Arg tant / Barn / Egoboost! / Feminism / Frejigt / Jobb / Litteraturnörderi / Trädgård

Semesterläge…

IMGP6439

Jag har ingen semester i sommar, jag är sjukskriven och ska arbeta med min rehabilitering. Rehabiliteringen består av olika delar. Jag ska göra sånt jag normalt tycker är roligt och jag ska göra sånt som jag känner motstånd inför att göra (ibland sammanfaller de här två) och jag ska se till att få den vila jag behöver. Om det inte vore för den där vilan skulle det här vara mitt livs bästa sommar… Men jag är fortfarande trött, och blir andfådd vid minsta ansträngning och förkyld varannan vecka ungefär… Jag ska försöka få en tid på hälsocentralen för att se om jag fått någon form av astma, fast jag hoppas det fortfarande bara är vila som behövs…

Mannen är ledig i tre veckor till och vi ska bara vara hemma och fixa med hus och trädgård. Så mycket ledigt tillsammans har vi inte haft på fyra år, så bara det är en form av semester känns det som!

IMGP6461

Att göra det jag tycker är kul innebär att jag ska läsa böcker, fota, skriva blogginlägg och vara med katterna. Att göra det jag känner motstånd emot innebär att besöka jobbet. Besöka jobbet har jag gjort och det gick bra, fast jag var helt utmattad efteråt. Jag ska göra några till besök i sommar, och hoppas det går bättre för varje gång. 

Sen är det de där grejorna som är både ock. De jag gillar OCH känner motstånd emot… Det är bland annat att träffa kollegor utanför jobbet och i dag har jag lunchat med en kollega. Det funkar, jag tycker det är kul när jag gör det, men sen måste jag vila, så orken för umgänge finns inte alls än. Sen kan det vara att fotografera vissa dagar, och det har definitivt varit att läsa böcker, båda de sakerna har dock lossnat, så jag blir bättre. Nästa grej är att jag ska skriva fler inlägg som handlar om saker jag brinner för! Det var vad den här bloggen handlade om när jag började skriva, men det är ju enklare att bara skriva utifrån andras utmaningar, då behöver jag inte blotta mig själv så mycket.

Som en del i min rehabilitering tänker jag därför bli mer arg tant. Jag har funderingar runt bland annat ”Kvinnligt, manligt, mänskligt”, ”Invandring kontra integration”, ”Jag är osynlig” och ”Organiserat tiggeri”, men jag behöver några dagar i lugn och ro för att kunna formulera mig. Jag hoppas få det nu framöver, med hela familjen hemma, där de sköter det praktiska och jag kan sköta min rehabilitering.

IMGP6481

En av de saker jag betat av i vår och som varit en god hjälp i min rehabilitering är en lista med feministiska frågor från  Onekligen!

1. Det här är feminism för mig… svarade jag på HÄR!
2. Det här är feminism inte för mig…svarade jag på HÄR!
3. Jag började kalla mig feminist när jag var…svarade jag på HÄR!
4. Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den…svarade jag på HÄR!
5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är…svarade jag på HÄR!
6. Det svåraste med att vara feminist tycker jag är… svarade jag på HÄR!
7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder… svarade jag på HÄR!
8. Den viktigaste feministiska frågan för mig är…svarade jag på HÄR!
9. Så syns feminismen i min vardag… svarade jag på HÄR!

Kvar att svara på är bara fråga 10…

10. Här är tre skitbra boktips som på ett eller annat sätt handlar om feminism

Jag har inte läst så mycket feministisk litteratur, så jag kan inte säga att de böcker jag rekommenderar är valda efter en noggrann genomgång, men de här gillar i alla fall jag!

1. ”Feminsm” av Lena Gemzöe, en genomgång av feminismens historia och olika grenar inom feminismen. Bra för den som vill veta vad feminism är!

2. ”Under det rosa täcket” av Nina Björk, den läste jag för många år sedan, innan jag fick barn, och den var en verklig ögonöppnare inför hur omgivningen påverkar oss och hur vi påverkar våra barn. Den har varit med och skapat mitt och mannens föräldraskap!

3. ”Att göra kön” av Ylva Elvin-Novak och Heléne Thomsson, är samma typ av bok som tvåan, ännu mer fakta, statistik och exempel från olika forskningsrapporter på hur kön inte är något vi föds med utan något vi tillsammans skapar, ganska snävt dessutom.

För den som vill läsa något som inte är lika mycket forskning, mer påtagligt feministiskt kan jag tipsa om ”Egalias döttrar” av Gerd Brantenberg, en bok som helt enkelt låter kvinnligt och manligt byta plats, konsekvent i allt. Den är inte av den bästa litterära kvalitén, men den är extremt tankeväckande! Jag läste den tidigt 80-tal, och blev av med min bok genom att låna ut den. Nu har den nytryckts och jag har köpt ett ex till min dotter….

Vill du läsa nått mitt emellan fakta och skönlitterärt så är ”Min mosters migrän” av Hanne Vibeke-Holst lättläst och intressant.

Och för dig som tycker böckerna här ovan är lättviktare och vill ha nått att bita i kan jag rekommendera ”Det andra könet” av Simone de Beauvoir

IMGP6484Bilderna i inlägget har absolut inget med texten att göra, jag ville bara visa dotterns foton från vår trädgård, och ge er lite sommarkänsla!

19 thoughts on “Semesterläge…

  1. Jag tror att sommaren, din familj och ljuset gör dig gott så att rehabiliteringen går framåt hela tiden, utan alltför många bakslag!

  2. Njuter av bilderna och tar in din text. Jag gillar att du berättar. Det skapar förståelse. Sedan är det väl mänskligt att vilja säga (skriva) något som ska göra allting bättre … men det låter jag bli att försöka med, för jag vet att det inte går … men önska kan man ju!

  3. Alltså egentligen befinner du dig ju i en win win situation. Jag menar fint väder, alla projekt du har på gång för att så småningom blir den gamla Freja igen. Å allt detta med sex veckors semester kvar;-)

  4. Vi tycker om ungefär samma saker..men när du skriver katter, skriver jag alla djur..Har inga direkta favoritdjur, det skulle isåfall vara höns..Låter inte kul att vara förskyld, varannan vecka, men jag hoppas du inte lider av astma, att det ”bara” är ”vanlig förskyldning”..!!

  5. Så jag känner igen mig i det du skriver om orken, så härligt med goda vänner på besök och så mycket jag orkar då för stunden…men efteråt….sova…sova…trött…trött…har sagt ifrån mycket och även ”erkänt” att jag orkar inte. Måste ta allt ”pö om pö”… Ett friskhetstecken ser jag hos mig själv när jag kan organisera det som är viktigast, just nu lägger jag all energi på Bosse och hans tillfrisknande, mina barnbarn och sedan mina barn, de är stora nog att förstå att mamma inte har all kraft än =) Kram

  6. Jag läste också ”Egalias döttrar” för många år sedan, tror att jag köpte den 1977 eller 1978. Jag var ung och röd och tyckte att den var galet rolig. Läste om den för ett par år sedan och blev en aning besviken på språket och det lite för enkla persongalleriet. Det var mycket tankeväckande i den bakvända världen, och tur att det har ändrat sig en del, men sorgligt där gamla värderingar fortfarande råder. Men mina tre döttrar läste den med stor förtjusning, så det bevisar ju att det finns mycket kvar att jobba med.
    Lycka till med din rehab!

  7. 🙂 arg tant gillar jag!
    Det är ju eländigt att du inte mår bra, men tur att du verkar ha träffat en läkare som förstår och kan hjälpa. Hoppas att du repar dig under sommaren, kram till dig!

  8. Hoppas också att du kan bli bättre och bättre! Att rehabiliteringen funkar. Att arga tanten väcks. För att det är du. Också. Kram på dig

  9. vila är nog det jag behöver nu sa till mannen hur kan man vara förkyld 2 mån utan att bli bra o trött som en gnu …men skönt för dig att kunna ta det lugn i sommar massa kramar o tack för fina bilder

  10. Låter som en bra plan för att komma igen. Fotografering är en mycket bra rehabiliteringssyssla. Trädgård också. Jag ser fram emot dina planerade inlägg. Du har mycket klokt att säga har jag märkt!

Kommentera

