#blogg100 / Arg tant / Barn / Fotoutmaning / Melodifestival / Musik

Människoskapat ESC semi 2

#blogg100 inlägg 70, jag närmar mig målet!

Jag börjar med rapport från avstämningsmötet… Som visade sig vara flyttat till måndag, fast ingen hade brytt sig om att meddela mig. Jag har väl ändå inget annat för mig än att åka och sitta i väntrum för att sen bara åka hem igen, jag är ju ändå sjukskriven…. Det förstörde hela min dag. Först sov jag dåligt, sen åt jag dåligt, sen överbelastade jag hjärnan med att ta mig till mötesplatsen, ett överfullt väntrum, en diskussion om varför jag var där fel dag och sen ta mig hem igen. Det är som att min hjärna inte längre kan sortera intryck, eller så är det så att den bara inte orkar ta emot intryck, men när jag sen väl kom hem så var jag helt utslagen och har bara legat och halvslumrat resten av dagen. Och så ska jag göra om allt fast ännu jobbigare, på måndag… Så det blir ett sent inlägg idag…

Nu glömmer jag det till måndag och kör Fredagstema istället!

”MÄNNISKOSKAPELSER

Så var det dags för FREDAGSTEMA – hoppas ni är många som hittar hit! Jag är själv lite förtjust i bland annat annorlunda skyltfönsterdesign och kreativa skulpturer. Vad har du för förkärlekar inom skapelseområdet?
Jättemycket välkomna till Fredagstema!”

Idag tänker jag att mitt inlägg om Eurovisions semifinal två också får vara min människoskapelse. En helt galen, over the top, fullständigt katastrofalt kitschig människoskapelse. Jag tycker oftast genuint illa om musiken som är med, det kanske märks på mina rapporter? Men jag älskar det här divigt dramatiska glittrigt glamorösa som vilar över hela tävlingen. När jag blir besviken på bidragen är det oftast inte för hur de låter, utan för att de tror att det bara är att gå upp i sina vanliga kläder, ställa sig upp och ner och riva av sin låt utan någon extra överraskning. I år har de lyckats bra med det här lilla extra. Det har varit trapetsartist, skridskoåkare och hamsterhjul, och det var en hel del mer eller mindre udda inslag även i semi två. Så, här kommer min rapport från världens nog allra onödigaste människoskapelse!

Andras skapelse kan du se här!

Semifinal 2

I dag håller jag på Österrike och Finland. Och hoppas att Rumänien går all in på sin scenshow så den blir årets kitschkanon, precis som de lyckades med i fjol!

Mycket modernt inledningsnummer, vilken kontrast till låtarna som är med…. För moderna, det kan man inte kalla bidragen för att vara…

IMGP3545

Först, barnens utsaga om presentatörens klänning:
Dottern: Som en dåligt plockad kanin
Sonen: Som en besättningsman på Davy Jones skepp (Pirates of the Caribbean), med koraller som växer lite här och där…

IMGP3547

1. Malta, Firelight, Coming home: Folkmusik/allsång vid brasan-musik. Lite skojsiga instrument och hejiga takter, men det funkar inte för mig, jag tänker Rednecks och Cotton Eyed Joe, och då blir det här bara tråkigt… Och vad har jag sagt om att åka till ESC i jeans och t-shirt NEJ!!!! Ser ut som om de gick ut på fikarasten för att jamma lite…

IMGP3549

2. Israel, Mei Feingold, Same Heart: Hahaha, dramatisk dam IGEN!?! Maffig mörk röst, det gillar jag i alla fall! Och en passande klänning! Och tatuering, gilla! Även om den kanske är fejk…

IMGP3580

3. Norge, Carl Espen, Silent storm: Man som sjunger känslosamt och stillsamt till piano . Som muzak för mina öron, jag går och brygger mig en kopp te tror jag…. GÄSP! Jag hade önskat att den där stormen inte var så tyst faktiskt… Här hjälper inte tatueringen det minsta, så tråkigt!

IMGP3583

4. Georgien, The Shin & Marika, Three minutes to Earth: Folkmusik och jazz, en av de värsta kombinationer jag kan tänka mig….Näää, den här typen av mmmm- och aaaaaa-sång och gitarrsolo går faktiskt fetbort, hur hippieaktigt det än är… Yeah, yeah, yeah sjunger de, nej, nej, nej säger jag… Dottern säger att gruppen ser ut att bestå av två gangstrar, en riking som blivit hemlös, en kass fallskärmshoppare och ett grässtrå… Men fallskärmshoppare på scen är ju ett nytt grepp…

IMGP3588

5. Polen, Donatan & Cleo, Slavic Girls: ”Shake what mama gave you”… Snacka om fusion, här rappas det till folkmusik med housetakt… Sångerskan lovar punk,

IMGP3605

men fy tusan vilken sexistisk scenshow. Det filmas mer på en tjej som långsamt kärnar smör och en som tvättar kläder, men mest häller vatten över sig, med fokus på deras yppiga barmar, än vad vi får se sångerskan…

IMGP3624 IMGP3636

Arga tanten kommer fram, jag gissar att pubertala killar och gubbslem dreglar över sina telefoner och röstar just nu för att få se den här liveshowen igen på lördag… Jag tänker att de menar att driva med bilden, och att showen är ironisk. Tyvärr är ironi extremt svårt att få fram via tv och eftersom ingen av oss lyckas tyda nått av texten så faller det liksom platt, det visuella är det enda som går fram…

6. Österrike, Conchita Würst, Rise lika a Phoenix: Hen är fantastisk! Så cool! Och härligt djup röst. Den här typen av drama är precis det jag vill ha i ESC! Ja, sudda ut gränserna mellan manligt och kvinnligt, allt är tillåtet! Det här älskar vi alla tre, jag, son och dotter. Magiskt. Min vinnarfavorit!

IMGP3683

7. Litauen, Vilja Mataciunaite, Attention: Åhh, hennes engelska gör att jag sitter och undrar vilket språk hon sjunger på, det är alltid charmigt… Latexoverload, Tron*-känsla på klädseln. Vilken jobbig röst hon har säger jag, men dottern konstaterar att det nog inte är rösten som är jobbig, det är låten som är djävulskt jobbig. Kanske faktiskt modern! Men inte för mig!
*( Tron – klassisk kult dataspelsfilm som fick en uppföljare härom året som är mer känd än den sin prequel…)

IMGP3699

8. Finland, Softengine, Something Better: Modern Talking möter Kraftwerk på stylingen, och väldigt mycket rockpojkband över musiken… Gillar trummorna, får jag ett gitarrsolo med? 17 år, skrivit själv, det känns friskt!

IMGP3708

9. Irland, Can-Linn feat. Kasey Smith, Heartbeat: Nej, Irland, lägg inte in folkmusikpipor i era låtar, det funkar inte! (Eller om det nu är den svenska medförfattaren som hittat på den dumma idén). Dramatisk dam igen, det är faktiskt inflation när det gäller dem i år, men den här har i alla fall tempo! Fantastisk klänning, men varför ser hon ut som Cleopatra, varför spelar de fiol och VARFÖR dansar de Riverdans? Annars, låten är rätt OK, och jag är svag för män i kjol (kilt) så den här lägger jag till som favorit!

IMGP3747

10. Vitryssland, TEO, Cheescake:Vem skulle inte tröttna på att vara en cheeskcake? Fast ännu fortare tröttnar jag på TEO, så hon är nog bara glad över att han drar…

IMGP3783

11. Makedonien, Tijana Dapcevic, To the sky: Ensam sångerska, men inte dramatisk dam i alla fall… Peppig låt, känns lite sminkad och frissad friskis och svettis instruktör över henne. Det förstärks över hennes svarta kostym med vita revärer, som ett par gympabyxor. Och av dansaren i onepiece…Sååå, jobba, 10 gånger till, ta iiiiii!

IMGP3820

12. Schweiz, Sebalter, Hunter of stars: Glad kille, massor av instrument, käckt och trevligt, välkänt grepp i ESC. Engelska med brytning, hade ju varit bättre att han utnyttjade världens vackraste språk, italienska, istället när det är det språk han annars talar… Och varför, varför visslar han??? Nej, nej, nej… den påminner om Litauens bidrag, Something, till ESC i fjol… Inte vår favvo då, och inte den här i år heller…

Mot slutet spelade han fiol, slår på trumma och visslar, gaaahhh. Han ska visst laga en god risotto, bra, då kan han göra det istället…

IMGP3840

13. Grekland, Freaky Fortune & Riskykidd, Rise up: Grekland skickar (som så många gånger förr) söt kille, den här gången förstärkt med söt rappare. Sååå tråkigt… Men perfekt för att studsa på skumparty till… Tänk dig Rysslands nationalsång korsad med Discodancing, så har ni den här låten. Salig blandning! Studsmatta var en ny grej, det gillar jag!

IMGP3896

14. Slovenien, Tinkara Kovac, Spet/Round and Round: Dramadonna igen, den fyrtiofjärde i ordningen… Jag tror inte det räcker med tvärflöjt för att sticka ut ur den massan faktiskt. Bra med trummorna, och inte lika repetitivt som andra låtar, men, nja…

IMGP3908

15. Rumänien, Miracle, Paula & Ovi. En helt galen låt. Stötig text och varvningen mellan dem med banala textrader: ”All the things I see….” ”I think i see them too…”  dessutom förtydligas texten med mycket handtecken, men jag undrar var elefantsnabeln står för…

IMGP3963

Hon gal och han klinkar på ett udda piano.

IMGP3952

Är det Pernilla Wahlgrens höga C? Och då går hon ner på knä (men lyckas inte komma upp så högt i toner som jag hört på deras video innan…)…

IMGP3971

och sen sjunger de ”It’s a miracle” och kramar varandra!

IMGP3974

Ibland är too much helt rätt… Jodå, jag skrattade mycket, den här vill jag ha med!

När alla låtar spelats är det här våra favoriter:

Dotter: Israel (sådär), Österrike, Finland, Makedonien, Schweiz, Slovenien
Son: Israel, Österrike, Irland, Schweiz, Grekland (för deras artistnamn, Freaky Fortune & Riskykidd)
Jag: Israel, Österrike, Finland, Irland och Rumänien.

Vi vill alltså ha de här länderna vidare. Israel, Österrike, Finland, Irland, Makedonien, Schweiz, Grekland, Slovenien och Rumänien.

Mellanakten handlar om att Australien flyttas till Europa, eftersom Australiensare gillar ESC så mycket. Lite kul för oss eftersom sonen låtsas att Österrike (austria) varit Australien hela kvällen…

IMGP3990

Vidare går: Schweiz, Slovenien, Polen (förstås, mjukporr funkar alltid…), Rumänien, Norge, Grekland, Malta, Vitryssland, Finland och Österrike. OK, vi fick med sex av de nio vi gillade, och jag fick med mina tre främsta favoriter!

Conchita for the win!

Men om Sanna, som är favorittippad av bettingföretagen, skulle vinna, så ska vi banne mig åka och se både semifinalerna och finalen på plats nästa år!

22 thoughts on “Människoskapat ESC semi 2

  1. Så fruktansvärt oprofessionellt av myndigheterna! Har lärt mig att det är ingen idé att lägga energi på sånt man inte kan påverka. Men förstår att du blev arg o besviken. Bara att ladda för mello nu. Har inte sett eller hört nånting men är ensam imorgon så kanske skräller till och kollar. Ha en skön helg!

  2. Nä men fy va dåligt, att du inte blivit meddelad om mötet som var flyttat tills på måndag. Tar ju en massa energi att bara ladda upp inför ett sådant möte, sedan när det inte blir av och du får ladda om.
    Kram

  3. Tyckte väl att du var lite sent ute med dagens inlägg;-) Å nu får jag ju förklaringen. Rent allmänt kan jag ju säga att det gäller att vara himla frisk för att var sjuk. Å det håller du ju på att träna på ser jag…

    Men eftersom du orkade titta på hela ESC semifinalen och lägga upp ett maratoninlägg om den så finns det ju iaf hopp;-)

  4. Det är ett märkligt beteende av vården! Ingen moral alls har de!

    Dessa människoskapelser har jag inte följt på TV – är inte ett dugg intresserad av melodifestivalen.

  5. Åhhh fy vad dåligt att inte meddela, om de bara visste hur de ställer till för någon som inte mår bra!
    Lika nonchalanta är de på arbetsförmedlingen när man har ”funktionshinder”. Sist jag var där och ”redovisade” sökta arbeten fick jag be om en stol för jag höll på att svimma (man står upp annars), fick återigen en ny handläggare att berätta om mina (pinsamma) hinder för inför flera andra i samma rum och när hon frågade om jag tycker det är jobbigt att gå dit började jag gråta. Hahaha. 😉 Men det var bara bra, jag tycker de ska få veta vad de utsätter människor för..(även om det inte är deras fel).

    Jag gillar också Conchita, hahaha så härligt! 🙂

  6. Jag förstår din reaktion gentemot FK. Är själv halvt sjukpensionär och var har varit inskriven på AF. Hade några åtgärder där jag fick vara gratis arbetskraft, söka jobb som jag visste att jag inte skulle få. Till sist fick jag nog och sade upp min bekantskap med AF. Det går ju an för mej, som är ensamstående och barn som är utflugna. Jag har ju bara några år kvar till folkpensionen. Jag har valt att leva på en mindre inkomst, men jag har ett bra liv och gör vad jag vill idag.
    Angående ESC är det inte min musik. Jag tycker det var bättre förr, när man sjöng på sitt lands modersmål.
    Ha det bra och krya på dej.

  7. Har nu hört EN låt .. mest för att jag var nyfiken på personen. Såg sedan ett antal intervjuer med samma person – så nu kan jag inte annat än att hålla på Conchita! 🙂

  8. vilken dålig stil 😦 riktigt dåligt gjort, stackars dig som nu måste utsätta dig för allt igen på måndag
    Sv: jo, det gick verkligen snabbt att få det nya aggregatet, jag är själv förvånad över det
    kramar

  9. Myndigheter i nötskal, skiter fullständigt i sina undersåtar… men som sagt, nu fokuserar vi på kvällens händelse. Är inte så insatt i låtarna, såg bara lite av första delfinalen eftersom jag ville se Sanna, tyckte inte att hon hade någon konkurrens alls. Vore lite kul om hon vann, vi kan köra varannan Sverige/Danmark, bara skicka hela paketet över bron fram och tillbaka 😉 Vi har i alla fall bättre programledare, tror inte att någon kommer slå Petras prestation förra året, i år är de ju tillbaka till de töntiga fnissen och torra skämten mellan könen. Håller i alla fall tummarna för Sanna i kväll, nedräkningen har börjat…

  10. Igår var jag på en Pride kväll i Växjö. Fyra drag-killar glittrade som schlagerstjärnor i ett nummer som var en kavalkad över en massa svenska och internationella schlagerlåtar genom åren. Måste säga att jag föredrar den varianten framför semifinalerna i TV. Finalen får jag väl titta sporadiskt på, men ofta är ju låtarna FÖR dåliga!

    För övrigt är det förjävligt att inte meddela dig ändrat mötestid!

  11. Fy f*n för flytt av möte!!!!!!!!!!!!

    Förövrigt njuter jag av din genomgång av ESC. Och visst skall Österrike vinna. Och Sanna bli tvåa?!

    Kram

  12. Tänk vad rätt du hade! Jag tycker också att hon var bäst och att hon hade bra röst och stark inlevelse men man blir ledsen att se att så många sågar henne på FB och säger att det bara är sympatiröster och hänger upp sig på vilket fack hon ska vara i. Att vi inte kommit längre i samhället än att döma de som går in i livet som äkta människor. För det är så JAG tolkar henne. Kram! Och hoppas att du mår bättre snart!

  13. Ping: Bordsskick och Årskrönika 2014 del 1 | Freja funderar

Kommentera

