Arg tant / Feminism / Frejigt / Katter / Politik

Klargöranden och SD och Nationen

Jag har vilat mig hela dagen och tänkte komma med några förtydliganden och klargöranden till tidigare inlägg. Ungefär som Expressen fick göra efter att Marcus Birro skrev ett inlägg om RFSL… Nej, riktigt så illa är det inte, jag har varken ljugit eller hittat på, jag tänkte bara svara på några frågor som dök upp i era kommentarer…

Angående min relation till min pappa i gårdagens inlägg: Det är inte så att hans vresighet och ilska kommer sig av ålder och sjukdom. Han har varit sådan hela mitt liv. Och, ja, det beror nog på en egen jobbig barndom, med en alkoholiserad pappa och en mamma som inte orkade med utan tog med sig pappas småsyskon och stack, varvid pappa fick ta över ansvaret för farfar och gården. Det kan jag förstå och respektera, men jag kan samtidigt inte acceptera att det ständigt ska gå ut över mig. Han är mycket värre mot mig än mot mina syskon, inget jag någonsin gör eller säger duger, allt är alltid fel och har så varit sedan jag var liten. Då kunde han ge mig stryk, nu ger han sig på mig verbalt. Att han är värre mot mig än mot mina syskon tror jag beror på att jag aldrig vek mig för honom när jag var liten, vilket mina syskon gjorde. Jag fortsatte att stå för det jag tyckte var rätt, oavsett hur han behandlade mig, medan mina syskon vek sig och blev tysta. Därför fortsätter han försöka kuva mig, medan han anser att de är ”klara”. Att jag ändå engagerar mig i hans omvårdnad är mer för mina syskons skull, då de inte finns i närheten och kan ta hand om det själva. De kräver det inte av mig, men de kan inte heller fixa det själva. Så jag löser en del praktiska saker och undviker personlig kontakt så mycket jag kan.Mina syskon gör det de kan på distans, men åker även och bor hos honom någon helg eller vecka nu och då, mycket mer än vad jag gör.

Mitt ordlösa ordspråk i lördagens inlägg var: Alla goda ting är tre! Katterna var rejält sura och protesterade innan vi var klara, men eftersom en är diabetiker och en är födoämnesallergiker (den tredje är parfymallergiker) så blev det inga snacks som belöning heller, men de var nöjda bara att vi släppte dem lösa igen…

IMGP0700

Och angående det mångfald av människoskapad fudge som jag visade i fredags: Jag ÄLSKAR godis, gärna fudge, men den här fudgen bestod nog mest av transfetter, socker och färgämnen, med en hint av aromämnen… Grädde, choklad och andra naturliga ämnen var nog inte inblandade i tillverkningsprocessen…

IMGP0775

Jag fortsätter min genomgång av Sverigedemokraternas principprogram, i min strävan att försöka utröna vad de egentligen står för…

Sverigedemokraterna och Nationen

”Sverigedemokraterna definierar den svenska nationen i termer av lojalitet, gemensam identitet, gemensamt språk och gemensam kultur. Medlem av den svenska nationen kan man enligt vår uppfattning bli genom att antingen födas in i den eller genom att senare i livet aktivt välja att uppgå i den. Som infödd svensk räknar vi den som är född eller i tidig ålder adopterad till Sverige av svensktalande föräldrar med svensk eller nordisk identitet. Som assimilerad till den svenska nationen räknar vi den med icke-svensk bakgrund som talar flytande svenska, uppfattar sig själv som svensk, lever i enlighet med den svenska kulturen, ser den svenska historien som sin egen och känner större lojalitet med den svenska nationen än med någon annan nation.”

Jag har en hel del problem med det här stycket. Jag är född i Sverige, har levt i Sverige i hela mitt liv och talar språket. Men jag är inte alltid lojal mot Sverige, jag känner inte alls att jag ingår i en gemensam identitet eller kultur. Likväl som jag kan se det som är bra med Sverige kan jag se våra brister och svagheter, och tycker det är något av det bästa med vårt land, att jag faktiskt FÅR ha en avvikande åsikt! När jag läser det här stycket känner jag mig snärjd, någon vill få in mig i en roll som inte är jag. Än värre är att enda sättet för en som inte är född här eller inte adopterad i ”tidig ålder” (vem ska dra gränsen för vad som är ”tidig ålder”?) är att förneka hela sin bakgrund, det tycker jag är riktigt otäckt!

”På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur. Det faktum att vi ser assimilering som möjlig och eftersträvansvärd är inte detsamma som att vi också ser den som okomplicerad. Assimileringsprocessen är ofta lång och problemfylld och historien visar att det ibland kan ta flera generationer innan den är slutförd och i vissa fall lyckas den inte överhuvudtaget, utan leder istället till uppkomsten av segregerade och särkulturella samhällen. Ju mer en invandrares ursprungliga identitet och kultur skiljer sig ifrån den svenska nationens och ju större gruppen av invandrare är, desto svårare blir assimileringsprocessen. Detta är en av de primära orsakerna till att Sverigedemokraterna förespråkar en långsiktigt ansvarstagande och begränsad invandring, i synnerhet ifrån länder där kulturen och värdegrunden starkt avviker ifrån den svenska.”

Jag kommer nog, enligt SD, att vara en av dem som upphör vara en del av ”dem svenska nationen”. Jag tycker inte alltid Sverige agerar rätt i internationella frågor, jag tycker inte alltid att Sverige uppfyller det de utfäst sig till att göra enligt olika FN konventioner, jag vill kunna kritisera och påpeka det, och är då knappast, enligt SDmått, ”lojal”. Jag tror inte heller det finns en svensk enhetlig identitet och kultur, jag tror den skiljer sig oerhört mycket åt beroende på var och när du växt upp och vilka egenskaper och intressen du själv har.

Tidigare har de beskrivit att enda sättet att kunna bli ”medlem av den svenska nationen” är den som assimilerat till den. här beskriver de att det kan ta flera generationer. En familj skulle alltså, enligt SD, kunna leva i Sverige, födas i Sverige, tala språket, gå i svensk skola, bo i Sverige, arbeta i Sverige och dö i Sverige, i flera generationer utan att räknas som fullvärdiga ”medlemmar” i den svenska nationen. För mig är det här helt absurt. Som att mina grannar inte skulle vara av samma nation som mig, enbart för att deras förfäder föddes i ett annat land? Mina barns klasskamrater skulle inte höra till samma nation som mina barn, fast de får samma utbildning och talar samma språk. Helt galet synsätt på människor och ett sätt att bygga rejäla murar!

Och allra bäst skulle SD förstås tycka att det var om ingen någonsin kom hit, speciellt inte från de länder som inte i princip är exakt likadana som Sverige. De vill säga nej till alla yttre impulser som kan ge oss möjlighet till nyskapande, kreativitet och forskningsframsteg som jag ser det. Det bästa sättet att bedriva utveckling på är att se till att idéer flödar fritt och ur många olika synvinklar. Ju mer lika vi är som individer, desto snävare kommer vår utveckling att vara. För vårt utveckling som nation anser jag att SDs tankar är rena dödsstöten!

”Sverigedemokraterna skiljer på medborgarskap i den svenska staten och tillhörighet till den svenska nationen, men anser samtidigt att alla medborgare oavsett nationstillhörighet skall vara lika inför lagen och ha samma rättigheter och skyldigheter. Vi tror att det bästa för vårt samhälle är att en så stor andel som möjligt av statens medborgare också har en svensk identitet. Vi inser och accepterar dock att det alltid kommer att finnas en viss andel av medborgarna som inte uppfattar sig som svenska. Vi ser inget större problem med detta så länge denna grupp är begränsad, accepterar svenska lagar, normer och traditioner och inte bidrar till ökad segregation och motsättningar.”

Enligt SD kan du vara medborgare utan att vara medlem i nationen. En form av A- och B-invånare i landet alltså. Där kravet på de som är medborgare men inte medlemmar är att de ska assimilera en ”Svensk identitet”. Det går möjligtvis att acceptera att det finns en del av medborgarna som inte uppfattar sig som svenska, så länge som den gruppen är begränsad och inte skapar motsättningar. Jag har många problem med den här strikta synen på att tillhöra eller inte tillhöra, det här svart/vita sättet att se på människor. Människor är så mycket mer komplexa än så, och jag undrar vem som ska ställa upp vad som är en svensk identitet och en svensk kultur?

Jag vet att SD på sin hemsida tidigare hade exempel på vd som är svensk kultur. Jag testade den listan mot mig själv och jag var enligt den inte alls svensk. Som svensk ska du till exempel ha trasmattor och bonader, äta sill och dricka snaps, lyssna på folkmusik och åka vasaloppet. Inget av det här stämmer in på mig, och troligtvis är det mycket i deras lista som inte heller stämmer på en relativt stor andel av ”den svenska nationen”. Varför ska vi då kräva av nyblivna medborgare att de måste leva upp till någon godtycklig svensk kultur och identitet för att få räknas ”på riktigt” i den svenska nationen?

Det största frågetecknet för mig i hel den här texten är ändå vem det är som har rätten att besluta vad som ingår i den svenska identiteten och kulturen och vad det innebär att vara ”lojal” mot nationen? Oavsett vem eller vilka som gör det så är det redan på förhand givet att det kommer att bli ytterst godtyckligt och extremt svårt att definiera. Så varför ens försöka? Varför gå till sådana ytterligheter för att definiera vilka som får vara med och vilka som inte får vara med? Varför är det så viktigt för SD att kunna dela upp människor i grupper? Jag ser en enda anledning till det, och det är att de ser sig själva som övermänniskor, de ser sig själva som både medborgare och medlemmar i nationen, och sen vill de ha makten att styra vilka mer som får vara med i deras klubb! Som mobbare på mellanstadiet vill de ha makten att tala om vem som duger och vem som inte duger.

Jag tänker inte vara med på det! Jag frånsäger mig härmed mitt medlemskap i den svenska nationen!! Jag menar att medborgarskap är det som är intressant och att var och en har rätt att definiera sin egen identitet, oavsett nationstillhörighet och medborgarskap!

SD och vad som är svenskt kan du läsa om HÄR!

SD och Rasismen kan du läsa om HÄR!

SDs valmanifest kan du läsa om HÄR!

SD och Människan kan du läsa om HÄR!

SD och Kulturen kan du läsa om HÄR!

SD och Mångkulturen kan du läsa om HÄR!

SD Familjen och Jämställdheten kan du läsa om HÄR!

SD och Välfärden kan du läsa om HÄR!

SD och Religionen kan du läsa om HÄR!

 

 

24 thoughts on “Klargöranden och SD och Nationen

  1. Ping: Turkost valresultat… | Freja funderar

  2. Ping: Gilla vs ogilla; katter vs SDs människosyn | Freja funderar

  3. Ping: Människoskapad mångfald och SDs enfald… | Freja funderar

  4. Vi är nog många som tagit stryk av en förälders egen barndoms erfarenheter – det gör inte saken bättre, men det betyder att det finns förståelse i världen, även om det inte er den som hörs mest.
    Sv: Du är nog alltid klok 🙂 Jag menade, dock, kommentaren på mitt något politiska inlägg där du svarade så klokt om rasism.
    Jag har bestämt mig för att gå på bokmässan till slut. Nog vet jag att jag kommer vara helt slut efter att ha tagit in alla intryck och trängts med så många människor – men om jag inte går kommer jag ångra mig, precis som jag gjort de senaste två åren.
    Kommer du ner något år så vore det jättetrevligt att träffas 🙂 Vi kan vara blyga tillsammans!

  5. Jag har tänkt att gå in och läsa på om SD:s ideologi om dom har någon, så att jag har på fötterna när jag diskuterar med folk. Den brungrå dimman över Sverige måste bort! Folk vet inte vad dom röstar på. Dom har hört något som dom gillar – resten då?????

  6. Tycker du verkar handla så vettigt som det går, i förhållandet till din pappa. Vore det ”enbart åldern” vore det en annan sak, dementa personer kan inte hjälpa sitt uppförande. Men sånt är det ju inte fråga om här.

    Tack för din genomgång av SD – själv har jag inte orkat sätta mig in i några detaljer, vet bara att det jag hör och ser bakom och genom deras otäckt skickliga partiledares framträdanden får mig att må dåligt. Naturligtvis ännu sämre nu efter valet.

    Jag har också ett par personer i min omgivning, i ett fall rätt nära, som röstat på dem! Om möjligt vill jag få dem att åtminstone inse att de inte ska göra det en gång till. Men visst har vårt förhållande redan blivit en aning kyligare. Det handlar ju faktiskt om grundläggande värderingar.

    Hoppas du fiskar upp mig ur skräpposten, om det är där jag hamnar hos dig också! Fattar inte vad wordpress egentligen har emot mig…
    Berit E

  7. Alltså del 1 och 2 av ditt inlägg orkar jag med. Allt om SD är bara för mycket. Maratoninlägg på kvällen går över min förmåga om du förstår vad jag menar.

    Men vad gäller ditt förhållande till din far så kan jag inte låta bli att hänvisa till min kommentar igår. Ok, om du gör det för dina syskon – men varför vara ”martyr”???? Du går ju själv på knäna just nu med utmattningsdepression. Varför göra det värre för någon som alltid behandlat dig illa? Personligen tycker jag att du borde sätta dig själv och din familj i första rummet. Dom ska du ju leva med resten av ditt liv. Din ”elaka” far lär ju ändå lämna jordelivet relativt snart.

    Sorry om jag låter hemsk, kallt och totalt oempatiskt, men jag är åtminstone ärlig!

  8. Jag lider med dig när det gäller dig och din pappas relation. Han har ingen som helst rätt att behandla dig på det viset. Oavsett egen uppväxt eller så.
    Kram till dig!

  9. Du gör rätt i att inte vika dig för din far, ge honom motstånd bara och ifrågasätt honom, det kanske inte hjälper, men DU mår troligen bättre av det inombords..!!

  10. Det finns ofta förklaringar till olika beteenden men sällan ursäkter. Jag bodde ju ihop med en sådan person så jag förstår dig precis!! Det är väl fantastiskt att man inte MÅSTE älska alla människor oavsett blodsband.
    Tack för Kryahälsningar och häxmagi. Känner mig redan lite bättre

  11. Hej …ja kan förstå att du gör som du gör med din pappa, fast din barndom var som det var och han beteende mot just dig …men trist eftersom du mår som du gör & måste själv se till att bli bra 🙂 det vill jag alla fall 🙂 men du är en stark kvinna & gör säkert bara det du orkar med o vill 🙂 ang sd så är jag redan trött på all politik :/ önskar dig en skön dag kramen

  12. Om vi inte får det vi behöver av våra föräldrar får vi hitta det någon annanstans. Gillar verkligen din öppenhet om att din pappa inte var jätte kul som förälder. Allt man gör kommer alltid trefaldigt tillbaka 🙂 Det är underbart att du hjälper till!

    Jag känner inte dig personligen om det jag tolkar från din blogg är att du är stark, och du måste hylla dig själv lite mer för det! Du är stark och du gör vad du kan, mer kan du inte göra.

    Underbar blogg med mycket fina bilder!

    //Johanna

  13. Förfädernas gärningar följer släktled, släkten är värst 😉 eller det finns undantag som bekräftar den regeln.

    SD tack men nej tack de passar icke mig å mitt synsätt. Fick höra att jag var för mycket VÄNSTER för att kunna förstå SD å det är helt okey för mig.

    Överlevde gårdagens sjukhusbesök och undersökning, nu är det bara fortsättningen kvar…

  14. Jaha, innebär de att jag skall bli deporterad från det land jag fötts in till nu då? Jag är ju 1/8 holländsk, har bott i Norge i 2,5 år (vilket måste räknas som landsförräderi) och inte nog med att jag bott i Norge 2,5 år… när jag väl kommer tillbaka är det för att utnyttja att Sverige har ett gratis skolsystem!!! För att göra det hela ännu värre så känner jag ingen lojalitet med Sverige – eller ingen är väl att ta i, men jag känner lojalitet för de delar av Sverige som jag inte tror räknas som lojala enligt SD. Jämställdheten och jämlikhetens land – den delen av Sverige känner jag lojalitet med. Att det är ett land som inte finns utan bara strävas efter att uppnås av vissa – fine – men min lojalitet ligger hos de som strävar efter de målen. Usch. Blir så upprörd!

  15. Ping: SD och Kulturen | Freja funderar

  16. Tack för att du orkar läsa sd.s smörja åt mig, har aldrig satt mig in så grundligt i deras hatiska resonemang. Reagerade mycket på ”den som är född eller i tidig ålder adopterad till Sverige av svensktalande föräldrar med svensk eller nordisk identitet”, att man inte räknas som svensk om man har föräldrar som pratar annat språk och sedan när jag fortsatte att läsa så blev det bara värre…

  17. Ping: Kulturuttryck, räkneord samt SD, Familjen och Jämställdheten | Freja funderar

  18. Hans egna skruttiga barndom ger honom ingen rätt att behandla dig som skit!!! Precis som i fallet med min pappa. Och just därför skulle jag faktiskt inte överhuvudtaget ha dåligt samvete för att jag inte tar mig an honom när han blir äldre. Jag förstår dina känslor fullt ut!

    Gillar för övrigt din genomgång av SD:s manifest. Jag har själv gjort liknande iakttagelser.

    Hoppas du mår bättre idag?
    Kram

  19. Ping: Människoskapad höst hos mig samt SD och Välfärden | Freja funderar

  20. Ping: Trivselmys samt SD och Religionen | Freja funderar

  21. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

