Arg tant / Barn / blogginspiration / Fotoutmaning / Katter

Min helg, sisterhood med Birgitta och SDs syn på samhällsbyggnad

I dag ser både dotter och jag fram emot att man och son kommer hem igen efter att de har varit på resa hela helgen. Dottern är förkyld och jag är rejält däck av stress, helgen har inte innehållit så många äventyr nu när den ska visas i Marits helgbild

IMGP2316 IMGP2324Bengalhonan vet precis vad som behövs när en är lite krasslig och nere. En rejäl pälstvätt, och hon hjälper gärna till!

Andras helg kan du se HÄR!

Jag har fått två Sisterhoodutmärkelser, tack så mycket! Jag svarar på den första idag:

1. Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg; Tack Birgitta!
2. Ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i ditt inlägg

sisterhood
3. Svara på de 10 frågorna som du fått

Här kommer mina svar på Birgittas frågor:

1. Vad skriver du på just nu? Jag skriver blogginlägg och försöker formulera stadgar till en lokalavdelning av Feministiskt Initiativ. Önskar verkligen jag skrev något mer skönlitterärt!
2. Vad föredrar du att skriva, roman eller novell? Jag skriver inget av det numer, men det enda jag någonsin lyckats få klart är några noveller. Den stora romanen blev liksom aldrig klar…
3. Favoritförfattare? Ed McBain.
4. Vem ska spela huvudrollen om din bok/novell blir film? Tuva Magnusson Norling, Helena af Sandberg eller Claire Wikholm! Det beror nog på vad jag skriver om… Om det blir den där boken om den arga tanten tror jag alla tre skulle passa…
5. När skriver du helst? Morgon eller kväll? Jag skriver alltid bättre på kväll och natt…
6. Vilken bok ligger på ditt nattduksbord just nu? En hel att läsa hög, men först måste jag ta mig an Mississippi av Hillary Jordan som vår bokcirkel ska diskutera om en vecka.
7. Vad får dig att lägga ifrån dig en bok? Nästan ingenting! Jag läser klart i princip alla böcker jag påbörjar, oavsett hur tråkiga de är eller hur irriterad jag blir.
8. Vad tycker du om miljöbeskrivningar i böcker? Om de görs på ett smart sätt, där få ord ger en bra känsla för miljön så älskar jag dem. Om de blir för omständliga, långrandiga och detaljerade hoppar jag över dem…
9. Ska du vara med i NaNoWriMo? Nix, jag är inte redo för det än, men något år ska jag definitivt vara med!
10. Bästa rådet till någon som vill börja skriva! Det är väl att faktiskt börja, och inte bara tänka på det som jag gör…

4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor

Jag nominerar alla som vill, eftersom de flesta jag läser redan verkar fått den!

IMGP1807

Så har turen kommit till granskning av SDs syn på samhällsbyggnaden, en del av principprogrammet som är fylld av floskler och fina ord!

Sverigedemokraterna och samhällsbyggnaden

”Samhällets grundläggande organisationen, utformandet av vår infrastruktur samt våra fysiska miljöer och det regelverk som omger dessa har en stor inverkan på medborgarnas trygghet, trivsel och hälsa.”

Här är ett exempel på hur SD skriver när det är ett område som egentligen inte har med deras kärnfråga att göra. Kapitlet består till mesta del om text om hur viktigt det är att alla mår bra, utan att de egentligen säger så mycket om hur de ska uppnå det. Många fina ord om VAD, men inte ett enda om HUR.

”Sverigedemokraterna anser att den offentliga sektorn bör vara uppdelad på tre skattenivåer bestående av stat, sekundärkommuner och primärkommuner. Vi betraktar det kommunala självbestämmandet som en central del av demokratin, men inser samtidigt att kommunernas naturliga intresse av att söka egna lösningar och göra egna prioriteringar ständigt måste balanseras mot principen om att alla svenska medborgare skall ha rätt till en likvärdig välfärd och samhällsservice.”

Tre skattenivåer har vi redan i dag och jag tror inte jag hört någon ifrågasätta det (rättelse, KD har tydligen tagit upp det). Sekundärkommun är alltså landsting, jag tror de använder ett mer okänt begrepp bara för att få texten att verka mer komplicerad än vad den redan är. För egentligen säger det bara att här har vi ingen avvikande åsikt från hur det är i dag, men skrivet på ett sådant sätt att det låter som att de har ett engagemang att ändra till något nytt och bättre.

”Att lokala och regionala identiteter med en djup historisk förankring bevaras även i framtiden är av stor betydelse för Sverigedemokraterna. Bland annat av denna anledning anser vi att man skall vara försiktig med att bryta upp kommun- och landstingsgränser som vilar på naturliga geografiska avgränsningar och en historiskt förankrad identitet. En viktig aspekt är också att sammanslagning av kommuner och landsting riskerar också att leda till att närheten mellan medborgarna och beslutsfattarna går förlorad.”

Som vanlig ligger fokus mer på att bevara det gamla än att hitta nya lösningar. Jag tänker att det är ett ganska populistiskt val av SD. Det ligger i den mänskliga naturen att vara skeptisk till det nya och hellre behålla saker som de varit förr. Jag är så gammal att jag minns all upprördhet när mjölken inte längre skulle säljas i en pyramidformad förpackning utan i en rektangulär… Oavsett att den rektangulära var så mycket mer praktisk så var det många som tyckte det var helt fel och ville ha kvar sin mjölkpyramid… Samma känslor ”det var bättre förr, och det vi har nu är bättre än det som är förändrat i morgon” utnyttjar SD till fullo i sitt principprogram!

Jag kan hålla med om att det kan vara värt att behålla mindre kommuner och landsting, men för mig handlar det inte om den historiska förankringen utan om att det kan vara bra att besluten ligger nära medborgarna. Jag kan oxå se att vissa områden kan effektiviseras och ge mer effekt för varje skattekrona om administrationen minskas, vilket innebär att för mig är det här en mer komplex fråga än att bara behålla något bara för att det alltid varit så!

”Principen om att hela Sverige skall leva är mycket viktigt för Sverigedemokraterna.”
”Sverigedemokraterna ser också ett starkt strategiskt och miljöpolitiskt värde i att landet har en hög självförsörjningsgrad vad avser livsmedelsproduktion.”
”Sverigedemokraterna vill så långt som det är möjligt verka för levande, familjevänliga, småskaliga och trygga samhällsmiljöer.”
”Stadsplanering och arkitektur måste vara anpassade efter människors behov och till vad vi vet om den mänskliga naturen. Detta innebär bland annat att man bör sträva efter att bygga miljöer som beaktar det mänskliga behovet av social samvaro, närhet till naturen, skönhet och symmetri. Man bör också bejaka platsens och invånarnas historia och identitet.”
”Miljöer som riskerar att skapa känslor av otrygghet eller underlättar för brottslig verksamhet skall motverkas och förändras. På samma sätt skall barn- och familjeperspektivet vara genomgående och grönytor och naturliknande miljöer skall vara en självklar och sammanhängande del av stadsbilden.”

Allt här ovan är fina floskler över vad de allra flesta vill ha av sitt samhälle. Tydligt är att här beskrivs återigen vad SD vill men inte hur de ska nå dit. Bara fina ord för att framstå som ett valbart alternativ. Bra taktik, om inte deras rasism skinit igenom på så många andra områden…

”Vid alla former av stadsplanering och uppförande av offentlig konst skall de berörda medborgarnas rätt till insyn och inflytande vara betydande.”

Det här tycker jag är intressant, utifrån uttalanden som gjorts av olika företrädare för SD. De vill gärna förbjuda utmanande konst, det har till och med varit tal om att fängsla konstnärer. Det gäller då till exempel konstnärer som vågar ha med det kvinnliga könsorganet i konsten, inte de som använder sin konst för att hetsa mot folkgrupper. För mig är det tvärtom. Hets mot folkgrupp är olagligt även när det görs i form av konst, men konst som utmanar men inte bryter mot lagar vidgar bara vårt perspektiv. Att försöka förhindra den vidgningen ligger precis i SDs övriga strävan att isolera Sverige från intryck utifrån. En farlig väg att gå om du vill ha ett blomstrande samhälle som ständigt utvecklas!

”Sverigedemokraterna slår vakt om allemansrätten som har en stor betydelse för medborgarnas livskvalitet och det svenska friluftslivet. För att bevara det breda folkliga stödet för allemansrätten måste balansen mellan friluftslivets intressen och den privata äganderätten upprätthållas.”

Så avslutar de förstås med en av svenska folkets hjärtefråga, för att riktigt visa vilka fina människor SD är! Sorry, jag köper det inte SD, ni kommer inte undan med er rasism för att ni använder er av populistiska åsikter i områden som är oviktiga för er huvudfråga!

Sverigedemokraternas inledning till sitt principprogram skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och demokratin skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och människan skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och socialkonservatismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och nationalismen skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och nationen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och staten skriver jag om HÄR.

Sverigedemokraterna och kulturen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och mångkulturalismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och invandringen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna, familjen och jämställdheten skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och den ideella sektorn skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och religionen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och samhällsbyggnaden skriver jag om idag.
Sverigedemokraterna och ekonomin ska jag skriva om
Sverigedemokraterna och arbetsmarknaden ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och välfärden skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och rättssamhället ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och försvaret ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och energipolitiken ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och omsorgen om djur och natur ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och omvärlden ska jag skriva om.

SD och Rasismen skrev jag om HÄR!
SDs valmanifest skrev jag om HÄR!
SD och vad som är svenskt skrev jag om HÄR!

IMGP1780

37 thoughts on “Min helg, sisterhood med Birgitta och SDs syn på samhällsbyggnad

  1. Pälstvätt ja, det är en sån där sak som jag har svårt att bli irriterad över men samtidigt svårt att njuta utav. Tycker inte om att få varken hund- eller kattsaliv på mig trots att jag vet att det är deras sätt att visa tillgivenhet.

    Sverigedemokraterna alltså. Usch. Hoppas att det blir bra med de nya stadgarna för F! 🙂

  2. Roligt och intressant att läsa. En liten kommentar/rättelse kd-ledaren har uttryckt att han vill ha bort landstingen. Själv tycker jag att landstingen är en stor kostsam koloss och skulle önska en annan organisation för likvärdig sjukvård åt alla och ej beroende på var man bor. Lycka till i skrivandet! kram

  3. Usch ja – jag förstår verkligen att ni längtat efter pappa och bror denna helg!! Inte alls roligt ju! Hoppas din mage känns bättre idag och att nästa vecka blir en lugn och fin vecka! Och SD?? Blääää..

    Kram

  4. Vilka härliga bilder, snällt du får hjälp med tvätten! Förstår ni längtar efter få hem dem!

    Ja det var en kanon resa, gick för snabbt dock, men så är det väl alltid när man har roligt.

  5. Vilken underbar höstbild! Min hund är precis som din katt. När jag är ledsen vill han trösta mig och slicka bort tårarna. Så sött.

    Tack för din fina kommentar om rosorna 🙂

    Kram och massor med kärlek ❤

  6. Trevligt att få pälsvård på det där sättet 🙂

    Jag kan nästan aldrig lägga bort en bok heller. Oavsett. Hoppas alltid att den ska ”ta sig”. Tyvärr gör inte dom irriterande böckerna det… 😉

  7. Ping: Djup, lektyr och SD om ekonomi | Freja funderar

  8. Ping: Min helg samt SD och arbetsmarknaden | Freja funderar

  9. Ping: Kolla! Här är en bild på mina fötter i ett par skor jag gillar. Snurrigt och SD om rättssamhället | Freja funderar

  10. Ping: Min stil och SDs syn på Försvaret | Freja funderar

  11. Ping: Månadens djur är givetvis…något jag gillar, sen kollar jag in SDs syn på energipolitik | Freja funderar

  12. Ping: Ibland blir jag avundsjuk på… mina katter som slipper läsa om SD, som idag handlar om djur och natur | Freja funderar

  13. Ping: Månadens färg är givetvis…inte samma som SDs syn på omvärlden. | Freja funderar

  14. Ping: Min helg, kolla! Så här ser min autograf ut, och en liten titt på SD… | Freja funderar

  15. Ping: Nyhet, Ibland retar det mig att…ingen verkar kunna sticka hål på SDs bubbla | Freja funderar

  16. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

