Barn / Fotoutmaning / Resor

Helgens äventyr

Hemma från Stockholmsresan, sååå trött, ska försöka vila så mycket jag kan inför det avstämningsmöte jag ska på i morgon, där vi ska bestämma hur rehabiliteringen ska fortsätta…

Inte kul att tänka på det, roligare att titta tillbaka på helgen, som Marit vill!

Min kompis H, barnens gudfar, följde med oss på resan, så han tog kort innan, under och efter paraden! Fotobomb! Det var en lång parad och många hade lagt ner massor av tid på sina fantastiska dräkter!

IMGP9507 IMGP9512 IMGP9528 IMGP9530 IMGP9531 IMGP9538Den här lilla Darth Vader blev helt överrumplad av att det dök upp en Stormtrooper och knäböjde framför honom, vilken upplevelse!IMGP9546 IMGP9554Inte bara barn utan även hundar hade klätt ut sig till paraden…IMGP9624Dottern hittade förstås ett ”gäng” att hänga med. Mest var det den här killen, som spelar en Titan, hennes figur Levis fiende i animeen som de hämtat sina figurer i. Han tog hand om henne och hjälpte henne rätta till både peruk och sele under paraden, det är en härlig gemenskap i cosplayvärlden!IMGP9656

IMGP9666Det regnade rätt rejält, men Morticia hade sitt solparasoll med, pimpat med tyllrevor. Paraplyet, och att jag gjort hennes smycken själv, fick tummen upp av arrangörerna!IMGP9685Sonen och jag var nominerade till tävlingen om bästa kostym, så här är vi på väg till bedömningen. Dottern kunde oxå vara med, men hon ville inte, hon ville hänga med sitt gäng…IMGP9686Här står jag med Indiana Jones, vi var veteranerna i tävlingen, minst sagt. Vi fick sällskap av en Överstepräst från Tintinalbumet Solens Tempel och Wonder Woman. Vi fyra trängdes under mitt paraply och konstaterade att vi höjde medelåldern med säkert 30 år…IMGP9693

Prisutdelningen. Inget pris till vare sig mig eller sonen, men dottern hade säkert fått om hon varit med… Översteprästen, vars dräkt jag faktiskt skyddade med mitt paraply, vann i alla fall ett pris… Det fanns så många fantastiskt fina dräkter, vi var verkligen amatörer här!

Massor av flera bilder finns på Scifi bokhandelns facebooksida!

Utöver alla fina dräkter vi fick se så dök blogg- och fejjanvännen Sarah upp med sina söner innan paraden startade. Så kul att få träffas IRL! Och Madelein, en annan bloggvän, sprang förbi med sin dotter och tog några bilder, men vi sågs tyvärr inte. Utöver barnens gudfar kom min syrra och följde med paraden och sen dök min gudson upp med sin familj, så efteråt tog vi en mysig fika på Nordiska museet.

Jag var helt slut efteråt, men vi bytte om på hotellet och gick till gamla stan för att shoppa i Science fiction bokhandeln. Jag var yr och svimfärdig, men barnen stöttade mig bra. Så resten av kvällen tog deras gudfar med dem på bio och restaurang, medan jag bara låg på hotellrummet och andades. Tågresan idag sov jag bort till större del, och nu ska jag snabbt titta in hos er andra innan jag somnar gott!

Andras helg kan du se HÄR!

 

31 thoughts on “Helgens äventyr

  1. Vilka underbara bilder och vilka kostymer! Helt fantastiskt! Läste att de fick vara hemgjorda allihopa! Å dina kreationer borde ha fått pris!
    Å din dotter är väldigt lik dig!

  2. Har ingen aning om anledningen till en så omfattande parad.
    Tycktes inte vara nåt speciellt tema – ser inte något genomgående.
    Vem arrangerar paraden?

    • Science Fiction Bokhandeln i Stockholm firade 30-års jubileum och firade bland annat med en parad. Det är lajvare och cosplayare som går i paraden, jag och mina barn hörde till cosplayarna.

      • Kollade Wikipedia som säjer ”cos player” = Costume player
        och beskriver vad det är. Tänk, vad man lär sej på bloggar!!!

  3. Hoppas att du får möjlighet att vila ut under veckan och att avstämningsmötet inte tar kål på dig. Vilken upplevelse den där paraden måste ha varit! Fantastiska dräkter!

  4. Oj oj oj vilken helg! Så glad för er skull att allt var lyckat och att du orkade med, fick dräkterna klara etc. När man har en sån där wow-helg kan man stå ut med att man är lite trött sen 🙂 Lycka till på mötet och skönt att burman fortsätter krya på sig.

  5. Wow !! Vilka bilder Freja 🙂 Helt fantastiska dräkter och så roligt det måste varit. En toppenhelg kan ta på krafterna men skapar fina minnnen. Hoppas det går bra på avstämmningsmötet. Håller mina båda tummar för dig 😉

  6. Låter som att du haft en trevlig helg trots att du blev lite trött mot slutet. Verkligen jättemycket fina dräkter och tycker inte alls att era var amatörmässiga!

    Kram

  7. Vilket äventyr och vilka fantastiska dräkter! Synd att jag inte råkade vara i Stockholm nu… ska åka dit på lördag.
    Kul att du orkade vara med! Kram

  8. Vilken otrolig cool grej och vilka duktiga kostymmakare det finns! Ni var verkligen jättefina. Skulle velat se paraden, min äldste son skulle ha älskat det, men det är lite långt till Sthlm.

  9. Ping: Gilla possessiva pronomen | Freja funderar

  10. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

