#blogg100 / Feminism / Fotoutmaning / Resor

Trötta skapelser och viktig feministisk fråga…

#blogg100 inlägg 91

Idag har det varit effektiv shopping igen, kostym til sonen som går ut nian i år. Den här gången var även mannen med, men jag blir ändå supertrött. När vi kom hem gick man och son ut i trädgården medan jag tog itu med räkningarna. Inte det lättaste när hjärnan är mos, men jag tror jag fick ihop vår ekonomi även den här månaden. Trött, trött, nu testar jag att köra en kombo igen, med Fredagstema och Tema fredag!

Fredagstema är som vanligt:

”MÄNNISKOSKAPELSER
Så var det dags för FREDAGSTEMA – hoppas ni är många som hittar hit! Jag är själv lite förtjust i bl.a. annorlunda skyltfönsterdesign och kreativa skulpturer. Vad har du för förkärlekar inom skapelseområdet?
Jättemycket välkomna till Fredagstema!”

Tema fredag: Liknar

Så då visar jag den här bilden, en fontän i Södertälje. Skapad av människa, definitivt…

IMGP3136

…men vad liknar den? Jo, ett av naturens märkligaste fenomen:

IMGP4680

En geysir! Det här är Strokkur, den geysir som var mest aktiv när jag var på Island på 80-talet. Otroligt häftigt att det plötsligt kom fontänkaskader ur marken. Och även om jag visste att det skedde naturligt så stod jag där och undrade hur de löste det tekniskt, för det var så obegripligt att det bara kunde ske helt av sig själv… (bilden är en avfotografering av ett av mina kort, därav den något dåliga kvaliteten…)

Andras skapelser kan du se HÄR!

Andras foton som liknar kan du se HÄR!

Dagens feminism! Jag fortsätter på listan jag hittade hos Onekligen!

1. Det här är feminism för mig… svarade jag på HÄR!
2. Det här är feminism inte för mig…svarade jag på HÄR!
3. Jag började kalla mig feminist när jag var…svarade jag på HÄR!
4. Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den…svarade jag på HÄR!
5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är…svarade jag på HÄR!
6. Det svåraste med att vara feminist tycker jag är… svarade jag på HÄR!
7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder… svarade jag på HÄR!

Så idag är det dags att svara på fråga 8:

8. Den viktigaste feministiska frågan för mig är…

…intersektionalitet. Att se till att det inte bara är den relativt privilegierade vita hetero medelklasskvinnans feminism som drivs. Även om den oxå ska drivas. Jag gillar att feminism kan bedrivas på bred front, och jag tror även att för den som börjat se en form av förtryckande struktur är det lättare att även se andra förtryckande strukturer, så jag ser att feminismen har en viktig roll här! Sen kan inte alla driva alla frågor, men att alltid ha med det intersektionella perspektivet och vara normkritisk är viktigt för mig!

Kvar att svara på är de här:
9. Så syns feminismen i min vardag
10. Här är tre skitbra boktips som på ett eller annat sätt handlar om feminism

22 tankar om “Trötta skapelser och viktig feministisk fråga…

  1. Så bra att du reder ut begreppen om feminism. Jag känner mig fortfarande i chock sedan jag såg några unga tjejer på bild som påstod att de inte var feminister eftersom de rakade sig under armarna och gillade män…Jag vill fortfarande tro att det var något sorts dåligt skämt…

    Gilla

  2. Håller med. Ett väldigt intressant och märkligt naturfenomen. Ja, sista bilden är liiite otydligt men vad kan man begära av en gammal bild från 80-talet 😉 …tycker den blev väldigt bra ändå och man ser tydligt likheten mellan den och första bilden.

    Gilla

  3. Tycker det är kul när man vill klä sig snyggt när man tar sitt avslut från grundskolan…så många år jag sett T-shirts och trasiga jeans på avslutningarna…..men de sista 10 åren har de flesta ungdomarna från 9:an klätt upp sig =) Tjejerna har oftast haft snygga klänningar jämt, tror nog de tänkt på midsommaren och legat steget före killarna 😉 kram

    Gilla

  4. Vattenkaskader är verkligen fascinerande! både som fontäner i Södertälje och geysir på Island! De på Island tar nog priset, vilka krafter det är när vattnet plötsligt kastas många meter upp i luften
    Ha en skön kväll!

    Gilla

  5. Din människoskapelse och geysiren skulle ju kunna vara tvillingar. Vilken fyndig lösning på dubbeltemat:-)

    Å vad gäller din feministiska del av inlägget så har jag lärt mig två nya ord – intersektionalitet och normkritisk. Du skulle kunna vara konsult…;-)

    Gilla

  6. Det är spännande vad både naturen och människan kan göra med vatten.

    Tack för spöktipsen, brukar använda mig av tillsägelse, att jag inte orkar med dem för tillfället. Vet dock inte om det ödehus-andar som följt med mig hem vid de tillfällena.

    Gilla

  7. Svar: Ta reda på vem, var och hur. Jag menar det där med kvinnliga fotbollskommentatorer:-) Det är ju Anna Pohjanen och Malin Swedberg som ska utgöra en tiondel av kommentatorerna under VM. Pohjanen är kass, men Swedberg är ok. Snacka om korkat: Varför ta in två på gränsen till mediokra kvinnor som experter till herrarnas fotbolls-VM. Suck! I sådana fall hatar jag allt som heter kvotering och feminism om du förstår vad jag menar…

    Gilla

  8. Som vanligt löser du temat brilliant! Hoppas att också sonen blev nöjd med sina kläder inför skolavslutningen. Och jag gillar också din feminismutmaning – just för att den ger mig argument och mera kött på benen.

    Kramar

    Gilla

  9. Pingback: Semesterläge… | Freja funderar

  10. Hoppas kunna besöka Island någon gång, gärna slå följe med någon som kan landet och som kan guida mig på platser bortom allfarvägarna. Vulkanisk aktivitet är spännande. 2009 var jag på Azorerna och där bubblade det lite varstans.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.