#blogg100 / Barn / Feminism / Fotoutmaning

Stela vårtecken!

#blogg100 inlägg 11

Måndagstema: Vårtecken

Jodå, det är vår här hos mig oxå, hur mycket jag än skulle önskat att det fått vara vinter minst en månad till. Jag känner mig lurad! Vintern kom så sent i år, varför måste den ta slut så fort?

IMGP1473Snön har slaskat bort, men rabarbern har i alla fall inte börjat bryta fram än…

IMGP1475Jag envisas med att ha julkransen, som nu snarare får kallas vinterkransen, kvar på ytterdörren, den gör mig glad!

IMGP1480Och ett vårtecken jag definitivt kunde klarat mig utan är det här som dyker upp varje vår, lika oönskat varje gång. Det som göms i snö kommer fram i tö…

IMGP0945HUNDÄGARE! Plocka upp skiten! Bara för att det är snö innebär det inte att skiten på något magiskt sätt försvinner ut i intet! På en promenad efter en gångväg mitt i ett bostadsområde såg jag sådana här högar ungefär var 10:de meter. Jäkla slashasar till ägare!

Andras vårtecken kan du se HÄR!

Tisdagstema: Stel

Om vi hade monterat upp studsmattan kunde jag låtit någon fota mig när jag hoppar där, för det är verkligen extremt stelt, i jämförelse med ungarnas trix… Men nu slapp ni den bilden, jag bjuder på en söt, men stel, staty från Artis zoo i Amsterdam istället!

IMGP7188

Andras stela bilder kan du se HÄR!

Jag hittade en lista inne hos Onekligen!

1. Det här är feminism för mig…
2. Det här är feminism inte för mig…
3. Jag började kalla mig feminist när jag var…
4. Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den…
5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är…
6. Det svåraste med att vara feminist tycker jag är…
7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder
8. Den viktigaste feministiska frågan för mig är…
9. Så syns feminismen i min vardag
10. Här är tre skitbra boktips som på ett eller annat sätt handlar om feminism

Jag börjar idag med första frågan: Vad är feminism för mig!

Feminism är allt för mig! Det är min väg till att få vara den jag vill vara, inte den samhället/omgivningen vill/kräver att jag ska vara. Det var där det började, när jag såg de begränsningar som sattes upp runt mig, inte utifrån de egenskaper och förutsättningar jag faktiskt hade utan utifrån de egenskaper och förutsättningar andra förväntade sig att jag skulle ha. Inte för att jag var plugghäst, mullig, rödhårig, fräknig, bokmal, norrlänning eller nått annat utan enbart utifrån mitt kön.

Under livets gång har jag sen sett det här klarare och klarare, stött på det i min närmsta omgivning gång på gång och ibland stannat kvar och bankat pannan blodig och ibland bestämt mig för att jag inte orkar mer och rest mig upp och gått. Att bli förälder, till en son och en dotter, har bara gjort att jag sett strukturerna ännu tydligare, och hur patriarkatet hämmar både min son och min dotter i deras utveckling till hela människor.

Krossa patriarkatet!

(Om du vill läsa mer om min feministiska bakgrund kan du läsa här, inga teorier eller statistik, bara mina egna privata upplevelser från barndomen till nutid, del ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, nio, tio, elva, tolv, tretton, fjorton, femton, sexton, sjutton och arton, hur jag fortsatt efter det och vad som skulle hända sen. Jag har oxå skrivit om dotterns skola och om när jag var rabiat feminist.)

32 thoughts on “Stela vårtecken!

  1. Oj vilka bra frågor! De tänker jag också svara på. Fast imorgon i min blogg. Vad gulligt att du har kvar julkransen. Själv tog jag bort julsakerna för 4 v sedan… Fast ett par julgardiner har jag kvar, hehe

  2. Usch, jag hatar hundägare som gör så. Bajsen skall plockas upp, inte gömmas på gräsmattor där barnen leker!

    Och feminism är ju en väldigt viktig fråga. Är just nu väldigt irriterad på män som försöker låtsas att det är synd om dem också och förminskar feminismen och kvinnornas problem.

    Kram

  3. Flott statue.
    Og hundeskit er noe skitt.
    Jeg hadde en dag med gnikk og gnu etter at jeg fikk noe under skoene og dro det med inn.
    Herremalunka for en jobb.
    Så hundeiere – frem med bæsjeposen og rydd opp.
    Ha en fin kveld 🙂

  4. ”Vintern kom sent i år”, jag känner nästan som att den inte kom alls…
    Men nu börjar jag på se framemot våren, skulle nog inte bli lika glad åt ett snöfall nu som jag skulle blivit i november månad.

    Ha en fin kväll!

  5. Vår är härligt har ju inte varit mycket av den varan dom sista åren.
    Synd att inte idioterna förstår att skiten sprider kräksjuka bland hundar;-(

  6. Minns mycket väl hur det var, minns doften. Det som göms i snö… Inte kul alls 😦
    Desto roligare är din stela söta staty från Amsterdam !! Hade gärna sett dig hoppa i studsmattan men bara om du hoppat för att det är så skoj !!!!!
    En utmärkt idé att ha ha julkransen kvar. Bara att döpa om den och där kan den hänga så länge den sprider glädje 🙂
    Feminism…. 😕 Hmm…. tror nog att den där listan kräver lite betänketid 😉

  7. Det var ingen riktig vinter i år, det blötsnöslask vi haft har jag kunnat vara utan =/ Gillar riktiga vintrar =) Dålig stil av hundägarna och äckligt att låta det ligga kvar, småbarn kan både trampa och ramla i skitarna =/ Jag har nog gått mycket emot våra gängse regler om hur en kvinna ska vara både hemma och på jobbet, härhemma har vi delat upp hushållsysslorna mellan oss så maken står för mat och disk, jag för städ och tvätt, det är vi båda nöjda med =) kram

  8. Väldigt söt staty! Håller med dig om lata hundägare, de förstör även för oss hundägare som alltid plockar upp bajset. Värst tycker jag faktiskt det är med de som lägger skiten i påse och sedan lämnar påsen.

  9. Behållningen med det här inlägget är onekligen giraffen. Den skulpturen är suverän. Älskar den!
    Ja åsså din åsikt om hundskiten, den delar jag till 100%.

    Resten håller jag inte med dig om, men det anar du ju;-)

  10. Gillar verkligen din stela staty 🙂 Den skulle jag kunna tänka mig att se i sin helhet!
    Fnissar åt hur du funderade på hur du skulle verka stel på studsmattan … mest för att jag funderar på mig själv på en dylik – och hur omöjlig idén ens är 😉

  11. Rolig staty, gulligt med den lilla gubben med stegen.

    Avskyr lata hundägare jag också. Kanske ska följa efter en lat hundägare nån gång och skita i hans/hennes trädgård, undrar om det uppskattas!

  12. Ja usch och fy för de där slöfockarna som inte klarar av att ta upp efter sin hund. Det luktar verkligen pyton nu när man går på promenad.
    Det där med studsmatta, jag kan nog tänka mig att det skulle nog se lika stelt ut om jag försökte mig på det. 😉
    Gillar verkligen din staty, stil men väldigt fin.

  13. Så fantastiskt ‘söt’ staty! Stel… ja, men giraffen verkar ändå ganska smidig.
    Är lika less på allt hundbajs som ligger på marken. Gillar hundägarna själv att kliva i det månne? Eller att deras hundar springer i det?
    Känner igen mig i dina tankar kring feminism. ❤

  14. Tänk så olika vi tycker. Jag tycker att det här har varit den bästa vintern,ever.
    Snön kom sent. Ganska lite snö. Mild. Inte så många dagar som det var -20.
    Och nu…våren. Underbart 🙂
    Kram!

  15. Jaaa – jag är lite tudelad till en tidig vår. Jag oroar mig ständigt för bakslag och vinter igen. Och äckliga bajshögar hade jag verkligen klarat mig utan!!! Hoppas du har en fin dag och att du tar ordentligt hand om dig! Kramar

  16. Jag kände samma sak när snön började smälta, men nu har det torkat upp, vårblommorna kommer så smått så det känns bra igen.
    Håller med dig, jag skäms som hundägare för alla som inte plockar upp. Jag gör det ALLTID. En gång glömde jag påse, då jag hem och hämtade, gick tillbaka och plockade upp.. och skämdes för att lämna högen den lilla stunden.
    Underbar staty! Och bra beskrivning av vad feminism betyder för dig.

  17. det ska bli bakslag har jag hört, så du kanske får din vinter igen 🙂
    det gör du rätt i som låter kransen hänga kvar, den är fin och jag skulle också bli glad av att mötas av en sådan när jag kommer hem
    vilken supersöt staty
    hundägare ja, jag plockar upp även när det är snö, det är ju som du säger, det töar och kommer upp, jag förstår inte hur en del hundägare tänker
    kramar

  18. Visst finns det vinterkransar, precis som det finns vinteröl. Alltså mörkt öl som brukar kallas julöl och folk av någon underlig anledning bara kan dricka en vecka om året.
    Sen har jag sett något ännu värre när det gäller hundbajs, folk som lägger bajset i hundbajspåsen och kastar den på marken. Hur fan är vissa funtade egentligen ?

  19. Jag blir så galen på alla hundägare som inte kan plocka upp skiten efter sina älsklingar. Jag tror att våren snart sparkar bakut och ger plats för Kung Bore en gång till innan våren är här på riktigt! Hav hopp – den som önskar mer kyla! 😉

  20. Enligt väderprognoserna blir det kallt och snö igen i nästa vecka, jag vet inte varför jag plågar mig med att läsa dem – kanske för att jag hoppas att de ska ändra sig?
    Hundbajshögar är verkligen pyton, har man hund ska man också ta hand om den och där ingår dess lämningar!

  21. Ping: Semesterläge… | Freja funderar

Kommentera

