Bloggdala / Bloggtips / Bokrecension / Feminism / Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi

Än klappar hjärtan, långa titlar, sommarens mest spännande och min helg…

Så här i augustis sista andetag tar jag i från tårna med ett maxat inlägg! Min helg vill Marit att jag visar och den var en blandning av vila och det här:

IMGP9707 IMGP9708 IMGP9709 IMGP9710 IMGP9715Jag har, för första gången i mitt liv, stått och kampanjat för ett politiskt parti! Gissa vilket…. Jag som inte ens besökt en valstuga förr, stod nu i tre timmar i en själv… Fast då använder jag ordet ”valstuga” väldigt frikostigt… Eftersom vi inte har någon kampanjkassa att plocka pengar för är allt väldigt lågbudget… Vi som aktiverar oss skramlar in pengar och lägger ut själva. Medan de andra stugorna står där hela tiden så sätter vi upp ett billigt partytält några timmar varje lördag. Några av oss har spraymålat det mer F!igt, någon har skänkt stolar som målats, någon hade ett litet bord vi kunde använda och någon hade en presenning vi kunde ta. Jag har bidragit med godis, rosa duk, ljuslyktor och korgar. Barnen har lånat ut sina sacosäckar som jag fixade när de hade en savann, som med hjälp av tygval och öron, svans kan sägas vara en leopard, en giraff och en zebra, och min pappa har ovetandes fått bidra med massor av trasmattor…

Jag lyckades dessutom rota fram en cd-spelare som går på batteri, så vi kunde spela F!s valskiva hela tiden. Jag hade även med fyra betongstenar från vår stensamling, vilket var ett lyckokast, eftersom vi kunde förankra tältet med hjälp av dem. Tältet visade sig vara ett äkta partytält, det stod inte särskilt stilla överhuvudtaget, men tack vare stenarna kunde det inte ge sig iväg så långt i alla fall,,, Det var rätt mysigt faktiskt! Den enda oron inför kommande lördagar var att vi fick veta att SD egentligen skulle ha sin valstuga direkt bredvid oss. De var inte på plats än, men jag tycker det känns lite obehagligt att stå alldeles intill dem om det blir så de kommande lördagarna. När vi var klara stuvade vi in hela härligheten i vår bil Sonja, där det får vara till nästa helg!

Andras helg kan du se HÄR!

Väldigt sent slänger jag mig på Lyrans tematrio för veckan:

”Berätta om tre böcker med lång titel, bra eller dåliga eller sådana du vill läsa. Var gränsen går för lång är ganska flytande och upp till er att avgöra.”

Jag kollar i min excelfil över mina böcker och hittar de här:

1. ”Och till min brorson Albert lämnar jag den ö jag vann av Fatty Hagan på poker” av David Forrest. Jag vill minnas att jag tyckte den här var rätt kul, men inte så pass att den stannat kvar i mitt minne i alla fall,,,

2. ”Fanny eller Den sanna berättelsen om Fanny Hackabout-Jones öden och äventyr” av Erica Jong. Erica Jong tog upp boken ”Fanny Hill” och skrev om den ur Fannys synvinkel, och gjorde henne till en stark och självständig kvinna, det gillade jag.

3. ”Tre kan bevara en hemlighet om två av dem är döda…” av Nelson DeMilles. Just den här minns jag inget särskilt om, men jag vet att jag gillade Nelson Demills böcker, de var välskrivna thrillers, kanske skulle kolla in om det finns några jag ännu inte läst…

Vad andra hittat för böcker kan du se HÄR!

Annikas Bokbloggsjerka vill den här helgen ha svar på det här:

”Vad har du läst för spännande böcker i sommar?”

En verklig utmaning för mig… Jag har dels läst mindre än jag brukar och dels rensar jag bland mina hyllvärmare. Och eftersom de böcker som är spännande, både i form av deckare/thrillers och i form av intresanta berättelser, de hinner sällan bli hyllvärmare… Men ibland händer det att någon bok inte blivit vald att läsa utan blivit stående, och när jag läser den inser jag att det var fel att inte valt den tidigare, eftersom den är riktigt bra. Så jag kollar bland mina recensioner för att se om det är några sådana som blivit lästa i sommar. 

Då hittar jag ”Våld – en historia om kärlek” av Joyce Carol Oates. Den blev stående i hyllan för att jag faktiskt inte gillar Oates, men den här visade sig vara ett undantag, jag gillade den! Jag hittar oxå ”Liten handbok i konsten att bli lesbisk” av Mian Lodalen och Matilda Tudor, senaste boken i Bloggdala bokcirkel, som var en spännande bok på sitt sätt. Nu har dottern övertagit den, det ger många intressanta diskussioner, spännande det oxå! Så hittar jag ”Kungamordet” av Hanne Vibeke Holst, en riktig nagelbitare vid flera tillfällen i boken, helt galet att jag låtit den stå och samla dam så länge. Och tillsist hittar jag ”Innan jag somnar” av S J Watson, en nyinköpt bok som utlovade spänning, och som därför inte hann bli hyllvärmare. Som tur var levde den upp till löftet!

Den här jerkan är det oxå en utlottning av fina bokaskar från Nillas Handelsbod, och om turen är på min sida vill jag ha den HÄR asken. Den skulle passa in perfekt bland drakarna i vår hall, och kanske äntligen få dottern att hålla eda på sina nycklar…

Vilka spännande böcker andra läst i sommar kan du se HÄR!

Så där ja! Jag kan äntligen lyfta ner en katt från mitt knä och resa mig upp från mitt stora arbetsbord i biblioteket i min egna lilla gröna stuga i Bloggdala! Det är dags att ta en tur till torget för att sitta med de andra bloggdalaborna för att diskutera den senaste boken i vår bokcirkel. Skönt väder, ljummet, men ingen stark sol, så jag kastar bara på mig en sjal över mitt linne och kjol och travar barfota iväg till fontänen för att diskutera:

Än klappar hjärtan av Helena von Zweigberg

Än klappar hjärtan

Jag har läst både Zweigbergs deckare (om fängelseprästen Ingrid) och relationsromaner (om Mats och Anna) tidigare, så jag var splittrad inför den här boken. Jag gillar deckarna, jag tyckte den första om Mats och Anna var trovärdig, men den var inte kul att läsa, det var en tung stämning över den. Den andra boken om Mats och Anna tyckte jag inte alls om… Så, vad skulle jag tycka om den här? Jag vet faktiskt inte vad jag tycker. Den är välskriven, kanske till och med trovärdig, men väldigt intetsägande.

Den griper inte tag i mig alls. Ett tecken på att jag inte gillar den är att jag retar mig på småsaker. Som vad de tre systrarna heter… De heter Astrid, Sandra och Lena. Ingen döper sina barn till så olika namn! Kolla på nästan alla barnskaror i er bekantskapskrets, de har namn som på något sätt har en samhörighet. Men i mina tankar så har en Astrid systrar som heter Birgitta, Ingela eller Kristina. En Sandra har systrar som heter Mimmi, Tina och Sofie. En Lena har systrar som heter Eva, Mia och Åsa…

Att jag sitter och tänker på så sätt talar om för mig att jag inte blir betagen av den här boken. En bok som handlar om en kvinna som mitt i karriären drabbas av cancer och dör, och jag gråter inte en enda gång i hela boken? Nix, då har författaren misslyckats, katastrofalt! Så även om det var en helt OK läsupplevelse så ger den mig ingenting. En enda lång transportsträcka, där den enda som är av ett uns intresse är Lena. Det känns skönt att Sandra tar i tu med sitt liv, men Astrid är bara sorglig…

Och nu, när jag tittar på boken för att skriva om den, så är det enda jag tänker ”ÄR det Linda Skugge som är på omslaget?”…

Nu lutar jag mig tillbaka och lyssnar på Asta, Ergo Sum, Kattugglan, Sammelsurium och Cattis för att höra vad de tycker om boken!

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvärmare, nej.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, ja.

Så avslutar jag med en sista bild från min helg, utöver att stå på torget har mycket av min tid spenderats så här, tankande av ren energi!

IMGP9726

 

 

 

 

35 tankar om “Än klappar hjärtan, långa titlar, sommarens mest spännande och min helg…

  1. Da antar jeg at F! betyr Feministisk Initiativ eller er jeg på viddene?
    Flott at du orker .)
    Og godt å komme hjem til myke pelser og murrende lyder.
    Jeg håper det ikke sliter deg ut.
    Ha en fin kveld .)

    Gilla

  2. *ler* Heja dej! Vad underbart att du faktiskt orkar kampanja! Det är energikrävande det. Men du: F! Har ju pengar centralt, borde inte ni ute i landet också kunna få del av de pengarna? Det är så vi andra partier gör..

    F!:s skiva lyssnar jag gärna på, socialdemokratisk feminist somjag är 😉

    Boken ja… *ler* När jag läser vad du tänkte om namnen inser jag att jag också retade mig på det. För jag krockade ideligen i huvudet när jag skulle ”se” systrarna framför mig – jag fick inte ihop dem åldersmässigt.. Jag tyckte nog bättre om den än vad du tyckte. För jag tyckte att vissa små saker var så spot on. Som det där om att man tycker att ngns omsorger är kvävande eller att man som barn ibland kan känna sig osäker på vad föräldern egentligen vill.. Men jag grät inte heller. Alls.

    Många kramar. Och jag finns här ute. Trots att jag inte syns nu på ett tag!

    Gilla

  3. Vilket engagemang! NI har väl hur mycket som helst att göra nu i valspurten. Älskar eldsjälar som lägger ner hela sig själv i sin uppgift. Så är det ofta i idrotten och det verkar vara samma här. Lycka Till!

    Gilla

  4. Har inte läst en enda av böckerna du lyckades läsa under sommaren. Bra gjort!

    Ditt engagemang i Fi är beundransvärt. Om man gillar partiet så uppskattar man säkert dina ansträngningar till ”mys-pys”-stämning. För det ser faktiskt mysigt ute där i ditt tält.
    Kan dock tycka att ni ”på vischan” också borde ha fått valstugor. Här i 08 finns det nämligen inga tält för Fi utan riktiga valstugor. Att en av dem förstördes vid Sergels Torg är däremot en helt annan sak.

    Gilla

    • Vi ställer inte upp lokalt utan kampanjar bara för Riksdagen, och F! har ont om pengar, trots att både Benny Anderrson och Özz Nueyen varit givmilda. F! får bekosta både att trycka sina valsedkar själv och sen måste vi se till att få ut den till alla vallokaler själva oxå, så mycket av pengarna och kraften går åt till det…

      Gilla

  5. Du gör det väldigt bra som engagerar dig politiskt. Vi satt och diskuterade det i går kväll med goda vänner där maken är väldigt engagerad men som inte kunde förstå att inte fler bryr sig.

    Gilla

  6. Visste ju vad du skulle kampanja för =) Förstår att din helg känts meningsfull och smarta lösningar vid låg budget =) Härligt kvällsmys med kära ”hårbollar” ♥ Ha en bästa vecka, kram

    Gilla

  7. Härligt inlägg! Coolt med ditt politiska engagemang! Jag har inte läst några av de böcker du tipsar om faktiskt, ska kolla lite noggrannare på dem dock. Och så måste jag säga att Jösses vilken stilig katt du har!

    Gilla

  8. Okej, här tyckte vi inte så likt då.
    Ändå är jag lite lättad. Jag tänkte när Elina valde denna bok på dej, att den handlade delvis om död och sorg och jag vet att du velat undvika det. Men då berörde den dej ändå inte så som den berörde mej.
    Valtider ja. Akta dej för att köra in i kaklet bara. Kram

    Gilla

  9. Härligt men valkampanjande! Här har inte F! heller någon permanent valstuga. Trots närheten till Stockholm. Dessutom räknas vi knte riktigt, härom helgen skulle Någon från F! Komma och tala på torget, denna någon blev sjuk men ingen annan sattes in och de lokala F!-representanterna och volontärerna blev inte ens meddelade… Rätt illa egentligen. Men folk är intresserande enligt svågern som kampanjar och det är kul att höra!

    Boken. Tänk att man kan tycka så olika. Jag stör mig inte alls på namnen. Tycker de passar ihop i den mening att alla tre har två stavelser… Att sen min farmor heter Astrid och jag ser en 80+-are framför mig är en helt annan sak.
    Har inte läst nått annat av Zweigbergk innan, kanske är det därför jag föll för hennes berättarstil?

    Gilla

  10. Erica Jongs bok blev jag genast nyfiken på 🙂 Och så måste jag säga att det känns lite skönt att hitta någon annan som inte gillar Oates, annars har jag känt mig rätt så ensam om det.

    Gilla

  11. Det var väl trevligt med något nytt. Själv kampanjar jag inte för då är det ingen hemlis vad jag röstar på. Själv har jag börjat med Fridegårds böcker om igen.

    Gilla

  12. Intressant med Oates. Jag har läst något för länge sen av henne men minns inte vad. Har inte varit så särskild sugen på att läsa mer samtidigt som jag ibland kan få för mig att jag kanske skulle göra det. Blir lite nyfiken på boken du nämner. Kanske skulle testa den vid tillfälle… 😉

    Gilla

  13. Gud vad roligt att stå och kampanja för F! !! Tråkigt att de inte har någon egen budget men det känns ändå lite betryggande att många engagerar sig så att de får en kampanj ändå!

    Kramar

    Gilla

  14. Hej! Jag är ju urusel på att kommentera andras bloggar. En massa skäl till det som mest har att göra med bristen på tid och energi. Och som också leder till att jag inte hinner läsa andras bloggar. Epic fail i bloggosfären, alltså.
    MEN. Det var väldigt roligt att läsa dina tankar om ”Än klappar hjärtan”. Jag tyckte precis som du. Och jag hade förväntningar på en bra bok. Orkade inte igenom den, trots goda föresatser.
    Trevlig helg, Freja! Vi hörs!

    Gilla

  15. Pingback: Gilla Årskrönika 2014 del 2 | Freja funderar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.