#blogg100 / Bokrecension / Boktolva / Feminism / Fotoutmaning / hyllvärmare

Stödjande och Det andra könet

#blogg100 inlägg 54

På onsdagar är jag med i Onsdagstema och idag är temat: Supportive/Stödjande

Egentligen skulle jag vilja fota min familj och lägga in en bild, för de är verkligen de som stöttar  mig i den sjukdom jag just nu genomlider, men jag vill inte ha bilder på oss i bloggen så det gick ju inte. Så jag väljer stället den här bilden…

IMGP2662Stöttorna som håller vår entrétrappa (och lilla morgonsolminialtan) upprätt. En stolthet hos mig, jag har visserligen inte byggt den, men jag ritade den!

Sen kan jag inte hålla mig, de här tre är oxå härligt stödjande, särskilt när jag klappar deras mjuka päls!

IMGP2382 IMGP2375 IMGP2367Vad andra hittat som är stödjande kan du se HÄR!

Recension

Det andra könet av Simone de Beauvoir

Det andra köner Simone de Beauvoir

När jag gick i gymnasiet var filosofi mitt älsklingsämne (tillsammans med matte och svenska) och den filosofi jag kände mig mest hemma i (efter de översiktliga genomgångarna som filosofi på den nivån tillåter) var existentialismen.

”Människan definierar sig själv genom sina handlingar, och består i inget annat än handling. Genom personliga val väljer hon själv sin egen och andras moral, men detta får betydelse först efter handling (eller icke-handling).”

Det ligger i linje med min feminism, att alla ska kunna välja vem de vill vara, och inte begränsas av olika diskriminerande strukturer. Då, när jag gick i skolan, fick jag lära mig att Kirkegaard och Nietzsche var föregångare, men ”min” existentialism hörde samman med Jean-Paul Sartre. Jag funderade på, men orkade aldrig, läsa någon av hans böcker. Vad jag inte alls fick höra något om då var att även om Sartre är den för eftervärlden kanske mest kända existentialisten, så fanns det åtskilliga fler, till exempel  Sartres livskamrat Simone de Beauvoir, som bland annat med boken ”Det andra könet” lade grunden för andra vågens feministiska tänkare.

Även om jag aldrig läste Sartre, så har jag nu äntligen läst ”Det andra könet”. skriven 1948-49. Det fick mig att tro att den skulle vara förlegad, överspelad och mer ett historiskt dokument än något annat. Så fel jag hade. Och så sorgligt det är. De saker som de Beauvoir tar upp i den här boken är i mångt och mycket fortfarande bestående, som det som boken i princip inleds med ”Man uppmanar oss att vara kvinnor, förbli kvinnor och att bli kvinnor.” ”En man har rätt, eftersom han är man, det är kvinnan som har fel.” Bokens grundtes är den som feminister än i dag kan hålla sig till, att kvinna inte är något en föds till, det är något en görs till.

de Beauvoir pekar oxå på en av svårigheterna i könskampen. Kvinnor återfinns i alla grupperingar i samhället, och har lättare att vara solidariska med sin grupp än med sitt kön. En vit kvinna är solidarisk med en vit man i första hand, inte med en rasifierad kvinna. En kvinna från medelklassen är solidarisk med en man från medelklassen i första hand, inte med en kvinna från arbetarklassen. Det problemet ser vi än i dag, när det är den vita medelklasskvinnans feminism som syns och hörs, där kvinnor som inte hör till den gruppen inte kan känna igen sig, och där deras åsikter och röster inte riktigt får höras.

Hon tar även upp svårigheten att det inom grupperingarna kan vara svårt för kvinnor att vara solidariska med varandra mot männen, eftersom de flesta kvinnor har en nära relation till en eller flera män. En far, en morfar, en man, en bror, en son…

Boken går grundligt igenom hur kvinnan getts en underordnad ställning av män med makt genom tiderna och hur de därmed lär sig själva att de är underordnade, som att det är något av naturen givet. Hur män tillåtits vara subjekt, medan kvinnor är objekt, något som finns till för män att använda efter sitt behag. Från att bibeln säger att Eva skapades av Adams revben, fram till våra dagar.

En del i boken är tack och lov inte längre aktuellt. Kvinnor behöver inte längre gifta sig för att få en försörjning. Vi utbildar oss, vi arbetar, vi försörjer oss själva. Men en hel del av det de Beauvoir tar upp i boken är fortfarande sorgligt aktuellt. Som att kvinnan fortfarande fostras till att hitta en man i första hand. Det lär vi oss av böcker, leksaker, filmer, TV-serier, tidningar och omgivning. Det handlar numer inte om att det ska vara ett äktenskap, men däremot att en kvinna bör leva i ett parförhållande, och definitivt finns föreställningen att alla kvinnor bör reproducera sig. Kvinnor som väljer att leva ensamma och/eller barnlösa ses fortfarande ofta som udda, ensamma och olyckliga fast det är deras eget privata val att leva så och de förväntas ofta förklara sina val, medan den som lever med en man och fått barn aldrig behöver förklara sina val, de  valen ses som de rätta och de förväntade, de självklara för alla kvinnor.

Den här synen på kvinnor idag (att deras syfte är att finna en man och föda hans barn) speglas till exempel när Svensk Damtidning har en artikelserier om kvinnor i politiken som kallas ”Politikens prinsessor” (en motsvarande artikelserie, där manliga politiker kläs upp och porträtteras som ”Politikens prinsar” känns för de flesta helt absurd), eller när Måns Zelmerlöv klantigt uttalar sig hos Plura om homosexuella, och där konstaterar ”Någonstans måste det vara så att det finns en grundläggande tanke i oss från födseln att vi ska föra arten vidare”.

Det här är en intressant och viktig bok, men inte alls lättläst. Jag rekommenderar den för dig som vill ha något rejält att bita i, men du ska nog ha ett ganska starkt intresse för feminism och feminismens historia för att ta dig an den! Om du fortfarande bara börjat nosa på feminism finns nyare och mer lättillgängliga böcker att läsa! Jag kan rekommendera ”Feminsm”, ”Under det rosa täcket” och ”Att göra kön”.

Så här påverkade ”Det andra könet” de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, ja, nu närmar jag mig!
Boktolva, ja, klarat av 4 av 12.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nix.

Dagens vårrapport kommer här:

Krokusen fortsätter att frodas!

IMGP2652

Inne under häcken hittade jag några blyga ?gullvivor? eller vad det nu är…IMGP2650

Svartvinbärsbusken verkar redo att bli grön…IMGP2642

…och det verkar björkarna oxå, verkligen tidigt i år!IMGP2639

30 tankar om “Stödjande och Det andra könet

  1. Familj och vänner är viktiga som stöd och dessutom har det visat sig att djur gör en otrolig insats genom sin närvaro och tillgivenhet. Just detta att man kelar med dem och känner deras mjuka päls är också rogivande/helande.

    Gilla

  2. Hej. Att du inte kunde se bilden var för att jag hade gjort en ändring på bloggen men glömt att lägga in bilden… =/ Det är åtgärdat nu!

    Fina kissar! ❤

    Gilla

  3. Måste säga att den svenska våren är fantastisk. Ser bilder hemifrån och får nästan lite hemlängtan!

    Den boken kommer också upp på min att läsa lista som vara tycks bli längre och längre!

    Massa kramar

    Gilla

  4. Herleg at du har din ”egen” morgonsolaltan 🙂 Der er det nok godt å sitte å nyte morgonkaffen.
    Fine bilder av pusane også !
    Fin veke vidare frå Anne-Mari

    Gilla

  5. Du skriver så kloka ord Freja, har hört talas om boken men inte läst den själv. Nog har utvecklingen gått framåt sedan boken skrevs men det känns som om det går mer trögt nu, att det står stilla. Fortfarande uppfostrar vi våra pojkar till makthavare och våra flickor till ”duktiga flickor”, att det ska vara så j-vla svårt att bryta. Jag gör verkligen mitt bästa med att försöka inte göra det med min dotter men kommer ibland på mig själv… det där mönstret är svårt att bryta.
    Det som jag är mest arg på är löneskillnaderna mellan kvinnor och män, jag blir tokig när jag tänker på det. En vansinnig värld är det vi lever i!

    Gilla

  6. Föreslår att du läser ”Existensialismen är en humanism” som Sartre skrev 1948. Den är tunn och ger en bra inblick i filosofin. Jag har sett den som pocket, själv har jag ett gammalt exemplar som jag kommit över.
    Den innehåller tänkvärda saker som.
    Människan är dömd till frihet
    Livet är meningslöst.
    Gud finns inte men till skillnad från ateisterna är vi existensialister dom första att beklaga detta eftersom allt varit mycket enklare om han funnits.
    Du behöver bara läsa den första delen, i den andra går han i polemik med en marxist, vilket var rätt segt. För övrigt blev han själv marxist senare. Han fick Nobellpris i litteratur 1964 men vägrade ta emot det.
    Tydligen skall den här filosofin framkalla ångest, men jag tyckte det var skitkul när jag kom på att jag var existensialist 🙂

    Gilla

  7. Jag vill inte heller sätta ut bilder på min familj, annars är ju den det viktigaste i många sammanhang. Första bilden visar på klart stödjande, och katter och hundar är ett stort stöd för många.

    Gilla

  8. vilka fina bilder, jag visar heller varken mig eller J på bild i bloggen, Maja har sagt att jag får visa henne, så då gör jag det, hon är ju vuxen och får bestämma själv, och Nemo och Sluggo visar jag förstås upp 🙂
    jag tror inte jag orkar med sådana där ”tunga” böcker just nu
    kramar

    Gilla

  9. Tror verkligen att stödet du har från familjen är viktigt, A och O. Det är bra att du ger dem ”kredd” för det stöd du får. Passande bild till temat.
    Utan någon ritning ingen minialtan och trappa, så det är viktigt det med. 😉
    Sartre har jag läst och uppskattat, men hans kvinna Simone de Beauvoir och boken ”Det andra könet” har jag bara börjat på en gång för länge sedan.

    Gilla

  10. Förstår att du inte vill lägga ut bilder och det är ju ok för du har alltid andra härliga bilder o härliga kommentarer om blommor lika kunnig som jag ha ha 🙂 katterna ser ut att gilla att va med på bild 🙂 ta hand om dig o må bäst kramen

    Gilla

  11. Härligt att ha en egenritad minialtan! Jag tänkte också först på min familj inkl
    vovven såklart men jag vill heller inte ha bilder på oss hur som helst på bloggen. Skönt att ha fint stöd hemifrån iaf, och katterna måste ju vara guld! (Vet vad min hund är för mig.=)

    Gilla

  12. Hoppas din rygg och hals fortsätter att bli bättre! Ja, där ser jag en bok som jag nog borde läsa om. Tror att jag var alldeles för ung för att till fullo kunna uppskatta den.

    Kram

    Gilla

  13. Pingback: Semesterläge… | Freja funderar

  14. Pingback: Människoskapad värme, novemberlista, skrämmande texter och Mosippan | Freja funderar

  15. Pingback: Gilla, årets bästa böcker och återblick på julen. | Freja funderar

  16. Pingback: Mina bokår 2014 och 2015! | Freja funderar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.