haft rabarberplockare på besök. Jag orkar inte ta hand om vår rabarber i år, så jag har skänkt bort allt till en kompis föräldrar. De var här i dag och plockade, lämnade lagom kvar för en paj och sen får vi en flaska saft och en låda rullrån som tack. Bra byte! Så nu ser det ut så här hos mina rabarber:

IMGP6374 IMGP6373En prydlig hög av rabarberblad som åker ner i komposten så maskarna jag visade i går får nya saker att smaska i sig!

38 thoughts on “Bevingad i stormen ska du dö och lite SD

  1. Halloj!
    Skator ja, det har vi också i våran trädgård som lämnar små
    avtryck efter sig!! Men varelsen i hallen, så läckert!

  2. Brukar också bli dagvill men så tänker jag, vad sjutton var ”dagens inlägg” så var det lilla problemet löst 😉 Tycker det syns tydligt att det är skator du fotat fast jag nog mest tittar på grönskan och de fina björkarna. Nä, då gillar jag nog bättre den bevingade draken i er hall. Snällt att ge bort så mycket rabarber men ni får ju tillbaka och du slipper ta hand om allt. Ett byte där alla blir nöjda 🙂

  3. Favo: Den underbara draken. Toppen att den får hänga i taket och bevaka er (och katterna).
    Vi diskuterade också Jimmy på jobbet idag. En kollega som sett sändningen igår sa att hans retorik är enastående, vilket gör att folk totalt luras av honom. Eftersom jag inte är ett dugg insatt i politik har jag ingen aning om hur han pratar. Det enda jag vet att jag inte vill ha ett sådant parti i vårt land eller något annat land heller. Har man/vi inte lärt oss något alls av det förflutna!? Man/vi borde ha gjort det, men precis som EU-valet visade verkar alltför många har glömt, vilket jag tycker är otroligt tragiskt.

  4. Bevingat var ditt inlägg med de vackra skatorna ♥ Vi har inga skatbon längre på vår gård då katterna troligtvis har tagit deras ungar.De har flyttat till säkrare boställen men syns då och då…Bosses operation gick bra och nu börjar vår tuffa resa till en frisk hund ♥ =) kram

  5. Btämhultsdryck är den bästa. Saknar tiden på postterminalen i Borås då kylskåpet var fullt av det(posten var deras åkeri och chaufförerna fick trasiga pallar ibland-gick till även oss brevbärare:D)
    Skönt med lite egentid- sånt är viktigt ibland!

  6. Alla borde följa bloggen Inte rasist, men… som granskar SD och visar hur ihåliga Åkessons ord och politik är. Och fy vilken människosyn de har!!

  7. Jag tänker att de flesta som tycke Jimmie är bra är missnöjda med sin vardag av någon anledning. De tänker inte längre än näsan räcker. Jag hoppas att de flesta tar sitt ansvar och röstar för ett mer humant Sverige och så önskar jag att övriga partier också vågar ta tag i de svåra frågorna, alltså de som Jimmie och vänner vinner röster på. Hur vi än vrider och vänder på det så finns det mycket som inte fungerar ultimat.

  8. Jaga fåglar är ingen hit, de känner nog på sig ganska bra att en människa är i närheten, dessutom extra mycket om det är en människa MED kamera… 😉

  9. Att avsluta en diskussion på det viset känns alldeles för mycket som att personen i fråga egentligen inte har några argument och inte vill att hens åsikter blir granskade. Varför annars starta en diskussion bara för att avsluta den så hastigt?

    Rabarber som är så gott, där gjorde du verkligen en bra deal!

    Kramar

  10. Den draken väcker mitt habegär. Cool! Anna Janssons deckare gillar jag inte. Men mest förundrad är jag över att JÅ har så många anhängare. Kan bara hoppas att det inte beror på vad han står för utan på hans välformulerade rökridåer. Annars står det riktig illa till.

  11. Om SD tycker jag en massa, dock ogillar jag dem så jag tycker inte om… Har svårt att förstå att SD blivit så populära här i norr.
    Dock kom Åkesson aldrig till Åsele fast han besökte både Vilhelmina & Dorotea, varför vet jag inte… troligtvis blev han inte inbjuden 😉

    Gillar DRAKEN i Er hall.

    Om boken har jag noll synpunkt.

    Ha en bra torsdag.

  12. Skator är fräcka och kloka. Tycker det är skrämmande att SD får så mycket sympatier, är lite orolig för valresultatet iår. Härlig drake i taket. Ha en fin kväll och njut av ensamheten. Kram Annika

  13. Tycker dina bilder på skatorna blev riktigt bra men favoriten blir helt klart draken, härlig bevingad varelse!

  14. Du lyckades fånga dom bevingade bra, tycker jag 🙂

    Å apropå SD – sv: Det var både en svart och en vit duva som var fel. Det handlar inte om färg – den handlar om hur man uppför sig… 😉

  15. Jag har slarvat bort en bok där det fanns en massa citat från SD och deras sida. Först stod påståendet från Jimmie och hans anhang, direkt efter det hur det egentligen är!
    Jag vet inte om jag håller med om hans retorik. En människa som hamrar in saker med stirrande blick och hög röst har något lurt i kikaren. Snart skaffar han väl en fyrkantig mustasch också! Jag läste någonstans (har inte belägg för det) att de flesta som röstar på SD är folk med låg eller ingen utbildning alls, arbetslösa, halvkriminella och missbrukare …… Jag har inte en aning om det stämmer, men det är folk som nappar på missnöjespartier…..

  16. Lägenhet? ska ni flytta? Har varit borta från bloggen då och då så jag har säkert missat ditt inlägg om lägenhet och i vilket syfte 😉 Ha en bästa kväll…kram

  17. Visst är de tunderbart med total tystnad! När jag läser ditt inlägg längtar jag efter att få komma ut på en ridtur i skogen när jag kommer hem, i total tystnad, bara naturen som hörs. Bra när man kan ge och ta, få lite utbyte av sina vänner. Underbar drake! Ha en fin helg!

  18. Hej hej hej Freja!!!! NU är jag hemma igen och har läst ifatt din blogg!!! Och jag hoppas att du mår bättre idag? Och att du fortfarande har det lugnt och skönt hemma? Hjälper det med nedtrappningen av medicinen?

    Underbara inlägg du haft! Håller verkligen med dig om Jimmie Åkesson och SD. Jag lyssnade också på honom – liksom på de andra partiledarna – trots att jag var utomlands och jag kräktes verkligen i munnen av hans tal! SÅ fruktansvärt obehgligt!!!!! Och din ”bekant” kan fara åt helvete! Har man inga bättre argument än ”döööööhhhhh” så skall man kanske inte ha det stora ansvaret att rösta.

    Jättefin t-shirt och halsband med armband! Och jag håller med om Hagens bok om systrarna. Och om det du skrev om ”Sofies val”. Gillade inte heller den boken och trodde att jag var ensam om den känslan..

    Kram på dig och ta hand om dig!

    • Välkommen hem! Jag mår bättre och nedtrappningen går bra, tack! Nä, jag blev verkligen besviken på Sofies val, jag hade hört så mycket bra om den…

  19. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

