#blogg100 / Bokrecension / Feminism / Fotoutmaning / hyllvärmare

Ansamlingar och Att göra kön

#blogg100 inlägg 33

Onsdagstema idag är:

”Tema: Ansamling. Jag är nyfiken på vad ni hittar för ansamlingar och förbereder mig för både det ena och det andra. Tänk om någon visar en ansamling fästingar! Hujedamej 😉 Fri tolkning!
Lycka till! Take care out there!”

IMGP1866

En ansamling av vatten utanför min dörr…IMGP1958

En ansamling av sten i min trädgård (rester efter allt grävande som gjorts, det finns planer för hur stenen ska återanvändas)…IMGP1965

En ansamling av knoppar på en poppel (ohh, snart luktar det gott, som igloo isglass!)…IMGP1967

En ansamling av hängen på en björk…

Våren har nått marginellt längre idag än i måndags…

Andras ansamlingar kan du se HÄR!

Recension och dagens feminism:

Att göra Kön av Ylva Elvin-Novak och Heléne Thomsson

Att göra kön Elvin nowak Thomsson

En bok jag borde läst för länge sedan, men som nu äntligen blivit läst. Jag brukar inte markera i böcker jag läser, men den här har fått både hundöron och understrykningar för jag tror jag kommer vilja gå tillbaka och kolla upp saker ibland. Den har underrubriken ”Om vårt våldsamma behov av att vara kvinnor och män” och använder ett otal olika forskningsrapporter för att visa hur vårt samhälle är uppbyggt runt en maktstruktur där våra förutsättningar att göra det vi vill med våra liv påverkas av en mängd begränsningar. Det kan vara ålder, funktionsnedsättning, sexuell läggning, könsidentitet, rasifiering eller klass, men genomgående i alla dessa strukturella begränsningar är att könsmaktsordningen återfinns i dem alla.

På boken baksida står:

”Kön är något vi alla gör, mycket aktivt, fast inte alltid fullt medvetet. Redan som liten förstår flickan att hon tillhör den grupp som syns mest i underklädesreklamen och som tar hand om barnen. Den lille pojken förstår att han är en av dem som syns på TV när det händer något i världen och som är läkare, poliser och präster, och inte kvinnliga sådana.”

Med en son och en dotter, som båda varit relativt normbrytande, och som båda stött på problem med omgivningen på grund av det, så ångrar jag att jag inte läste den här boken tidigare. Jag har försökt stötta dem och peppa dem utifrån min erfarenhet av mitt eget liv och kunskap från annat jag läst, den här boken hade varit ett bra tillskott och hjälpmedel i det föräldraarbetet.

Ur bokens slutkapitel (s 244 f):

”Att göra kön på ett mindre könsstereotypt sätt betyder inte att göra kvinnor och män till avbilder av varandra eller att skapa ett könlöst samhälle. … Jämställdhet betyder faktiskt inte likhet i alla avseenden utan det betyder att just kön inte ska ge några anvisningar om vilka vi har möjlighet att vara och bli.”

Det här är precis det jag önskar för mina barn, och jag och min man har kämpat mot omgivningen för att ge båda barnen en möjlighet att välja utifrån sig själva, sina egna individuella önskningar och drömmar, vilka de vill vara. Vi vill inte att de ska behöva ha sitt kön med i den ekvationen, men det läggs ständigt på dem av omgivningen. Som farmor som oroade sig över att dottern ”aldrig fick vara flicka”, eller ridläraren som aldrig lät sonen glömma att han var enda killen i gruppen.

Boken avslutas dock positivt. Eftersom det är vi som lever i samhället som gör kön är det fritt för oss att börja göra kön på andra, inte stereotypiska sätt, och det är väl lite av det vi försökt göra i vår familj!

En bok jag rekommenderar till alla. Den är lättläst med många exempel och belyser skapandet av kön från flera olika vinklar!

Så här påverkade ”Att göra kön” de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, ja, nu ligger jag helt jämt med nya böcker.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, ja, 8. Läs en bok skriven av ett författarpar.
Bloggdala Bokcirkel, nix.

 

31 thoughts on “Ansamlingar och Att göra kön

  1. Den boken må jeg få tak i.
    Likeverdighetstanken er vel også en del av denne tankens. At man er seg, uavhengig av kjønn?
    Ha en fin kveld 🙂

  2. Så många ansamlingar. Naturligtvis faller jag pladask för trädsilhuetterna med sina ansamlingar – vackra!
    Blir nyfiken på boken med ser att den inte är så lätt att få tag på – gammal. Ska kolla bokbörsen … Tack för tipset!

  3. Ja tänk på alla ansamlingar man har av ”att-göra-saker”: Tvätten – smutsig och ren, papper som ska sorteras, böcker som man vill läsa, tidningar som man vill läsa, kläder som ska lagas…..m.m.m.m Lätt att stressas av ansamlingar medans andra ansamlingar kan vara kul att titta på!

  4. Ansamling av böcker har jag. Om jag ville leva könslöst skulle jag söka till kloster… Även på ålderdomshem blir gamla piggare, om man har blandat kön; en gubbe bland alla tanter piggar upp!

  5. Ansamlingen av vatten utanför din dörr kanske hänger ihop med stenhögen på andra bilden?! Kanske satt en del sten tidigare utanför dörren?
    Blir säkert bra när de olika stenarna hittar sina nya platser i din trädgård och utanför husets dörrar, då försvinner säkert vattnet också. 😉
    Gillar knopparna i träden, fint vårtecken.

  6. Det såg ju ganska grått ut hos dig idag ser jag. Å syndafloden på din tomt skulle jag inte vilja trampa i av misstag;-)
    Däremot skulle jag gärna sätta min klor i alla fina stenar och återvinna dom. Mums!

    Vad gäller boken och dina tankar så ”kniper jag skäft” bättre så;-)

  7. Härliga ansamlingar, gillar särskilt stenarna! Skulle känna mig rik om jag hade så mycket schysst sten att använda till nya projekt i trädgården.=) Boken låter riktigt intressant, helt min grej! Måste försöka läsa den när jag får tillbaka min koncentrationsförmåga.=)

  8. Kul namn på boken. Men har du tänt på det värsta. Dagis är en jättebra uppfinning och en självklarhet i jämställdshetsarbetet.
    Men samtidigt lär man barn där att det är kvinnor som tar hand om barn, hela dagarna och i flera år.
    Kanske borde höja lönerna och kvotera in lite män.

  9. Du bjuder på många ansamlingar. Det bästa är nog knopparna på träden och att du snart får känna doften av igloo isglass 🙂

  10. En ansamling av nagellacksblommor visar jag fast jag inte är med i utmaningen. 🙂

    Jag gillar din inställning och er familj. Du lever som du lär.

  11. Ping: Semesterläge… | Freja funderar

  12. Ping: Gilla, årets bästa böcker och återblick på julen. | Freja funderar

  13. Ping: Mina bokår 2014 och 2015! | Freja funderar

Kommentera

