Barn / Bokrecension / Fotoutmaning / hyllvärmare / Inredning / Trädgård

En pysslig helg och Fri från stress på 10 minuter

Det går upp och ner med min ork, men så är det väl, vägen till bättring är gropig… I fredags sov jag mest hela dagen, lördagen hade jag energi, i dag har jag migrän. Men med en energiska dag och en familj som fixar saker har ändå en hel del blivit gjort i helgen, som Marit vill att jag visar!

Vi tog tag i Pysselrummet igen, röjde undan allt som inte ska vara där och började få möblerna på sina rätta platser. Som min älskade ”päronsoffa” (en litterär soffa minsann, läs gärna HÄR) och min fina röda arbetsstol!

IMGP7860I det här hörnet ska det in ett stort härnskrivbord som just nu står i ett förråd. Sen ska vi ha upp några hyllor oxå, Och så ska det bli rejält med arbetsbelysning här inne, äntligen får jag en plats att snickra, sy och måla på!IMGP7862Det här är bara en bråkdel av det som vi rensade ut. Det här är en del av det som ska slängas, annat ska säljas eller skänkas.IMGP7865Under rensandet hittade vi lite fler djur till vår trädgård, som dottern placerade ut. En krokodil till vår matplats…IMGP7879…och en groda till vår damm!IMGP7881I dag när jag varit däck har ungarna gjort ett jättearbete med vår entrétrappa. Under den har vi under åren slängt in  sten för att skapa en stenyta där under. Men nu har vi ändrat planerna lite, så i höst kommer en firma för att stenlägga större delen av husets framsida. All den sten vi redan lagt hit ska därför tas bort medan firman jobbar för att så småningom få komma tillbaka hit igen. Barnen jobbade hårt med att få fram stenen…IMGP7867…och sen köra bort den till vårt ”stenlager”.IMGP7883Så här renplockat blev de när de var klara, heja barnen!IMGP7890Själv ägnade jag mig åt lite enklare arbeten när migränen så tillät. Jag vattnade den blivande gräsmattan och humlornas restaurang.IMGP7874Jag insåg att jag på något sätt borde försöka plocka vinbären som är så röda att till och med färgblinda jag ser dem. Men det får bli en annan dag.IMGP7877Jag planterade två skålar med kattgräs som antingen blir prydnad inne i huset eller på balkongen om vi kommer så långt i sommar att vi nätar in den till katterna.IMGP7884Nu vilar vi alla så här på söndagkvällen!

Andras helger kan du se HÄR!

Recension

Fri från stress på 10 minuter av Erica Brealey

Fri från stress

Den här boken fick jag från en tidigare arbetsgivare, alla anställda fick den  samband med en hälsodrive. Vi var även på en föreläsning och fick göra en del av övningarna. Nu först läser jag boken. Den är lättläst. Korta textdelar, många övningar med steg-för-steg-bilder. Luftig bok.

Inte så mycket nytt, inget jag inte hört förr (eftersom jag ju var på föreläsningen och gjorde övningarna, döh…) men bra med en repetition! Några av övningarna har jag fortsatt att använda, som vissa av övningarna att genomföra vid skrivbordet på jobbet, eller för att få ögonen att slappna av. Andra kommer jag nog aldrig att använda, yoga och jag funkar inte så bra ihop. Men ytterligare några kan jag nog tänka mig att börja med, det känns bra!

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

28 thoughts on “En pysslig helg och Fri från stress på 10 minuter

  1. Ni har verkligen hunnit med en massa under den gångna helgen. Verkligen!
    Pysselrummet blir kanooon liksom utsidan på huset. Vilka otroligt duktiga och arbetsvilliga barn du har:-)

  2. Mysigt med ett pysselrum där man kan göra det man vill och inte behöver plocka undan efter sig. Jag skulle ha mitt staffli och börja måla igen när barnen flyttat hemifrån i deras rum. Så blev det INTE…det blev ett gästrum med bäddsoffa och liknar mest ett andra vardagsrum. Funderar just nu var mitt fina staffli tagit vägen? Vem köpte bäddsoffan-jag, vem möblerade om rummet – jag, kan bara skylla på min egen dumhet.
    Så goa och duktiga barn du har =) Krya på dig och skynda långsamt i allt, DU är viktigast, kram

  3. Men hörredudu, du har ju gjort en hel del du! Och vad härligt att pysselrummet börjar bli klart! Ni har varit superduktiga.

    Vi har fått en massa gjort vi med: målat entrédörren, klippt vår enorma 3 meters höga häck runt huset, klippt gräs och fyllt 13 300 liters säckar. Tvättat och dammsugit bilen. Tagit kvällsdopp och joggat (!!!) TVÅ 5 km rundor på tre dagar! Jag och mina pojkar! 🙂

    Kram och hoppas din migrän lättar nu!

  4. Full fart och vilka härliga barn du har som är med och stökar 🙂 Fanns ju en hel del där att pyssla med och en väldans massa sten !! Så fint det blir och pysselrummet blir en given plats att trivas i. Vinbär är en fröjd för ögat men att äta dem som de är är inget för mig. Söta små husdjur är aldrig fel även om de heter krokodil eller groda. Hoppas migränen är borta nu och att du mår bättre 🙂 Tycker du är fenomenal som ändå orkar så mycket och med en positiv anda dessutom…

  5. Ping: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Kommentera

