#blogg100 / Fotoutmaning / Frejigt / Katter / Litteraturnörderi

Torsdagsgilla och spänningsenkät

#blogg100 inlägg 90, bara 10 % kvar!

I dag är det torsdag, men en härligt ledig torsdag. Mannen är ledig och städar hela dagen, så skönt att det fräschas till här hemma! Jag tog med mig sonen ut i trädgården och sågade och rensade lite grann, men efter en halvtimme skulle han iväg till kompisar och baka blåbärspaj och vid det laget var min ork slut. Att få ont i kroppen av att ligga och rensa ogräs kan jag förstå, och att sluta för att det är så tråkigt har nog oxå hänt. Men att sluta för att hjärtat rusar och jag är alldeles andfådd känns lite trist. Jag var så slut att jag gick in och sov i tre timmar… Så räkningarna blev inte betalda, det får bli morgondagens uppgift…

Medan jag sov passade familjen på att dokumentera mitt soffsällskap, och det får bli de bilder jag gillar extra i dag, i Torsdagstema:

”I like. Här kan du visa vad du gillar precis nu. Det kan vara mat, ett klädesplagg, väder, en situation, människor, ett nytaget foto, husdjur, … du väljer din nytagna bild som du blev mest nöjd med just nu! Det blir en chans att dela med dig av det där lite extra till oss andra.”

IMGP4651

Burman, min eviga bebis, sover förstås på mig.

IMGP4655

Bengalen vill att människopappa ska sluta fota och istället gosa med henne.

IMGP4661

Ingen kan njuta så hämningslöst som vår abessinier.

IMGP4673

En liten puss vänner emellan!

Vad andra gillar kan du se HÄR!

Hos Cum libris non solus, som håller i den spänningsutmaning som jag är med i, hittade jag den här enkäten:

SPÄNNINGSENKÄT

1. Vilket är enligt ditt tycke den bästa SPÄNNINGSROMAN?

Jag glömmer ju snabbt de böcker jag läst, men jag vet att ”Sankta Psycho” av Johan Theorin var ruskigt bra!

2. Vilken serie tycker du är bäst?

Om jag ska säga inom deckare så kanske det är 87:de av Ed McBain, men de är mer klassiska polisromaner (föregångarna till alla polisromaner) och inte främst spänningsromaner. Jag kanske ska hålla mig till Theorin, och hans Ölandsserie, för den är mer spänning, med en hel del övernaturliga inslag.

3. Vilken bok, ej ännu utgiven, längtar du mest efter?

Jag har ingen koll på vad som är på väg ut, så däför har jag inte heller någon längtan…

4. Oftast handlar deckare om olika platser, vilken skulle bli din plats?

Det får bli en plats jag känner till, men inte där jag bor, då blir det för provinsiellt. Jag skulle säga Norrbotten, Värmland eller Göteborg, för alla de ställena har jag bott i, men gör inte nu, så då känner jag till det, men har distans!

5. Vad skulle din spänningsroman handla om?

Jag har ingen story i huvudet, annars skulle jag så gärna skriva en bok. Fast häromnatten drömde jag en grej som skulle kunna bli en bok, där jag i drömmen var och hälsade på kompisar som bodde tillsammans med sina utökade familjer i ett stort hus med massor av rum. Där stötte jag på en ung, funktionsnedsatt kille, som var orolig för att han trodde han dödat en människa. Men det var någon av de andra i huset som mördat en person och försökte sätta dit den här killen för det. Jag började hjälpa honom, men jag visste inte vem av alla i huset jag kunde lita på. Det tänker jag skulle kunna bli grunden till en bra spänningsroman. Jag skänker den till alla blivande författare därute, ni kan väl tacka mig i boken bara! Och döpa hjältinnan till Freja…

29 thoughts on “Torsdagsgilla och spänningsenkät

  1. Ett vilsamt inlägg kan man säga! Så skönt det ser ut med dina katter som kopplar av på olika sätt! Hoppas att du vaknade lite piggare efter din sovstund med Burman, ni ser ut att ha det riktigt mysigt tillsammans!

  2. Härliga bilder på dina fantastiskt goa små missar 🙂 Lycko dig !! Själv väntar jag fortfarande på att få hem min underbara Fanny/Funny. Ja, vovven alltså. Hon finns tyvärr inte ännu mer än i min fantasi. Suck…. Lägenheten måste säljas och grannen vägrar samarbeta. Nej men hoppsan vad tråkig jag blev 😕 …

  3. Dina katter är verkligen duktiga fotomodeller!
    Åsså är jag impad att du kommer ihåg vad du drömde om. Det har jag aldrig lyckats med. Bokidén är utmäekt. Hoppas Bonniers läser din blogg;-)

  4. Sankta Psycho tycker jag också var riktigt bra, lite mer än de andra av hans böcker. Höll på kika lite på en ny bok han nu har släppt då jag skulle välja ny ljudbok inför resan.
    Bra att du tar dig tiden att vila när du känner för det.

    Kram

  5. Spännande dröm! Du vet väl att huset är du själv? Och att du försöker hjälpa dig själv och kanske tror du/känner du att en del av dig själv är död/skadad? Och det är förmodligen du som, tillfälligt, är funktionsnedsatt. Stämmer väl? Och att du inte riktigt litar på att du kommer att fixa din situation. Alternativt att du kan lita på de som är där för att hjälpa dig.
    Vad sägs om den drömtolkningen?
    Rätt nöjd med den själv ; )

  6. Så vackra bilder ♥ Den sista bilden är grymt vacker ♥ Tröttheten känner jag igen och drabbas av nu och då….Vill bli mitt vanliga pigga, starka JAG igen =( Önskar er en härlig helg! =)

  7. Himla fina bilder av dina fyrfotingar. Den sista är ju bara bäst. Slukar allt som Theorin skriver. Spänning och skräck är min grej 😉 i bokvärlden i alla fall.

  8. Du har i varje fall ett härligt sovsällskap! Nu när jag hälsar på hos far en vecka är det så mysigt att deras katt kommer och kryper upp i sängen med mig när jag skall sova ❤

    Kramar

  9. Mysigt med kattspinn. Det är så rogivande. Vi har inga djur och tänker inte skaffa heller. Det är ett ansvar som är för stort för oss! 🙂

  10. Ahhhhhh – era katter är ju hur sköna som helst… Ja, vad jag tycker om spänningsromaner/deckare vet du ju.. Men om du hade skrivit en hade jag läst den!!!

    Kram

Kommentera

