#blogg100 / Bokrecension / Feminism / Frejigt / hyllvärmare

Snögömmor och Flickan utan röst

#blogg100 inlägg 32

Inget Tisdagstema i dag, så jag kör mitt eget tema: Det som göms i snö….

IMGP1791 IMGP1793 IMGP1839 IMGP1841 IMGP1869Det verkar vara många som tror att det som göms i snä på något märkligt sätt ska gå upp i rök… Det här är bara från den senaste promenaden…

Dagens feminism! Jag fortsätter på listan jag hittade hos Onekligen!

1. Det här är feminism för mig… svarade jag på HÄR!
2. Det här är feminism inte för mig…svarade jag på HÄR!
3. Jag började kalla mig feminist när jag var…svarade jag på HÄR!
4. Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den…svarade jag på HÄR!
5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är…svarade jag på HÄR!
6. Det svåraste med att vara feminist tycker jag är…

Två saker; Att orka ta striden i alla lägen och att inte falla i fällan själv att köna.

Jag är förlåtande mot mig själv. Jag har inte energi att alltid stå på barrikaderna och strida, så det jag försöker fokusera på är att protestera när jag hör uppenbart sexistiska och eller rasistiska kommentarer. Däremot orkar jag inte alltid ta diskussionen när jag hör mer diffusa påståenden om män och kvinnor, flickor och pojkar. Det gäller att spara på krafterna, särskilt där jag är just nu. Sen är jag en produkt av det samhälle jag lever i och har därmed vuxit upp och påverkats av ett patriarkat. Därmed händer det ganska ofta att jag själv har förutfattade meningar som jag inte reflekterar över. Tur att jag har två barn som kan lära upp mig och forma om mig!

Det här är frågorna jag har kvar att svara på, de kommer så småningom!
7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder
8. Den viktigaste feministiska frågan för mig är…
9. Så syns feminismen i min vardag
10. Här är tre skitbra boktips som på ett eller annat sätt handlar om feminism

Recension

Flickan utan röst av Colleen McCullough

Flickan utan röst Colleen McCukough Jag har läst en del böcker av Colleen McCullough genom åren. Jag läste hennes ”Tim” i sena tonåren och var förtrollad. Så har jag förstås läst ”Törnfåglarna”, som var något helt annat är ”Tim”, men lika förtrollande. Jag förlät aldrig de som gjorde TV-serien för att de satte plastdockan Richard Chamberlain i rollen som Fader Ralph och läckra Bryan Brown i rollen som den otrevlige äkta maken… Jag hade älskat serien om de inte castat så dåligt… På senare år har jag läst ”Gudarnas gunstlingar” som är en historisk berättelse om Ceasars väg till makten i Rom. Tre helt olika böcker, där ”Tim” är en ganska kort bok, på kanske 200 sidor, och ”Gudarnas Gunstling” nog ligger på över 1000 sidor. Böckerna jag läst har även helt olika teman, där ”Tim” handlar om ett relativt kort skede i två personers liv, ”Törnfåglar” är en form av släktsaga, och ”Gudarnas Gunstling” bygger på en riktig människas liv för flera tusen år sedan.

Jag har gillat dem alla så det är ändå lite förvånande att den här fått lega till sig så pass länge. Den här var inte heller särskilt lång, den är på drygt 250 sidor så jag läste ut den ganska snabbt. Den är skriven i form av en dagbok, som förs av en ung flicka, under tidigt 60-tal, just när hon bryter upp med sin barndom och ger sig ut i livet på egen hand.

Just att det är en dagbok är nog den enda svagheten jag kan hitta i den här boken. Det är en fantastisk berättelse, fylld av starka kvinnor och frigörelse, men dagboksformen funkar inte alltid. Det är tempus som stökar till det för mig. Fast dagboken ska föreställas skrivas samma dag som saker och ting har hänt, utan kunskap om vad som ska hända nästa dag, upplever jag ändå titt som tätt att den som skriver tittar tillbaka på händelser som om de låg långt tillbaka i tiden och dessutom tolkar dem i skenet av saker som hänt senare.

Som vi alla gör när vi tittar tillbaka i våra liv, men på lite längre avstånd från händelserna. Vad hände egentligen i mitt liv för ett år sedan? Jag skulle nog inte beskriva det likadant då som jag skulle beskriva det nu. Saker har hänt efteråt som får mig att ändra min uppfattning om varför personer sa det de sa och gjorde det de gjorde. Jag har hunnit analysera, se utfall, fått ny förståelse och skapat mig en helt annan bild av det som hände. Sanningen är aldrig objektiv, den är evigt subjektiv.

Därför kan just valet av form ibland stöka till det i mitt huvud. Det känns inte som att hon sitter och skriver när saker och ting har hänt utan mer som att hon sitter några år senare, när hon har en klar bild över hela händelseförloppet och vet vad alla möten, växlade ord och handlingar ledde till.

Det är faktiskt min enda negativa kritik av den här boken! Dagboken sträcker sig över ett och ett halvt år och jag var förtrollad. Den är fylld av äventyr, magi, intressanta personer, udda levnadsöden och jag vill ha mer! Jag får nog kolla upp vad McCullough skrivit mer… Jag vet att ”Gudars gunstlingar” var en bok av flera i en serie om Ceasar och hans tid, och jag vet att hon skrivit en fortsättning på Jane Austens ”Stolthet och fördom” (ytterligare en helt annan genre…), men jag skulle vilja läsa nått som liknade den här! Någon som har nått tips?

Så här påverkade ”Flicka utan röst” de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, ja, jag ligger nästan i fas med mitt mål.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nix.

26 thoughts on “Snögömmor och Flickan utan röst

  1. Ja man har ju sett massor av saker som töats fram nu, både skräp och hundpåsar längs promenaden. Ganska så meningslöst att plocka upp hundpruttet om man sedan slänger påsen i diket…

    Ha en fin kväll!

  2. Du visar att allt skräp som göms under snön absolut inte går upp i rök. Ärligt talat så önskade jag att det gjorde det – gå upp i rök alltså. Det ser förfärligt ut hos dig, å det var inte bättre här, fast det var många veckor sedan. Just nu har kommunerna städat bort allt skräp och rensat gatorna från allt grus. Såååå skönt!

  3. Usch för allt som folk gömt i snö 😦 Jo, verkligen; tror de att det bara ska försvinna? Eller?
    Läser dina in lägg om feminism … ett svårt ämne som jag funderar en hel del kring … men jag funderar på om jag någonsin blir klar med det.
    Funderade ett tag på att läsa om ”Tim”, men bestämde mig för att låta bli och därmed låta den vara en bra bok 😉 kanske bäst så.
    Boken du skriver om här har jag inte ens hört talas om. Bra förslag för framtida läsning.

  4. Barn är bra på uppfostran. Jag har aldrig begripit mig på hundägare som stoppar bajset i en påse och slänger påsen i naturen. IQ fiskmås ungefär, men dom skiter ju i alla fall rakt ned så dom är nog smartare.

  5. Ja det är nog enda nackdelen med att snön försvinner – all skit som kommer fram. Men hur kan folk vara så korkade så de bara slänger skräp ute!!!

  6. jag har aldrig förstått hur folk tänker, det som slängs ut i naturen ligger ju förstås kvar där och är det roligt för dem att komma dit nästa gång och se att det de slängde ligger där och ser fult ut
    ha en fin dag
    kramar

  7. Du var verkligen funnit mycket olika ”saker” som kommer fram när snön smälter bort.
    Flera känns igen. 😉
    Snö som göms under en skyddande grustäcke brukar ligga kvar länge!

  8. Hejhej – ja, huva för snögömmor.. Hur funderar folk egentligen? Och intressant bokrecension. Jag har nog, när jag tänker efter, inte läst särskilt mycket av McCollough. Och vilken bra betraktelse av dagboksformen!!! Jag har precis samma uppfattning och fundering kring det när jag läser den genren. (Och ännu mera nu när jag bråkar med min egen roman…)

    Ta hand om dig! Kram

  9. Ping: Semesterläge… | Freja funderar

  10. Ping: Gilla, årets bästa böcker och återblick på julen. | Freja funderar

  11. Ping: Mina bokår 2014 och 2015! | Freja funderar

  12. Ping: Andra chansen, två kvinnor och Flickan och skulden | Freja funderar

  13. Tyckte också väldigt bra om Törnfåglarna och Tim, speciellt Tim. Flickan utan röst kände jag inte till, fick bestämt ett bra tips där – tack! 🙂

Kommentera

