Arg tant / Feminism / Fotoutmaning / Frejigt / Inredning / Katter / Politik

Min stil och SDs syn på Försvaret

Onsdag och förkylningen börjar så smått att släppa, men jag går ändå helst inte ut i snön än, jag vill känna mig riktigt frisk först för att inte få återfall igen…

Onsdagstema är ”I min stil” och jag funderade ett tag på vad det skulle kunna vara. Jag tänkte först kläder, där jag brukar påstå att jag har en tantig punkpirathäxig stil. Alltså färgglatt, rutigt, svart, glittrigt, djurmönstrat med döskallar och lila naglar, helst allt samtidigt… Sen tänkte jag inredning, med ickevita eller tapetserade tak, motivmålade väggar, färgglada golv och egentillverkade möbler. Till sist fastnade jag för en tavla på den nya tavelväggen i vardagsrummet. Det är egentligen dottern som äger den och som komponerat färgerna, men den stämmer bra överens med min stil:

IMGP2622En trasig rosa solhatt på mörkt turkos bakgrund med en grällt orange snirklig ram, mot en milt grön vägg där resten av tavlorna har smala svarta ramar. Hur tänkte vi nu?

Den här mössan har varit på en så spännande resa att den förtjänar en väldigt speciell inramning! För sju år sedan, precis innan dottern fyllde sju år, så var hela familjen på Cirkus. Jag gillar inte cirkus, jag gillar verkligen inte att elefanter är med på cirkus, det här är den sista gången jag var på cirkus, och även familjen har slutat gå nu, men för sju år sedan var jag ändå med. De fina platserna, allra längst fram, och självklart med popcorn! Någon gång under föreställningen välte dottern ut sina popcorn och tappade likaså sin fina nya rosa solhatt på marken. Avslutningsnumret var elefanter som gick runt i manegen och passerade oss på bara några decimeters avstånd. Vid varje varv var det en av elefanterna som svepte med sin snabel vid våra fötter och fiskade upp popcorn som åkte rakt in i munnen på den. Utom vid ett varv, då den svepte upp dotterns solhatt istället och svepte in i sin mun och började mumsa på….

Dottern blev hysterisk, hon var helt förtvivlad, men tack och lov var cirkusen slut precis där så vi kunde rusa fram till elefantskötarna och tala om vad som hänt. Just när vi kom fram spottade elefanten och jag plockade upp den dyngsura hatten och stoppade i popcornbägaren. Cirkusdirektören kom fram och försökte trösta dottern, båda barnen fick affischer och blinkande leksaker, men hon var helt otröstlig. Jag tog med hatten hem och tvättade den, något så slemmigt har jag nog aldrig hanterat, men den var så söndertuggad att den var bortom räddning. Jag har ändå sparat den, och nu äntligen, 14 år gammal, har dottern insett att det, trots allt, är något väldigt häftigt med att ha en mössa som en elefant tuggat på!

Så, det här är vår Elefanttavla, och den pryder verkligen sin plats och får sägas vara både min och dotterns stil!

Andras stil kan du se HÄR!

En annan sida av mig är den politiska, så jag fortsätter min granskning av SDs principprogram, i dag har jag nått fram till ett av mina egna specialområden, försvaret!

Sverigedemokraterna och försvaret

”Sverigedemokraterna ser det militära försvaret som den yttersta garanten för bevarandet av vår demokrati, vår frihet, vårt nationella självbestämmande och vår kulturella särart.

Vi förordar ett försvar uppbyggt på en kombination av yrkessoldater och värnpliktssoldater.

Den som åtnjuter ett lands frihet skall också vara beredd att försvara denna frihet. Sverigedemokraterna menar att en allmän värnplikt, utöver att bidra till att stärka landets totala försvarskapacitet, fyller en viktig fostrande och social funktion. För kvinnor och icke vapenföra män skall allmän tjänsteplikt i krig gälla. Kvinnor skall dock på frivillig basis kunna delta även i den väpnade delen av försvaret.

Sverigedemokraterna är öppna för möjligheten att skapa en nordisk försvarsallians. Skulle detta mål visa sig omöjligt att förverkliga bör utgångspunkten för den svenska försvars- och säkerhetspolitiken vara att sträva efter alliansfrihet i fred syftande till neutralitet i krig samt att hela Sverige skall kunna försvaras.

Sverige skall kunna delta i internationella fredsbevarande insatser, men endast under förutsättning att insatsen är sanktionerad av Förenta Nationerna. Militären skall kunna bistå civila myndigheter i samband med kriser, naturkatastrofer och allvarliga interna oroligheter.”

Här är de väldigt neutrala, deras pompösa nationalism syns bara i den första meningen, men just när det gäller försvar är ju nationens gränser styrande, så det enda som jag kan invända åt är deras tjat om vår ”kulturella särart”, och det reagerar jag på utifrån allt de skrivit tidigare. Deras syn på den ”kulturella särarten” är ytterst snäv och exkluderande, jag tycker nog att försvaret ska försvara alla medborgare om vi nu ska ha ett försvar!

De vill uppenbarligen återinföra värnplikten och utöka den till att gälla alla, inte bara unga män. Det här hörs även från andra partier nu efter den påstådda undervattensverksamheten. Om det inte var så att värnplikten redan är avskaffad, och att jag vill att vi på sikt avskaffar även Försvarsmakten, så skulle jag kunna hålla med om det här. Jag har gjort värnplikten själv, och, jag kanske inte skulle välja att kalla det ”fostrande” (ett otäckt ord), men det lärde mig definitivt att fungera med många olika typer av människor. En bra skola för den som vill kunna fungera i en mångkulturell värld, men det är knappast det som SD vill uppnå.

Jag kan oxå se att det vore bra för många ungdomar att komma hemifrån och arbeta med samhällstjänster, som inte behöver vara väpnad tjänst, den delen skulle vi kunna ha även utan ett försvar. Ungdomar som går in som resurser inom förskola, skola, sjukvård och äldrevård. Men då måste de som ska ta emot ungdomarna få resurser för det, i dag finns inte ens resurserna för att lösa grunduppgifterna på ett tillfredsställande sätt.

Jag har många års erfarenhet från Försvarsmakten, jag har befunnit mig där både som kökspersonal, värnpliktig och i olika ledande och utbildande funktioner relativt högt upp i organisationen, totalt i nästan 20 år. Det är ett faktum att den Försvarsmakt vi har idag inte skulle kunna försvara Sverige mer än några dagar, och då ändå bara en begränsad del av Sverige (läs: Stockholm). Vi andra är redan nu lämnade åt oss själva. När vi gick ifrån den allmänna värnplikten (som dessutom under många år krympt så kraftigt att den knappast var ”allmän” längre) så försvann även tanken att försvara Sverige genom en form av gerillakrigföring. Om det i hela landet finns individer med utbildning och det dessutom finns förråd med utrustning till dessa så kan landet försvaras med ”en bössa i varje buske”. Den möjligheten har vi inte alls längre.

Försvarsmakten har alltså gjort sig av med de lokaler och det material som behövs för att de ska kunna ta emot värnpliktiga, vilket skulle kosta mycket att bygga upp igen. De har dessutom svårt att anställa tillräckligt med personal för att fylla de tjänster som behövs för att ens bedriva den lilla försvarsverksamhet som vi har i dag, den mesta sker utomlands, på uppdrag av EU eller FN. Jag jobbade fortfarande i Försvarsmakten när den här omställningen planerades, jag kan berätta skräckexempel på hur godtyckligt besluten fattades, men det är ett annat inlägg…

Det jag KAN säga är att Försvarsmakten i princip kostar lika mycket nu som det gjorde när vi hade värnpliktiga OCH att hälften av den kostnaden egentligen är ett förtäckt industristöd, pengar som är öronmärkta för att gå till Försvarsindustrin så att den kan fortsätta utvecklas. Det tycker jag är skrämmande, med tanke på att vi säljer vapen till synes godtyckligt, till alla länder som vill köpa, oavsett vad vapnen ska användas till och vilket styrelseskick landet har.

Med min bakgrund i och kunskap om Försvarsmakten står jag alltså för en direkt motsatt åsikt som SD. Jag håller helt med Feministisk Initiativ om att målet bör vara att på sikt avveckla hela Försvarsmakten. Vi behöver sträva efter en värld där konflikter INTE löses med vapen i hand. Vi behöver bli bättre på att förebygga konflikter, medla och förhindra att de ens uppstår. Vilket även säkerhetsforskare håller med om, läs mer HÄR!

Så, SDs syn på Försvaret överensstämmer med många andra partier, även här ger de sig själva möjligheten att följa vinden och bestämma sig för det som är bäst taktiskt sett för dem som parti i varje specifik situation. De talar, som vanligt, om VAD, inte om HUR, för det skriver de bara ut när de kan tala om hur fel det är med mångkultur och hur den ska förhindras. Enfrågeparti…

Sverigedemokraternas inledning till sitt principprogram skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och demokratin skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och människan skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och socialkonservatismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och nationalismen skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och nationen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och staten skriver jag om HÄR.

Sverigedemokraterna och kulturen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och mångkulturalismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och invandringen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna, familjen och jämställdheten skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och den ideella sektorn skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och religionen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och samhällsbyggnaden skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och ekonomin skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och arbetsmarknaden skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och välfärden skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och rättssamhället skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och försvaret skriver jag om idag.
Sverigedemokraterna och energipolitiken ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och omsorgen om djur och natur ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och omvärlden ska jag skriva om.

SD och Rasismen skrev jag om HÄR!
SDs valmanifest skrev jag om HÄR!
SD och vad som är svenskt skrev jag om HÄR!

IMGP2598Nu återgår jag till att mysa med den här godingen, hon gillar inte heller SD, hon skulle ALDRIG passa in i deras syn på kultur, kvinna, folk och nation…

28 thoughts on “Min stil och SDs syn på Försvaret

  1. Önskar att även jag hade en tantig punkpirathäxig stil. Det låter vågat, spännande och väldigt personligt. Men jag stannar kvar och går omkring i samma gamla hjulspår utan att synas eller sticka ut mot mängden. Vågade visserligen färga håret för första gången för ett tag sen och bara det var en liten kick kan jag lova. …
    Otroligt läcker tavla på mössan med en historia utan like !! Den är ju guld värd !!! Liksom din goding till misse är 😉

  2. Och med din stil i tankarna såg jag en svart julstjärna med dödskallar på,på Rusta idag! Kan det vara något att förhöja julstämningen med?
    Och kortet på din vackra katt är SÅ fint!

    • Hahaha, den borde jag kolla in. Men den lokala Rusta handlaren är även den lokala SD-representanten, så jag brukar försöka undvika Rusta…

  3. Vilken berättelse! Jag älskar elefanter och inser värdet av hatten! Tänk att äga en äkta elefanttavla!

  4. Åh vilken kul tavla 🙂 Klart att den skulle inramas efter den historien!

    Angående Försvarsmakten så håller jag med dig om att ungdomar som behöver flytta hemifrån skulle kunna arbeta med förskola, äldreomsorg eller någonting annat än GMO och sen Försvaret. Dock så håller jag inte om avskaffandet av Försvarsmakten då den ger faktiskt en inkomst till min bror… men å andra sidan håller jag fullständigt med dig att en värld där konflikter löses med samtal och fred istället för vapen hade varit mycket bättre. Tyvärr är det enbart en dröm då bl.a. konflikten i Mellanöstern kommer aldrig slockna (ekonomin som påverkas av detta och i sin tur påverkar just detta, men det är en annan historia).

    Ha en fin kväll 🙂

  5. Du verkar ha så cool stil…färgglad och varm både i inredning och kläder! Läcker tavla och jag gillar att den sticker ut mot allt det normala (de svarta smala ramarna)
    Bäst av allt gillar jag förstås Capella! En underbar bild på henne! 🙂

  6. Ping: Månadens djur är givetvis…något jag gillar, sen kollar jag in SDs syn på energipolitik | Freja funderar

  7. Vilken härlig berättelse! Förstår att den tavlan representerar er stil! *ler* Vad gäller SD.. tjaa, du vet. Jag tycker inte heller att vi skall ha kvar försvarsmakten – av den anledningen att vi då bara stöttar krigsindustrin och exporterar vapen..

    Kram

  8. Ping: Ibland blir jag avundsjuk på… mina katter som slipper läsa om SD, som idag handlar om djur och natur | Freja funderar

  9. Ping: Månadens färg är givetvis…inte samma som SDs syn på omvärlden. | Freja funderar

  10. Ping: Min helg, kolla! Så här ser min autograf ut, och en liten titt på SD… | Freja funderar

  11. Ping: Nyhet, Ibland retar det mig att…ingen verkar kunna sticka hål på SDs bubbla | Freja funderar

  12. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

