#blogg100 / Fotoutmaning / Frejigt / Katter / Litteraturnörderi / Melodifestival / Trädgård / Utmaning

Gilla krigslitteratur???

#blogg100 inlägg 69

Torsdag, och här laddar vi för Eurovision, semi nummer två. Mannen är lyckligen bortrest och ungarna mutar jag med snacks, igen. Jag är en dålig mamma, men ändå världens bästa enligt mina barn…. Rapport kommer i morgon, men som förhandstips har jag Österrike (måste, måste gå vidare) och Finland (som tävlar med nått så unikt som ett band som skrivit sin egen låt!). Och hoppas att Rumänien går all in på sin scenshow så den blir årets kitschkanon, precis som de lyckades med i fjol!

Torsdag betyder annars Torsdagstema, och det är:

”I like. Här kan du visa vad du gillar precis nu. Det kan vara mat, ett klädesplagg, väder, en situation, människor, ett nytaget foto, husdjur, … du väljer din nytagna bild som du blev mest nöjd med just nu! Det blir en chans att dela med dig av det där lite extra till oss andra.”

IMGP3466 - kopia

 

Jag gillar att dottern äntligen börjat friskna till, så pass att hon orkade busa lite med katterna i dag, det är ett bra tecken!

IMGP3497 IMGP3504

Jag gillar att katterna hjälper varandra med tvätten, samtidigt som de myser med mig och dottern i soffan.

Vad andra gillar idag kan du se HÄR!

Så kör jag Lyrans tematrio som hon den här veckan presenterar så här:

”Jag läser sällan krigsskildringar för de är ofta så påfrestande att ta till sig. Men den senaste månaden har jag i alla fall läst två, så temat för denna vecka får bli krig i alla dess vedervärdiga former.”

Jag håller verkligen med, jag läser ytterst sällan böcker om krig. De senaste ”krigsböcker” jag läste, Regine Deforges ”Vägen österut” och ”Farväl, Hanoi”, tyckte jag dessutom var superdåliga, så de kan jag ju inte rekommendera. Jag får snoka runt i biblioteket och se vad jag kan hitta…

1. Jellicoe road av Melina Marchetta, som jag läste i Lyrans jorden runt utmaning i höstas. Den handlar om en form av krig. Ett territoriellt krig mellan internatskolans elever, militärskolans elever och den lokala skolans elever. Parallellt med kriget finns privata problem som måste hanteras, den här har flera olika historier i sig och var riktigt bra.

2. Virvelvind av James Clavell, som handlar om revolutionen i Irak. Evigheter sen jag läste den, men jag mins att jag gillade den. Den handlar om helikopterpiloter vid en brittisk firma som försöker klara av fortsätta sitt jobb, men till sist måste de fly landet.

3. Morgon i Jenin av Susan Abulhawa, som handlar om Israel och Palestinakonflikten och livet i en flyktingförläggning. Den läste jag oxå i Lyrans Jorden runt-utmaning. Den är lite ojämn ibland, men de delar som handlar om kriget och flyktingförläggningen är otäckt bra.

Tillägg: Inne hos ”Mitt bokliga liv” insåg jag att jag missat den bästa krigsboken ever! Som egentligen är en rejäl antikrigsbok. Moment 22 måste förstås vara med på min lista, hur kunde jag glömma den! Om du inte läst den, LÄS! Om du redan läst den, LÄS OM! Om inte annat så för att Sverige framställs som himmelriket på jorden…

Andras tips kan du läsa HÄR!

Så en rapport från våren, som inledde dagen med att marken var täckt av snö…. det tinade dock snabbt undan så jag tog en dust med häcken igen och kollade runt bland växtligheten i trädgården:

IMGP3533

En liten sträng av snö biter sig kvar på uppfarten framför bilen.IMGP3523

Scillorna blommar fortfarande…IMGP3521

…fast några av dem gillade inte alls snön… IMGP3529

…och krokusen har definitivt gett upp… Fast det kommer någon annan sorts växt fär krokusen står. Fint eller fult? Ha kvar eller bekämpa? Jag avvaktar ett tag och ser om det kommer någon blomma…IMGP3526

Jag fortsätter tukta häck och stöter på fler primulor (som jag kanske får kalla dem efter att flera av er påpekat att det nog är någon förädlad form av gullviva…). Nu får de mer sol, men oturligt nog får de även mer snö…IMGP3517

Björklöven som var på väg att spriccka har liksom fastnat i den positionen, det är nog inte så kul att veckla ut sig när det snöar…IMGP3512Gräset har kommit igång att växa, allra frodigast och grönast är det i  min häxring, förstås…

I morgon ska jag på avstämningsmöte med läkare, terapeut, Försäkringskassan och min chef. Det känns ganska tungt, jag ska på papperet börja arbeta deltid nästa fredag, men jag känner inte själv att det kommer att gå. Att klippa häck 30 minuter gör att jag sedan sover två timmar. Att jobba två timmar, med en timmes restid totalt kommer att innebära att jag sover minst fyra-sex timmar när jag kommer hem, och sen kommer jag att vara utslagen resten av dagen. Vi får se vad de säger, men i Sverige idag är det inte tillåtet att vara svag, så troligtvis kommer jag att få bita ihop och påbörja en rehabilitering alldeles för tidigt, som därför kommer att krascha. Jag funderar på att ta tjänstledigt utan lön fram till semestern, men det drabbar ju hela familjen, inte bara mig… Nåja, vi får väl se vad de säger, håll tummarna för mig!

37 tankar om “Gilla krigslitteratur???

  1. Åh så mysiga era katter är, set ut att njuta av vara nära varandra! Och rena blir de ju!
    Skönt att din dotter mår bättre, det är alltid oroligt när barnen är sjuka!
    Ha en lugn och skön kväll!

    Gilla

  2. Det där var nog de sötaste kattkärleksbilderna jag sett!
    Tack för din fina kommentar kring utbrändhet förresten, den hjälpte mycket. Jag känner av varningssignaler och skall gå ner i arbetstid och dessutom försöka prioritera bort saker fast jag tycker de är roliga. Tror främst det hänger ihop med att ett av mina barn mår väldigt dåligt just nu

    Gilla

  3. Kattfoton ❤ ❤ ❤

    Angående Eurovision så hejar jag på Polen! Framförallt pga. min polska hjärta men också just för att de driver så mycket med sexismen och fördomarna…. jag har följt debatten om låten i polska medier och hoppas att fler människor förstår vitsen med framförandet.

    Gilla

  4. Medan du kollade mellon så satt jag framför tvn och såg damlandskampen Sverige-Nordirland.

    Vad gäller krigsromaner minns jag faktiskt bara J. G. Ballard’s ”The empire of the sun” och den var väldigt bra. Där gillade jag t o m filmversionen.

    Håller verkligen tummarna för dig imorgon. Berätta sedan hur det gick.

    Gilla

  5. Det är nästan avundsjukevarning när björklöven har fastnad i ”språnget”. Det är en så härlig tid. Här är det redan grönt, men ljust grönt ännu och med relativt kallt så står sig blommorna ute. Men frukt blir det nog inte mycket av förstås. Inte en humla så långt ögat kan nå.
    Hoppas ni snart är friska och krya.

    Gilla

  6. Så fina bilder på katterna där de myser och så bra att dottern börjar tillfriskna. Jag hoppas verkligen att det löser sig på ditt möte, har ett liknande möte om några veckor, blir utförsäkrad från försäkringskassan för andra gången i juli. Suck…

    Gilla

  7. Klart jag håller tummen 🙂 och visst var den låter super sm du bjuder på 🙂 ja Grekland gick vidare får ju hålla på den oxå 🙂 härligt att vara ledig inför mello imon 🙂 önskar dig en skön dag kram

    Gilla

  8. Håller tummarna att det går bra på mötet och att de lyssnar på dig! Sverige är inte gjort för att vara långtidssjukskriven i. När jag väl orkade jobba 75% efter flera år så ville de att jag skulle jobba heltid och då valde jag att vara utan lön de sista 25% och bara jobba 75. Hade inte pallat mer. Försök att få arbetsträna på en helt annan arbetsplats. Det ger mycket mer, inga krav etc.
    Ha en skön helg o njut av melodifestivalen!

    Gilla

  9. vad skönt att dottern börjar bli bättre nu, ljuvliga bilder på katterna 🙂
    självklart håller jag tummarna, STENHÅRT
    Sv: mm, exakt så trött som du beskrev det, känner jag mig 😦
    kramar

    Gilla

  10. Åhhh, först och främst håller jag alla tummarna för ditt möte (var det nu igår?). Och en annan sak jag glömde på förra inlägget: ja, scenen är FANTASTISK och Emelie de Forest sjunger asfalskt.

    Hoppas du och dottern mår väl!

    Kram

    Gilla

  11. Jag tänkte inte ens på att man kunde använda sig av Jellicoe Road här, men det går ju jättebra – älskar den. Däremot avskyr jag Moment 22 (klarar inte av ”humorn”) så trots att jag gav den en kort tanke vägrade jag ta med den.

    Gilla

  12. Åh vilka katter! 🙂 Ja…dina krigsböcker var definitivt allvarligare än Before the Storm men det var den där kombinationen av feelgood, drama och krig som kändes unik där. :)))

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.