#blogg100 / Barn / Feminism / Fotoutmaning / Litteraturnörderi

Gilla natur!

#blogg100 inlägg 13

Nää, jag har inte gått och och blivit skogsmulle, utan jag kombinerar två utmaningar i ett inlägg. Torsdagstema och Lyrans tematrio.

Torsdagstema i dag är:

”I like. Här kan du visa vad du gillar precis nu. Det kan vara mat, ett klädesplagg, väder, en situation, människor, ett nytaget foto, husdjur, … du väljer din nytagna bild som du blev mest nöjd med just nu! Det blir en chans att dela med dig av det där lite extra till oss andra.”

Jag gillar inte att shoppa kläder, men jag gillar att hitta de där speciella plaggen som jag trivs i och kan behålla länge. Så idag visar jag två tröjor som jag har på mig i dag. Först en collegetröjemodell som jag köpte när jag och ungarna var på MonsterJam i Globen för mer än åtta år sedan. Det står ”Gravedigger” på tröjan, min favoritbil då när det begav sig! Den håller färg och form och är fantastiskt bekväm, tokgillar!

IMGP1510

Sen en t-shirt inköpt på Disneyland Paris för snart två år sedan. Den här kombinerar tre av de fyra beståndsdelarna i min garderob: Svart, döskallar och fglitter! Det enda som saknas är någon knallig färg. Så klart gillar jag den!IMGP1512

Mitt i min sjukdom så fyller min pappa 90 år och det ska vara öppet hus med kalas hemma hos honom. Mina syskon kommer upp med sina familjer och tar det största ansvaret. De kommer att städa innan kalaset och se till att allt är i ordning och finns på plats för de gäster som troligtvis dyker upp. På min lott föll att baka. Normalt är det här vad mamma skulle ha gjort, så det gör ju att det känns lte extra tungt. Erbarmligt trött, en hjärna som har svårt att följa instruktioner och en ständig påminnelse om att mamma inte längre finns här. Då gillar jag att mina barn tog så stort ansvar när vi idag lyckades baka både Hallongrottor och Bregottkakor! IMGP1517

IMGP1516IMGP1514

Vad andra gillar kan du se HÄR!

Lyrans tematrio har den här veckan frågan:

”Berätta om tre böcker där naturen (hav, skog, öppna landskap, slätter, öken, djungel osv) ges plats!”

Jag har svårt att minnas vad böcker jag läst handlat om, så jag får ta några jag läst ganska nyligen, där jag kommer ihåg att naturen var en del av handlingen.

1. Rov av S. J. Bolton. Shetlandsöarna, spännande natur och här används den ganska mycket. Både land och vatten är del av handlingen, bland annat finns det en otäck båtolycka och båtfight på havet och en spännande ritt i sällskap av vildhästar där naturen spelar in.

2. Fröken Smillas känsla för snö av Peter Hoeg. Här är det Grönlands natur och is och hav som är med och påverkar både handlingen och själva upplösningen!

3. Fader död av Giles Blunt. Kanada, snöstorm och spännande mördarjakt i skogar. Giles Blunt har ofta naturen med som ett viktigt inslag i sina böcker, det här är den senaste av hans böcker jag läst.

Vilka litterära naturer andra berättar om kan du se HÄR!

Dagens feminism: I dag svarar jag på den andra frågan som Onekligen ställt -Det här är feminism inte för mig…

  • Feminism för mig innebär inte att alla kvinnor ska se lika ut, eller vara lika eller tycka lika. Raka motsatsen faktiskt! Feminism är för mig att alla kvinnor tillåts vara människor och fatta sina helt egna individuella beslut utan att få dem ifrågasatta.

  • Feminism för mig är inte heller att hata män (vilket jag inte heller tror det är för särskilt många andra feminister), men om du som kvinna vill hata män så är det helt OK för mig, i linje med det jag skrev att alla har rätt till sina individuella beslut! Däremot ser jag strukturerna i samhället som patriarkatet skapar, så patriarkatet hatar jag. Vilket INTE är detsamma som att hata män!

34 thoughts on “Gilla natur!

  1. Det finns inget bättre än gamla kläder som blivit trotjänare och hänger med i många år! Det är inte lönt att köpa något man inte gillar vid första anblicken, det blir bara så fel!
    Var rädd om dig och stressa inte! Hembakta kakor är inte det viktigaste här i livet!

  2. Underbart med favoritkläder som håller! Kakorna ser väldigt smarriga ut, du får gärna fått skicka över några till oss.;-) Skönt att du fick hjälp också, bra jobbat av dig att fixa ett sånt projekt när du mår dåligt! Tråkigt att höra om din mamma också, ledsen för din skull.

  3. Kläderna är riktigt coola. Min kollega som sjunger Barbershop skulle älska dem.

    Duktigt av dina barn att hjälpa till att baka kakor. Personligen hade jag skickat ungarna till närmaste ICA och bett dom att köpa hem några burkar…

  4. Jag gillar all shopping. Fast jag shoppar mest böcker. Fader Död är bra, jag gillar Giles Blunt skarpt. Och S. J. Boltons första bok var bra, jag läser gärna mer av henne.

  5. Visst är det Landstingsvägen 1 du ser på min bild!
    Jag genar där förbi på väg ner till jobbet i stadshuset.
    Så det var där du bodde – skoj 🙂

  6. Skönt att du får hjälp att baka, jag vet verkligen hur det känns att vara ”tvungen” att fixa med så man egentligen inte orkar med.

  7. Jag gillar oxå svart på kläder, är ingen stor färgklädesmänniska =) Förstår att tankarna kommer till mamma vid högtider och födelsedagar. Bra att barnen hjälper dig, kram

  8. Är nog viktigt att påminna sig själv om bra saker, t ex en gång i veckan vad man gillar just då. Är det alltid den frågan / temat man följer i den fotoutmaningen?
    Låter nästan som att det vore något för mig.
    Kram

  9. 🙂 de där plaggen är ju bara SÅ mycket Freja 🙂 passar perfekt till dig
    jag tänkte genast när jag började läsa att du skulle stå för bakningen, att dina barn som jag sett här i bloggen gillar bakning, kan väl hjälpa dig, och se 🙂 det var ju det de gjorde 🙂 bra
    Giles Blunt gillar jag också 🙂
    dagens feminism skriver jag under på med riktigt stora bokstäver 🙂
    kramen ❤

  10. Sv: glömde ju 🙂 jag var tvungen att googla på förra årets Mästerkockar, ja, finalen alltså 🙂 jag hade glömt vem som blev tvåa
    kramen

  11. Svarta kläder är kanske ingen favorit, gillar mer färg. Fast en del är svart, det fungerar med det mesta.
    ”Fröken Smillas…” är en bok som onekligen fick mig att se på snö med nya ögon, bland flera saker. Så den boken gillade jag, annars brukar jag ganska ofta dissa böcker som de stora massorna säger sig tycka om och rekommenderar. Med tanke på hur du mår så är dina bakverk helt klart en seger.

  12. Häftiga tröjor! Drar runt med en luvtröja som jag haft i minst 10 år idag. Den är fortfarande mörkblå och passar av någon anledning.
    Kakorna ser smarriga ut vilka inte mina tankar på/om patriarkatet gör.
    Jag gillade boken om Fröken Smilla…men idag vill jag inte läsa om snö..har börjat på Vickys Vintagebutik, en feelgoodbok en kompis rekomenderade.

  13. Tröjorna är helt i min smak. Jättesnygga. Bakverken ser smarriga ut,tur att barnen kan hjälpa till. Hoppas att du snart mår bättre. Ha en trevlig helg.

  14. Ping: Semesterläge… | Freja funderar

Kommentera

