Barn / Bokrecension / Döskallar / Fotoutmaning / hyllvärmare / Katter / Litteraturnörderi

Helg, litterärt land och Beröringen

Måndag, men för mig är alla dagar helgdagar nu, jag börjar få svårt att skilja dem åt… Tack och lov att olika utmaningar hjälper mig att hålla reda på dagarna. Eftersom jag inte visade min helg i går så gör jag Marit till viljes i dag istället! Min helg:

Jag rotade fram mina tygtrycksgrejor när dottern ville pimpa ett av sina linnen. Här jobbar hon…

IMGP6161

…och här är det färdiga resultatet!IMGP6168Samtidigt höll jag henne sällskap så hon skulle kunna fråga mig hur hon skulle göra och då passade jag på att ta fram pärlorna jag visade i fredags och fixa till ett halsband och ett armband till mig själv:

IMGP6148

Nu ska jag impregnera dem i salviarök och använda dem som healing för att få inre styrka och energi! Mitt häxhalsband…IMGP6203

…och mitt häxarmband.IMGP6211

I övrigt har helgen mest bestått i umgänge med den här bästa medicinen… När orken sviker och hjärnan slår av, då finns inget bättre än att mysa med det här levande gosedjuret… Här myser han i dotterns knä…IMGP6216

Här sitter han kvar hos mig och gosar efter att jag klippt hans klor…IMGP6181

Här passade han på att gå ut i regnet och försöka äta lite gräs när vi vädrade…IMGP6128

Här har han krupit fram under mitt täcke när det blev för varmt för honom…IMGP6110

Andras helgbilder kan du se HÄR!

Varje måndag brukar jag försöka vara med på Annikas bokbloggsjerka, så även den här!

”Eftersom det är ”säsongsavslutning” i dag kör vi en enkel fråga den här veckan! Johanna på Bokhora skrev för en tid sedan att England INTE är hennes litterära land, vilket jag inte alls kan förstå eftersom engelsmännen producerar så in i vassen bra deckare.
Vilket är ditt litterära land?”

Det skulle ju vara så coolt att kunna säga att de flesta böcker jag läser är från Vietnam, Chile eller Nigeria… Men sanningen är nog den vanliga, att det mesta jag läser är västerländsk litteratur, främst nordisk eller angolsaxisk. Jag ÄLSKAR brittiska deckare, men jag älskar även polisdeckare från USA, så jag skulle ändå tro, med tanke på de gedigna samlingar av Elizebeth George, Ed McBain, Michael Connelly, John Grisham, Jonathan Kellerman, Harlan Coben, Patricia Cornwell (som jag visserligen inte längre läser, blev trött på henne…),  Judith Krantz, Stephen King (som jag egentligen inte gillar men ändå läst en hel del av), Dean Koontz, Robert Ludlum, Alistair McLean, Sidney Sheldon med mera med mera, att de övervägande landet i mina bokhyllor är från USA. (Hoppas bara att alla de där författarna ÄR från USA, jag har inget register över var mina böcker är skrivna och var författarna kommer ifrån…)

På senare år, mycket tack vare Minotaur, har jag mer glidit över till brittiska deckare, och om Norden får vara ett land återfinns de svenska, norska, danska, finska och isländska författarna på en klar tredjeplats…

Andras litterära länder får du veta om HÄR!

Recensionen i dag borde varit Frukta Ingenting av Dean Koontz, eftersom det är den boken jag läser i Spänningsutmaningen den här månaden. Jag rodde jag skulle ha gott om tid att läsa den, när jag äntligen kände att lässpärren släppt. Men de senaste dagarna har jag varit trött igen, så jag har bara hunnit halvvägs. Så långt gillar jag den och hoppas kunna recensera den snart! Tills dess recenserar jag

Beröringen av Colleen McCullough

Beröringen Colleen McCulloughYtterligare en bok som legat och grott i läsahögen, fast det här faktiskt är en författare jag gillar. Jag läste nyligen hennes bok ”Flickan utan röst” och gillade den, så jag hade stora förhoppningar på den här!

Men, nja, den lever inte riktigt upp till dem… kanske för att det är en historisk roman. Australien precis i slutet av 1800-talet. Jag är inte så förtjust i historiska romaner, åtminstone inte när de skrivs så här. Det finns partier i boken som mer känns som att författaren vill få med allt författaren forskat fram om ångmaskiner, politik, guldgrävning, dynamit, universitetsstudier och synen på sjukdom under den här tiden. Det blir partier som är mer föreläsande än roande, och det tråkar ut mig. Särskilt som jag vet att det här går att göra på ett mycket bättre sätt och det har även McCullough gjort i andra böcker.

Jag blir även besviken på att så mycket var förutsägbart i berättelsen, för då blir det så mycket av texten som mer känns som en transportsträcka till det jag som läsare redan förstått, det gör mig oxå besviken.

Det finns delar i den här boken som jag verkligen älskar. Som det sätt som kvinnlig vänskap skildras. Många manliga författare vill gärna visa upp kvinnor som avundsjuka och bevakande karaktärer, men här frodas vänskapen och systerskapet, det är härligt att läsa om! Jag tycker även om de delar som handlar om hur kvinnor fick slita på universitet för att hävda sig, det känner jag igen från min tid i det militära, alltid kul att inse att det inte handlade om mig utan om ett patriarkalt mönster!

Så helt bortkastad var inte den här boken, men jag hade gärna styrt upp vissa delar i den…

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

36 tankar om “Helg, litterärt land och Beröringen

  1. Herlig med uglen på armbåndet, det ga meg lyst til å lage noen 🙂
    Vakre katter er alltid godt å se og bokanmeldelsene dine leser jeg alltid med glede. At ditt litterære ”hjemland” var engelskspråklig tenkte jeg nok.
    Håper du kommer deg i gjenge 🙂
    Ha en fin kveld 🙂

    Gilla

  2. Vilka läckra smycken och katten är jätte mysig! Intressant det där med var författare är ifrån. Elizabeth George som du nämner har jag ibland varit lite osäker på, kanske för att hon skriver så bra brittiska deckare. 😉

    Gilla

  3. Det blev verkligen snyggt det pimpade linnet och jag gillade även ditt halsband och armband =) Katter är nog det mest rogivande som finns, de ger en lugn och frid ♥ Så härliga bilder på din underbart vackra katt ♥ kram

    Gilla

  4. Jag älskar ju historiska romaner, men det är en konst att skildra utan att det blir ”mästrande”. Att fånga tiden utan att det låter som ett referat ur en uppslagsbok är bara få som kan, t ex Conn Iggulden (och gissa vad, han är från England ;))

    Gilla

  5. Katten är så söt! Min ligger inte jätte gärna i knät på någon:(.

    Jag hade också velat säga att det flesta böcker jag läser är från Afrika och Asien men jag älskar engelska böcker för mycket;).

    Gilla

    • Jag är ju en crazy cat lady, jag kan prata med mina katter… De är vana sen de är små att jag klipper deras klor, ett måste eftersom de är innekatter, annars skulle deras klor växa så de fick ont av dem… Just den här katten är hur enkel som helst, han älskar när vi håller på med honom, så han bryr sig inte om vad vi gör. Han hade diabetes under en period och bara spann när vi gav honom insulinsprutan och när vi tog blodprov…

      Gilla

  6. De flesta av författarna du räknade upp vet jag att de är från USA, men Alistair MacLean skulle nog bli ledsen att bli kallad amerikan… han var skotte 🙂

    Gilla

  7. Det är så roligt att pyssla, om det så är att kladda med färg eller göra smycken. Ni skapade mycket fint i helgen!

    Gilla

  8. lite pyssel håller ni alltså på med, du och din dotter 🙂 roligt
    gosedjur ja, det har jag två av 🙂 mina älskade vovvar
    Sv: tack för att du kom in och berättade att du saknar mig, det värmer mitt hjärta
    jag fortsätter bloggpausandet ett tag till, både J och Maja får semester efter den här veckan så då vill jag bara vila, jag också
    ha en fortsatt fin sommar
    kramen ❤

    Gilla

  9. Veckodagar har en tendens att flyta ihop, när Elin gick sexårs var det skola måndag onsdag och fredag, gissa om jag då vaknade vissa tisdagar torsdagar lördag söndag och funderade på om vi försovit oss… jag fick aldrig någon ordning på dagarna.

    Historiska romaner är inte min grej även om jag plöjt genom ett antal då jag var frisk och orkade läsa en bok med detsamma typ…

    Kände lust att pärla jag med då jag såg Dina fina alster.

    Ha en fin tisdag.

    Gilla

  10. Pingback: Bordsskick och Årskrönika 2014 del 1 | Freja funderar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.