Bloggdala / Boktolva / hyllvärmare / Kaosutmaning 2014 / Litteraturnörderi / Spänningsutmaning / Tre på tre / Utmaning

Mina bokår 2014 och 2015!

Dags att sammanställa 2014! Jag börjar med mitt bokår.

Under året gick läslusten upp och ner. Toppen kom i april, då jag läste 17 böcker, och botten var september, oktober och december, då det bara blev fyra böcker per månad. Ett tecken så tydligt som något på att jag är långt ifrån frisk. Totalt lyckades jag läsa 105 böcker, vilket är mer än jag förväntade mig, ett särskilt bra resultat med tanke på min tidvis mycket svaga läslust.

Jag genomförde ett antal olika bokutmaningar under året. Det är något jag gör för att vidga mitt läsande, så jag inte bara läser inom min comfort zone, skandinaviska, brittiska och amerikanska deckare. Under året var jag med i följande bokcirklar/utmaningar:

Bloggdala Bokcirkel med Asta som matriark

Bloggdala är en mysig liten virtuell by, där vi är några bloggare som vistas en gång per månad. Vi har våra egna hem i byn, men samlas på byatorget för att diskutera den senaste boken vi läst. Boken utser vi gemensamt varje månad. Under året har jag varit med i alla diskussionerna, det blev totalt 11 böcker, men den sista recenseras först 2015. Bäst av dem var Ru av Kim Thúy, sämst var nog Kaffe med rån av Catharina Ingelman-Sundberg, tätt följd av Örfilen av Christos Tsiolkas.

Det här är en mysig gemenskap, en vacker liten by, jag hoppas jag kan få fortsätta diskutera böcker med mina bygrannar även under 2015. Och när en dröm om att vi kanske kan träffas irl, kanske till och med på bokmässan!

Tre på Tre inne hos Pocketlover

I år körde jag två trios i utmaningen, dels en med systrarna Brontë och dels Elsie Johanssons trilogi om Nancy. Jag tror att Nancy (alla tre böckerna) var den trevligaste bekantskapen och att Agnes Gray den största överraskningen. Helt klart var jag mest besviken på Svindlande höjder. Om den här utmaningen dyker upp igen kommer jag nog att vara med, men ska försöka begränsa mig till en trio!

Spänningsutmaningen hos Mia

I spänningsutmaningen får jag själv varje månad välja en spänningsroman, som jag läser och recenserar. Det här gjorde att jag ändå kunde få läsa det som brukar vara min favoritlitteratur. Jag klarade av den här, och jag har redan anmält mig till nästa år. Bäst var definitivt Innan jag somnar av SJ Watson, största överraskning var Jordskalvsfågeln av Susanna Jones, sämst var Dan Browns Den förlorade symbolen och Håkan Nessers Himmel över London. Ett stort farväl tar jag till Dean Koontz, nu läste jag de fyra av hans böcker som stått länge och väntat i mina hyllor (Psykopaten, Trasdockan, Frukta ingenting och Falskt minne). Inte urkassa, men inte tillräckligt bra för att jag ska ge mig på att läsa mer av honom heller.

Boktolvan, som jag såg hos flera olika bloggar, osäker på ursprunget

Boktolvan är perfekt för den som, liksom jag, vill vidga sitt läsande. Det handlar om att under året läsa böcker från 12 författare du inte tidigare läst något av. Jag tog den här utmaningen som en chans att rensa undan bland mina hyllvärmare, och hittade författare där som jag inte läst något av. Med en slutspurt i mellandagarna han jag med alla tolv böckerna.

Bäst var helt klar Det andra könet av Simone de Beauvoir, sämst var En gudabenådad bullshitter av Hans-Olov Öberg och störst överraskning var Fröken Smillas känsla för snö av Peter Hoeg, som var så mycket bättre än filmen. Fast det borde inte komma som en överraskning egentligen, böcker är alltid bättre än filmen.

Den här tänker jag definitivt köra kommande år oxå!

Kaosutmaningen, som jag oxå hittade hos Pocketlover

Kaosutmaningen består av ett antal uppgifter, 40 stycken, som du ska pricka av med hjälp av lästa böcker. Utmaningen är att klara 20 av punkterna. När året var slut hade jag lyckats pricka av hela 34 av dem, betydligt mer än jag trodde när jag startade. De punkter son var kvar var de här: 2. Läs en bok med en månad i titeln, 4. Läs en bok med frukt i titeln, 9. Läs en bok med en fyr på omslaget, 18. Läs en bok skriven av en Nobelpristagare, 37. Läs ett seriealbum och 38. Läs en bok på annat språk än svenska.

Jag är lite besviken. Inte på att jag inte klarade alla, för jag är förvånad över att jag klarade mer än tio, men mer att min läslust, eller brist på läslust, hindrade mig från att ta de två sista punkterna. Jag har både seriealbum och böcker på engelska här hemma, men jag orkade inte ta itu med dem.

Nåväl, jag funderar att vara med i den här även 2015, så jag får hoppas att de punkterna finns med igen! Det här är en utmaning utan särskilda krav, åtminstone inte för mig, för jag har inte valt mitt läsande utifrån listan, utan snarare blivit glatt överraskad när jag hittat en punkt som stämmer in på en bok jag precis läst.

Hyllvärmare, som var ett av mina egna mål för året

Jag har samlat på mig böcker i många år, och jag köper nya innan jag läst alla jag redan har hemma. Det innebär att jag har en hel del böcker som ståt mer eller mindre länge och samlat damm i mina hyllor. Inför 2014 bestämde jag mig för att rensa undan bland de här, och lovade mig själv att minst hälften av de böcker jag läste skulle vara hyllvärmare. Och som hyllvärmare definierade jag böcker inköpta före 2013.

Det har gått bra! Mycket av böckerna har varit fackböcker, och dem har jag haft lättare för att läsa under min sjukdom. Kanske för att de inte kräver känslomässigt engagemang och empati av mig. Så av de 105 böckerna är hela 65 stycken hyllvärmare, långt över min målsättning alltså. Fortfarande har jag 10-15 hyllvärmare kvar, och de ska definitivt bort under det kommande året. Förutom Shakespears samlade verk på engelska. Den väljer jag att se som uppslagsbok istället…

Bland hyllvärmarna vill jag lyfta fram Feminism, No Logo, Det andra könet, Att göra kön, Flickan utan röst, Hertiginnan av Milano, Kungamordet, Mosippan och Nancy. Hur många som var dåliga kan jag tyvärr inte räkna upp. Det var större delen av alla de självhjälpsböcker jag fått under åren, som är fyllda av peppiga men omöjliga tips och råd….

Det var mitt år i böcker det, och nu ska jag då försöka planera mitt kommande bokår. Det här vill jag det ska innehålla:

Fortsatta träffar i Bloggdala, kanske till och med IRL, vad säger ni om det Asta, Ergo Sum, Cattis, Sammelsurium, Kattugglan, Elina och Tråktanten?

Spänningsutmaningen har jag redan anmält mig till, boktolva ska jag nog ge mig på, en kaosutmaningslista behöver jag hitta. Blir det en Tre på tre så ska jag vara med, men bara med en trio. Och jag hoppas att Lyran kör en Jorden runt resa igen, som hon gjorde 2013.

Har ni förslag på andra utmaningar som ni tror skulle passa mig, så tipsa mig!

Hur tänker du själv ditt bokår?

fantasy-bookshelf

21 thoughts on “Mina bokår 2014 och 2015!

  1. Det är roligt när man kan bredda sin läsning men ändå känna sig inom comfort zone. Att hitta nya favoriter är också en fördel med utmaningar. Men ibland kan de kännas lite krävande också… 😉

  2. Jag är HELT fascinerad av människor som läser så där mycket. Så jäkla imponerad. Har förstått att du har kapacitet, Catharina och Therese från Bloggdala läser ju oxå vansinnigt mkt. Själv är jag nöjd om jag hinner två böcker/ månad. Bloggdalas val och en egen.
    Ändå är jag, om jag säger det själv, en hyfsat van läsare men så där att jag skulle kunna klippa en bok om dagen eller en varannan dag flera ggr i rad nä det varken hinner eller mäktar jag med.
    Jag vill JÄTTE gärna träffas. Tyvärr har jag redan innan noterat att Cypernresan vi ska på infaller under Bokmässan.
    Typiskt, annars hade det varit perfekt!
    Hoppas att du… och ni andra… vill ta ett annat datum så jag kan vara med
    Kram

  3. Glömde att svara kring mitt läsår.
    Trivs fortfarande i Bloggdalas bokcirkel så den hoppas jag kommer fortsätta och kanske rent av utvecklas. Vi borde finna sätt att diskutera böckerna lite vidare än bara recensioner.
    I övrigt väntar jag på att mina favoritförfattare ska komma med nytt.
    Marian Keyes, Roslund-Hellström, Jonathan Tropper osv.
    Har du börjat läsa ”Låt vargarna komma” ännu?
    KRam en gång till.

  4. Jaaaaa – jag vill också träffas!!! Har dessutom ett gästrum med plats för övernattande gäster!! Så då bestämmer vi det! Att vi ses!

    Och så är jag väldigt imponerad av dit strukturerade sätt att läsa! Fantastiskt! Jag läser en hel del jag med, men VÄLDIGT mycket är facklitteratur kring pedagogik, retorik, ledarskap medmera. Och otroliga mängder ungdomslitteratur på svenska och engelska. Fröken måst ju kunna rekommendera sina studenter lite själslig spis ;))

    Hoppas du har en bra helg! Kram

  5. Tack för du har kikat in när jag har varit på tur! Är hemma igen och har ny blogg. Länkar till den gamla och har samma domän men kände för att förnya mig.

  6. Wow säger jag bara om ditt läsande. Sedan så får jag mig en tankeställare och tänker efter hur många böcker jag läste under 1014. Inte en aning, något att börja tänka på eller … Har läst mycket andligt som jag tycker om att läsa om + andra böcker för att lätta på saker som jag ska suga länge på. Det bästa jag vet är att hamna över någon (typ du) som har en läslista som jag kan titta i. Gillar att vidga mitt läsande och varva in nya saker i min livsryggsäck. Har som du en hög böcker som väntar på att bli lästa. Har även fått ett presentkort på 500 kronor för att köpa nya böcker. Men vilka jag ska välja … det är det som är det svåraste *ler* / kram
    http://spanaren55.bloggplatsen.se

  7. Inte en enda av de böcker Du räknat upp har jag läst, Du läser mer strukturerat 🙂 mer ordning å reda på Dig 🙂
    Jag tänker faktiskt tvärtom, Du skrev att faktaböcker var lättare att läsa, för mig är t ex Nora Roberts ren avkoppling, nöje för stunden men minns typ ingenting efteråt 😉 Jo jag minns om jag börjar läsa om boken. Camilla Läckberg är nästan lika samma, lättläst å avkopplande 🙂

  8. God morgon Freja…ja du känner ju mig när det gäller böcker, men har ju på G som jag skall börja att läsa sen är det semestern men så är jag 🙂 önskar dig en skön söndag kram

    evas blogg

  9. Làter kul med alla olika utmaningar! Själv är jag dàlig pà att läsa nya författare eller böcker som inte ligger inom min ”comfort zone”..

  10. Jag läst enbart en bok under 2014 , det blev aldrig så att jag fick ro att läsa fler böcker . Men den jag läste var grymt bra ”Davidsstjärnor av Kristina Ohlsson”. Rekommenderas starkt men börjar gärna med först boken ”Askungar”.

  11. Roligt att läsa om andras läsår. Väldigt så många läsutmaningar du klarat av att ge dig in på … funderar på en och annan, men är rädd att göra läsandet till ett tvång – det ska ju vara roligt 🙂 väntar något år till kanske!

  12. Jag läste mycket mera böcker förr, nu tar datorn bort mycket av fritiden. Lyssnar ju på en bok när jag ska sova, men jag somnar oftast ifrån den efter 5 minuter så en bok räcker länge för mig =)

  13. Blir nästan svettig av att ta del av allt du läser. Själv ska jag borra djupt i julklappsboken Norrland av Po Tidholm. Jag vill bland annat försöka förstå varför den här landsändan fortfarande bara duger som råvarukoloni.

  14. Helt otroligt vad du ändå har klarat av att läsa. Tur att det funkar för dig!
    Den där fantasy tavlan skulle jag gärna vilja ha som affisch eller tavla på min vägg här. Helt underbar är den.

Kommentera

