Barn / Bokrecension / Fotoutmaning / hyllvärmare / Inredning

Dörrar och Islossning

En trött och lite smärtsam söndag. Nu har jag trappat ner medicinen ytterligare och därför påverkas jag negativt i några dagar. Tyckte ända att jag ganska snabbt blev piggare sist jag sänkte dosen, så jag hoppas snart få samma effekt den här gången. Smärtan kommer lite nu och då, det känns som om mitt skelett inte längre vill vara i min kropp, åtminstone inte revben, ryggrad och käke… Då gäller det bara att ligga still och andas tills det går över. Sån tur att jag har min dator att underhålla mig med. jag samlar dessutom kraft för att förhoppningsvis kunna hjälpa dottern att fixa till en av hennes linnen lite mer personligt, få se hur det går. Under tiden och mellan smärtorna roar jag mig med veckans Fototriss!

”VECKANS TEMA
…är DÖRRAR/PORTAR. Jag tycker om att fotografera dörrar och ofta kan de berätta en historia, oavsett om de är nya eller gamla. Så fotografera alla upptänkliga dörrar – plåtdörrar, betongdörrar, trädörrar, stendörrar osv och så får vi se vilka historier era dörrar kommer förmedla.”

Ett tema som gjort för att jag ska kunna fixa det utan allt för stora ansträngningar på min ovilliga kropp och utslagna själ…

Jag har visat mina dörrar förr, så det här blir favorit(?) i repris, fast med helt nytagna bilder. När barnen var små bröt jag mot en norm som jag tidigare trodde var en sanning. Att dörrar ska vara dörrar, inte integreras i inredningen… Då var det barnens gemensamma rum som fick en dörr integrerad i resten av deras rum. När jag insåg att även om inte alla gillar målade dörrar så gör vi det, så dörrarna är numer ständigt med som en del i våra inredningsdiskussioner. Just nu är det de här dörrarna som vi är mest nöjda med:

IMGP6115

Sonens dörr inifrån hans rum, hans Spacelab. Trots att han är 15 år, ska börja gymnasiet i höst och drömmer om att kunna odla mustasch, så vill han varken ta bort sin UFOsäng, sin stjärnhimmel eller måla om, han trivs att sova i rymden…IMGP6116

Dottern, som bytt bort sin slottssäng mot en modernare variant är även hon fortfarande nöjd med sitt Sagoland. Även hon har fått erbjudande från målningsglada mamman att ändra i rummet, men hon har gärna kvar sina giraffer, sin sol, sin blomsteräng och sina stjärnor

IMGP6117Det här är vad som möter våra besökare när vi öppnar vår ytterdörr. Vattenfallet är till för att alla drakarna som bor i vår hall ska känna att världen utanför grottan är precis så vild och vacker som de vill ha den, inte en stillsam villaidyll… Drakarna kom till efter att vi i några år funderat på ett namn för vårt hus och till sist fastnade för Dragon lair. Så nu drömmer jag om en gigantisk fototapet av en drake på vår garagedörr….

Recension igen av en hyllvärmare, läsandet funkar bättre och bättre!

Islossning av Barbara Voors

IslossningDen här boken köpte jag för många år sen, i ett försök att bredda mitt läsande, precis som jag gör nu. Men sen kom en drös med bra deckare och så har den här blivit liggande. Till nu, nu är den läst!

Det är en i grunden väldigt sorglig bok, och det kan jag tycka är jobbigt. Men den är bra skriven, jag känner verkligen med de olika personerna, och jag kan förstå hur de gör och hur de hanterar sin sorg. Det finns en underliggande historia som kan liknas vid en deckarstory, och det tilltalar förstås mig, men jag tycker om att det inte alls är fokus på det och jag gillar upplösningen av den. Det känns logiskt och sympatiskt, fast väldigt sorgligt.

Jag har läst Voors tidigare, men minns inte alls vad jag tyckte om de böckerna. Den här gillar jag, men inte så att jag vill läsa mer av Voors. Det känns som att det är just den här historien jag gillar, och den har ett bra och tydligt avslut, så nu är jag klar med den. Jag gillar den känslan! Att inte ha några kvardröjande frågetecken när jag går vidare.

Det är klart att det i en sån här bok finns massor av lösa trådar, men så ser ju livet ut. Jag har sett ett utsnitt ur några människors liv, nu är jag nöjd. Nu kan deras liv gå vidare, deras trådar fortsätta vävas, men jag är nöjd, det är precis rätt tidpunkt att lämna dem. Det är verkligen inte alla författare som lyckas med sådana avslut!

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

43 thoughts on “Dörrar och Islossning

  1. Ping: KREATIVT HELGKAOS DEL 1 | KajsaLisasblogg's Blog

  2. Dörrarna har du ju inte visat upp på bloggen förr och jag är totalt förälskad i dom. Jag menar dessa färgglada målade dörrar, speciellt den första. Helt underbart att se och du är så otroligt på det. Villa vara barn igen och växa upp bakom en sådan dörr:-)

  3. Jeg liker malte dører. En gang rosemalte jeg dørene i gangen der jeg bodde. (Lurer på om de som kjøpte huset fortsatt har det sånn?) At dine barn liker dem, fast de har blitt ganske store, er da bra! Når man har gjort noe man tycker om, gir jo det en energi…eller hur? Ha en fortsatt fin søndag. Kari

  4. Läckra och personliga dörrar i ert hem. Ytterdörren med vattenfallet är riktigt häftig och smälter perfekt in i naturen i bakgrunden. Jättefin triss!!!

  5. Jag förstår att dina barn inte vill att ni ska måla om =) Det skulle nog kännas konstigt för dem att inte få vila ögonen på alla härliga figurer i deras rum innan de somnar. Älskar din kreativitet ♥ kram

  6. ”Ovillig kropp och utslagen själ”.. är nog det jag fastnar för mest när jag är här för att kika på din triss. Hoppas, hoppas att det blir bra med din nedtrappning av tabletter och allt annat som händer och sker !!! Gillar dina färglada dörrar och trots att jag redan sett vattenfallet så ser jag det gärna igen. Urläckert !!!

  7. Gillar era dörrar, ni har verkligen en häftig smak på er inredning, gillar igen! Hoppas kroppen och knoppen kommer i fatt när det gäller nedtrappandet av medicinen, vet av egen erfarenhet hur jobbigt det är…

  8. Verkligen annorlunda dörrar – spännande med dörren på sista bilden som smälter in i bakgrunden utanför. Det tog en liten stund innan jag fattade vad det var på den bilden. Fin triss!

  9. Underbara målade dörrar. Du är verkligen kreativ. Och så häftigt med vattenfallet på insidan av ytterdörren.
    Jag har läst många böcker av Barbara Voors. Just den är boken gillade jag mycket, men den var sorglig…
    Hoppas du blir allt piggare och att kroppen slutar trilskas. Kram.

  10. Svar: Jo Holland är kvar – med nöd och näppe. 1-1 i 86:e minuten och en straff i 92:a minuten. Inte förtjänat, men jag ville ju också att Holland går vidare, men tycker väldigt synd om Mexiko…

  11. Oh, snälla människa – här blev jag sittande!! Har klickat på länkar, förundrats, och blivit jätteglad över att det finns barn som fått och får uppleva sånt här! Vad månde bliva… 😀
    Det känns alltså helt underbart att ha upptäckt din blogg.

    Dörrtrissen är naturligtvis fantastisk, men jag har ju upptäckt så mycket mer här.
    Jag läser att du har ont och mår dåligt, har ingen aning om vad du lider av, men god bättring önskar jag dig verkligen!!!!
    Triss eller inte – jag kommer tillbaks och läser mer!
    Allt gott!
    Berit E

    • Jag är sjukskriven för utmattningsdepression, och den påverkar min kropp ibland med smärta… Mycket bättre nu än i våras, men fortfarande långt kvar…

  12. Vilka häftiga dörrar, de är urtjusiga och så personliga.
    Tack, gillar ugglor med, har blivit 10 stycken virkade, 3 till mig själv och 7 väntar på att få komma till nya ägare 🙂

  13. Dørene er jo deler av boligen og behøver vel ikke å være kjedelige?
    Skjønner ungene godt jeg 🙂
    Gleder meg til drakedør på garasjen 🙂
    Ha en vakker dag og en klem 🙂

  14. Dette er fantastiske dører, Dei har sjel !
    Så kreative og flotte dører.
    Takk for titten.
    Eg ynskjer deg god betring, og håper du blir kvitt smerter.
    Eg veit ikkje kva som er galt, men håper du snart blir bra.

    Klem frå Anne-Mari

  15. Wow, vilka häftiga dörrar du/ni har i hemmet. Kan förstå att barnen vill ha kvar sina dörrar!
    Smart att sätta fotomotiv på ytterdörren, ger ett fint välkomnande för besökare.
    Väljer giraffdörren i din kreativa dörrtriss.

Kommentera

