Barn / Bloggdala / Bokrecension / Feminism / Fotoutmaning / Inredning / Litteraturnörderi / Trädgård

Helg, franska böcker och Bloggdala bokcirkel diskuterar Liten handbok i konsten att bli lesbisk

Söndag kväll, en avslappnad helg, där jag ändå orkat göra lite praktiska saker här hemma, och känt mig rätt OK. Marit frågar hur min helg varit, och den har varit så här:

IMGP7085Jag har lyssnat på man och dotter som i två dagar jobbat med att röja på hennes rum. Plocka fram alla prylar ur skåpen och sortera dem i vad som ska vara kvar på rummet, vad som ska packas undan och sparas, vad som kan skänkas/säljas och vad som ska slängas. Det tar dem 4 ggr så lång tid som det skulle tagit mig, men jag njuter av att de gör det och passar själv på att göra annat. Som att gå ut i trädgården:IMGP7086Hälsar på flamingon och krokodilen och kollar att fontänen fungerar bra… Tar en promenad runt kvarteret och tittar på saker jag inte sett tidigare:IMGP7087Som den här gigantiska stenen som ligger precis där jag gått hela våren och jag har inte sett den! Att jag ser den nu tar jag som ett tecken på tillfrisknande!IMGP7091Och sen jag gick just den här rundan senast har nya blommor slagit ut, just de här har jag inte sett förut…

Andras helg kan du se HÄR!

Alldeles för sent, igen, har jag tagit mig för att fundera på Lyrans tematrio!

”Berätta om tre bra franska romaner!”

Samma tematrio var jag med på i fjol och rabblade då upp ett antal författare som jag läst:

”När jag var ung läste jag förstås ”Greven av Monte Christo” och ”De tre musketörerna” av Alexandre Dumas den äldre. Jag vet att jag läst ”Madame Bovary” av Gustave Flaubert, ”Ringaren i Notre Dame” av Victor Hugo och ”Fettpärlan” av Guy de Maupassant. Jag läste oxå en hel del av Jules Verne, som ”Till jordens medelpunkt”, ”En världsomsegling under havet” och, förstås, ”Jorden runt på 80 dagar”.

Dels är det här så länge sedan (alla de ovan nämnda läste jag innan 15 års ålder) att jag knappt minns dem, och dels skulle det ju vara kul om jag läst några mer samtida franska författare…”

Sen gick jag vidare till att rekommendera till exempel Regine Deforges, vars böcker jag mindes som bra plus att jag hade två av henne i att läsa högen. Sen läste jag dem nu i våras, och de var inte alls bra… Så den här gången ska jag försöka hålla mig till litteratur jag åtminstone läst i nutid, även om de inte är samtida…

1. ”Det andra könet” av Simone de Beauvoir, den läste jag äntligen i våras och tyckte den var fantastiskt intressant och matnyttig!

2. ”Hej lättja!” av Corinne Maier, som handlar om hur du klarar dig i arbetslivet med minsta möjliga ansträngning… Nu kunde jag de mesta av hennes tips sen tidigare, och en del av dem passade inte alls mig, men den är ju ändå fransk..

3. Sen ville jag föreslå en serietecknare, precis som jag gjorde i fjol (Claire Bretcher), men de serier jag gillar på franska har nästan alla belgiska upphovsmän (som Gaston och Lucky Luke). Men Spirou har åtminstone fransk-belgiskt ursprung, och tecknades och skrevs av flera olika personer. Spirous storhet för mig ligger i att där dök det, för mig, ultimata husdjuret upp. Och, nej, det är inte den ganska elaka ekorren Spip, utan det är den fantastiska varelsen Marsupilami! Hur cool som helst!

Andras, kanske mer samtida, tips kan du läsa HÄR!

Det är dags att träffa de andra kvinnorna i Bloggdala, en by som gjord för den som tänker sig att bli lesbisk. Inte en man så långt ögat kan nå (förutom några från djurriket då…), ingen som bresar med benen när vi träffas på torget (eller, vi gör ju det, en del av oss kvinnor, vi är inte rädda för att ta plats), inga män som mansplainar sånt som vi redan vet, eller som lägger sig i och säger att det inte går, eller är opraktiskt, när vi fixar och donar med våra hem, eller som säger ”jag gör det” och med det menar att de ska göra det om nått år – kanske…

Jag lämnar mina katter i den lilla trädgården, där de roar sig med att äta gräs och irritera sig på den retsamma skatfamiljen som flyttat in, och tar mig, i lugn och ro, utan att behöva höra någons catcall efter mig, till torget för att träffa de andra. Lite pirrig är jag allt, är det någon av dem som efter att ha läst boken tänkt sig att testa råden mer handfast? Och hur tänker jag själv? Ja, det får ni höra när det är min tur att berätta vad jag tycker om

Liten handbok i konsten att bli lesbisk av Mian Lodalen och Matilda Tudor

Liten handbok i konsten att bli lesbisk

Jag börjar med att säga att det här var på tiden. Att den här boken kom. En tanke jag lekt med åtminstone de tio senaste åren. Jag lever i ett lyckligt förhållande med en man, men jag tänker att om det skulle ta slut av någon anledning så skulle jag ALDRIG mer utsätta mig för att leva med en man igen. ALDRIG!

På ett tidigare jobb hade jag en härlig kvinnlig kollega, som jag i teorin kunnat vara mamma åt, men vi klickade bra. Vi hade vilda diskussioner med andra kollegor om homosexuellas rätt till adoption och till att få barn. Där vi, förstås, var för och i stort sett alla andra (mestadels äldre manliga officerare) helt emot. I ett försök att dra det till sin spets började vi säga att hon och jag skulle skaffa barn tillsammans. Missunnade de oss det och skulle den som inte födde barnet alltså inte kunna bli likvärdig förälder via en adoption? Det var ett snilledrag att göra diskussionen så personlig, för efter det blev det mer nyanserat och mindre kategoriskt. Hon och jag brukade dessutom roa oss med att prata om hur vi skulle leva och bo, så den här idén har, som sagt, funnits med mig ett tag.

Och den här boken bara förstärker min känsla. Bättre ekonomi, mindre risk för våld inom relationen och färre trakasserier från män på grund av att jag är kvinna. Å andra sidan lär jag bli trakasserad av den helt sjuka anledningen, att jag är homosexuell… Jag trotsar en hel del normer i mitt liv, och får höra en del av den anledningen, men då handlar det mest om att folk skakar på huvudet och ler och säger att jag är ”speciell”, i meningen att jag är lite knäpp som inte gör ”som alla andra”. Att utmana en så stark norm som heteronormen, och dessutom göra det som lesbisk, vilket dessutom utmanar patriarkatet (kvinnor som klarar sig utan män är farliga!), det är ju att spela  en helt annan liga. Är jag beredd på det?

Sen tänker jag att det skulle vara så skönt att vara öppet lesbisk och på så sätt slippa förhålla mig till vad män anser om mig och mitt utseende. Genom åren har jag fått min del av ovälkomna kommentarer, förklädda som ”komplimanger”, och en hel del män har tagit sig friheter med min kropp på olika sätt. Sånt kommer jag att slippa, enligt den här boken. Men det är förstås under förutsättningarna att jag slutar odla min feminina sida och att det är allmänt känt att jag är lesbisk. Jag är ändå inte säker på att alla män avskräcks av det, tyvärr.

Dessutom är jag ju osynlig numer, så den friheten har jag redan. Jag är förbi barnafödande ålder, och även om jag inte hamnat i klimakteriet än (fast jag gärna skulle slippa mensen, när tusan ska jag göra det?), och de senaste åren har män helt slutat se mig som kvinna. Det blir nog ett helt eget inlägg om det, men på ett sätt är det verkligen skönt, på andra sätt kan det göra mig galen. Så just den biten, att jag skulle slippa mäns uppmärksamhet, den är liksom redan avklarad. Däremot utlovar den här boken, att inom den lesbiska sfären spelar min ålder roll på rakt motsatt sätt, jag skulle bli mer eftertraktad ju äldre jag blev. Är jag beredd på det?

Boken innehåller även praktisk handledning i sex, och det här kan väl vara en stötesten för många. Jag tänker att det här spelar ingen roll alls för mig. Jag kan ångra att jag aldrig var med en tjej innan jag träffade en man, men då var jag så skolad i patriarkat och heteronormen att jag inte ens tänkte tanken. Sex för mig är så mycket mer än att en penis penetrerar mig, den delen har alltid tråkat ut mig… Så, kropp mot kropp är det viktiga, inte formen på kroppen, jag tänker mig att en kvinnokropp är lenare och mjukare och kanske dessutom luktar godare, vilka fördomar jag har! Första gången jag hade sex med en man kändes det ovant och lite underligt, så är det säkert första gången med en kvinna med, men sen blir det naturligt.

Boken som sådan är otroligt lättläst, jag tror det var Ergo som på fejjan skrev att det var som att läsa en veckotidning. Precis så är det! Med olika artiklar, intervjuer, lite roligare inlägg, en serieteckning som lättar upp, utdrag ur böcker, gör-det-själv-strap-on (för den som ändå vill ha med penetreringen) blir den här boken en fröjd att läsa! Nu lånar jag den raskt vidare till min queera dotter så kanske hon får lite idéer om hur hon vill leva sitt liv! Fy tusan så skönt om hennes livskamrat blir en tjej, det skulle göra mitt mammahjärta lugnare…

Krossa patriarkatet och skrota heteronormen!

Så lutar jag mig tillbaka och väntar på att de andra ska berätta hur de upplevt böckerna, och nog ser jag på dem med lite mer utforskande blickar efter att ha läst den här… Vem av den skulle jag kunna tänka mig att ta steget med? Skulle det bli Asta, Ergo Sum, Sammelsurium, Cattis, Tråktanten, Köpenhamnsmorsan eller Kattugglan? Och vem av dem kan tänka sig att spana in mig? Plötsligt blev det lite mer sexig stämning här på torget, kanske barnförbjudet…

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvärmare, nej.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, ja.

Som du kanske märkt har jag ändrat min header lite. Jag har lagt in ett antal bilder som betyder nått för mig, bilder på katter, barn, döskallar, tatueringar, björkar, graffiti och mig själv, som ska slumpas fram så du får en ny bild emellan åt när du kommer in här. Funkar det? Bu eller Bä? Snyggt eller rörigt? Ha kvar eller ändra? Är det någon bild särskilt du ogillar/gillar? Feedback mottages tacksamt!

Annonser

35 thoughts on “Helg, franska böcker och Bloggdala bokcirkel diskuterar Liten handbok i konsten att bli lesbisk

1. Så smart av dig att låta mannen och dottern sköta nå’t så tråkigt som rensning, speciellt om det var soligt och varmt ute.
    Å visst upptäcker man nya saker varje dag, trots att man gått samma väg hundratals gånger.
    Vad gäller handboken är jag väldigt kluven. Jag menar om det finns en liknande handbok för gay killar så köper jag den, annars inte. Då är det bara en förnedring av och en pekpinne för lesbiska kvinnor.

• Jag fattar inte?! På riktigt så förstår jag inte, varför skulle det vara en förnedring och en pekpinne för lesbiska kvinnor?

• För det första; Boken riktas till heterosexuella kvinnor som funderar på om de verkligen är helt heterosexuella, eller om de faktiskt skulle ha det bra eller bättre i en lesbisk relation, så jag förstår inte hur den kan förnedra eller vara en pekpinne för lesbiska kvinnor på något sätt. För det andra; Om det för varje fackbok som skrivs måste ges ut en motsvarande för en annan grupp så skulle bokutgivning bli väldigt svår. Om någon skriver en bok om hur blonda hår ska hanteras, får den så inte ges ut om det inte finns liknande böcker för alla motsvarande hårtyper i världen?

2. Så bra att Din man & dotter fixar rensning i rummet utan Din inblandning och Du i stället kunde gå ut och se sådant Du ej sett på länge… Gillar Dina flamingos, jag vill oxå ha ett par. Om boken har jag ingen åsikt.

3. 🙂 Du å jag Ingrid. Vi kanske hade blivit ett utmärkt par. Olika men lika.
    Vi tyckte nog ungefär likadant, och trots att jag alltid sett mej som öppen och fritänkande var boken en liten putt i baken framåt mot en tanke som funnits innan men som kändes mer… lockande och tänkbar. Kram

4. Jeg som ikke så at du hadde endret toppen en gang.
    Greit slik også 🙂
    Fortsett å friskne til 🙂

5. Jag skulle behöva lära mig lite mer om lättja… eller iaf att det räcker med ”good enough”. Undrar om du rekommenderar boken, är den värd en omväg till bibblan?

• Boken var rolig, lätt och intressant att läsa, men lite ojämn och inte riktigt tydlig med sitt syfte. Jag tycker den är värd att låna i alla fall!

6. *skrattar* Underbart Freja!!! Underbart att du faktiskt upptäckt saker och ting på din promenadväg, underbart att du gjort lite saker i helgen och jättekul att du hunnit och orkat läsa ut boken! Allt detta tyder på att du kanske skulle kunna börja må lite bättre! Yaaaaaay! Och din header är fin – det är kul!

Nu till boken. Jag log stort åt det du och din kollega gjorde – så har jag också alltid reagerat, tagit ner samtalen på jorden och satt mig själv i en viss situation. Och jag håller med dig i det att jag förmodligen är ett resultat av en normativ uppväxt – i allra högsta grad – och att det därför bidrog till att jag lever med en man. Men vi skiljer oss lite. För om jag inte skulle levt med min man – skulle jag faktiskt valt att leva helt ensam. Jag vill inte leva med en kvinna. Och inte med en ny man.

Och jag tycker att det var intressant det du skriver om att bli osynlig. Kanske är det därför jag faktiskt tycker om att bli äldre? För att det då blir mer ”legitimt” att säga/göra precis som man vill? För att man är avsexualiserad? Nu har ju jag ALLTID gjort som jag velat och fått höra att jag inte är riktigt riktig, men jag har ju aldrig heller sett mig som en sexuell varelse. Jag är helt enkelt för asexuell. Fysisk har jag däremot alltid varit. Både mot/med män och kvinnor. Kramar och pussar. Och medveten om orättvisan i att födas som kvinna i ett patriarkat har jag alltid varit.. Men jag håller med – bra att boken skrivit!

Kram

7. Har faktiskt en Claire Bretcher ( De frustrerade ) i bokhyllan men det är åratal sen jag tittade i den.
    Den där boken är jag lite skeptisk till, tycker att den är okej om man tolkar den som satir över manssamhället eller om det handlar om en handbok för folk som är lesbiska så är det okej. Dock har jag inte läst den.
    Men om det nu är så att författarna verkligen menar att man kan byta sexuell läggning så befinner dom sig på verkligt grumliga vatten.
    Vi kan se det historiskt, dom som varit för dom homosexuellas rättigheter har alltid hävdat att sin sexuella läggning styr man inte över själv, oavsett om man är bi homo eller hetero. Det har varit den infallsvinkel man använt hela tiden för att tillvarata människors rätt till sin egen sexuallitet.
    Däremot konservativa krafter som styrt lagar och religion har sett det tvärt om. Kyrkan har försökt ”bota” homosexuallitet med förbön eftersom man ansåg att det var synd eller kom från djävulen. läkare har försökt ”bota” det med elchocker och annat ännu långt in i modern tid. Det har också ansetts som ett brott och varit straffbelagt, vilket varit en tydlig signal till dom homosexuella att byt läggning.
    Tar vi det här på allvar så kommer det inte att dröja innan någon dyker upp och säger titta vad var det vi sa och ger ut den första moderna boken om hur man byter åt andra hållet, alltså från homo till hetero. Naturligtvis med bibelläsning kärnfamiljer samt annat gammal skräp och var fan har vi hamnat då?
    Själv lever jag i tron att min egen sexuella läggning kan jag inte påverka åt något håll. Den tanken som jag anser är den riktiga och med tanke på hur långt vi trots allt kommit vägrar jag släppa den
    Börjar folk på allvar tro att vi kan byta sexuell läggning har vi påbörjat den moraliska resan tillbaks till 1800-talet..

• Nej, de inleder boken med att det inte handlar om att byta sexuell läggning, snarare att utforska en du redan har men inte riktigt vågat leva ut. Boken är alltså till för dem som vill, inte för de som känner att de måste…

8. Åh vad det skulle ha kliat i fingrarna på mig att ”hjälpa till” eller rättare sagt ta över när de höll på i dotterns rum. Starkt gjort av dig att låta dem hållas. Och underbart att du piggar på dig och upptäcker nya saker. På tal om krokodiler så träffade vi på några i förrgår, stod ca två meter från en livs levande krokodil, utan något stängsel…. Lite småläskigt!

9. Så härligt att du känner att du ”kommer tbax” så sakteliga. Det ska nog bli bra även om det tar tid.
    Fina foton.
    ha de Fia

10. Claire Bretcher! Bra att du påminde mig om henne, tyckte mycket om hennes seriealbum när de kom o tror att ett par står kvar i någon hylla 🙂

• Oja, så är det här med, men dottern behöver hjälp att reda ut i röran. Sen får hon städa själv, men någon måste ge henne strukturerna.

11. Vad duktiga dom var som rensade så ordentligt. Det bästa sättet att rensa snabbt och effektivt är att inte titta så noga. Det som man inte minns att man har i gömmorna kan lika gärna förbli bortglömda. Så var vi tvungna att göra när vi skulle tömma huset och flytta till Spanien. Annars hade vi nog inte varit klara ännu… 😉

12. Hade gärna hoppat in i bilden och hjälpt dem att rensa där i rummet, är lite av en pedant och organisatör, gillar att sortera och skapa ordning. Men det är skönt att vara ute i det gröna och upptäcka saker också 🙂

13. Självklart ska mannen och dottern få jobba ostört, det är deras tid och deras samvaro – så klokt av dig att låta dem få den tiden! Håller tummarna för att dina nya intryck är tecken på bättring!

14. Skönt när man kommer så långt att det är ok att andra gör 🙂 Och att upptäcka saker som (antagligen?) alltid funnits där är lite coolt, skrämmande men coolt 😉
    Den där boken (Liten handbok …) dyker upp lite här och var, som om den vill mig något. Men jag måste inte alltid vilja det andra (annat ;)) vill… så vi får väl se. Det är spännande att läsa vad andra tycker och så småningom blir jag väl nyfiken på vad jag själv skulle tycka!
    Får ta och spana in det här Bloggdala 😉

15. Vad glad jag blir när jag läser att du är på *bättrings* väg thjoho sen är det väl mysigt att far o dotter får pilla o fixa i rummet som dom vill 🙂 o du gör det du vill önskar dig en skön kväll kram

16. Jag måste nog läsa ”Hej lättja” för att få balans i mitt arbete, jag har alltid gått in i 100 knyck för att fixa allt, har säkert flera arbetskamrater som läst boken och glatt sett mig göra mitt och andras arbeten…Här ska bli ändring =) kram

17. Härligt att få fyra gånger så mycket tid för sig själv, när de gjorde rensningen.
    Låter som ett tillfrisknande när du ser sådana saker, härligt att läsa det också 🙂

18. Ping: På rad och bokcirkelenkät | Freja funderar