#blogg100 / Feminism / Fotoutmaning / Katter

Gilla scilla och feministiska förebilder

#blogg100 inlägg 55

Torsdag innebär:

TORSDAGSTEMA – I like. Här kan du visa vad du gillar precis nu. Det kan vara mat, ett klädesplagg, väder, en situation, människor, ett nytaget foto, husdjur, … du väljer din nytagna bild som du blev mest nöjd med just nu! Det blir en chans att dela med dig av det där lite extra till oss andra.”

IMGP2668 IMGP2685 IMGP2689

Nu har krokusarna och de ynka gullvivorna fått sällskap av scilla i trädgården, det är verkligen nått att gilla!IMGP2694 IMGP2695 IMGP2696Abyn gillar (betydligt mer än mig) att det blivit så varmt igen!

Vad andra gillar idag kan du se HÄR!

Dagens feminism! Jag fortsätter på listan jag hittade hos Onekligen!

1. Det här är feminism för mig… svarade jag på HÄR!
2. Det här är feminism inte för mig…svarade jag på HÄR!
3. Jag började kalla mig feminist när jag var…svarade jag på HÄR!
4. Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den…svarade jag på HÄR!
5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är…svarade jag på HÄR!
6. Det svåraste med att vara feminist tycker jag är… svarade jag på HÄR!


7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder:

Jag har egentligen inga förebilder eller idoler, jag tycker inte att personer ska sättas upp på en piedestal, det är så trist när de sen visar sig vara vanliga människor, som alla ändå innerst inne är… Men jag har ändå försökt rannsaka min bakgrund och se vad som format mig och vilka jag har lärt mig av…

– Min mamma! Som under 60-talet födde tre barn, men som i motsats till deflesta familjer runt om kring oss, ändå fortsatte att jobba och vara huvudförsörjare i familjen, när pappa säsongsjobbade i skogen och hade långa arbetslösa perioder.

– Min farmor, som jag aldrig haft en nära relation med, men ändå kan känna beundran inför. På 40-talet tog hon steget att bryta upp, från ett troligtvis ganska tungt äktenskap med min alkoholiserade farfar, och tog med sig sina två yngsta barn. Från att ha varit bondmora på en gård med stora ägor en hel del djur, försörjde hon sig och barnen genom att arbeta som piga i Stockholm.

– Tina Turner, som gjorde samma sak, bröt upp från en misshandlande man och lyckades, efter många svåra år, få en fantastisk karriär helt på egen hand.

– Madonna, som jag nog inte alls skulle gilla som person, men som har haft total kontroll på sin egen karriär, och dessutom stöttat andra unga sångerskor så de har kunnat skapa den musik de själva vill, inte bara bli en produkt av en manlig producent.

– Gudrun Schyman. Hon är den uttalade feministen av de här fem, och hon är en otrolig retoriker som är fantastisk att lyssna på. Jag hade möjligheten att göra det, för nästan 10 år sedan, och det var helt omvälvande. Framförallt för att hon på ett lungt och sakligt sätt kan visa fakta och statistik som påvisar vad hennes åsikter vilar på. Har du chansen, gå och lyssna på henne!

Det här är frågorna jag har kvar att svara på, de kommer så småningom!
8. Den viktigaste feministiska frågan för mig är…
9. Så syns feminismen i min vardag
10. Här är tre skitbra boktips som på ett eller annat sätt handlar om feminism

 

 

21 tankar om “Gilla scilla och feministiska förebilder

  1. Mycket vackra bilder på både blommor och katter ♥ Har heller inga ”idoler” men gillar de som vågar gå sin egen väg utan att bry sig om vad andra ska ”tycka och tänka” Kram

    Gilla

  2. Scilla är en fin blomma å den översta tassen är fin den med. Tina Turner har alltid varit en av mina favo sångerskor. Madonna är tillräckligt excentrisk för att gillar henne. Gudrun Schyman däremot har jag alltid haft otroligt svår för. Gillar inte hennes sätt alls.

    Gilla

  3. Gillar också scilla och missens fantastiska gäspning 😉
    Läser din lilla lista på fem av dina främsta feministiska förebilder och tänker på min egen mamma. Har alltid haft ett svårt och kompliceat förhållande till henne. Nu är hon borta då cancern tog hennes liv för snart två år sen. Hon fick fyra barn under 50/60- talet, min pappa var alkoholist och sällan hemma. Mamma arbetade heltid för att få det att gå runt. Hon måste varit väldigt stark som klarade av att ta hand om sina fyra döttrar i en trång förortslägenhet utanför Stockholm. Det enda hon inte riktigt klarade av var att sprida lite värme och kärlek till oss som var små. Men vad kan man begära….
    När det gäller Tina Turner, Madonna och Gudrun Schyman kan jag faktiskt bara hålla med i vad du skriver. Kort o gott 🙂

    Gilla

  4. Jag har två rabatter; en i soligt, varmt läge och en i mer skuggläge så jag har liksom vårblommor som blommar länge. B.la Scilla som förökar sig som kaniner.
    De ÄR så fina.

    Kram

    Gilla

  5. Tja förebilder. I mitt ständiga letande efter coola rocktjejer som snåla manliga dreglande skivbolagsdirektörer inte fixar att göra små söta popprinsessor av, lägger jag in det här fyndet. Den här tjejen lever upp till ditt efternamn Devil 🙂

    Gilla

  6. Scilla är verkligen vacker och ett tydligt vårtecken, du har fångat den lilla blomman perfekt. Är redo att hålla med kissen i gäspningen, är otroligt trött jag med.

    Gilla

  7. vi har massor av scilla i trädgården, det är så vackert, fast nu har den blommat över för den här säsongen förstås
    jag gillar bilden på gäspande katt 🙂 den mår gott där, det syns
    kramar

    Gilla

  8. Man måste alltid gilla scilla. Min syster trodde fram till hon var tio att blomman hette som min kompis Cilla.

    Jag gillar dina feministiska förebilder och din farmor och din mor ska ha all kred för sitt jobb.

    Gilla

  9. Pingback: Semesterläge… | Freja funderar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.