Barn / Bokrecension / Feminism / Fotoutmaning / hyllvärmare

Människoskapelser som sjunger och Våld – en historia om kärlek

Jag kollade inte på Ernst igår, vilket kanske var bäst för min sinnesfrid. Mannen installerade istället Netflix på vår TV, så nu kan jag kolla Orange is the new black från soffan – bara värmen försvinner så jag kan komma upp ur källaren…

Fredag betyder Fredagstema och Tema fredag. Fredagstema vill se Människoskapelser och Tema fredag vill se sång…

IMGP6667I natt, när jag skulle somna kom jag på att jag glömt ett av konstverken som ska upp på tavelväggen. Det här fatet av glas har barnens gudmor gjort, med porträtt i smält glas av mina barn, hennes gudbarn. Hon är själv inte nöjd med det tekniskt, så jag fick inte ge det till svärmor som planen var, men jag älskar den och kommer att hänga upp den på väggen. Jag älskar hur hon använt metalltråd för att symbolisera deras ständigt rufsiga kalufser, hur hon låter dem hålla varandra i hand, och hur hon säkerställt att dottern fick sin stil med eldsflammor på kjolen. Människoskapad och så charmigt lik mina ungar att mitt hjärta sjunger varje gång jag ser den! Frågan är bara hur jag ska få upp den på väggen på ett snyggt sätt…

Andras skapelser kan du se HÄR!

Andras sjungande bilder kan du se HÄR!

Dags för en recension

Våld – en historia om kärlek av Joyce Carol Oates

Våld

Jag har läst en del av Oates tidigare, men inte riktigt gillat henne. Dödgrävarens dotter är den senaste jag läste och den tyckte jag bara var tung, tragisk och tråkig, så därför har den här blivit liggande. Nu, när jag betar hyllvärmare, tog jag tag i den.

Den här tyckte jag var fantastisk bra. Otroligt sorglig och skrämmande, men fantastisk bra. Den beskriver verkligen många sidor av hur en våldtäktskultur upprätthålls, och hur offret, även för vidriga våldtäkter, kan skuldbeläggas på massor av olika sätt. Sen är det härligt att läsa en bok som ger hämnd, även om hämnden förstås inte gör det otäcka ogjort!

Åhh, jag kanske ska våga mig på någon mer Oates ändå, Dödgrävarens dotter var inte för mig, men hon kanske skrivit annat som passar mig bättre, som den här gjorde!

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

Så avslutar jag med en dagsfärsk bild från dagens promenad. Skatorna har gett sig av från vår tomt, men jag lyckades stöta på dem på morgonens promenad. Kameran med och rätt objektiv, men närmre än så här kom jag inte… Här syns i alla fall det jag älskar med skator, det svarta på dem som inte alls är svart utan metallicskimrande grönt, blått och lila. Så läckert!

IMGP6654

18 thoughts on “Människoskapelser som sjunger och Våld – en historia om kärlek

  1. Jag förstår att du älskar den glastavlan ♥ Jättefin =)
    Ska läsa den boken…..
    Visst är skator vackra ♥ undrar om det är ungar du fångat på bilden =) Ha en härlig helg! kram

  2. Gillar verkligen glasfatet. Jag skulle nog montera in det i en lådram med färgad bakgrund – då kommer fatet att framstå ännu mera. Barmens gudmor är verkligen duktig – bra att du behöll fatet.

  3. Läste Fallen av Oates och tyckte inte den var så bra. Då gillade jag Blondie mer : ) Och en väldigt fin bild på skatornas vackra fjäderskrud! Vi har fem stycken här nu som håller oss sällskap.

  4. Du skriver så fint om glasfatet med dina barn… det finns ju anordningar man hänger upp tallrikar med, fast de är inte de finaste.
    Jag gillade inte heller Dödgrävarens dotter, kan inte riktigt sätta fingret på varför, men den här boken har jag inte läst. Den verkar intressant…
    Ha en skön helg! Kram. 🙂

  5. Klart tavlan ska upp 🙂 Den symboliserar ju så¨ mycket kärlek 🙂
    Och Netflix … vad kan jag säga – jag är djupt nedträskad i Doctor Who. Ack, Netflix, vad gör du med min sommar …

  6. Underbar tavla!!!! Och klart den skall upp. Och du, vilka fina färger det blev på skatorna – mycket snyggt.

    Jag hade lite svårt för Oates också. Tills jag läste ”Vilda gröna ögon”!!! Egentligen är det en ungdomsbok, men ack vad bra den är!!! Hoppas att du kan läsa den!!!

    Ha en finfin lördag! Kram

  7. Åh, vilken härlig tavla, ibland blir det ju perfekt när det inte är perfekt.. Om du förstår vad jag menar :p

    Kram

  8. Vilken charmig glasfusing! Är fatet slumpat, dvs format, eller är det helt platt? Jag föreslår en tjock ram där det kan sättas i mitten. Gissar att det krävs ett vitt papper bakom så att barnen syns när de hamnar på väggen. Är det platt kan det sättas upp med vanliga spegelbeslag, men även då med ett papper bakom. (Eftersom jag just nu inte vet vad det är för färg på din vägg)

  9. Ping: Gilla, årets bästa böcker och återblick på julen. | Freja funderar

Kommentera

