Arg tant / Barn / Döskallar / Feminism / Fotoutmaning / Inredning / Katter / Politik

Min helg, kolla! Så här ser min autograf ut, och en liten titt på SD…

Marit vill veta hur min helg varit, och ni vet ju att gårdagen inte var så bra. I dag har jag varit gladare och familjen har fortsatt att röja här hemma. Sonen hängde upp de sista tavlorna på tavelväggen så nu är den klar, och katterna har förstås varit sitt vanliga söta jag, det underlättar oxå!

IMGP2784

Bengal eller surikat?IMGP2796

”Matte, ligg bara alldeles stilla så jag kan sova här!”IMGP2798

Makens bidrag till tavelväggen, inköpt på Comicon!IMGP2803

Sonen i sin wizarddräkt slåss mot en drake, även det en bild som fixades på Comincon.IMGP2821

Äntligen har Kiki Freeses andra Döskalleakvarell kommit på plats!

Andras helg kan du se HÄR!

Dagens rubrik från Onekligen är: ”Kolla! Så här ser min autograf ut.” Jag är ”anonym” här på bloggen. Den som verklgen vill kan säkert spåra upp mig, men jag är inte öppen med vad jag heter och var jag bor, så hur ska jag kunna visa min namnteckning? Jag tror inte det är några problem, så här ser den ut:

IMGP2823

På ett av mina jobb skickade jag ut hundratals fakturor varje dag, som skulle vara underskrivna. Där rationaliserade jag min namnteckning rätt rejält och det lever sen kvar, den är mer en installation än en namnteckning…

I övrigt funderar jag på det jag lärt mig av att läsa Sverigedemokraternas principprogram. Det är Mattias Karlsson, som nu ersätter Jimmie Åkesson som SDs ledare under Åkessons sjukskrivning, som varit huvudförfattare till principprogrammet, och det känns som att han nu uppmuntrar de andra att skicka in motioner som är väldigt baserade på principprogrammet. Det handlar mycket om kraven på medborgarskap, att svära lojalitet till ”nationen”, att förhindra mångkultur och att hindra ”svenskfientlig” verksamhet.

Media skriver en hel del om motionerna, och många förfasas över den syn på både invandring och vad svenskhet är som SD ger uttryck för. Det gör mig lite förvirrad. Deras principprogram är inte så omfattande, och nästan allt de motionerar om finns i principprogrammet. Det är inget nytt att det är de här åsikterna SD står för, hur kommer det sig att media inte skrev mer om det FÖRE valet? Vet alla som röstade på SD att det är det här de står för? Är det Jimmie som tidigare varit en buffert utåt, som hållit igen de tydligaste rasistiska strömningarna i principprogrammet från att komma fram i motionerna? Kommer Mattias att låta det fortsätta så här? Kommer det att vara bra eller dåligt för SD?

Det som är dåligt för SD är bra för mig, och många andra. Tyvärr tror jag att de som röstade mycket väl visste om vad SD stod för och jag tror även att motionerna kan göra att fler ansluter sig till dem. Det finns en myt i Sverige att vissa saker inte är politiskt korrekta och att de därför inte får diskuteras. Men det är snarare tvärtom, det är bara det som inte är politiskt korrekt som ständigt diskuteras och det innebär att det som fortfarande var otänkbart blir mer och mer rumsrent. I landet just nu sker i flera kommuner en glidning bland högerblocken, där flera öppnat upp för samarbete med SD, och där många ytterst konservativa tankar och idéer tas upp och drivs. Att det politiskt korrekta, som ofta står för jämställdhet, mångfald, antirasism och mänskliga rättigheter, nästan blivit ett skällsord är ett annat tecken på att vårt land blir mer och mer SD-påverkat.

Jag upprepar min tes att det inte är så enkelt att 13 % av oss svenskar är rasister och att 87% inte är det. Många som säger så menar att rasisterna är färre än 13%, att SDs väljare på något sätt inte förstått vad de röstat på. Jag tror tvärtom. Jag tror vi alla har rasistiska föreställningar och normer som vi agerar efter utan att vi alltid är medvetna om det. Vi är uppvuxna i ett övervägande vitt och västerländskt samhälle, vi kan inte vara opåverkade av det. Det vi KAN göra är att uppmärksamma oss själva och andra på stereotyper, ifrågasätta normer, definitivt inte följa ”det sunda förnuftet” utan ständigt kritiskt granska det vi och andra gör. Utifrån det vi uppmärksamma får vi försöka förändra vårt sätt att tänka och agera. För det är de som inte gör det och som inte har viljan att förändras som skapar grogrunden för SD och för att rasismen, som finns oavsett SD eller ej, blir mer och mer rumsren. Vi andra måste börja agera som motkraft, och vi måste göra det NU!

Sverigedemokraternas inledning till sitt principprogram skrev jag om HÄR!

Sveri gedemokraterna och demokratin skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och människan skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och socialkonservatismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och nationalismen skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och nationen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och staten skriver jag om HÄR.

Sverigedemokraterna och kulturen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och mångkulturalismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och invandringen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna, familjen och jämställdheten skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och den ideella sektorn skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och religionen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och samhällsbyggnaden skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och ekonomin skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och arbetsmarknaden skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och välfärden skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och rättssamhället skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och försvaret skrev jag om HÄR!.
Sverigedemokraterna och energipolitiken skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och omsorgen om djur och natur skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och omvärlden skrev jag om HÄR.

SD och Rasismen skrev jag om HÄR!
SDs valmanifest skrev jag om HÄR!
SD och vad som är svenskt skrev jag om HÄR!

IMGP2783

28 thoughts on “Min helg, kolla! Så här ser min autograf ut, och en liten titt på SD…

  1. Ljuvliga, ljuvliga katter. Skönt du mår bättre idag. Tyckte mycket om gårdagens inlägg, även om det var tungt att läsa hur du kämpar. Hoppas du får orken åter. Vill inte säga gnistan, för jag ser så himla mycket gnista i din blogg. Även om du är i en svår plats i livet just nu så sprakar du av bara helskotta! Kan inte ens föreställa mig hur du skulle vara i full form och styrka. 🙂 Försvarsmakten verkar vara en tuff miljö att arbeta i, jag hade förmodligen inte klarat en timme. Tavelväggen är super. Gillar blandningen!

  2. Så roligt att du gillar skallarna, det glädjer mig och tack för länken.
    Jag har sagt det förr och säger det igen, din/er tavelvägg är hur läcker som helst…likaså katterna.
    Må gott
    /Kiki

  3. Sååå fin bengalkatt (aka surikat). 🙂

    Efter valet känns det som en inte ”får” kritisera SD längre. Många av mina (facebook-)vänner verkar ha upptäckt att deras barn/grannar/vänner/släktingar röstat på dem, och då kan de ju inte vara så ”farliga”.. typ.

  4. Grattis till tavel väggen då 🙂 skoj o fin nja jag försökte se vad det stod på autografen men ikke den ….katten ser ju för go ut där han tittar upp 🙂 hoppas du har det bra kram

  5. Skön bild på första katten! Visst är det kul med tavelvägg! Vi har två tavelhyllor med massor av tavlor och just nu håller jag på att byta ut lite så det blir lite förändring. Autografen skulle jag aldrig kunna tyda 🙂 Ha det bra!

  6. Vilken häftig namnteckning! 🙂 Jag önskar att jag hade en sådan, men nope…mitt namn är min underskrift, utan krusiduller 😦
    Åh katter, de räddar en flera gånger om året genom att bara finnas ❤

    SV: Kom ner till Göteborg så tar vi en kulturfika!

  7. Va snyggt det vart med tavelväggen!
    Ja bengalen ser verkligen ut som en surikat. Av någon anledning, utan att ha scrollat neråt, kom jag och tänka på katten FIndus…

Kommentera

