Arg tant / Barn / Feminism / Fotoutmaning / Litteraturnörderi / Politik

Djup, lektyr och SD om ekonomi

Måndag, höstlov, hemma med två tonåringar! Roligt med sällskap, men lite stressande med alla ljud som två tonåringar för med sig… Jag hade fotat perfekta bilder till veckans Fototriss som har temat Djup, men verkar ha lyckats radera de bilderna (min förvirrade hjärna gör en hel del sådana saker…). Så i dag följde sonen med mig ut för att fota om:

IMGP2343 IMGP2345 IMGP2346Sjön är djup, närmre 70 meter där den är som djupast, men mest gillar jag djupet som skapas av utpanoreringen! Jag skapade faktiskt mitt livs första gif av den här, bara för att jag tyckte det var så läckert!

picasion.com_ca153de2f5c16c97d1ce02cad88e938f

Ohh, den här gången är det även en tävling, med vinster från Coolstuff. Jag försöker igen, kanske jag äntligen ska kunna skaffa mig trädgårdszombien!

Andras djup och önskningar från Coolstuff kan du se HÄR!

Annikas bokloggsjerka har, för en gångs skull, en fråga som är lätt, även för min rådbråkade hjärna:

”Vilken bok/vilka böcker håller du på att läsa just nu?”

Jag har precis, i dag, börjat på en hyllvärmare, en gratisbok, från Mekonomen av alla, och jag har inte så höga förväntningar på den: ”En gudabenådad bullshitter” av Hans-Olov Öberg. Jag läser strikt en bok åt gången, så det är den enda jag läser just nu. Eftersom jag har läst några lite mer matnyttiga böcker den sista tiden, så kan en sån här lättviktare nog vara precis vad jag behöver just nu!

Andras läsning just nu får du veta HÄR!

IMGP1731

I dag har jag granskat vad SD har för åsikter om ekonomi. Jag trodde det här skulle ge mig nått att bita i, med en ekonomie magister tänkte jag mig grotta ner i olika teorier och försöka tolka vad de egentligen vill. Men det här var så översiktligt och luddigt skrivet att det inte finns något att grotta ner sig i…

Sverigedemokraterna och ekonomin

”Ett varsamt hanterande av de gemensamma, ekonomiska resurserna är en viktig och naturlig del av den sverigedemokratiska förvaltarskapstanken. Sunda statsfinanser och respekt för målet om överskott i statens budget är en grundförutsättning för att långsiktigt kunna bevara en hög nivå av välfärd. Sverigedemokraterna betraktar äganderätten som en nödvändig förutsättning för en lyckosam samhällsutveckling. En ansvarsfull, reglerad marknadsekonomi, byggd på långsiktigt tänkande, är för oss självklar. Tillväxt är nödvändigt för att kunna upprätthålla vår välfärd, men måste balanseras mot viktiga samhällsvärden såsom folkhälsa, kulturarv, miljö, socialt kapital och nationellt självbestämmande.”

Det här låter som vilket som av alla partier, det är så intetsägande skrivet att det inte går att urskilja vilket parti det här är skrivet för. Att det är SD skiner igenom lite, genom användandet av orden ”kulturarv” och ”nationell”, men annars är det här väldigt mycket mellanmjölk. Återigen ett sätt för SD att inte ta ställning i en fråga, ställning tar de enbart i frågor som handlar om invandring och invandringens påverkan på samhälle.  I alla andra frågor beskriver de sin politik så översiktligt och med många ”antingen si, antingen så”-skrivningar att de, vid en omröstning, kan välja vilken sida som helst utan att det bryter mot deras principprogram.

Som här till exempel, skatten får varken vara för låg eller för hög:

”Skatteuttaget får inte vara så lågt att det äventyrar statens möjligheter att värna utsatta grupper, hålla ihop samhället eller att erbjuda alla medborgare en hög grundläggande välfärdsnivå. Skatteuttaget får dock inte heller utformas på ett sådant sätt att det allvarligt begränsar den enskildes förmåga att klara sin egen försörjning, undanröjer incitamenten för att vilja bidra till den ekonomiska tillväxten eller påtagligt hämmar näringslivets konkurrenskraft.”

Eller här, det är OK att samarbeta med andra, men inte alltid:

”Vi erkänner och respekterar att Sverige i hög grad är beroende av sin omvärld och att internationellt samarbete på det ekonomiska området därför ligger i nationens intresse. I likhet med andra områden menar vi dock att det är av yttersta vikt att dessa samarbeten präglas av mellanstatlighet och respekt för de olika staternas suveränitet.”

Frihandel är OK men inte alltid, och som exempel väljer de ett område där de vet att många svenskar är engagerade:

”Sverigedemokraterna är i grunden positiva till frihandel, men menar samtidig att begränsade möjligheter att göra avsteg från denna princip måste finnas. Som ett exempel på vad som avses kan nämnas vår önskan om att införa restriktioner för import av varor som framställts genom att utsätta djur för stort och onödigt lidande.”

Och som slutord ger de förstås ett underlag som kan användas för att argumentera mot invandring, eftersom rasism är deras enda egentliga idé:

”Ekonomin bärs inte upp av likriktade, anonyma produktionsenheter utan av tänkande, kännande och kulturellt präglade människor. Vanor, seder, normer och värderingar har stor inverkan på ekonomin och skiftar från kultur till kultur och från nation till nation. Stora kulturella och befolkningsmässiga förändringar inom en stat påverkar således alla aspekter av ekonomin och förmågan att skapa tillväxt. Det sociala kapitalet är både ekonomins bas och dess smörjmedel. En ansvarsfull ekonomisk politik måste således vara inriktad på att långsiktigt bevara och stärka en hög nivå av socialt kapital.”

”Kulturellt präglade”, ”Vanor, seder, normer”, ”skiftar från kultur till kultur”, ”från nation till nation”. ”Stora kulturella och befolkningsmässiga förändringar”, ”påverkar alla aspekter av ekonomin och förmågan att skapa tillväxt”. Allt det här finns med så att företrädarna ska kunna hävda sin ståndpunkt utifrån att invandringen drabbar vår ekonomi. Forskning brukar däremot visa att mångfald är positivt för ekonomin, så för tillväxtens skull borde vi hellre ta in mer invandrare och se till att integrationen (inte assimileringen, eftersom den på intet sätt ökar mångfalden) går smidigare och bättre.

SD själva har tidigare i samma kapitel själva sagt att tillväxten ska balanseras mot viktiga samhällsvärden. En av de samhällsvärden som vi i Sverige ofta brukar ha är att vi gärna vill se oss som världens samvete. Och vi ses även så av många andra länder. Jag har ett Instagramkonto där jag i princip enbart visar mina katter, där jag har dryg 400 följare från hela världen. När jag efter valet delade med mig min oro över SDs framgångar på kontot var det flera av dem som var uppriktigt bestörta och förvånade, eftersom de ansåg att Sverige var ett land utan rasism. Det är en syn många i Sverige gärna ser att andra länder har på oss och utifrån det går det att tänka sig att vi ser välkomnandet av invandrare med öppen famn som en av våra viktiga samhällsvärden, och tillväxt ska då, helt enligt SD, vara mindre viktigt!

Att inte media i övrigt ständigt benämner SD för det de är, nämligen rasister gör att jag undrar om journalister ens läst det här principprogrammet. Alltså verkligen läst det! För varje kapitel jag tar mig igenom blir det tydligare och tydligare, det enda område som SD faktiskt har glasklara åsikter inom handlar om att stoppa invandringen, främst av muslimer och människor från Afrika, Asien och Sydamerika. Allt annat är bara floskler och populistiska skrivningar för att tilltala eventuella väljare!

IMGP1811

Sverigedemokraternas inledning till sitt principprogram skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och demokratin skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och människan skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och socialkonservatismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och nationalismen skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och nationen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och staten skriver jag om HÄR.

Sverigedemokraterna och kulturen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och mångkulturalismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och invandringen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna, familjen och jämställdheten skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och den ideella sektorn skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och religionen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och samhällsbyggnaden skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och ekonomin skriver jag om idag.
Sverigedemokraterna och arbetsmarknaden ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och välfärden skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och rättssamhället ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och försvaret ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och energipolitiken ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och omsorgen om djur och natur ska jag skriva om.
Sverigedemokraterna och omvärlden ska jag skriva om.

SD och Rasismen skrev jag om HÄR!
SDs valmanifest skrev jag om HÄR!
SD och vad som är svenskt skrev jag om HÄR!

 

 

33 tankar om “Djup, lektyr och SD om ekonomi

  1. Aldrig hört talas om boken eller författaren. Fina soliga bilder – dessa grå oktoberdagar blir solen desto mer uppskattad när den sällsynt tittar fram genom molntäcket. Lycka till med tävlingen (och allt annat).

    Gilla

  2. Läckert med giffen som får sjön att dra sig undan! Radera bilder av misstag är inte skoj, men allt blev ju bra ändå! Lycka till med trädgårdszombien! Ska läsa om SD och ekonomin i morgon bitti!

    Gilla

  3. Djup, djupare, djupast!!! Exakt 🙂 Tråkigt med de första bilderna men detta blev mycket bara! Det finns program där man kan återskapa raderade filer från minneskort tex. Jag använder flera kort och blandade ihop ett av misstag en gång… Trodde jag sparat bilderna… Men det löste sig 🙂

    Gilla

  4. Nä, ekonomi är väl inte SD:s viktigaste medel så att säga. Kul med bilderna på sjön, och egen gif alltså, den blev häftig! Själv använder jag knappt gifar, antar att det inte är svårt utan i princip som att anväända bilder men ja… vissa saker och jag.

    Kramar

    Gilla

  5. Jättefin triss som djupnar alltmer!! Gillar din gif! Har aldrig försökt mig på att göra en men det vore kul!
    Ha det så bra du kan!

    Gilla

  6. Pingback: Min helg samt SD och arbetsmarknaden | Freja funderar

  7. Pingback: Kolla! Här är en bild på mina fötter i ett par skor jag gillar. Snurrigt och SD om rättssamhället | Freja funderar

  8. Pingback: Min stil och SDs syn på Försvaret | Freja funderar

  9. Pingback: Månadens djur är givetvis…något jag gillar, sen kollar jag in SDs syn på energipolitik | Freja funderar

  10. Pingback: Ibland blir jag avundsjuk på… mina katter som slipper läsa om SD, som idag handlar om djur och natur | Freja funderar

  11. Pingback: Månadens färg är givetvis…inte samma som SDs syn på omvärlden. | Freja funderar

  12. Pingback: Min helg, kolla! Så här ser min autograf ut, och en liten titt på SD… | Freja funderar

  13. Pingback: Nyhet, Ibland retar det mig att…ingen verkar kunna sticka hål på SDs bubbla | Freja funderar

  14. Pingback: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.