Barn / Feminism / Fotoutmaning / Inredning / Jul / Litteraturnörderi / Politik

Gilla, årets bästa böcker och återblick på julen.

Torsdagstema är, som vanligt, ”I Like!”

IMG_0009 Inspo FI2 inspo gudrun2Bilder från Inspirationsmötet jag var på före nyår. Det tog tio timmar totalt, med restid och vänttid, för två timmars möte och dagen efter (igår) var jag helt utslagen hela dagen, men det var så värt det! Gudrun Schyman är en otroligt engagerande och karismatisk föreläsare, det är omöjligt att inte fyllas av pepp och energi när jag lyssnar på henne. Dottern var med och tog selfie på sig och Gudrun samt fick en fin autograf med hälsning på en av sina egna teckningar, så även hon gillade mötet. Vi var båda rätt starstruck, helt enkelt!

Vad andra gillar kan du se HÄR!

Lyrans sista fråga för 2014, som blir den första jag svarar på 2015:

”Berätta om de tre bästa böckerna du läste under 2014!”

Oj, nu ska jag försöka komma ihåg vad jag läst under året, med mitt bristande minne… Tur jag har recensioner i bloggen!

  1. Mörka platser av Gillian Flynn, som jag först tyckte var trist och tungläst, men tack och lov inte gav upp!

  2. Ru av Kim Thúy, en bok i Bloggdala bokcirkel som skiljer sig mycket från det jag brukar läsa, men som var vacker, otäck, omtumlande och intressant på en och samma gång.

  3. Innan jag somnar av S J Watson, en thriller som verkligen var en thriller, med ett intressant upplägg och spännande upplösning.

Jag är inte alldeles säker på att de här tre var de bästa under året, för det är fler som finns med och brottas, åtminstone om tredje plats. Som Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen, Rov av SJ Bolton, Redan död av Stephen Booth, Feminism av Lena Gemzöe, No Logo av Naomi Klein, Världens bästa pappa? av Ylva Elvin-Nowak, Flickan utan röst av Colleen McCullough, Att göra Kön av Ylva Elvin-Novak och Heléne Thomsson, Marcoeffekten av Jussi Adler-Olsen, En ond liten handling av Elizabeth George, Det andra könet av Simone de Beauvoir, Kvinnan som gick till sängs i ett år av Sue Townsend, Våld – en historia om kärlek av Joyce Carol Oates och Kungamordet av Hanne-Vibeke Holst. Många böcker blev det under året, och många som var bra, på olika sätt, så, trots rejäl lässvacka under hösten, så har det nog varit ett rätt bra bokår ändå.

Vilka andra bra böcker som lästs i år kan du se HÄR!

Jag snodde en lista inne hos Ergo Sum (och fick radera sista frågan eftersom jag egentligen besvarar den för sent…)

Hur såg julen ut hemma hos dig? Minimalism eller glitter och bling?
Både ock, varför välja? Ytterst lite pynt, egentligen bara en julpalm att lägga julklapparna vid, och utsmyckning runt TVn. Men det som hängde runt TVn glittrade fint!

IMGP3409 IMGP3412 IMGP3413

Har du gjort något för att hjälpa en annan människa (utanför familjen) i jul, eller utför något annat välgörenhetsarbete?
Ja, jag har på olika sätt skänkt motsvarande summa som jag totalt köpt julklappar för. Jag har köpt till Clarions ”Ensam julgran söker…” som delar ut klappar till barn och ungdomar som annars inte skulle få klappar här i trakterna. Jag har skänkt hundralappar till de tiggare som sitter här i samhället och jag har ökat på det jag normalt skänker till Rädda Barnen, Unicef och SOS-barnbyar. Tyvärr har jag inte ork att bidra på annat sätt.

Vad har varit vackrast i jul?
Att vi äntligen fick snö, fin, vit, krispig, ullig snö. Som sen försvann lagom till nyår…

Största nyheten under julen?
Som Ergo säger så är det att extra valet inte blev av. Jag hade försökt samla energi inför ännu en valkampanj, men inte riktigt lyckats, så det var med lättnad jag hörde det beskedet. Jag ser det dessutom som ett sunt och lovande beslut, att så många av partierna kan se värdet i att hellre lösa saker tillsammans än att låta SD få mer makt.

Främsta sysselsättningen under julhelgen har varit:
Umgänge och vila. Julafton körde vi maraton i Mario Cart. Sonen vann överlägset, sen kom dottern och jag, med mannen hopplöst sist. Jag har utöver det läst och myst med katter, då skönt!

21 thoughts on “Gilla, årets bästa böcker och återblick på julen.

  1. Gudrun är rätt häftig faktiskt. Såg henne innan ”jullovet” när hon hade en föreläsning på skolan. Hon är väldigt duktig föreläsare även om hennes whiteboardskills inte är direkt vackra ;).

    Kramar

  2. Så bra att det verkligen blev en inspirerande dag 🙂
    Minimalistisk jul här – juligt, men bara av det vi gillar … inget spel för gallerierna!
    God fortsättning, Freja!

  3. Mysigt med en inspirationsdag tillsammans med dottern! När jag läst klart min nuvarande bok kanske jag ger mej på någon från din topplista!
    Ha nu ett riktigt bra 2015!! 🙂

  4. Jag gillade verkligen Mörka platser. Och Rov. Gillian Flynn och S. J. Bolton är numera två favoritförfattare.

    Jag kör minimalistisk julpyntning. Jag har tre julprydnader…

  5. Go eftermiddag och ett gott nytt år önskar jag dig …böcker hm jag kommer inte ihåg vad jag gjorde för 1 månad sen men fick en bok i julklapp som heter fakiren så får se hur den är 🙂 synd att det ej blev omval min röst hade gått till FI alla fall ha en skön fredag kram på dig

    Evas blogg

  6. Förstår mycket väl att du inspirerats av Schyman – hon är otroligt duktig retoriker! Kul att du orkade med den långa dagen! Och visst var ”Ru” fantastiskt magisk? Jag tänker fortfarande på den ibland…

    Kramar

Kommentera

