Bokrecension / Döskallar / Feminism / hyllvärmare / Inredning / Litteraturnörderi / Tre på tre

Människoskapad värme, novemberlista, skrämmande texter och Mosippan

Fredag, lugnt och stilla här hemma, men det börjar bli lite kyligt. Passande då att Fredagstema vill att jag visar en människoskapelse och Tema fredag vill att jag visar värme:

IMGP9726En alldeles egenskapad brasa som gör det varmt och mysigt här hemma… Jag hade gärna haft en sådan i dag, men orkade inte fixa den, den här är från i vintras.

Andra människoskapelser kan du se HÄR!

Andra varma bilder kan du se HÄR!

För att hjälpa mig med inslag till bloggen tänkte jag hoppa på Onekligens rubriklista:

  1. Kolla! Så här ser det ut utomhus idag.

  2. 5 saker jag tänkt på idag

  3. Ibland tänker jag att jag borde…

  4. Kolla! Här är en bild på mina fötter i ett par skor jag gillar.

  5. Hepp! Dagens boktips!

  6. Månadens djur är givetvis…

  7. Kolla! Så här ser jag ut idag.

  8. Ibland blir jag avundsjuk på…

  9. 5 saker jag borde ta tag i

  10. Kolla! Här har jag ritat …

  11. Månadens färg är givetvis…

  12. Hepp! Dagens filmtips!

  13. Kolla! Här är en av mina favoritplatser.

  14. Om jag skulle skaffa mig en ny hobby så skulle det bli…

  15. 5 saker jag blir glad av i vardagen

  16. Kolla! Så här ser min autograf ut.

  17. Hepp! Dagens tv-tips!

  18. Ibland retar det mig att…

  19. Kolla! Det här åt jag idag.

  20. Om jag skulle skaffa mig en ny ovana så skulle det bli…

  21. 5 saker jag blir irriterad på i vardagen

  22. Kolla! Här bor jag.

  23. Hepp! Dagens måltidstips!

  24. Månadens klädesplagg är givetvis…

  25. 5 grejer jag alltid har i kylskåpet

  26. Kolla! Här jobbar jag.

  27. Ibland skulle jag vilja…

  28. Hepp! Det här tycker jag alla bör läsa.

  29. Det var onekligen väldigt roligt när…

  30. Kom ihåg

Det kan hända att jag i november går ifrån att bara ha ett inlägg om dagen om jag ska kunna följa ovanstående rubriker utan att alla inlägg blir superlånga…

I går, när jag visade vår tavelvägg

IMGP2434

…var det några av er som uppskattade Tintinbilderna. De har en lite udda historia. De kommer vare sig från mig eller mannen, de kommer från huset. När vi rev ut källaren för att skapa vårt pysselrum så var de gömda bakom en garderobsvägg! De luktade lite unket, men vi vädrade dem och satte dem i ramar så de fick vara kvar i huset men lite mer synliga. Vi har två som inte fick vara med, Haddocks betjänt och Castafiore, men de kanske hittar sin plats så småningom de med!

Recension

Mosippan av Elsie Johansson

MosippanAndra delen i trilogin om Nancy och andra boken i en av de tre på tre utmaningarna inne hos Pocketlover jag genomför. Jag gillade den första delen, ”Glasfåglarna”, då var Nancy liten, runt 10-12 år. Nu är hon tonåring, 15-17 år, och livet har blivit lättare, men puberteten är som den är, oavsett hur livet i övrigt är.

Jag uppskattar verkligen den här boken. Även om boken utspelar sig långt söderut från var jag vuxit upp ger det mig ändå en känsla av min egen barndomsby. Relationerna, namnen, statusen… Nancy är jämngammal med min pappa och fem år äldre än min mamma, och även om pappa aldrig berättat så mycket om sin uppväxt så har mamma berättat desto mer. De byggnader hon beskriver fanns även  i min hembygd, skolan, postkontoret (nedlagt när jag växte upp), gårdarna och torpen. Författaren är fantastisk på att beskriva miljöer utan att göra det för detaljerat, jag skapar bilderna i mitt huvud och känner mig hemma.

Särskilt hemtam blir jag när det ska cyklas och ett barn ska sitta på pakethållaren. Eller ”pakke’tållarn” som Nancy säger. Är det någon i Sverige som säger något annat? Jag var ganska fullvuxen innan jag ens reflekterade över att det namnet faktiskt beskrev vad den skulle användas till, att hålla paket. Jag har aldrig uttalat det så, ”Paket-hållare”, och det tog mig alltså många år innan jag förstod vad ordet egentligen betydde… Det är en liten bisak i boken, men jag gillar när böcker får mg att fnissa till lite nostalgiskt!

För dig som vill veta mer om Sveriges vardagshistoria ur ett kvinnligt perspektiv är de här böckerna kanon, handlar nästan bara om hur kvinnorna slet, männen är mer bifigurer! Passar mig perfekt!

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

Tre på tre: ja, nu har jag läst två av den ena trion, och en av den andra.

Lyran vill den här veckan att vi plockar fram tre skrämmande bra texter!

Skräck är inte den litteratur jag väljer i första hand. Inte heller i andra eller tredje hand. Jag ser inte heller skräck på tv eller film. Jag gillar inte att vara rädd, så jag avstår från att framkalla min rädsla när jag kan. Thrillers läser jag i bland, de kan vara skrämmande, så jag är inte helt utanför skräckzonen… Sen kan böcker vara skrämmande på andra sätt än genom blod och mord och monster.

1. Sankta Psyko av Johan Theorin. Otroligt bra skriven. Jag gillar alla hans romaner, men den här var något alldeles extre, som jag inte borde ha läst när jag var på tjänsteresa och läste den sent på kvällarna i mitt hoellrum. Det är många ljud i en hotellkorridor på nätterna…

2. No Logo av Naomi Klein. Den här visar hur skrämmande rika länder och människor utnyttjar fattiga länder och människor och hur vi alla går på kommersialismens budskap. När jag läste den här ville jag helt sluta shoppa, flutta ut i skogen och bli självförsörjande… Men in moral är långt ifrån lika stark som den etik jag önskar jag levde efter…

3. Det andra könet av Simone de Beauvoir. Skriven för ungefär 70 år sedan och fortfarande ser världen nästan likadan ut i de här frågorna. Jämför med hur annat i världen utvecklats, som bilar, telefoner, datorer, medicin, och inse att det finns ett stort motstånd från de som har makten att det här ens ska ändras. Skrämmande enligt mig!

Andras skrämmande texter kan du läsa om HÄR!

Avslutar med en av bilderna från Amsterdam för ett år sedan: Happy Halloween!

IMGP6723

26 tankar om “Människoskapad värme, novemberlista, skrämmande texter och Mosippan

  1. Jag skulle gärna ha en brasa är hos mig just nu… sitter och småfryser.
    Jag har också läst Elsie Johanssons trilogi och tyckte mycket om den. Däremot blev jag lite besviken på ‘Sin ensamma kropp’. Kan inte riktigt säga varför.
    Ha en trevlig halloween! 🙂

    Gilla

  2. Dessa rubriker låter spännande, ska bli roligt att se innehållet till dem 🙂
    Håller med om Sankta psyko, att det var sig en bra bok. Visserligen var det ljudboken jag hade, men det var svårt att sluta lyssna.

    Gilla

  3. Att tända en brasa vore inte helt fel, önskar att jag hade möjligheten. Får nöja mig med mitt fina retrotäcke som jag fyndade på loppis, det värmer mig gott i soffan det också 🙂

    Gilla

  4. Härlig brasa, vi har öppen spis i huset men den måste provtryckas, hoppas att kunna göra detta omgående så man kan elda i den under kyliga kvällar *mysfaktor*

    Gilla

  5. Bilden ser varm och härlig ut!!!Här eldar vi morgon och kväll, det är enda sättet för oss att få varm vatten och värme på elementen. Ser fram emot din rubrik lista under november månad!!!

    Gilla

  6. Vilken härlig brasa! Det är så man kan höra hur det knastrar och sprakar! Mysigt!
    Suveränt bra att ni sparade Tin-Tinbilderna. Det var ju en vinst att hitta dom! 🙂

    Gilla

  7. Vad mysigt med en brasa! Kan sakna den som vi hade i huset ibland. Den minsta öppna spis man kan tänka sig. Men när vi eldade i den fick vi ofta öppna dörrar och fönster för att det blev så varmt (huset var inte stort det heller…). Snacka om att elda för kråkorna. 🙂

    Gilla

  8. Ohhh – den listan var inte alls dum den! Den kanske jag snor? För de dagar då min inspiration haltar.. Fantastisk historia om Tintinbilderna – klart att de skulle få stanna i huset!

    Hoppas du fryser mindre idag! Kramar

    Gilla

  9. No logo känns som något för mig. Och Theorin är bra. Läst tre av böckerna i hans Ölands-kvartett, bra kombo av deckarmysterium, spökerier och ö-liv.

    Gilla

  10. Pingback: Suddiga skapelser och en älskad Nancy | Freja funderar

  11. Pingback: Mina bokår 2014 och 2015! | Freja funderar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.